Gå til innhold

Hva om hijab ble mote?


lada1

Anbefalte innlegg

Morsom tanke: hva om hijab ble mote blant moderne jenter? Å bruke hijab symbiliserer vel for mange at en ikke deler grunneleggende "vestlige" verdier og rasjonalitet. En rører rundt i blinde og kan bli alt fra et godt menneske til terrorist. Altså hva som helst :-) 

 

Men dersom moderne jenter, som ikke binder seg til å tro på julenissen eller brennende busker, begynte å bruke hijab? Ville ikke det kunne bli morsomt? Da måtte de som adlyder "overnaturlige vesener" finne på noe annet for å markere sin tilhørighet til "klanen" og sin avstandtagen til modernitet?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaut/sjal/hidjab-lignende bekledning er vel mote som har kommet å godt de siste hundre årene.

At dette igjen kommer på moten er vel ganske sansynlig, moter kommer alltid tilbake.

 

 

Ser ikke hvordan dette skal påvirke de som bruker det av religiøse grunner, om noe tror jeg de ville satt pris på det.

Lenke til kommentar

Skaut/sjal/hidjab-lignende bekledning er vel mote som har kommet å godt de siste hundre årene.

At dette igjen kommer på moten er vel ganske sansynlig, moter kommer alltid tilbake.

 

 

Ser ikke hvordan dette skal påvirke de som bruker det av religiøse grunner, om noe tror jeg de ville satt pris på det.

 

Geia til religiøse brukere (i hvert fall noen av dem) er vel å markere avstand til samfunnet rundt ved også å kle seg forskjelig fra andre? Så dersom hijab blir mote for alle, så får jo ikke hijab samme "grupp-tilhørighets-funksjon" som før? Så da må de finne på noe annet?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Sjal har vært på mote og vil bli på moten igjen. Hijab er sjal. Det er ikke utenkelig at vi kan få en hijab-inspirert sjalmote. Plutselig omfavnes det av punkere, hvis jeg var kvinne kunne jeg selv tenke meg å bruke hijab bare for å provosere freppere.

Det eneste som provoserer er spøkelseskladden kostymet (niqab).

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

 

Sjal har vært på mote og vil bli på moten igjen. Hijab er sjal. Det er ikke utenkelig at vi kan få en hijab-inspirert sjalmote. Plutselig omfavnes det av punkere, hvis jeg var kvinne kunne jeg selv tenke meg å bruke hijab bare for å provosere freppere.

Det eneste som provoserer er spøkelseskladden kostymet (niqab).

 

 

Etter min mening provoserer Hijab også. Hijab er ikke valgfritt, det blir påtvunget deg av familie og venner og av politet i muslimske land. 

 

Hijab er også et kraftig hinder til intregering. Når nordmenn ser en dame med hijab, så tenker de at her er en dame som er vanskelig å bli kjent med. Og damer med hijab vil naturlig trekke seg sammen. Dette fører til segregering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om hijab hadde blitt mote blant "moderne" kvinner, så hadde det blitt mote blant de som ønsker å vise solidariet til muslimer. 

 

Det hadde ikke vært morsomt, de fleste hadde nok bare ristet på hodet. Muslimske ledere vil se på dette som et tegn at islam vinner over Europa. 

 

Men dersom hijab ble kombinert med miniskjørt, sminke, lette bluser og bruk av såpe/dusj hver dag - samt utepils sammen med gutta på jobben? :-) Gjerne litt flørt også :-)

 

Såg en dame her om dagen med hijab - og med *den* trange buksa og "de* formene. Lurer på om det var noe ironisk med den hijaben.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dersom hijab ble kombinert med miniskjørt, sminke, lette bluser og bruk av såpe/dusj hver dag - samt utepils sammen med gutta på jobben? :-) Gjerne litt flørt også :-)

 

Såg en dame her om dagen med hijab - og med *den* trange buksa og "de* formene. Lurer på om det var noe ironisk med den hijaben.

 

Hijab er allerede kombinert med miniskjørt med bukse, bluser med lange armer, sminke, bruk av av såpe/dusj og sosiale treff.

 

Kvinner som har på seg hijab for å vise solidaritet vil trolig gå litt lenger, men det vil ikke irritere muslimske ledere. De forventer ikke at vestlige kvinner skal følge islamske lover, fordi de er ikke muslimer. De er bare fornøyd at de viser respekt til islam.

Lenke til kommentar

Faktisk ble hijab funnet opp på 1970-tallet i datidens Iran, som et kvinnefrigjøringsplagg. Det var kvinnelige frigjorte universitetsstudenter som fant opp plagget, som lot de vise ansiktet sitt samtidig som de fikk pynt rundt hals/nakke selv om de ikke hadde råd til smykker. Resten er historie ...

Lenke til kommentar

 

Om hijab hadde blitt mote blant "moderne" kvinner, så hadde det blitt mote blant de som ønsker å vise solidariet til muslimer. 

 

Det hadde ikke vært morsomt, de fleste hadde nok bare ristet på hodet. Muslimske ledere vil se på dette som et tegn at islam vinner over Europa. 

 

Men dersom hijab ble kombinert med miniskjørt, sminke, lette bluser og bruk av såpe/dusj hver dag - samt utepils sammen med gutta på jobben? :-) Gjerne litt flørt også :-)

 

Såg en dame her om dagen med hijab - og med *den* trange buksa og "de* formene. Lurer på om det var noe ironisk med den hijaben.

 

 

Det er vel ikke noe anderledes enn kristene jenter fra sørlandet som går i miniskjørt, viser utringing mens de har et stor kors over puppene. For noen er kors en kulturel mote, for andre er det en sterkt personlig ting, samme med hijab.

Kanskje hun har på seg hijaben for å vise hun er muslim, kanskje det er forventet av foreldrene hennes hun bruker det. kanskje hun rett og slett er så vant til å se det på kvinner hun har vokst opp med at hun bare bruker det uten å tenke mye over det. Alle mennesker gjør mye rart de ikke har grublet mye over, de gjør det av vane, fordi du tror de må, kanskje de har kjøpt "teorien" om at hijab er frigjørende. 

 

Det er umulig å vite hva grunnen denna dama hadde for å gå med hijab. Da det bokstavligtalt er hundrevis av årsaker og grunner. 

Personlig tar jeg det som et godt tegn. Om det eneste som blir igjen av islams påvirkning på kvinner er en hijab så byr jeg meg ikke, så lenge de kan gå og gjøre som de vil uten å riskiere å miste familien, venner eller enda verrre ting ser jeg ikke noe problem at noen av de velger å beholde skautet mens de går i slimfit jeans, miniskjørt eller eller soler seg topløse i parker i Oslo.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe anderledes enn kristene jenter fra sørlandet som går i miniskjørt, viser utringing mens de har et stor kors over puppene. For noen er kors en kulturel mote, for andre er det en sterkt personlig ting, samme med hijab.

 

Ikke sammenlignbart, fordi poenget med hijab er å dekke til håret sånn at de ikke skal se promiskuøs ut, mens korset er for å komme nærmere til gud. Ergo, det er ingen konflikt mellom å ha kors, og prøve å være sexy. Men det er definitivt å konflikt å ha på seg hijab og prøve å være sexy. 

 

Og i Ladas tilfelle ser jeg ingen konflikt, fordi de fleste muslimer med hijab går konservativt kledd, og sannsynligvis så hadde hun på seg trange bukser fordi hun liker det og ikke fordi hun prøver å få Lada til å se på henne.

 

Det er umulig å vite hva grunnen denna dama hadde for å gå med hijab. Da det bokstavligtalt er hundrevis av årsaker og grunner. 

Personlig tar jeg det som et godt tegn.

 

Logikken din gir ikke mening. Det finnes også masse forskjellige grunner til at folk blir nasjonalsosialister, betyr det at det er et godt tegn?

 

Problemet med hijab er at det er ikke valgfritt, du kan finne på en egen grunn for å ha den på, men det er uansett ikke ditt valg. Selv om du bor i et land det er ikke påbudt, så kan du fortsatt bli tvunget av familie og venner.

 

Om det eneste som blir igjen av islams påvirkning på kvinner er en hijab så byr jeg meg ikke, så lenge de kan gå og gjøre som de vil uten å riskiere å miste familien, venner eller enda verrre ting ser jeg ikke noe problem at noen av de velger å beholde skautet mens de går i slimfit jeans, miniskjørt eller eller soler seg topløse i parker i Oslo.

 

Om hijaben er det eneste som er igjen av islamsk påvirking, så vil de ikke lenger ha på seg hijab. Islam er et levesett, også for de som ikke er relgiøse, hijaben er bare toppen av isfjellet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Faktisk ble hijab funnet opp på 1970-tallet i datidens Iran, som et kvinnefrigjøringsplagg. Det var kvinnelige frigjorte universitetsstudenter som fant opp plagget, som lot de vise ansiktet sitt samtidig som de fikk pynt rundt hals/nakke selv om de ikke hadde råd til smykker. Resten er historie ...

 

I 1979 ble alle kvinner i Iran tvunget til å ha på seg hijab. De kalte det kanskje et kvinnefrigjøringsplagg, men det var det motsatte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke noe anderledes enn kristene jenter fra sørlandet som går i miniskjørt, viser utringing mens de har et stor kors over puppene. For noen er kors en kulturel mote, for andre er det en sterkt personlig ting, samme med hijab.

 

 

Ikke sammenlignbart, fordi poenget med hijab er å dekke til håret sånn at de ikke skal se promiskuøs ut, mens korset er for å komme nærmere til gud. Ergo, det er ingen konflikt mellom å ha kors, og prøve å være sexy. Men det er definitivt å konflikt å ha på seg hijab og prøve å være sexy. 

 

Og i Ladas tilfelle ser jeg ingen konflikt, fordi de fleste muslimer med hijab går konservativt kledd, og sannsynligvis så hadde hun på seg trange bukser fordi hun liker det og ikke fordi hun prøver å få Lada til å se på henne.

 

Det er umulig å vite hva grunnen denna dama hadde for å gå med hijab. Da det bokstavligtalt er hundrevis av årsaker og grunner. 

Personlig tar jeg det som et godt tegn.

 

 

Logikken din gir ikke mening. Det finnes også masse forskjellige grunner til at folk blir nasjonalsosialister, betyr det at det er et godt tegn?

 

Problemet med hijab er at det er ikke valgfritt, du kan finne på en egen grunn for å ha den på, men det er uansett ikke ditt valg. Selv om du bor i et land det er ikke påbudt, så kan du fortsatt bli tvunget av familie og venner.

 

Om det eneste som blir igjen av islams påvirkning på kvinner er en hijab så byr jeg meg ikke, så lenge de kan gå og gjøre som de vil uten å riskiere å miste familien, venner eller enda verrre ting ser jeg ikke noe problem at noen av de velger å beholde skautet mens de går i slimfit jeans, miniskjørt eller eller soler seg topløse i parker i Oslo.

 

Om hijaben er det eneste som er igjen av islamsk påvirking, så vil de ikke lenger ha på seg hijab. Islam er et levesett, også for de som ikke er relgiøse, hijaben er bare toppen av isfjellet.

Naturlig nok er ikke du en alt vitende gud. Så du aner ingen ting om grynene til at kvinner gjør det de gjør. Kors og hijab er så klart sammenlignbart. At du prøver å gjøre ting verre enn det er gjør det ikke slikt. Hijabens originale mening kan og kan ikke ha noe med hvorfor en kvinne velger å bruke det. Som jeg forklarte. Jeg ga mange grunner til hvorfor en kvinne velger å gå med hijab. Og det er sikkert mange flere grunner hverken du eller jeg kan komme på. Du vet ikke hva andre mennesker tenker eller deres logikk bak deres handlinger.

For noen er hijab eb direkte tvang. For noen er det et sosialt press for andre er det helt frivillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...