Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som kan gi råd om vaksiner?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

 

 

Så du har sjekket ut hva "under særlig overvåking" konkret betyr og hvorfor denne vaksinen er under dette?

 

Du må gjerne dele informasjonen med oss andre :)

Jeg tror det er fordi vaksinen har forhøyet risiko for bivirkninger.

 

Hvorfor ellers skal de bruke tid og penger på å overvåke virkningen av vaksinen?

Du bare finner opp egne konklusjoner uten å undersøke noe. At du ikke kan se for deg andre årsaker betyr ingenting.

 

Anonymous poster hash: 0840f...434

 

 

Det kan være mange årsaker men jeg kommer ikke til å gamble på at en av de er riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tar uansett tid før forskning som eksempelvis viser en klar sammenheng mellom innholdsstoffet til en vaksine og en konkret sykdom kommer fram, eksempelvis i fjor kunne man begynne å bevise at Aluminium har en klar sammenheng mellom Alzheimers og metallet ( http://www.dailymail.co.uk/health/article-4047426/Aluminium-DOES-cause-Alzheimer-s-Expert-says-new-findings-confirm-metal-devastating-brain-disease.html ).

 

Og gjett hva som har hatt en markant økning i antall personer som har fått et problem i en viss aldergruppe...

Det er mange tall som korolerer uten at det er noen sammenheng. Konklusjoner som det du viser her har blitt vist feil utallige ganger. Dvs konklusjoner basert på at to tall / grafer ligner på hverandre i endringer.

 

Anonymous poster hash: 0840f...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tar du råd i fra legen?

 

Om helsemessige spørsmål som legen er oppdatert på, ja :)

 

Med andre ord hører du kun på legen om legen er enig med deg..

 

 

Leger er ikke orakler, de kan ikke alt og det finnes spesialister med spisskompetanse som er veldig oppdaterte på sitt felt.

 

Hvis du spør en vilkårlig lege om et vilkårlig spørsmål så er det ikke sikkert du får et godt svar, selv om du spør om noe helserelatert.

 

Faktisk kan det hende at du blir oppringt av en annen lege på et annet tidspunkt som ringer for å motsi legen du snakket med. Sånt skjer :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Når jeg leser denne tråden så blir jeg nesten redd, trodde egentlig det bare var amerikanerene som var så dumme, men neida, de fins innenfor landets grenser også, men jeg trodde vi kanskje kunne strekke oss til å bare ha dumme og naive politikere, tydeligvis ikke.

Egentlig synd at internet i det hele tatt har blitt oppfunnet å kan brukes til å spre slik drit å løgner, skremmende, jo eldre jeg blir jo mer innser jeg at verden hadde antagelivis hadde vært bedre uten internet, men det går ikke an å fikse nå uansett.

 

Det å ikke ta vaksiner burde ført til livstid i isolat under bakken.

 

All naturlig forurensing man utsetter seg for også er man redd for utrolige små mengder kvikksølv, som uansett ikke sprøytes rett i blodbanen, man er jo for faen ikke narkoman når man ta vaksiner, herregud.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Når jeg leser denne tråden så blir jeg nesten redd, trodde egentlig det bare var amerikanerene som var så dumme, men neida, de fins innenfor landets grenser også, men jeg trodde vi kanskje kunne strekke oss til å bare ha dumme og naive politikere, tydeligvis ikke.

Egentlig synd at internet i det hele tatt har blitt oppfunnet å kan brukes til å spre slik drit å løgner, skremmende, jo eldre jeg blir jo mer innser jeg at verden hadde antagelivis hadde vært bedre uten internet, men det går ikke an å fikse nå uansett.

 

Det å ikke ta vaksiner burde ført til livstid i isolat under bakken.

 

 

Tenker du på at folk driter i hva barna vaksineres med bare de får det gratis?

 

Eller tenker du på at Folkehelseinstituttet vektlegger pris over kvalitet og sikkerhet når de kjøper vaksiner?

 

Eller syntes du foreldre er dumme som betaler av egen lomme for tryggere vaksiner til sine barn?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Jeg mener du er fullstendig idiot om du ikke tar vaksiner, slike mennesker burde bare vært tatt med ett sted hvor ingen hørte fra de igjen, men på ett slikt sted ville jeg plassert mange andre også så kan dere sitte å stryke med av hverandres sykdommer, yay party.

 

Men bruk så mye penger du vil på vaksiner for min del, men ingen her inne er i nærheten av å være kvalifisert til å svare på noe av det du spør om, alle her inne er selverklærte forum eksperter som ikke kan noe om temaet, så ergo, det er ikke noe vits i å spørre på ett, la oss innse det, random internet forum.

Lenke til kommentar

Man sporer kvikksølv over tid ved å se på håret, så det blir absolutt tatt opp av kroppen før det blir filtrert ut. Men, ja det er giftig over ett vist nivå, en vaksine tar deg ikke over dette nivået.

 

Men du er kanskje mer ute etter de konspiratoriske "sprøyter er livsfarlige, Big Pharma prøver å drepe deg" og lignende?

I så fall så kan jeg anbefalle nyhetsspeilet, mulig de gir deg den informasjonen du har lyst til å lese?

Takk for tips, det skal vi gjøre... Viste ikke at sprøyter er livsfarlige.

Lenke til kommentar

Jeg mener du er fullstendig idiot om du ikke tar vaksiner, slike mennesker burde bare vært tatt med ett sted hvor ingen hørte fra de igjen, men på ett slikt sted ville jeg plassert mange andre også så kan dere sitte å stryke med av hverandres sykdommer, yay party.

 

Men bruk så mye penger du vil på vaksiner for min del, men ingen her inne er i nærheten av å være kvalifisert til å svare på noe av det du spør om, alle her inne er selverklærte forum eksperter som ikke kan noe om temaet, så ergo, det er ikke noe vits i å spørre på ett, la oss innse det, random internet forum.

 

Det finnes tre typer holdninger rundt vaksiner.

 

1. Alle vaksiner er bra, alltid, uansett

2. Vaksiner kan være både bra og dårlig, det avhenger av situasjonen

3. Alle vaksiner er dårlig, alltid, uansett

 

Jeg tilhører gruppe nummer 2.

 

Jeg tror vaksiner er nødvendig og viktig, samtidig tror jeg det er noen vaksiner du ikke trenger. I USA får du 200 doser / injeksjoner med vaksiner iløpet av livet om du følger anbefalt program, det tror jeg er for mye.

 

Det norske barnevaksinasjonsprogrammet tror jeg er ganske bra, ungene får en 10-15 doser med vaksiner om jeg husker riktig. Dette virker veldig beskjedent og forsiktig sammenlignet med for eksempel USA.

FHI advarer mot konserveringsmidlene i vaksinen og ønsker å redusere bruken av disse, hvis du er uenig kan du prøve å ta 1000 doser med vaksine og se hvordan du føler deg. Akkurat hvor mange doser du må ta før du blir syk er det ingen som vet, det varierer fra person til person, men dess færre doser folk får i seg dess færre blir syke.

Dette er overhodet ikke noe problem sålenge sykdommen er alvorligere og dødelig, vaksinene vil ødelegge for noen men samtidig redde mange flere.

 

 

Jeg sitter ikke og lurer på om ungene mine skal få kombinasjonsvaksinen, jeg lurer på om de skal få den vanlige vaksinen som har vært brukt i årtier - Eller om de skal få gratis "Hexyon" som er innført i Norge i 2017 og er "under særlig overvåkning".

 

Her heller jeg mot at ungene mine skal få samme vaksine som ble utgitt i

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

og så videre.

 

Jeg tenker det er gunstigere enn at de blir forsøkskaniner for Hexyon-vaksinen.

Jeg er helt uenig i at du er en idiot fordi du ønsker en utprøvd vaksine fremfor en ny og gratis vaksine som er under "særlig overvåkning".

Men det er veldig kontroversielt her, her blir du idiotstemplet bare du vet navnet på en vaksine :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Personlig finner jeg holdningen til noen deltakere i denne tråden forkastelig.

 

Om man finner mulige korrelasjoner mellom konkrete innholdstoffer i en vaksine og man har muligheten til å gi en vaksine uten disse innholdstoffene, hva er egentlig problemet da?

 

Det finnes en god del stoffer som per i dags dato ikke brukes lenger i vaksiner og man har også lært å håndtere vaksinene på en langt bedre måte en før, (  eksempelvis ble noe av svineinfluensa vaksinen haste utkjørt i Norge i lastebiler som enten hadde mangler på kjøleløsninger eller ikke var egnet til det overhodet ), å derfor ha en holdning hvor man mener at mer forskning på vaksinene for å faktisk sørge for at de blir bedre og langt mer effektive ikke er nødvendige fordi de vi har i dag er "gode nok" er for meg en trist holdning.

 

Jeg har tvillinger som har samme blodtype, samme + faktor, har hatt omtrent samme sykdoms-sykluss, samme vaksinering og nesten identisk sykdomshistorie ( begge premature uke 26 ) , den sannsynligvis største forskjellen mellom dem er barrieren mellom blodforløpet og hjernen som legene har antatt har vært noe mindre hos det ene barnet kontra det andre, hadde vi vært klar over dette hadde vi kanskje valgt å vaksinere på en annen måte enn det vi gjorde ( trolig flere vaksiner over litt lengre tid med mindre "samlevaksiner" ) , noe som vi i alle fall har fått høre fra andre premature familier har fungert fint for dem.

 

I vårt tilfelle og gjennom lange samtaler med både forskere og spesialistene som er satt til det ene barnet vårt med diagnosen autisme kan man ikke si at genetikk er den direkte utløseren , men på samme måte kan man ikke si det om vaksiner eller andre faktorer. Min erfaring derimot og de videoene som vi har vist frem til forskningslaget viser endringer etter hver gang de ble vaksinert og dette er også dokumentert med sykehuset sine egne videoer. 

Spesielt merkbart omtrent ved 6 måneders vaksinen, derimot pga den typen autisme han har ( en mild form slik vi oppfatter den ) så var det mer vrient å slå fast dette før nesten fylte 4 år ( ekstrempremature har ofte mange utviklingsvansker ) .

 

Jeg har sagt det flere ganger nå og vil trolig si det igjen, vaksiner er kjempebra, men vi trenger faktisk bedre forståelse for hva som kan gå galt med dem og hvordan forhindre dette i størst mulig grad sånn at de blir enda mer effektive. Er det konkrete pasientgrupper der man bør vurdere å vaksinere på enten en annen måte eller ta i bruk noen former for vaksiner som man vet at disse pasientgruppene reagerer bedre på så er det ingenting i veien for å sørge for det. 

Det bør kanskje også vurderes om konkrete personer bør få en annen vurdering av hvilke vaksiner som skal taes om det er mistanke om at de kan reagere kraftig på en konkret vaksine og utvikle eksempelvis "autisme, Alzheimers, hjernerelaterte sykdommer osv ".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tar uansett tid før forskning som eksempelvis viser en klar sammenheng mellom innholdsstoffet til en vaksine og en konkret sykdom kommer fram, eksempelvis i fjor kunne man begynne å bevise at Aluminium har en klar sammenheng mellom Alzheimers og metallet ( http://www.dailymail.co.uk/health/article-4047426/Aluminium-DOES-cause-Alzheimer-s-Expert-says-new-findings-confirm-metal-devastating-brain-disease.html ).

 

Og gjett hva som har hatt en markant økning i antall personer som har fått et problem i en viss aldergruppe...

Vaksiner inneholder ekstremt små mengder aluminium, hermetikk derimot...
Lenke til kommentar

 

Det tar uansett tid før forskning som eksempelvis viser en klar sammenheng mellom innholdsstoffet til en vaksine og en konkret sykdom kommer fram, eksempelvis i fjor kunne man begynne å bevise at Aluminium har en klar sammenheng mellom Alzheimers og metallet ( http://www.dailymail.co.uk/health/article-4047426/Aluminium-DOES-cause-Alzheimer-s-Expert-says-new-findings-confirm-metal-devastating-brain-disease.html ).

 

Og gjett hva som har hatt en markant økning i antall personer som har fått et problem i en viss aldergruppe...

Vaksiner inneholder ekstremt små mengder aluminium, hermetikk derimot...

 

Du insinuerer at det som er trygt å spise er også trygt å injisere inn i blodet. Det stemmer ikke :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Malvado: Du tar opp flere interessante problemstillinger og jeg forstår at spesielt det med tvillingene dine oppleves som vanskelig og at du leter etter svar. Har selv en sønn som nesten døde undr fødsel uten at vi fant noen årsak til hvorfor åroblemene oppstod, det går heldigvis bra med han nå.

 

Ang tvillinger og genetikk har vi noe som heter epigenetikk. Dvs 2 kan ha identiske gener som kan slås på eller av. Grunnene til dette vet man ikke helt, men små mutasjoner, tilfeldigheter, ytre påvirkninger etc. Du har sikkert sett at selv identiske tvillinger kan være litt ulike? En kan være 3 cm høyere enn den andre, en har kanskje litt mørkere hår etc.

 

Et vennepar av oss har en gutt som fikk utredning for autisme/tourettes. Det så ikke så bra ut fram til han ble 7 år, nå er han en helt normal gutt og trekkene forsvant plutselig. Ingen vet hvorfor.

 

Indgrediensene i vaksiner er uten unntak ting du selv vil få i deg i som regel langt større doser hver dag elleri.l.a året. Stoffene kan høres ille ut, men det er dosen, ikke stoffet i seg selv som avgjør virkningen. Om du injeserer eller ikke spiller liten rolle, vi tar det opp allikevel. Det som kan væte trøblete med vaksiner er immunreaksjonen. Har jobba noen år på sykehus selv om jeg ikke har jobba med vaksiner direkte. Det som av og til skjer er at vaksiner skaper en reaksjon som en svært sjelden gang kan føre til f.eks guillain barre, men den sykdommen er og en følgesykdom som kan oppstå ved andre sykdommer og infeksjoner.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Det er STOR forskjell på usa og Norge, eller befolkningen er jo kanskje like naiv, bare det at vi er skarve 5mill og borti der er det over 300 millioner retards samla på en stor øy.

 

Hvorfor setter dere ikke ett større spørsmålstegn ved all den daglige forurensningen dere er utsatt for som er desto farligere og som dere får i dere MYE mer av?

 

Og man kan aldri vite hvem som tåler en vaksine eller er allergisk mot en vaksine, i influensa vaksinen så er det spor av eggehvite og de som er allergiske mot egg vil da få en reaksjon så de må få en motgift, men så lenge mange venter de 10-15min på lege kontoret så går det bra hvis man skulle fått en reaksjon og man kan da få en anna type som sikkert er dyrere, men alt handler om penger.

Det jeg også er litt overraska over er at dere klikker helt mongo med tanke på vaksiner, men type kreft medisin og behandlinger som er svin dyre utenlands som vi ikke kan få her, nei det driter dere i?

Dere har faen meg funnet riktig fokus punkt her nå altså, ikke rart dette landet er helt mongo når dere er mer bekymra for mikroskopiske mengder kvikksølv enn noe anna, herregud, gjør oss alle en tjeneste å forlat internet, takk.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

 

Det tar uansett tid før forskning som eksempelvis viser en klar sammenheng mellom innholdsstoffet til en vaksine og en konkret sykdom kommer fram, eksempelvis i fjor kunne man begynne å bevise at Aluminium har en klar sammenheng mellom Alzheimers og metallet ( http://www.dailymail.co.uk/health/article-4047426/Aluminium-DOES-cause-Alzheimer-s-Expert-says-new-findings-confirm-metal-devastating-brain-disease.html ).

 

Og gjett hva som har hatt en markant økning i antall personer som har fått et problem i en viss aldergruppe...

Vaksiner inneholder ekstremt små mengder aluminium, hermetikk derimot...

Du insinuerer at det som er trygt å spise er også trygt å injisere inn i blodet. Det stemmer ikke :)
Her venter jeg på kildene dine. Jeg har endel studiepoeng i fysiologi og kan informere deg litt: Du er kanskje ikke klar over at nyrene fungerer som en magnet for aluminium, suger det til seg og skiller det ut? Noe av aluminiumet vi spiser tas opp i blodet. Når ting tas opp i blodet blir det akkurat som om du injesjerer det, forskjellen er at ikke alt som spises tas opp, bare deler av det. Aluminium brukes også medisinsk, f.eks ved nyresykdom. Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Indgrediensene i vaksiner er uten unntak ting du selv vil få i deg i som regel langt større doser hver dag elleri.l.a året. Stoffene kan høres ille ut, men det er dosen, ikke stoffet i seg selv som avgjør virkningen. Om du injeserer eller ikke spiller liten rolle, vi tar det opp allikevel.

 

Det spiller en stor rolle, ellers hadde vi drukket vaksinene.

 

Det er STOR forskjell på usa og Norge, eller befolkningen er jo kanskje like naiv, bare det at vi er skarve 5mill og borti der er det over 300 millioner retards samla på en stor øy.

 

Hvorfor setter dere ikke ett større spørsmålstegn ved all den daglige forurensningen dere er utsatt for som er desto farligere og som dere får i dere MYE mer av?

 

Og man kan aldri vite hvem som tåler en vaksine eller er allergisk mot en vaksine, i influensa vaksinen så er det spor av eggehvite og de som er allergiske mot egg vil da få en reaksjon så de må få en motgift, men så lenge mange venter de 10-15min på lege kontoret så går det bra hvis man skulle fått en reaksjon og man kan da få en anna type som sikkert er dyrere, men alt handler om penger.

Det jeg også er litt overraska over er at dere klikker helt mongo med tanke på vaksiner, men type kreft medisin og behandlinger som er svin dyre utenlands som vi ikke kan få her, nei det driter dere i?

Dere har faen meg funnet riktig fokus punkt her nå altså, ikke rart dette landet er helt mongo når dere er mer bekymra for mikroskopiske mengder kvikksølv enn noe anna, herregud, gjør oss alle en tjeneste å forlat internet, takk.

 

 

Er det noen som gjør landet mongo så er det de som ikke bidrar men bare tar og tar og aldri får nok.

Lenke til kommentar

IntelAmdAti: Så om du må drikke 5 dl mmr vaksine for å ta opp nok virkestoff eller ta ei sprøyte så velger du? Levende virus som noen vaksiner inneholder tåler ikke nødvendigvis syrebadet i magesekkene så i noen tilfeller må man injesere, men virkestoffer som aluminium tar du opp i større doser enn fra vaksiner via magen.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Malvado: Du tar opp flere interessante problemstillinger og jeg forstår at spesielt det med tvillingene dine oppleves som vanskelig og at du leter etter svar. Har selv en sønn som nesten døde undr fødsel uten at vi fant noen årsak til hvorfor åroblemene oppstod, det går heldigvis bra med han nå.

 

Ang tvillinger og genetikk har vi noe som heter epigenetikk. Dvs 2 kan ha identiske gener som kan slås på eller av. Grunnene til dette vet man ikke helt, men små mutasjoner, tilfeldigheter, ytre påvirkninger etc. Du har sikkert sett at selv identiske tvillinger kan være litt ulike? En kan være 3 cm høyere enn den andre, en har kanskje litt mørkere hår etc.

 

Et vennepar av oss har en gutt som fikk utredning for autisme/tourettes. Det så ikke så bra ut fram til han ble 7 år, nå er han en helt normal gutt og trekkene forsvant plutselig. Ingen vet hvorfor.

 

Indgrediensene i vaksiner er uten unntak ting du selv vil få i deg i som regel langt større doser hver dag elleri.l.a året. Stoffene kan høres ille ut, men det er dosen, ikke stoffet i seg selv som avgjør virkningen. Om du injeserer eller ikke spiller liten rolle, vi tar det opp allikevel. Det som kan væte trøblete med vaksiner er immunreaksjonen. Har jobba noen år på sykehus selv om jeg ikke har jobba med vaksiner direkte. Det som av og til skjer er at vaksiner skaper en reaksjon som en svært sjelden gang kan føre til f.eks guillain barre, men den sykdommen er og en følgesykdom som kan oppstå ved andre sykdommer og infeksjoner.

 

Det er vel nettopp dette at i noen svært sjeldne tilfeller så kan konkrete vaksiner gi reaksjoner som ikke er helt bra, som jeg påpekte tidligere er jeg ikke vaksinemotstander, faktisk mener jeg at alle veldokumenterte og trygge vaksinene som vi har (stort sett alle i barnevaksineprogrammet ) er ok i programmet, i noen tilfeller kan derimot individuelle vaksiner være av større risiko for noen barn ( trolig barn med konkrete tilstander eller premature ) og man bør kanskje spørre seg om disse barna da burde få et annet vaksineprogram som sørger for minst mulige bivirkninger.

 

Dessverre så er også inntrykket mitt når det gjelder å sette seg godt nok inn i hva man får av vaksiner, så gjør ikke alle leger det, faktisk så er det en gjenganger i mange land og utdanninger at de store farmasøytiske selskapene gir råd om hvilke medisiner som skal brukes og at dette mange ganger er basert på inntekt. Det har vært flere store milliardskandaler der det har blitt påvist at man har reklamert for at medisinene har hatt virkeegenskaper som ikke stemmer og i noen tilfeller skadet / tatt livet av flere mennesker enn de har gjort godt.

 

Det er derfor jeg personlig er forsiktig med medisiner som taes, eksempelvis bruker jeg Orfiril hver kveld for å unngå epileptiske anfall ( etter hjernesvulsten i 2010 ) og har i perioder prøvd annen medisin pga noen konkrete bivirkninger til Orfiril som viste seg til syvende og sist å være ganske så milde i forhold til mye annet rart hos andre medisiner( rutenett på synet , følelse av å være full , ekstremt lite visuelt synsfelt for å nevne noen bivirkninger ).

 

Men igjen tilbake til vaksinene så gjentar jeg gjerne at jeg stort sett er trygg på det Norske vaksineprogrammet, om noe er jeg skeptisk til HPV vaksinen, men stort sett hadde jeg nok anbefalt å ta samtlige vaksiner med mindre man er født prematurt eller har nedarvet konkrete genetiske egenskaper ( alergier osv ) som kan gjøre det vanskelig å ta en slik vaksine.

 

Det kan selvsagt bli bedre og hos noen grupper av barn som premature kan det være at man kan bruke noen vaksiner som inneholder mindre / ingenting av noen konkrete stoffer ved injisering i blodårene for å unngå at man i en kritisk fase kanskje får noen problemer med akkurat dette.

 

Forhåpentligvis så vil mer forskning kunne gi oss en bedre forståelse for hva som forårsaker Autisme eller eksempelvis Alzheimers og kan være med på å sørge for at vi kan finne måter å behandle oss på for å unngå dette i fremtiden.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det kan være mange årsaker men jeg kommer ikke til å gamble på at en av de er riktig.

 

Jeg tror vaksiner er nødvendig og viktig, samtidig tror jeg det er noen vaksiner du ikke trenger. I USA får du 200 doser / injeksjoner med vaksiner iløpet av livet om du følger anbefalt program, det tror jeg er for mye.

Du virker åpenbart en som gambler på årsak uten vitenskaplig grunnlag for dine avgjørelser. Uten dokumentasjon mener du noe er "for mye", du mener noe vaksiner inneholder "gift" (husk at alle stoffer er giftige, det er dosen det kommer an på), du er skeptisk til en vaksine som er "under særlig overvåkning", du synes en gammel vaksine er bedre enn en ny (til tross for at man har stadig mindre konserveringsmidler i nye vaksiner).

 

Alt sammen uten annen begrunnelse enn synsing, noe av det kan være riktige avgjørelser, andre virker åpenbart selvmotsigende.

 

Anonymous poster hash: 0840f...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...