Gå til innhold

Nå setter Netflix opp prisene - igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Noen som vet om en MacBook Pro (2017) kan spille av Netflix-innhold i Ultra-HD kvalitet?

Vurderer å kjøpe premium-abonnementet hvis det

I følge denne siden har den maskinen Kaby Lake som har innebygget støtte for H265 så svaret er ja.
Takk
Nei, skjermen er ikke UHD, les svaret mitt over...

 

Sukk. Hvor vanskelig kan dette være? Mobilisten sa ingenting om den interne skjermen.

 

Macbook pro 2017 har to Displayport(er.) Over disse portene kan det innebygde 'Intel Iris Plus Graphics 640/650' grafikksubsystemet dra rundt ett av følgende (en av gangen:)

 

• One display with 5120-by-2880 resolution at 60Hz at over a billion colors

• Up to two displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz at millions of colors

• Up to two displays with 3840-by-2160 resolution at 60Hz at over a billion colors

 

Dette er helt greit dokumentert av Apple:

 

• https://www.apple.com/macbook-pro/specs/

• https://support.apple.com/en-us/HT206587

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Nei, du må ha KabyLake for å kunne spille av UHD på Netflix da det krever hardare decoding av H.265/HEVC.

 

Nei, du må ha et minimum av 'Intel Iris Plus Graphics' for å dekode H.265. Som for så vidt igjen fordrer en Kaby Lake prosessor.

 

Alternativt et brukbart dedikert skjermkort fra nVidia/AMD koblet til hva det skulle være av prosessor. Eller ennå bedre, en hvilken som helst ARM Cortex koblet med MALI-T720 GPU eller bedre. Det er ikke slik at H.265 er astronomisk vanskelig å dekode...

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Det at innholdsleverandører ikke kjører full pupp og lar lovlige strømmingstjenester få vokse, forbedre seg etc; at dem fremdeles prøver å klingre seg til "gamle tider", sier endel!

 

Det er utrolig mange, om ikke de fleste mennesker, som vil betale noe for å se filmer og serier; noe som er bedre enn at innholdsleverandørene får ingenting fra de som bruker ulovlige ubetalte metoder. Men ofte så er "ulovlige" metoder lettest, og noen ganger eneste måte å få se noe (Kanskje ikke så ofte her da). Det kan være seg at det kommer ut på dvd/bluray før det hele tatt til visse land, eller at det aldri blir utgitt der. Det kan også være at filmen aldri blir oversatt til ett språk publikum forstår på utgitte medier man kan få tak, hvor de heller ikke forstår orginalspråket.

 

Selv når bluray har mulighet til å kobles til internett, så er det ikke bare bare å få til undertekster som ikke finnes på platen (ett godt eksempel på hvor rotene og tullete media rettigheter er, at det er rettigheter til undertekster på visse språk, selv når dem ikke har gjort oversettelses arbeidet selv (fansub grupper som feks lager Engelske undertekster, kan eies av selskaper som sitter på rettighetene eller noe i den duren etc)). Bare på undertekster alene, så er det ikke få eksempler på dårlige oversettelser som kommer med blurayen/dvd'en...

 

Det er ikke stor villighet hos media produsenter og rettighetsholdere å forandre på ting; det ser vi veldig godt på det utdaterte rettighetssystemet, det at Netflix is forskjellige land har forskjellige innehold, ofte om ikke alltid på grunn at rettigheter eies av forskjellige selskap i forskjellige land, og det må forhandles og noen ganger betales forskjellig sum for å få tak i noe. Noen ganger så går det ikke ann å forhandle om noe i ett land på ett tidspunkt, fordi rettighetsinnehaveren kanskje er i ferd med å gi det ut på nytt, om det er nylansering på bluray eller boxed set eller lignende (Det har faktisk skjedd flere ganger)...

 

Det burde skapes ett rettighetsystem rettet mot strømningstjenester snart, som er mer globalt, eller lignende. Det er sikkert ikke lett, men håper EU snart tvinger dem litt. Vi slipper idag 6 forskjellige ladere etc, takket være EU; dere litt eldre husker vel spørsmål som "har du [ericson/nokia/moterola/etc] lader?"?

Vi ville idag egentlig bare hatt to laderplugger (USB micro/USB C) hvis det ikke hadde vært for ett selskap som greide å sno seg unna litt på grunn av litt dårlig formulering på lovteksten(?) til EU (Som også brøt helt med intensjonen til loven...)...

 

Kanskje EU kan gjøre noe slikt igjen for strømmingstjenestene og rettigheter? Jeg bare håper det ikke blir en halvbakt løsning som den de gjorde med "cookies". Ganske lei av å trykke "aksepter å bruke cookies" på så og si hver eneste helvetes nettside på grunn av det xD (Å fy faen jeg blir irritert av apperater som piper også når dem er ferdig, noe som vistnok er en EU lov også?)

 

Men jeg er som noen andre her har nevnt, jeg betaler for mer innhold og utvikling av tjenesten til Netflix. Delvis forklaring hvorfor vi har mindre innehold enn feks USA, er nevnt over; dog det kan kanskje skje at det går bakover der med alt som skjer med Disney etc at kanskje det er starten på en snøballing :p

Lenke til kommentar

At ikke skjermen er maskinvare må være noe av det merkeligste jeg har hørt.

 

Notat: Dette er ikke bare rettet til deg :)

 

Skjerm er egentlig "mer riktig" ett periferiutstyr, men det er også maskinvare, men i denne konteksten, så heller jeg mer for at det ikke er maskinvare i den grad dere snakker om dette. Hvis noen vil bli vrang om det, så kan vi videre bruke "intern maskinvare" for å utelukke skjermen :p

 

Notat: Videre er skrevet til denne tråden generelt :)

 

Men vil si, at hvis en skjerm har høyere oppløsning enn full hd (1080p), så vil jeg si at den støtter UHD, bare ikke fullt. Jeg vil si at det blir feil at den ikke støtter UHD i det tilfellet jeg nevnte... Men med streaming, så er dette en fordel selv om man bare har 1080p, med den båndbredden de sender innehold nå.

 

Vil også nevne, at selv om en CPU, GPU ikke støtter hardware decoding, så er det en stund siden CPU'er ikke makter å gjøre jobben gjennom software, om ikke du har pc'en full av virus eller flere antivirus program som hugger i seg cpu tid (Eller har laptop cpu kanskje?) :p

Edit: Vel, hvis "appen" nekter å gjøre jobben gjennom software fra en strømningstjeneste (hvis dette også gjelder på pc), så blir det andre boller selvsagt, men når det gjelder rent H.264 eller H.265 encodet material, så er mitt utsagn fremdeles ganske riktig. Men det er en ganske blåst "løsning", fordi den stopper ikke "piratene" noe særlig, men istedenfor gjør det vanskeligere for legitime kunder!

 

Vil også si at jeg ser helt sjukt forskjell på 1080p og "UHD" på Netflix, på 4k smart tv'en min. Ihverfall på Marco Polo!

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

Som jeg sa i en annen tråd. Det er bare Netflix som kan true Netflix.

Dersom de fortsetter med å øke prisen, så finner vi på noe annet å gjøre enn å se på Netflix. De behøver ikke produsere en ny søppelserie i uken. Bruk helle en måned på hver og lag noe bra som kan gå i mange sesonger.

Men det tåles altså ikke særlig flere prisøkninger nå.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så overraskende med en prisøkning.. Alt annet øker i pris.. Er en naturlig del av økonomien.. Dessuten må man jo forvente at prisen ved lansering er nettopp dette.. En lanseringspris for å få kunder..

Netflix har en prisøkning på 38 prosent siden lansering okt 2012. I samme periode har konsumprisindeksen økt med 12,5% i følge SSB.

 

Skjønner at en del reagerer. Nå er uansett ikke Netflix alene i markedet slik at forbrukerne står fritt til å velge en annen strømmetjenste om man ønsker det. Serie- og filmstrømmetjenester er heller ikke noe man strengt tatt må ha. Men kjekt å ha selvsagt :)

Lenke til kommentar

Som filmarbeider og en som selv har vært en del av en original Netflix-filmproduksjon denne sommeren så ønsker jeg prisøkningen varmt velkommen.

Prisene har vært kunstig lave en god stund! Ja takk til høyere produksjonsverdi, og større budsjetter. Netflix er også flinke på å støtte prosjekter i hele verden, ikke bare USA. 

Lenke til kommentar

Jeg har hadt Netflix siden 2013 og betalt først 79- mnd,så 99 mnd. At de legger på prisene hos netflix er vel like naturlig som at andre priser øker årlig.

 

Man kan ikke forvente at en tjeneste skal loste det samme for alltid.

Hva Netflix angår (gjelder og andre strømmimngs tilbydere) det forsåvidt masse penger å spare ved kunne strømme så mye man orker hver mnd,til kontrast kan man gå tilbake noen år og regne på hva folk måtte ut med når de kjøpte en dvd eller var i utleiebutikker for å leie film.

Lenke til kommentar

Prisen er vel overkommelig for de aller fleste,  selv med den siste oppjusteringen - men du skal være særskilt glad i serier for å ha stor glede av Netflix.  Filmtilbudet er stort sett gammelt ræl.  Dessuten er det et ikke så rent lite irritasjonsmoment at tilbudet er 50 - 60 % av det de blir tilbudt i USA.  Siden det er filmer som har mest interesse for meg er Netflix et forlengst avsluttet kapittel, men kanskje vurdere det på nytt til vinteren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...