Gå til innhold

Kjøpt bruktbil i juni, årsavgift?


Anbefalte innlegg

Den første juni i år kjøpte jeg bruktbil.

Nå har jeg fått giro fra Skatt Øst for Årsavgift 2017.

 

Er det min jobb å betale den? Trodde det var eier ved årsskiftet?

Jeg kjøpte av forhandler.

 

Brevet åpner sånn:

Du som eide kjøretøyet ved registrering, er ansvarlig for å betale årsavgiften.

 

Men jeg eide jo ikke bilen før jeg kjøpte den? Jeg kjøpte den som sagt av en forhandler den første juni i år, og den ble da umiddelbart registrert på meg.

 

Dette skurrer veldig?

 

De krever 3290, og det er sure penger.

Drittbilen er for øyeblikket på verksted for en uventet reparasjon til 8000 kroner.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt må du det, og det er fremdeles et halvt år igjen av 2017.

Hvorfor skal en forhandler med ørten biler som kanskje står i månedsvis i lokalene ha skilter på og betale årsavgift og forsikring for de dersom den ikke var betalt føre innbytte. De skal ikke brukes føre de avhendes til nye eiere.

En er da alltid forberedt på å betale årsavgift ved anskaffelse/skifte av bil og avklarer dette i kjøpesituasjonen.

Lenke til kommentar

 

Det med årsavgift står i kjøpskontrakten mellom deg og selger. ''Er årsavgift for inneværende år betalt?'' for å være mer nøyaktig.

Har du tilgang på avtalen mellom TS og selger, siden du mener det står der?

 

 

Nå vet jeg ikke hvilken kjøpskontrakt du har brukt tidligere, men jeg hadde aldri kjøpt en bil med mindre det var en standard kjøpekontrakt som f.eks dette: https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/bruktbil/kjop-av-bruktbil/

 

Mulig det blir gjort annerledes ved å bruke forhandler, men jeg vil tro at alle seriøse forhandlere skal opplyse om slikt ved salg.

Lenke til kommentar

Alle som eier et registrert kjøretøy må betale årsavgift

 

Årsavgift ved kjøp og salg av bil:

 

Avregistrert kjøretøy

Kjøper du en bil som er avregistrert, vil du få krav om årsavgift når bilen blir registert på deg, dersom tidligere eier ikke har betalt avgiften.

 

Full eller halv årsavgift?

Registrerer du bilen mellom 1. juli og 31. desember, betaler du halv årsavgift.

 

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/arsavgift/kjope-eller-selge-bil/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...