Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er bomulighetene som student i Stavern, som ikke er så langt unna skolen?

Det er veldig lett å skaffe seg sted å bo. De fleste utleierne er vant med politistudenter og leier ofte ut leilighet med kontrakt fra 15. aug til 15. jun, altså 10 måneder. På den måten kan de leie ut til andre i sommerferien eller bruke det selv som sommersted. Det finnes mange kurante møblerte leiligheter fra ca 2-5 personer med veldig kort avstand til skolen. Jeg har selv under 5 min gange, 2-3 min på sykkel. Kun et fåtall må bo i Larvik, som er ca 10 min unna med buss/bil. Prisen ligger typisk på 4000-5000 i måneden. Vær tidlig ute, så får du tak i noe fint!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne noen ha forklart dette med å søke praksisplass på særskilt grunnlag? 

 

Man kan søke praksisplass på særskilt grunnlag. Dette innebærer at man sender inn en søknad med begrunnelse om hvorfor du har behov for å være på en bestemt plass. Typiske grunner som tidligere har blitt innvilget er; at man har barn, samboer man har bodd med i lengre enn 18 mnd (vet det har vært noen endringer rundt dette punktet de siste årene), alvorlig sykdom i nær familie eller verv/ansvar man ikke bare kan fratre.

 

I praksis er det ingenting som gir deg rett på særskilt, og hvert enkelt tilfelle vurderes individuelt. Det er også bare et gitt antall praksisplasser ved et sted som kan avgis til særskilt. Så dersom det f.eks er et lensmannskontor med 2 praksisplasser, så vil ikke begge bli besatt av personer på særskilt.

 

De særskilte plassene tildeles før ordinær tildeling, slik at dersom man får avslag på søknad om særskilt praksisplass, stiller man likt med alle de andre som søker.

Endret av DeQu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig usikker på om jeg skal velge å studere i Bodø eller Stavern. Lurte på om noen tidligere studenter kunne forteller litt om stedene, både positivt og negativt :-)

Er selv i Bodø og stortrives her. Bra studentmiljø, greie skolelokaler og flinke lærere. Er du glad i å gå fjelltur eller forsåvidt friluftsliv generelt kan jeg anbefale Bodø. Har ikke snakket med en person på kullet som har angret på valget :).

Lenke til kommentar

Hvordan er bomulighetene som student i Stavern, som ikke er så langt unna skolen?

 

Vel, jeg bodde i et flott kollektiv, 200m unna skolen for 3000/mnd frem til 2016. Stavern er et sjeldent billig og bra sted å bo, og FOR ALL DEL ikke bo i de offentlige studenthyblene i Larvik, hele opplegget der er søppel i forhold til Stavern. Det er en grunn til at så å si ingen i tredjeåret bor i Larvik. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bekymringsfullt. 

 

Dette er et tema som man burde følge nøye med fremover. Følg med på hva blant annet Politiforum skriver og hva Politiets Fellesforbund sier om saken.

 

Jeg hadde opprinnelig planer om å skrive et mye lengre innlegg, men temaet er komplisert og vanskelig å få forklart her nå på en mandagskveld.

 

Du kan hvertfall bite deg i at NTL Politiet er en fagforening for primært sivilt ansatte i etaten, så ikke vær overrasket over at de ønsker dette velkommen. Flere sivile i etaten kan bety flere medlemmer hos dem. Sånn på et meget basic nivå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre enn meg som føler seg utrygg i forhold til snittet til opptaksprøver? Har nå 49 konkurransepoeng, men har på en følelse av at snittet blir mye høyere

Tror du kan føle deg rimelig trygg på å bli kalt inn til opptakprøvene med 49 poeng. Som nevnt flere plasser tidligere i tråden er formålet med den nye ordningen å slippe å ha en haug med folk på opptak som likevel ikke kommer til å nå opp.

 

Typisk vil nok dette gjelde personer som har et så lavt snitt at selv om de forbedrer et eller to fag så vil det ikke være nok. Har lest om et par i disse trådene opp igjennom, samt hørt om et par andre tilfeller, der personer som ligger langt under poenggrensen møter til opptak år etter år uten å gidde å forbedre karakterene sine, i håp om at poenggrensen skal synke før eller siden. 

 

Ulempen med dette opplegget vil være for de som for eksempel følger voksenopplæring for å forbedre samtlige karakterer, som gjerne ikke får forbedret vitnemålet nevneverdig før i juni. Jeg tror likevel at de kommer til å legge seg en god del under de forventede poenggrensene, da de ikke er tjent med å ha for få egnede per studieplass. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...