Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

 

 

 

Overraskende mange som sier de ikke kan uttale seg om opptaksprøvene til phs, og hevder de er underlagt taushetsplikt.

Opptaket til phs er ikke noe mystisk eller hemmelig. Det er ingen som har taushetsplikt ifht. opptaket (dersom det er tilfelle så har det blitt innført en eller anna ordning på det etter mitt opptak). Ja, jeg skjønner at man ønsker at mn skal stille likt osv, men som nevnt over: Det er ikke akuratt topphemmelige statshemligheter.

Dette kan fremstå som litt flåsete av meg. Men er et resultat av alt jeg har lest der folk titt og ofte hevder timeplanen (!!) til klassene og utdanninga forøvrig er taushetsbelagt.

Ps:

gruppeøvelsen består som oftest av en diskusjonsøvelse der man skal vise evne til refleksjon, argumentasjon, inkludering og forståelse. Hva instuktørene konkret ser etter varierer nok, og er av den grunn «umulig» å forutse.

Her har du stort sett rett, dog er en del av undervisningen taushetsbelagt, men det er jo en svært liten del av det. Alt som har med arrestasjonsteknikk, etterretning og bruk av detaljer fra ekte straffesaker i undervisningen er taushetsbelagt. En annen ting å notere seg, som svært få på PHS er klar over, er at man i teorien kan bli utvist fra skolen dersom man filmer øvelser på PHS og deler dette på nettet.

Når det gjelder opptaket, så traff jeg faktisk på en person som hadde klart å få klørne i et dokument med alle spørsmålene fra fjorårets intervju. Vedkommende hadde altså fått pugget og øvd på hva h*n skulle si. Det siste jeg hørte var at vedkommende ikke kom inn. Det viktigste er altså ikke å finne utav og pugge hva man skal svare, men å svare ærlig.

Enig med det du sier her. Et bra poeng.

Til fyke;

Kanskje er ikke alt som ikke nevnes her underlagt taushetsplikt. Men for min del innebærer det en moralsk og etisk plikt til å holde kjeft om enkelte ting. Vil du ha en kollega som har lest seg igjennom opptakskravene og pugga seg til et svar? Muligens, det vil i alle fall ikke jeg.

Du får legge ut diverse info og snacks fra phs om du er interessert. Tror det blir uglesett ganske fort.

Det var da litt av en reaksjon. Man må tåle å få en korrigering uten å bli usaklig, og at man skal få motsvar av dette kaliberet. Jeg forventer at du forstår at det er noen mil mellom å gi folk opplysning om at phs sitt utdanningsprogram og opptaks-opplegg ikke er så ømfintlig som mange her hevder. Det er nemmlig heller ikke sånn at selv om man har informasjon om opptaket/gruppeøvelsen så kan man pugge seg til svarene og bli en uskikka kollega som du så svart/hvitt frykter.

Jeg har vært (sporadisk) aktiv på disse trådene i noen år nå. Hvor du har fått indikasjoner på at jeg, som de fleste andre her, ikke ønsker å skjerme det som ansees som «ikke offentlig» er for meg vanskelig å se. Tror du også skal være forsiktig å tillegge meg «ønsker om kollegaer» som du ymter frampå i sitt svar til meg.

Dette er en gedigen digresjon fra tema i tråden, og skrives her ettersom du selv skrev til meg her. Mitt råd til «alle» er at man ikke er for hårsåre og/eller tillegger noen budskap dem ikke har. Moralens overivrige voktere er ikke alltid så veldig sunt for et forum.

Korrekt at det var en digresjon, slik at det settes en strek.

 

Synes for øvrig det er bra med moralske voktere som ikke må dele alt fra skolen eller opptaket. Det setter i alle fall jeg pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det blir mulighet for å komme å teste de fysiske testene i år som i fjor?

Ikke kjent med dette, anbefaler og kontakte phs. Vet at de hvertfall i fjor hadde fellestreninger (ofte søndager) hvor man kunne møte opp å trene spesifikt mot opptakskravene. Ikke sikker på hvordan dette gjennomføres, men ei vennine av meg benyttet seg av tilbudet før hun ble student.

Lenke til kommentar

Ja, jeg deltok også på dem, så detfor jeg lurte på om det var i år også. Men jeg får kontakte phs.

 

 

Noen som vet om det blir mulighet for å komme å teste de fysiske testene i år som i fjor?

Ikke kjent med dette, anbefaler og kontakte phs. Vet at de hvertfall i fjor hadde fellestreninger (ofte søndager) hvor man kunne møte opp å trene spesifikt mot opptakskravene. Ikke sikker på hvordan dette gjennomføres, men ei vennine av meg benyttet seg av tilbudet før hun ble student.
Lenke til kommentar

På opptak tester de evnen til og takle stress?

Er vel viktig som politi og takle det bra. Usikker på min evne til og takle det.

Nei det testes ikke i stor grad. Kanskje får du spørsmål om dette på intervjuet. Det spørs hva du vil jobbe med i politiet. Vil du jobbe på en ordensavdeling slik som jeg, ja da må du også takle stress svært godt. Det er både for din egen og andres sikkerhet.

Lenke til kommentar

 

På opptak tester de evnen til og takle stress?

Er vel viktig som politi og takle det bra. Usikker på min evne til og takle det.

Nei det testes ikke i stor grad. Kanskje får du spørsmål om dette på intervjuet. Det spørs hva du vil jobbe med i politiet. Vil du jobbe på en ordensavdeling slik som jeg, ja da må du også takle stress svært godt. Det er både for din egen og andres sikkerhet.

 

men dette er ting man lærer på studiet eller kommer med erfaring?

Lenke til kommentar

 

 

På opptak tester de evnen til og takle stress?

Er vel viktig som politi og takle det bra. Usikker på min evne til og takle det.

Nei det testes ikke i stor grad. Kanskje får du spørsmål om dette på intervjuet. Det spørs hva du vil jobbe med i politiet. Vil du jobbe på en ordensavdeling slik som jeg, ja da må du også takle stress svært godt. Det er både for din egen og andres sikkerhet.

 

men dette er ting man lærer på studiet eller kommer med erfaring?

 

En del av studie lærer deg om stress og stressmestring. I tillegg vil du gjennom ett år i praksis som politi mest sannsynlig komme opp i en rekke situasjoner hvor du får føle på det å håndtere stress. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Selvfølgelig kan det skje, mange situasjoner er vanskelige å trene på. Politiyrket er nok ikke for de som lett blir veldig stresset og håndterer stressede situasjoner dårlig...

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om at politihøgskolen skal flyttes ut av hovedstaden, med tanke på rekruttering? 

Med tanke på rekruttering av studenter: Irrelevant. Om du dropper å søke Politihøgskolen fordi at den ikke ligger i Oslo så har du etter min oppfatning ingenting å gjøre på skolen heller. Spørsmålet blir hva det har å si for forskningsmiljøet på skolen.

 

Tenker man å flytte hele skolen eller kun samlokalisere bachelor-utdanningen? Det vil isåfall bety litt reising til og fra for de som bedriver både undervisning og forskning på skolen.

 

Min personlige mening er iallfall at det er fornuftig å flytte bachelor-utdanninga ut av Oslo-gryta. Frem til 2014 lå det inne "ny PHS" i statsbudsjettet [1].

 

Se blant annet hva Finland har fått til i Tampere [2][3]. Verdt å merke seg her er vel at skolen ligger i en by med et etablert miljø for høyere utdanning.

 

[1] https://www.politiforum.no/artikler/drommen-om-ny-politihogskole-blir-fjernere/386135

[2] https://stiften.dk/aarhus/Dansk-politiskole-henter-inspiration-i-Finland/artikel/380406 (Dansk artikkel)

[3] http://polamk.panoraamakuvat.fi/en_GB/polamk/Police%20University%20College/Practice%20area (Interaktiv omvisning av skolen)

Endret av Martin D.
Lenke til kommentar

 

Hva tenker dere om at politihøgskolen skal flyttes ut av hovedstaden, med tanke på rekruttering? 

Med tanke på rekruttering av studenter: Irrelevant. Om du dropper å søke Politihøgskolen fordi at den ikke ligger i Oslo så har du etter min oppfatning ingenting å gjøre på skolen heller. Spørsmålet blir hva det har å si for forskningsmiljøet på skolen.

 

Tenker man å flytte hele skolen eller kun samlokalisere bachelor-utdanningen? Det vil isåfall bety litt reising til og fra for de som bedriver både undervisning og forskning på skolen.

 

Min personlige mening er iallfall at det er fornuftig å flytte bachelor-utdanninga ut av Oslo-gryta. Frem til 2014 lå det inne "ny PHS" i statsbudsjettet [1].

 

Se blant annet hva Finland har fått til i Tampere [2][3]. Verdt å merke seg her er vel at skolen ligger i en by med et etablert miljø for høyere utdanning.

 

[1] https://www.politiforum.no/artikler/drommen-om-ny-politihogskole-blir-fjernere/386135

[2] https://stiften.dk/aarhus/Dansk-politiskole-henter-inspiration-i-Finland/artikel/380406 (Dansk artikkel)

[3] http://polamk.panoraamakuvat.fi/en_GB/polamk/Police%20University%20College/Practice%20area (Interaktiv omvisning av skolen)

 

For min del har dette ingenting å si: Tenker mer på de som har barn og er bosatt i Oslo. Statistikken for søkertallet de siste årene viser jo at de fleste vil inn i Oslo, og grunnen til dette er blant annet at det ligger sentralt, og sjansen for å ha en deltidsjobb ved siden av skolen er større (lån og diverse), og det å være bosatt i en storby som byr på bredere muligheter, er jo et bedre alternativ.

 

Men alt i alt så jeg enig i deg iforhold til hva det har å si for forskningsmiljøet og samarbeidet med de andre etatene. 

Lenke til kommentar

 

 

Hva tenker dere om at politihøgskolen skal flyttes ut av hovedstaden, med tanke på rekruttering? 

Med tanke på rekruttering av studenter: Irrelevant. Om du dropper å søke Politihøgskolen fordi at den ikke ligger i Oslo så har du etter min oppfatning ingenting å gjøre på skolen heller. Spørsmålet blir hva det har å si for forskningsmiljøet på skolen.

 

Tenker man å flytte hele skolen eller kun samlokalisere bachelor-utdanningen? Det vil isåfall bety litt reising til og fra for de som bedriver både undervisning og forskning på skolen.

 

Min personlige mening er iallfall at det er fornuftig å flytte bachelor-utdanninga ut av Oslo-gryta. Frem til 2014 lå det inne "ny PHS" i statsbudsjettet [1].

 

Se blant annet hva Finland har fått til i Tampere [2][3]. Verdt å merke seg her er vel at skolen ligger i en by med et etablert miljø for høyere utdanning.

 

[1] https://www.politiforum.no/artikler/drommen-om-ny-politihogskole-blir-fjernere/386135

[2] https://stiften.dk/aarhus/Dansk-politiskole-henter-inspiration-i-Finland/artikel/380406 (Dansk artikkel)

[3] http://polamk.panoraamakuvat.fi/en_GB/polamk/Police%20University%20College/Practice%20area (Interaktiv omvisning av skolen)

 

For min del har dette ingenting å si: Tenker mer på de som har barn og er bosatt i Oslo. Statistikken for søkertallet de siste årene viser jo at de fleste vil inn i Oslo, og grunnen til dette er blant annet at det ligger sentralt, og sjansen for å ha en deltidsjobb ved siden av skolen er større (lån og diverse), og det å være bosatt i en storby som byr på bredere muligheter, er jo et bedre alternativ.

 

Men alt i alt så jeg enig i deg iforhold til hva det har å si for forskningsmiljøet og samarbeidet med de andre etatene. 

 

Jeg ser poenget ditt, men vil påpeke at det ikke akkurat er en stor andel med barn i Oslo som går på skolen (Jeg kjenner ingen personlig). Jeg "etterlot" både samboer og datter i Trondheim mens jeg studerte i Kongsvinger førsteåret og nå tredjeåret i Oslo. Vil man bli politi, så får man ofre noe i det kortere løp for evt. bedre tider senere.

Uansett vil nok ikke skolen bli lagt utenfor pendleravstand fra Oslo, så om man absolutt vil bo i Oslo så får man pendle da, enten det er til Kongsvinger, Moss, Ringerrike eller ett av de andre stedene som har meldt sin interesse.

 

Det er nok totalt irrelevant for politikerne som skal bestemme lokasjonen om det er muligheter for deltidsarbeid for studentene, for å si det sånn :p

 

Jeg ser for meg at problemet blir som nevnt det faglige miljøet som allerede er til stede. Det vil nok bli kjempet med nebb og klør for å beholde skolen i Oslo, og dette går jo da selvsagt på personlige arbeidsplasser og preferanser samt det faglige miljøet (som vil bli brukt som påskudd for å ikke flytte utenfor Oslo-gryta).

 

Som leder for PF Studentene skal jeg være forsiktig med å uttale meg om hva jeg mener er beste alternativ. Det eneste som er klart er at det er positivt at prosessen er i gang for få samlokalisert skolen. Strengt tatt er det meg revnende likegyldig hvor skolen havner så lenge kvaliteten på utdanninga forblir like høy (og gjerne enda høyere) og man får bedre muligheter til operativ trening enn det som er tilfellet spesielt på Majorstua i dag. Om skolen ligger i Oslo eller ikke er i så måte "samme fa*n".

 

PF Studentene er iallfall i gang med en prosess opp mot ulike aktører som har meldt sin interesse for den nye skolen og vil ha møter med disse for å komme med våre synspunkter på hva vi mener er nødvendig på en evt. ny toppmoderne politiskole. Kan nevne at det så langt er tre aktører som har tatt kontakt med oss for videre samtaler og møter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skjer om man blir ikke egnet etter intervjuet? Får man vite grunn da?

Hva skjer videre hvis man er uenig i grunnen og klager? si de sier man ikke er moden nok men man klager?  Hvordan virker det, får man sagt hvorfor man er uenig osv?  også innkalt foran et klageutvalg?

 
Lenke til kommentar

Er vel ikke utenkelig at den kan ende i Lillestrøm?

Jeg er ikke kjent med at Lillestrøm (Romerike) har meldt sin interesse for den nye skolen, men det er absolutt ikke utenkelig nei. De har jo KRUS fra før av.

 

Det nærmeste jeg vet av er vel forslaget om Lahaugmoen (Gjelleråsen), men det er såvidt jeg vet ikke satt i gang noe formelt arbeid rundt dette. Lahaugmoen var jo et alternativ for Nasjonalt beredskapssenter, så man skal ikke se bort i fra at aktørene der nå sikter seg inn på Politihøgskolen i stedet.

Lenke til kommentar

 

Hva skjer om man blir ikke egnet etter intervjuet? Får man vite grunn da?

Hva skjer videre hvis man er uenig i grunnen og klager? si de sier man ikke er moden nok men man klager?  Hvordan virker det, får man sagt hvorfor man er uenig osv?  også innkalt foran et klageutvalg?

 

 

Ingen som vet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...