Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Da var årets opptak over! Gratulerer så masse til dere som nå har fått studieplass. 
 
Til alle som det ikke gikk veien for; stå på, og ikke gi opp!
 
Til alle som er nye, så er poenget med denne tråden at man kan stille spørsmål/diskutere opptaket til politihøgskolen. Grunnen til at det lages ny tråd for hvert år, er for å holde det noe oversiktlig.
 
Tidligere tråder:
 
Selv om det før 2010 også fantes enkelte tråder som diskuterte opptak ved politihøgskolen, har det siden 2010 årlig vært laget en ny "Tråden for opptak til politihøgskolen". 
 
Siden 2017 kullet nettopp har fått tilbud om skoleplass, så er det tenkelig at det kan ta litt tid før det yrer med liv også i denne tråden. Så dersom du er i iver etter å lese, så kan du ta en titt på de tidligere trådene som har vært;
 
2010
2011
2012 
2013
2014
2015
2016
2017
 
Opptakskrav:
Politihøgskolens opptakskrav er stadig i endring, og det er allerede varslet større endringer fra neste års opptak.
 
Du kan selv gå inn på PHS sine egne hjemmesider for å se hva som er gjeldende opptakskrav
 
De formelle opptakskravene ved opptak 2018:
 

  • - Inneha generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
  • - Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående opplæring (snitt av standpunkt- og eksamenskarakter) innen 1. mars det året det søkes opptak
  • - Være norsk statsborger
  • - Inneha førerkort klasse B innen 1. august 2017
  • - Oppfylle de medisinske kravene for opptak, inkludert gjeldende synskrav for førerkort klasse D 
  • - Ha plettfri vandel  
  • - Bestå fysiske tester
  • - Bli funnet egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd

 
Når det kommer til spørsmål som angår vandel, så bør dere vite at det er utrolig vanskelig for oss som sitter her på forumet å svare på om spesifikke ting diskvalifiserer eller ikke. Kontakt derfor PHS direkte ved slike spørsmål.
 
Det er nok en del av dere som også lurer på om dere slipper å møte på opptak til neste år dersom dere har bestått tidligere, slik dagens ordning er. Dette vet vi ikke noe om enda, men da dette er gjort av økonomiske hensyn, så er det ikke usannsynlig at denne ordningen blir videreført. 

 

For spørsmål som enten ikke egner seg å stille i tråden, eller som blir vanskelig for oss å kunne si noe om, kontakt PHS direkte:

Epost: [email protected]

Telefon: 23 19 99 00 

 

Meg og andre faste innslag her på forumet:

Er selv ferdigutdannet og jobber i dag som politibetjent. Vært aktiv i disse trådene siden jeg selv søkte politihøgskolen i 2014. I tillegg er det en rekke andre personer som har vært aktiv i tidligere års tråder, som enten er ferdig utdannet eller underveis i utdanningsløpet.

 

Så dersom dere har spørsmål om opptaket, utdanningsløpet, eller om hvordan det er å jobbe som politi, så kan dere enten spørre om dette i tråden, eller på personlig melding. Vær obs på at det en del ting man ikke kan svare på grunnet taushetsplikt mm.
 
 
Stalltips:

Start treningen og forbedringen av karakterene tidlig! 

 

Lykke til! 

Endret av DeQu
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spennende å se hvor mye karakterpoengene stiger til neste år. Er redd for at 50.9 poeng ikke holder til neste år.

Tenker du Oslo eller generelt? Må vel stoppe en gang med den syke økningen i poeng

 

Oslo. Men er redd for at det ikke holder til Kongsvinger heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Spennende å se hvor mye karakterpoengene stiger til neste år. Er redd for at 50.9 poeng ikke holder til neste år.

Tenker du Oslo eller generelt? Må vel stoppe en gang med den syke økningen i poeng

Oslo. Men er redd for at det ikke holder til Kongsvinger heller.

Skjønner! Jeg tør ikke spekulere for mye i dette før det avgjøres om det blir færre studieplasser eller ei. For min egen del ser jeg det er realistisk og havne på ish 51 om absolutt alt klaffer

Lenke til kommentar

 

 

 

Spennende å se hvor mye karakterpoengene stiger til neste år. Er redd for at 50.9 poeng ikke holder til neste år.

Tenker du Oslo eller generelt? Må vel stoppe en gang med den syke økningen i poeng
Oslo. Men er redd for at det ikke holder til Kongsvinger heller.

Skjønner! Jeg tør ikke spekulere for mye i dette før det avgjøres om det blir færre studieplasser eller ei. For min egen del ser jeg det er realistisk og havne på ish 51 om absolutt alt klaffer

 

Er det ikke bekreftet ennå?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spennende å se hvor mye karakterpoengene stiger til neste år. Er redd for at 50.9 poeng ikke holder til neste år.

Tenker du Oslo eller generelt? Må vel stoppe en gang med den syke økningen i poeng
Oslo. Men er redd for at det ikke holder til Kongsvinger heller.
Skjønner! Jeg tør ikke spekulere for mye i dette før det avgjøres om det blir færre studieplasser eller ei. For min egen del ser jeg det er realistisk og havne på ish 51 om absolutt alt klaffer

Er det ikke bekreftet ennå?

http://www.politiforum.no/Forbereder+seg+på+å+ta+inn+færre+politistudenter+fra+2018.d25-T2RfO4D.ips

 

Dette er det siste jeg fant. Mulig noen andre vet noe mer

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Spennende å se hvor mye karakterpoengene stiger til neste år. Er redd for at 50.9 poeng ikke holder til neste år.

Tenker du Oslo eller generelt? Må vel stoppe en gang med den syke økningen i poeng
Oslo. Men er redd for at det ikke holder til Kongsvinger heller.
Skjønner! Jeg tør ikke spekulere for mye i dette før det avgjøres om det blir færre studieplasser eller ei. For min egen del ser jeg det er realistisk og havne på ish 51 om absolutt alt klaffer

Er det ikke bekreftet ennå?
http://www.politiforum.no/Forbereder+seg+på+å+ta+inn+færre+politistudenter+fra+2018.d25-T2RfO4D.ips

 

Dette er det siste jeg fant. Mulig noen andre vet noe mer

Ut i fra den artikkelen virker det veldig usikkert, men sett fra perspektiv til han ene der, så var planen laget før terror truslene økte betraktelig og samme med flyktning strømmen. I så fall tror jeg antallet studie plasser ikke bør reduseres noe særlig

Endret av Krifs
Lenke til kommentar

Uff, jaja så holdt ikke karakterene mine for i år...Satser på neste år :) Håper ordningen for bestått egnethet fra tidligere vedvarer, ser ikke noen grunn til at de skal endre det?

Phs ønsker jo å spare på kostnadene der det er mulig, så bør vel være gode muligheter for det ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann! 

Jeg kom inn på politihøgskolen i Oslo nå 2017, og ville bare si at jeg gjerne vil assistere kommende studenter og kollegaer med neste års opptak. Fjorårets tråd var personlig til ekstremt mye hjelp, og jeg håper jeg kan gi i hvertfall litt tilbake! Nå har jeg jo ikke enda startet førsteåret, men om det skulle være noen spørsmål om opptak så kan jeg prøve å svare etter beste evne. Kan også etterhvert som tiden går prøve å svare på eventuelle spørsmål angående Oslo som studiested.

Ikke nøl med å sende en PM om det skulle være noe dere tror jeg kan hjelpe med! 
Lykke til alle sammen! :)

Lenke til kommentar

Heisann, muligens et dumt spørsmål, men spør for å være sikker. På politihøyskolen søker man med kun ordinærvitnemålet? Så i praksis, med f. eks 5 i snitt fra vgs + eventuelle alderspoeng og militærpoeng, vil man være ganske sikker en plass uansett studiested? 

Lenke til kommentar

Heisann, muligens et dumt spørsmål, men spør for å være sikker. På politihøyskolen søker man med kun ordinærvitnemålet? Så i praksis, med f. eks 5 i snitt fra vgs + eventuelle alderspoeng og militærpoeng, vil man være ganske sikker en plass uansett studiested?

Hei,

Ingen spørsmål er for dumme :) man søker med det som kalles for konkurransepoeng. Hvis man har et snitt på 5 fra vgs så har man 50 konkurransepoeng (ditt snitt*10). Man kan i tillegg få 2 slike konkurransepoeng for forsvaret, i tillegg til maks 8 konkurransepoeng for sin alder.

 

Håper dette var svaret på spørsmålet.

Lenke til kommentar

 

Heisann, muligens et dumt spørsmål, men spør for å være sikker. På politihøyskolen søker man med kun ordinærvitnemålet? Så i praksis, med f. eks 5 i snitt fra vgs + eventuelle alderspoeng og militærpoeng, vil man være ganske sikker en plass uansett studiested?

Hei,

Ingen spørsmål er for dumme :) man søker med det som kalles for konkurransepoeng. Hvis man har et snitt på 5 fra vgs så har man 50 konkurransepoeng (ditt snitt*10). Man kan i tillegg få 2 slike konkurransepoeng for forsvaret, i tillegg til maks 8 konkurransepoeng for sin alder.

 

Håper dette var svaret på spørsmålet.

 

Bare for å presisere: Ved PHS kan man kun søke ordinært opptak med alt av tilleggspoeng og forbedringer. Det er derfor ingen som har noen fordel med førstegangsvitnemål. 

 

For de som ikke kjenner til forskjellen på førstegangvitnemål og ordinært:

Når man søker med førstegangsvitnemål, så konkurrerer man kun med andre som også søker med dette. Det er kun karakterene man opprinnelig hadde ved utgangen av VGS som tas med. Eventuelle forbedringer, alderspoeng, tilleggspoeng mm vil ikke bli medregnet. Denne ordningen er til for å gi unge søkere en "fair" sjanse til å få plass. 

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

Er det noen som vet cirka når det vil komme en avgjørelse angående antall studieplasser? Burde vel avgjøres i løpet av høsten en gang, blir kanskje sent om det er noe som avgjøres først på nyåret?

I tillegg lurer jeg på om det er noen som har den fjerneste anelse på hva poenggrensen 01/03 kan havne på? Vil det være en del lavere enn hva det var på inntaket i år, da man kan ettersende karakterer om man kommer igjennom 01/03.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet cirka når det vil komme en avgjørelse angående antall studieplasser? Burde vel avgjøres i løpet av høsten en gang, blir kanskje sent om det er noe som avgjøres først på nyåret?

I tillegg lurer jeg på om det er noen som har den fjerneste anelse på hva poenggrensen 01/03 kan havne på? Vil det være en del lavere enn hva det var på inntaket i år, da man kan ettersende karakterer om man kommer igjennom 01/03.

Ren gjetting er at det vil være avklart iløpet av høsten, men senest innen de åpner søknadene 1. februar. 

 

Hva poenggrensene blir er vanskelig å spekulere i. Men slik jeg har forstått det så er dette i hovedsak for å luke ut de med lavest snitt. Har man for eksempel kun 30-35 konkurransepoeng så er det "ikke vits" å gjennomføre opptaket da man uansett aldri kommer til å nå opp.

 

Ulempen her er selvfølgelig at dersom man driver å tar opp en del fag som man kan forbedre seg veldig mye i, så vil man kanskje ikke bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at man i juli vil stille med høyt nok snitt til å komme inn. 

 

Men utrolig vanskelig å si noe spesifikt om dette da PHS ikke har gitt ut veldig mye informasjon om dette. Får satse på at det kommer mer informasjon når opptaket nærmer seg. 

Lenke til kommentar

Endelig tråden hvor jeg selv skal delta på opptaket!

Stiller endelig med nok poeng til kommende opptak, søker Bodø på 1. plass.

Bare å få på seg joggesko jevnlig nå framover :D

 

Gleder meg til å følge denne tråden det neste året!

Endret av Melkesyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...