Gå til innhold

Stortingsvalg 2017 - Hva stemmer du, og hvorfor?


  

360 stemmer

  1. 1. Hvilket parti planlegger du å stemme på?

    • AP
      33
    • H
      53
    • FRP
      67
    • SP
      20
    • V
      31
    • KRF
      6
    • SV
      22
    • MDG
      21
    • Rødt
      17
    • Demokratene
      1
    • Pensjonistpartiet
      3
    • Piratpartiet
      9
    • Kystpartiet
      3
    • Liberalistene
      39
    • Helsepartiet
      2
    • De Kristne
      1
    • NKP
      2
    • Alliansen
      4
    • Norsk Allianseparti
      0
    • Feministisk Initiativ
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Norgespartiet
      1
    • Nordmørslista
      0
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Nordting
      0
    • BLANKT
      8
    • Stemmer ikke
      17
  2. 2. Hva er dine viktigste valgsaker? (enten du er for eller imot, skriv gjerne noe om det)

    • Skatter og avgifter
      162
    • Helse
      102
    • Miljø
      86
    • Forsvar
      58
    • Utdanning
      107
    • Rovdyrpolitikk
      23
    • EØS/EU
      65
    • Innvandring
      142
    • Personlige friheter
      114
    • Næringsliv
      87
    • Barnehage / kontantstøtte
      21
    • Veibygging
      63
    • Kommunesammenslåing
      44
    • Landbruk
      33
    • Politireform
      34
    • Privatisering
      78
    • Ruspolitikk
      38
    • Annet
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikkje hva eg skal si. 

 

Glad MDG gikk på en smell. 

Det er enda noen store år igjen av Norges oljetid, og denne må utnyttes. 

Tror også det er bra for miljøet at nettopp vår olje blir solgt. 

 

Og eg ler litt av liberalistene da :p

 

Samtidig så må eg innrømme at hele systemet irriterer meg.

 

At det er slik at småpartier som MDG, RØDT, V, og KRF har stor mulighet til å ende i en regjering så lenge de er over sperregrensen er så feil som det kan bli. 

Lenke til kommentar

Dette viser jo godt at politikk delen av forumet er eksternt lite representativt for Norge som helhet. (U hvertfall denne pollen)

 

 

Det er åpenbart en overrepresentasjon av ellers nokså marginale grupper her. Men i dette tilfellet tror jeg nok fortsatt at det var en "aksjon".

 

Ellers er dette jo ofte en variant av Tordenskiolds soldater. De kommer i puljer, spesielt de nasjonalistiske, er veldig aktive en stund, og så løper de videre til andre utposter på internett og fyrer av noen runder der. Du finner ikke mange av dem som kan vise til 13-14 år på forumet. (Og nei, det er neppe fordi de blir hevet ut.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Enda en solid ledelse til Libralistene :)

 

 

Siden alle stemmene deres her kom i løpet av et par dager, så er det vel rimelig å anta en aksjon. I den virkelige verden er Liberalistene fortsatt en del av gruppen "Andre", og ligger på rundt 0,2% av stemmene...

 

Geir :)

 

Siste måling nå viser 1.2% den før det viste 0.9% Vil si det er imponerende for et tre år gammelt parti :)

 

 

 

Og da har vi fasiten: 0,2% og snaut 6000 stemmer. Så om noen målinger viste over prosenten var de dessverre bortenfor både sol og måne.

 

Geir :)

 

 

Det var en god hjelp for de blå at du og en del andre valgte å kaste bort stemmene deres og ikke stemte på et relevant parti. Takk :wee:

Lenke til kommentar

Det var en god hjelp for de blå at du og en del andre valgte å kaste bort stemmene deres og ikke stemte på et relevant parti. Takk :wee:

 

 

Du forutsetter at det fantes noen partier som var "relevante" for de du tenker på. Og ja, det kan godt hende at noen partier tjente og noen tapte på at disse ikke stemte taktisk, men hva så? Hvis det reelle valget står mellom Karius og Baktus, og de bare skiller seg på hårfarge (og humør), hvorfor skal man stemme noen av dem?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Det var en god hjelp for de blå at du og en del andre valgte å kaste bort stemmene deres og ikke stemte på et relevant parti. Takk :wee:

 

 

Du forutsetter at det fantes noen partier som var "relevante" for de du tenker på. Og ja, det kan godt hende at noen partier tjente og noen tapte på at disse ikke stemte taktisk, men hva så? Hvis det reelle valget står mellom Karius og Baktus, og de bare skiller seg på hårfarge (og humør), hvorfor skal man stemme noen av dem?

 

Geir :)

 

 

Nei, da kan man jo stemme blankt, som du gjorde, og dermed kapitulere fullstendig politisk.

 

Med «relevant» parti mener jeg ikke et parti som en bestemt velger liker, som du tilsynelatende tror, men et parti som faktisk kan få noen taburetter og utrette «ett eller annet» på tinget. I en del land er det bare to relevante partier, mens i Norge er det mange flere, og det burde være mange nok og vel så det til at alle kan finne noen de kan avse med en stemme.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg fint lite om politikk, men vennene mine har derimot stor interesse for dette. Umulig å ta seg noen pils uten at noen fyrer i gang politikk praten. Broren min er den værste av dem.

 

Vi dro for å stemme i går så jeg spurte brodern hva han skulle stemme. Han hadde tenkt til å stemme AP, men pga alt pisspreiket til Støre så hadde han ombestemt seg, stemmer Høyre istedenfor.

 

Derfor stemte jeg på Høyre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Beklagelig fortsetter blå-blå regjering. Det gledelige oppi dette er at de har blitt svekket, mindre partier har gjort det bra og økt sine mandater, og rødt er inne på stortinget for første gang.

Lenke til kommentar

Nei, da kan man jo stemme blankt, som du gjorde, og dermed kapitulere fullstendig politisk.

 

En blank stemme har vel strengt tatt ingen annen funksjon enn å si "Jeg liker ingen, men jeg liker systemet". Så hva skal man gjøre hvis det er systemet man ikke er fornøyd med? Nå stemte jeg ikke blankt, noen fikk faktisk min stemme.

 

Med «relevant» parti mener jeg ikke et parti som en bestemt velger liker, som du tilsynelatende tror, men et parti som faktisk kan få noen taburetter og utrette «ett eller annet» på tinget. 
 

Og hva dette "ett eller annet" er, er underordnet så lenge det er noe? Selv om det bare er at den ene vil bygge i overkjeven og den andre i underkjeven, mens du helst vil til tannlegen?

 

I en del land er det bare to relevante partier, mens i Norge er det mange flere, og det burde være mange nok og vel så det til at alle kan finne noen de kan avse med en stemme.

 

 

Joda, og for meg var det slik i 40 år. De siste 20 på Venstre. Men jeg var medlem de siste årene og avstanden ble for stor, og jeg meldte meg ut. Jeg følte meg rett og slett for liberal, og det skal litt til. Og så sliter de som alle partier i posisjon (på tinget) med forskjellen mellom liv og lære. Skulle jeg ikke tatt konsekvensen av det, men fortsette å stemme på dem fordi de i hvert fall gjør noe godt innimellom hestehandlene? 

 

Kanskje det, men slik ble det altså ikke. Jeg stemmer ikke bare for demokratiets skyld, jeg stemmer på dem som vil gjennomføre den politikken jeg ønsker, og helst mer enn noen promille av den. Jeg fikk under 50% på samtlige partier på flere valgomater, det var nok et hint om at de ikke passer for meg. Eller at jeg ikke passer for dem...  :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Beklagelig fortsetter blå-blå regjering. Det gledelige oppi dette er at de har blitt svekket, mindre partier har gjort det bra og økt sine mandater, og rødt er inne på stortinget for første gang.

Kunne vært verre. Det kunne blitt rød-grønn regjering. Men ja ser at folk sier at Libralistene gjorde det dårlig. Der er jeg litt uenig da partiet bare er 3 år gammelt og er enda i vekst :) Vi får se hvordan det blir om 4 år til :)
Lenke til kommentar

Synes det er merkelig hvordan Liberalistene bare fikk 5700 stemmer med den representasjonen de har her. Det er litt i overkant av 1/3 av medlemmene de har på Facebook som faktisk stemmer på partiet.

Jeg trodde også personlig at vi ville få sånn rundt 7000 stemmer, men alt i alt er jeg ikke overasket over at vi fikk rett under 6000 stemmer. Rom var ikke bygget på en dag ☺?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

 

Nei, da kan man jo stemme blankt, som du gjorde, og dermed kapitulere fullstendig politisk.

 

En blank stemme har vel strengt tatt ingen annen funksjon enn å si "Jeg liker ingen, men jeg liker systemet". Så hva skal man gjøre hvis det er systemet man ikke er fornøyd med? Nå stemte jeg ikke blankt, noen fikk faktisk min stemme.

 

Du nevnte hva du stemte på, og mitt svar på det er at du stemte blankt. Partiet ditt kommer ikke til å få utrettet noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...