Gå til innhold

Stortingsvalg 2017 - Hva stemmer du, og hvorfor?


  

360 stemmer

  1. 1. Hvilket parti planlegger du å stemme på?

    • AP
      33
    • H
      53
    • FRP
      67
    • SP
      20
    • V
      31
    • KRF
      6
    • SV
      22
    • MDG
      21
    • Rødt
      17
    • Demokratene
      1
    • Pensjonistpartiet
      3
    • Piratpartiet
      9
    • Kystpartiet
      3
    • Liberalistene
      39
    • Helsepartiet
      2
    • De Kristne
      1
    • NKP
      2
    • Alliansen
      4
    • Norsk Allianseparti
      0
    • Feministisk Initiativ
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Norgespartiet
      1
    • Nordmørslista
      0
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Nordting
      0
    • BLANKT
      8
    • Stemmer ikke
      17
  2. 2. Hva er dine viktigste valgsaker? (enten du er for eller imot, skriv gjerne noe om det)

    • Skatter og avgifter
      162
    • Helse
      102
    • Miljø
      86
    • Forsvar
      58
    • Utdanning
      107
    • Rovdyrpolitikk
      23
    • EØS/EU
      65
    • Innvandring
      142
    • Personlige friheter
      114
    • Næringsliv
      87
    • Barnehage / kontantstøtte
      21
    • Veibygging
      63
    • Kommunesammenslåing
      44
    • Landbruk
      33
    • Politireform
      34
    • Privatisering
      78
    • Ruspolitikk
      38
    • Annet
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AP:  27,4% av stemmene - 28,99% av mandatene
Høyre: 25,2% av stemmene - 26,63% av mandatene

FRP: 15,3% av stemmene - 16,57% av mandatene

SP: 10,3% av stemmene - 10,65% av mandatene

SV: 6% av stemmene - 6,5% av mandatene
V: 4,3% av stemmene - 4,7% av mandatene
KrF: 4,2% av stemmene - 4,7% av mandatene
MDG: 3,2% av stemmene - 0,59% av mandatene
R: 2,4% av stemmene - 0,59% av mandatene

PP: 0,4% av stemmene - 0% av mandatene

 

MDG og Rødt er mao de som kom desidert dårligst ut. MDG skulle hatt 5,4 mandater om alt ble fordelt jevnt.

Lenke til kommentar

Du nevnte hva du stemte på, og mitt svar på det er at du stemte blankt. Partiet ditt kommer ikke til å få utrettet noe som helst.

 

 

Jeg skjønte det. Poenget mitt er at jeg ikke forventet at de skulle få utrettet noe. Derimot tenkte jeg at stemmen min - i all sin ubetydelighet - skulle det, nemlig å si at jeg vil ha et annet system. Det antyder stemmene til mikropartiene noe om, hva man vil ha istedet, i motsetning til de blanke stemmene som ikke forteller noe som helst om hva som er galt.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

MDG og Rødt er mao de som kom desidert dårligst ut. MDG skulle hatt 5,4 mandater om alt ble fordelt jevnt.

 

Og det er sperregrensen. Elsk den eller hat den, så er det rasjonelle grunner for dens eksistens.

Eventuellt kan du se den rasjonelle grunnen i resultatet hos H & Ap som faktisk var de som innførte systemet, de får nemlig flere mandater med sperregrensen enn ved ren proporsjonell representasjon.

 

Cui bono? ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Og det er sperregrensen. Elsk den eller hat den, så er det rasjonelle grunner for dens eksistens.

Helt klart. I tillegg til sperregrensen så påvirker jo også arealfaktoren. Begge deler finnes det rasjonelle grunner for å ha, men jeg synes alltid det er verd å være bevisst hvor mye valgsystemet vårt påvirker resultatet.

 

F.eks så har jo Finnmark 76 000 innbyggere. Aust-Agder har 116 000 innbyggere. På tross av dette så har Finnmark 5 mandater, Aust-Agder bare 4. Igjen, det finnes rasjonelle argumenter for en slik fordeling, men det finnes definitivt også rasjonelle argumenter mot dagens vekting.

Lenke til kommentar

DLF fikk 900 stemmer sist stortingsvalg, så all power to you. Poenget mitt var vel å heller understreke hvor lite representative vi faktisk er.

Ja, men er nok ikke jeg som har fått så mange til å stemme Lib :p Men at vi er lite representative her på forumet er jeg litt uenig i. De fleste her er vell IT interesserte unge menn og de holder nok ofte til på høyresiden. Personlig ser jeg ikke noe galt i det :) Så etter hvem som er her så er ikke rart at det på top 3 i pollen er partier på høyresiden. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Synes det er merkelig hvordan Liberalistene bare fikk 5700 stemmer med den representasjonen de har her. Det er litt i overkant av 1/3 av medlemmene de har på Facebook som faktisk stemmer på partiet.

 

Nei det synes jeg ikke er så merkelig. Har lite kjennskap til liberalistene, men leste på partiprogrammet nå. Virker som noe en 19 årig guttunge rusa på ett eller annet kunne ha laget. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tråden bekrefter det jeg ser (på nettet).
De som er (mest) aktive" på fora er i hovedsak tilhengere av FrP, og er opptatt av (minst mulig) skatter, innvandring(minst mulig) og personlige friheter(mest mulig).
 

Lenke til kommentar

 

 

Alle stemmer er like, bare noen stemmer er likere enn andre?

 

Nei. Utfallet for stemmen din er om du representerer en betydelig del av befolkningen.

Pussig, jeg trodde ikke de som avga sine stemmer representerte befolkningen (annet enn seg selv), i teorien er ikke dette å representere befolkningen noe Stortings-REPRESENTANTENE skulle gjøre? Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes det er merkelig hvordan Liberalistene bare fikk 5700 stemmer med den representasjonen de har her. Det er litt i overkant av 1/3 av medlemmene de har på Facebook som faktisk stemmer på partiet.

Nei det synes jeg ikke er så merkelig. Har lite kjennskap til liberalistene, men leste på partiprogrammet nå. Virker som noe en 19 årig guttunge rusa på ett eller annet kunne ha laget.

Samme føler jeg når jeg leser et partipogram på venstresiden, men vanligvis holder jeg det for meg selv for å være sakelig. Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Synes det er merkelig hvordan Liberalistene bare fikk 5700 stemmer med den representasjonen de har her. Det er litt i overkant av 1/3 av medlemmene de har på Facebook som faktisk stemmer på partiet.

Nei det synes jeg ikke er så merkelig. Har lite kjennskap til liberalistene, men leste på partiprogrammet nå. Virker som noe en 19 årig guttunge rusa på ett eller annet kunne ha laget.

Samme føler jeg når jeg leser et partipogram på venstresiden, men vanligvis holder jeg det for meg selv for å være sakelig.

Så du synst partiprogrammet til AP og Liberalistene kan sammenlignes med tanke på seriøsitet?

 

Har du vært inne å faktisk lest måten de de skriver på?

Lenke til kommentar

 

 

 

Synes det er merkelig hvordan Liberalistene bare fikk 5700 stemmer med den representasjonen de har her. Det er litt i overkant av 1/3 av medlemmene de har på Facebook som faktisk stemmer på partiet.

Nei det synes jeg ikke er så merkelig. Har lite kjennskap til liberalistene, men leste på partiprogrammet nå. Virker som noe en 19 årig guttunge rusa på ett eller annet kunne ha laget.

Samme føler jeg når jeg leser et partipogram på venstresiden, men vanligvis holder jeg det for meg selv for å være sakelig.
Så du synst partiprogrammet til AP og Liberalistene kan sammenlignes med tanke på seriøsitet?

 

Har du vært inne å faktisk lest måten de de skriver på?

Nei, jeg skrev vell ganske tydelig at jeg er mer fornøyd med Lib sitt program.

 

Jeg personlig liker måten Lib skriver sitt program på. Er litt mer "fresh" enn de fleste :p

Lenke til kommentar

Det jeg stemte på er Miljøpartiet De Grønne.  :wee:

Det som er viktig for meg er:

Helse

Miljø

Personlige friheter

Barnehage / Kontantstøtte

Landbruk

Næringsliv

Politireform

 

Annet:

Tryghet og sikkerhet

Dyreverdferdighet

 

Det er annet også, det er som som så for meg. :wee:

Kommer selvfølgelig an på hva du legger i dem, men med de fremhevede sakene der tror jeg du også greit kunne ha stemt KrF, Venstre, og kanskje også Høyre, da de alle fremhever de sakene i mer eller mindre grad. Spesielt KrF og MDG er veldig like på de fleste saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...