Gå til innhold

Stortingsvalg 2017 - Hva stemmer du, og hvorfor?


  

360 stemmer

  1. 1. Hvilket parti planlegger du å stemme på?

    • AP
      33
    • H
      53
    • FRP
      67
    • SP
      20
    • V
      31
    • KRF
      6
    • SV
      22
    • MDG
      21
    • Rødt
      17
    • Demokratene
      1
    • Pensjonistpartiet
      3
    • Piratpartiet
      9
    • Kystpartiet
      3
    • Liberalistene
      39
    • Helsepartiet
      2
    • De Kristne
      1
    • NKP
      2
    • Alliansen
      4
    • Norsk Allianseparti
      0
    • Feministisk Initiativ
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Norgespartiet
      1
    • Nordmørslista
      0
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Nordting
      0
    • BLANKT
      8
    • Stemmer ikke
      17
  2. 2. Hva er dine viktigste valgsaker? (enten du er for eller imot, skriv gjerne noe om det)

    • Skatter og avgifter
      162
    • Helse
      102
    • Miljø
      86
    • Forsvar
      58
    • Utdanning
      107
    • Rovdyrpolitikk
      23
    • EØS/EU
      65
    • Innvandring
      142
    • Personlige friheter
      114
    • Næringsliv
      87
    • Barnehage / kontantstøtte
      21
    • Veibygging
      63
    • Kommunesammenslåing
      44
    • Landbruk
      33
    • Politireform
      34
    • Privatisering
      78
    • Ruspolitikk
      38
    • Annet
      44


Anbefalte innlegg

Tenkte å ikke stemme i år, finner politikken mer og mer kjedelig her i landet. Det er mer fokus på "svart maling" enn politikk.

 

Har tidligere stemt blått, men i år for første gang vurderte jeg altså å stemme SV da Audun L var den jeg mente snakket best for han selv og hans parti, men det ville også betyd at min stemme gikk imot Støre som statsminister og det er noe jeg ikke vil ha.

 

Derfor var det eneste logiske for meg å stemme blankt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liberalistene gikk vel hardt ut på sosiale medier. Egentlig overrasket over at de ikke klarte å overbevise mange, mange fler, men det viser vel hvorfor partipolitikk er en uting for demokratiet. Ikke at jeg er enig med Liberalistene eller noengang kunne finne på å stemme på et så uansvarlig parti.

Jeg er mer opptatt av svakhetene ved instutisjonen vi kaller vårt demokrati, enn jeg er av individuelle partier.

Det kan vel godt skyldes at mange som vurderte Liberalistene endte med å stemme H,FrP eller Venstre for å sikre et borgerlig flertall.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg skjønner ikke hvordan det er "taktisk" å stemme på et annet parti enn det man støtter. Hva med å faktisk gi stemmen sin til det partiet man synes er best i stedet for å gi den til et "vippeparti" som prøver å motvirke det partiet man egentlig ville stemme på?

 

For øvrig: "Si oss hva du stemte på, vi skal ikke registrere det og gi det til myndighetene XDDD" :p

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Tenkte å ikke stemme i år, finner politikken mer og mer kjedelig her i landet. Det er mer fokus på "svart maling" enn politikk.

 

Har tidligere stemt blått, men i år for første gang vurderte jeg altså å stemme SV da Audun L var den jeg mente snakket best for han selv og hans parti, men det ville også betyd at min stemme gikk imot Støre som statsminister og det er noe jeg ikke vil ha.

 

Derfor var det eneste logiske for meg å stemme blankt.

Men om du ikkje ville ha Støre som statsminister så ville det jo vært logisk at du stemte på ett av de borgerlige, nettopp for å hindre dette?

Lenke til kommentar

Stemte Høyre.

Hadde jeg kunnet stemme med forbehold om resultat, ville jeg gitt Ap min stemme gitt at de fikk en ren flertallsregjering.

 

Synes det virker sprøtt at man skal karre til seg nok mandater fra 4-5 partier for å danne en regjering.

Men heller dagens sammensetning enn en 5-partiregjering med Rødt og MDG i mixen.

 

Det har slått meg; Høyre og Ap er da ikke SÅÅÅÅ ulike?

De to har tilsammen over 50% av stemmene her i landet, hva med en H+Ap-regjering? :p

Lenke til kommentar

Stemte Høyre.

Hadde jeg kunnet stemme med forbehold om resultat, ville jeg gitt Ap min stemme gitt at de fikk en ren flertallsregjering.

 

Synes det virker sprøtt at man skal karre til seg nok mandater fra 4-5 partier for å danne en regjering.

Men heller dagens sammensetning enn en 5-partiregjering med Rødt og MDG i mixen.

 

Det har slått meg; Høyre og Ap er da ikke SÅÅÅÅ ulike?

De to har tilsammen over 50% av stemmene her i landet, hva med en H+Ap-regjering? :p

Helt enig. 

Tror det hadde blitt en bedre miks med AP, og H, enn AP,SV,SP,RØDT/MDG, og dagens miks.

Lenke til kommentar

Det har slått meg; Høyre og Ap er da ikke SÅÅÅÅ ulike?

De to har tilsammen over 50% av stemmene her i landet, hva med en H+Ap-regjering? :p

 

 

Nei, de er ikke så ulike i det hele tatt. Problemet er at for mange av de som stemmer på dem, er premisset at de faktisk er forskjellige, og at det betyr noe å stemme på den ene eller andre. Noen vil ha fransk bil, noen vil ha japansk, derfor kjøper noen C-Zero og noen i-Miev. At det strengt tatt er nøyaktig samme bilen, med bare kosmetiske forskjeller, er en annen ting.

 

Om Ap og Høyre dannet regjering sammen ville de innrømmet den faktiske likheten, og folk som ønsker at det er forskjell på "sosialistisk" og "borgerlig" politikk ville blitt tvunget til å velge andre partier. Det ville fløyene tjent på, mens H&Ap tilsammen ville vært under 50%...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan det er "taktisk" å stemme på et annet parti enn det man støtter. Hva med å faktisk gi stemmen sin til det partiet man synes er best i stedet for å gi den til et "vippeparti" som prøver å motvirke det partiet man egentlig ville stemme på?

 

For øvrig: "Si oss hva du stemte på, vi skal ikke registrere det og gi det til myndighetene XDDD" :p

Årets Stortingsvalg viser vel tross alt at det å stemme taktisk kan fungere. Trolig har Venstre fått en viss hjelp fra Høyrevelgere for å holde seg over sperregrensen. Høyre får trolig mer gjennomslag for sine saker med Venstre over sperregrensen, fremfor å måtte lete etter støttepartnere enda lengre til venstre.

Lenke til kommentar

 

Det jeg stemte på er Miljøpartiet De Grønne.  :wee:

Det som er viktig for meg er:

Helse

Miljø

Personlige friheter

Barnehage / Kontantstøtte

Landbruk

Næringsliv

Politireform

 

Annet:

Tryghet og sikkerhet

Dyreverdferdighet

 

Det er annet også, det er som som så for meg. :wee:

Kommer selvfølgelig an på hva du legger i dem, men med de fremhevede sakene der tror jeg du også greit kunne ha stemt KrF, Venstre, og kanskje også Høyre, da de alle fremhever de sakene i mer eller mindre grad. Spesielt KrF og MDG er veldig like på de fleste saker.

 

Kansje jeg stemmer på de du nevner neste gang. :wee: Jeg har ikke noe fast parti enda.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Årets Stortingsvalg viser vel tross alt at det å stemme taktisk kan fungere. Trolig har Venstre fått en viss hjelp fra Høyrevelgere for å holde seg over sperregrensen. Høyre får trolig mer gjennomslag for sine saker med Venstre over sperregrensen, fremfor å måtte lete etter støttepartnere enda lengre til venstre.

 

 

Ja. Synd for de som måtte ønske seg et mer prinsipielt Venstre, fordi over sperregrensen slipper de å ta den tunge selvransakelsen. (Edit: Hvorfor deres egne velgere svikter dem.)

 

Men for Høyre er det nok vel verd de tapte stemmene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Stemte SP.

Er på ingen måte enig i alt de sier og står for, men iogmed at jeg bor slik til at sentraliseringen til de fleste andre partier alt truer med å ta livet av hele samfunn ble det den saken som veide tyngst.

At de er imot EU og for å styrke forsvaret anser jeg også som positivt.

 

Får se hva som er igjen av bygdene rundt om etter 4år til med blåblå regjering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...