Gå til innhold

Stortingsvalg 2017 - Hva stemmer du, og hvorfor?


  

360 stemmer

  1. 1. Hvilket parti planlegger du å stemme på?

    • AP
      33
    • H
      53
    • FRP
      67
    • SP
      20
    • V
      31
    • KRF
      6
    • SV
      22
    • MDG
      21
    • Rødt
      17
    • Demokratene
      1
    • Pensjonistpartiet
      3
    • Piratpartiet
      9
    • Kystpartiet
      3
    • Liberalistene
      39
    • Helsepartiet
      2
    • De Kristne
      1
    • NKP
      2
    • Alliansen
      4
    • Norsk Allianseparti
      0
    • Feministisk Initiativ
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Norgespartiet
      1
    • Nordmørslista
      0
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Nordting
      0
    • BLANKT
      8
    • Stemmer ikke
      17
  2. 2. Hva er dine viktigste valgsaker? (enten du er for eller imot, skriv gjerne noe om det)

    • Skatter og avgifter
      162
    • Helse
      102
    • Miljø
      86
    • Forsvar
      58
    • Utdanning
      107
    • Rovdyrpolitikk
      23
    • EØS/EU
      65
    • Innvandring
      142
    • Personlige friheter
      114
    • Næringsliv
      87
    • Barnehage / kontantstøtte
      21
    • Veibygging
      63
    • Kommunesammenslåing
      44
    • Landbruk
      33
    • Politireform
      34
    • Privatisering
      78
    • Ruspolitikk
      38
    • Annet
      44


Anbefalte innlegg

 

Men du vet jo like godt som meg at det vil være svært mange som ikkje har forsikring eller har rå til det?

Det at noen ikke kjøper forsikring er deres eget problem. Folk må ha lov til å gjøre dårlige valg. Man er ikke fri hvis man ikke er fri til å gjøre dårlige valg :)Hvis man ikke har råd til å forsikre barna sine (eller får andre frivillige til å forsikre dem), bør man ikke få barn. Skal man ha barn, skal man også kunne ta vare på dem!

Hehe. For en firkantet verden du lever i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Enda en solid ledelse til Libralistene :)

 

Siden alle stemmene deres her kom i løpet av et par dager, så er det vel rimelig å anta en aksjon. I den virkelige verden er Liberalistene fortsatt en del av gruppen "Andre", og ligger på rundt 0,2% av stemmene...

 

Geir :)

Godt er det Usa er jo skrekkeksempel nr.1 på hvorfor man ikke skal stemme på liberalistene.

 

 

USA er en omfattende velferdsstat med høye skatter, avgifter, tollmurer, subsidier, offentlige skoler, logistikk, pensjoner, kraftig regulering av marked og valutamonpol. Faktisk er USA det eneste land i verden som har et mer regulert helsevesen og bruke rmer skattepenger per innbygger i helseutgifter enn Norge. 

 

Vet du hva en stråmann er? :)  Om noe er USA skrekkeksempel nr. 1 på hva som skjer når et fritt land bestemmer seg for å bli et sosialdemokrati. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  Morsomt at de vil sette samfunnet flere hundre år  tilbake i tid

Vel...alle endringer er ikke nødvendigvis til det bedre, og noen av endringene som har kommet bør reverseres da det vi hadde før fungerte bedre. Problemet med Liberalistene er at de også vil reversere de endringene som har vist seg å fungere og har gjort samfunnet bedre.

Lenke til kommentar

Regjeringen har gjort en glimrende jobb med økonomien. Jeg vil nevne spesielt at de har brukt passe mye penger fra oljefondet. Og ellers ført en politikk som har hjulpet med å holde arbeidsløshet forholdsvis lav i en vanskelig periode.

 

Hvis målet var å ha flest mulig i jobb kunne de bare byttet ut gravemaskiner med spader, pcer med kalkulatorer, fly med biler og traktorer med hester. Jeg håper du tar poenget og innser at det faktisk ikke er antallet jobber som er viktig men verdiskapningen som øker velstanden i samfunnet. Å ansette for å ansette er som å sette folk til å grave hull i bakken for så å fylle dem igjen - kun for at de skal ha noe å gjøre. 

 

Å bruke av "oljefondet" er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det er som å bruke opp pengene du har satt av til husleie eller å betale regningene dine med kredittkort. 

 

Oljefondet er for lengst brukt opp, og hver krone som tas derifra må da betales tilbake med renter. Dette er bare en måte å øke skatte og avgiftsnivået til historiens høyeste. 

 

Det var nettopp slik innblanding og økt offentlig forbruk som la grunnlaget for finanskrisen på 20-30-tallet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer Høyre.

 

Synes Erna er den aller beste statsministerkandidaten av alle andre alternativer.

Jonas synes jeg ikke er noen god leder, ei heller klarer han seg noe særlig bra i debattene.

 

Politikken til de blå fungerer bra og de tør å ta opp vanskelige problemstillinger. Politikken deres er også den som er mest samstemt med det som jeg ønsker for samfunnet, selv om jeg ikke er enig i alt da som f.eks bevæpning av politi etc.

 

Å stemme blankt eller å la være å stemme er bare helt uaktuelt. Det var slik jeg gjorde da jeg var 20 år og eide hele vettet! Hylte ut mot disse politikerdjevlene som ødela landet og ropte på frihet og rettferdighet: D

Når man er ung så vil man gjøre opprør. Det er helt naturlig. Man stritter imot skatter og lover og nekter å akseptere dette «overformynderiet» :) At man samtidig nyter meget godt av disse skattene og lovene er selvfølgelig helt irrelevant:)

Er alle lovene og skattene rettferdige? Kanskje ikke, men det er forskjell på rive ned hele huset og utbedre en vegg.

Man kan si at ved å stemme blankt på en måte demonstrerer sin motstand mot systemet, men slik jeg ser det så oppnår man absolutt null og niks. Det er litt som å si at systemet er ræva, men jeg har ikke noe bedre å komme med:) Er slik jeg oppfatter det i hvertfall.

 

Nei. Når man blir litt mer voksen så finner man plutselig ut at politikerne også er mennesker! Det tar en stund men det kommer. Dem er mødre og fedre, sønner og døtre, barnebarn og besteforeldre og jeg er imponert over deres evner til å stå på for landet vårt. Selv om jeg er uenig med mange av dem så forstår jeg jo at dem jobber for å gjøre landet og samfunnet bedre slik DEM ser det. Alle partiene vil f.eks forbedre skolene. Det som skiller dem er hvordan dem vil gjøre det og så er det opp til den enkelt å finne ut hvilken løsning man har mest troen på.

 

Når man er ung så virker verden langt mer svart og hvitt enn den i realiteten er. Det er veldig lett å lese en overskrift i VG og ta det for god fisk. Man kan høre EN historie og øyeblikkelig dømme hele stortinget ned i grøfta. For noen forbanna jævler hele bunten!! :p

 

Nei. Jeg synes det er litt synd at mange unge er så rask med å dømme dette landet som faktisk er meget godt å bo i. Er det perfekt? Nei, men når man ser en del alternativer ute i verden så burde man kanskje se litt rundt seg og tenke at «Hekkan heller. Jeg har det jo ganske fint!» Guttungen synes det er litt kult å si at politikk er noe dritt! Hater politikk og «dem kan skjøsse mæ i rævhulet hele bunten!» Han er 20 år og ganske lik fatteren i den alderen….LOL

Jeg gidder ikke å argumentere med ham. Det vil løsne etter hvert allikevel:)

 

Jeg tror også at det er mulig å ha to tanker i huet samtidig. Man kan være for å drive oljeleting OG tenke på miljøet! Man kan innføre strenge innvandringslover OG hjelpe folk i nød. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

 

Det som jeg tror kanskje forvirrer en del er dette.

Man stemmer på et parti og når det kommer til makten så holder det ikke det det lover. Opplever det selv også. Skal jeg være ærlig så har jeg også måtte bryte mine egne løfter ovenfor mine barn et par ganger når ting rett og slett ikke lar seg ordne. Kjedelig, men thats life. Ofte så må disse partiene gjøre noen hestehandler for å fremme de viktigste sakene i politikken sin. Det er jo helt vanlig praksis og en ganske sentral del i demokratiet vil jeg påstå.

 

En annen ting er at man ikke gidder å stemme på et parti fordi det har 0,2 % av stemmene så det vil ikke gjøre noen forskjell allikevel. Det er feil. Dersom alle tenker slikt så blir det aldri bedre. Gå heller å stem!

 

Til slutt så tenker man at det er null poeng fordi man finner ingen parti som er perfekt! Uansett hvilket parti man leser om så er det en eller flere ting som man er uenig i. Ja og så da? Verden er heller ikke perfekt slik som den er i dag, men dersom det er et parti som du mener vil forbedre situasjonen så stem på det da vel! Om det er noen andre ting som du ikke er helt for så kan du heller prøve å påvirke det senere.

 

Ser frem til valget og håper at flest mulig stemmer!

Endret av MrVilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Enda en solid ledelse til Libralistene :)

 

 

Siden alle stemmene deres her kom i løpet av et par dager, så er det vel rimelig å anta en aksjon. I den virkelige verden er Liberalistene fortsatt en del av gruppen "Andre", og ligger på rundt 0,2% av stemmene...

 

Geir :)

 

Siste måling nå viser 1.2% den før det viste 0.9% Vil si det er imponerende for et tre år gammelt parti :)

Lenke til kommentar

 

 

Enda en solid ledelse til Libralistene :)

 

Siden alle stemmene deres her kom i løpet av et par dager, så er det vel rimelig å anta en aksjon. I den virkelige verden er Liberalistene fortsatt en del av gruppen "Andre", og ligger på rundt 0,2% av stemmene...

 

Geir :)

Siste måling nå viser 1.2% den før det viste 0.9% Vil si det er imponerende for et tre år gammelt parti :)

 

 

Jeg er kanskje en av dem...  :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du er en av de 1.2%? :)

 

 

Ja. Som sagt: Kanskje. Ennå noen dager til det er for sent å angre.

 

Ja, hvis du stemmer på Libralistene så vil jeg si du gjør et godt valg  :)

 

 

Jeg falt vel for argumentet om at vi skal samme vei, det vil si at vi ønsker mere frihet. Så er det en del ting jeg er uenig med dem i, både som parti og med mange av deres medlemmer. Men jeg har lyst til å markere at det er plass til noen som vil ha noe annet enn dagens hestehandlerdemokrati.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

Enda en solid ledelse til Libralistene :)

 

 

Siden alle stemmene deres her kom i løpet av et par dager, så er det vel rimelig å anta en aksjon. I den virkelige verden er Liberalistene fortsatt en del av gruppen "Andre", og ligger på rundt 0,2% av stemmene...

 

Geir :)

 

Siste måling nå viser 1.2% den før det viste 0.9% Vil si det er imponerende for et tre år gammelt parti :)

 

 

 

Og da har vi fasiten: 0,2% og snaut 6000 stemmer. Så om noen målinger viste over prosenten var de dessverre bortenfor både sol og måne.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Liberalistene gikk vel hardt ut på sosiale medier. Egentlig overrasket over at de ikke klarte å overbevise mange, mange fler, men det viser vel hvorfor partipolitikk er en uting for demokratiet. Ikke at jeg er enig med Liberalistene eller noengang kunne finne på å stemme på et så uansvarlig parti.

Jeg er mer opptatt av svakhetene ved instutisjonen vi kaller vårt demokrati, enn jeg er av individuelle partier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...