Gå til innhold

Stortingsvalg 2017 - Hva stemmer du, og hvorfor?


  

360 stemmer

  1. 1. Hvilket parti planlegger du å stemme på?

    • AP
      33
    • H
      53
    • FRP
      67
    • SP
      20
    • V
      31
    • KRF
      6
    • SV
      22
    • MDG
      21
    • Rødt
      17
    • Demokratene
      1
    • Pensjonistpartiet
      3
    • Piratpartiet
      9
    • Kystpartiet
      3
    • Liberalistene
      39
    • Helsepartiet
      2
    • De Kristne
      1
    • NKP
      2
    • Alliansen
      4
    • Norsk Allianseparti
      0
    • Feministisk Initiativ
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Norgespartiet
      1
    • Nordmørslista
      0
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Nordting
      0
    • BLANKT
      8
    • Stemmer ikke
      17
  2. 2. Hva er dine viktigste valgsaker? (enten du er for eller imot, skriv gjerne noe om det)

    • Skatter og avgifter
      162
    • Helse
      102
    • Miljø
      86
    • Forsvar
      58
    • Utdanning
      107
    • Rovdyrpolitikk
      23
    • EØS/EU
      65
    • Innvandring
      142
    • Personlige friheter
      114
    • Næringsliv
      87
    • Barnehage / kontantstøtte
      21
    • Veibygging
      63
    • Kommunesammenslåing
      44
    • Landbruk
      33
    • Politireform
      34
    • Privatisering
      78
    • Ruspolitikk
      38
    • Annet
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer ikke fordi jeg ikke er i Norge. Hadde jeg vært i Norge hadde jeg ikke stemt fordi det er irrelevant å stemme på partier. Jeg kan stemme fra utlandet selvfølgelig, men skulle jeg ha stemt hadde jeg nok stemt blankt som protest på det politiske systemet.

 

Det eneste partiet som ønsker demokratisk reform i Norge er Norgespartiet.

 

Hvis valget ikke hadde handlet om personidolisering, partier, kvakksalveri, løgn, manipulasjon, drittslenging, mobbing, propaganda, syk maktkamp, pskykopatveldet, diktaturmakt og slike ting, så kunne jeg kanskje ha valgt å stemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner godt hva du mener om at dette med stemmer er relativt meningsløst. Jeg stemte ikke forrige kommunevalg fordi jeg dro til utlandet samme morgen. Fikk litt dårlig samvittighet av det dog. Ingenting blir bedre av at man får fler sofaslitere hvertfall. Det er snarere en slags oppmuntring til late og udugelige politikere. Stem i det minste blankt! Burde forøvrig kanskje vært en option.

EDIT: "Blankt" og "stemmer ikke" lagt til som valgmuligheter.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å stemme på Høyre i år etter å ha stemt Ap tidligere. Ap har i mine øyne elendig ledere og knapt noen skikkelig statsrådkandidater. 

 

Ap trenger en skikkelig oppvask og da må hvertfall Støre ut først.

 

 

Det viktigste for meg er å gi "sittende" mer enn fire år, og å sørge for at hemoroide-partiene ikke kommer på vippen.

Jeg forstår hvorfor utjevning-mandatene ble innført, men det synes ikke det virker, jeg finner ingen som vil innrømme missbruket som praktiseres.

 

Helst høyre flertall, men heller et rent AP flertall enn en borgerlig koalisjon med hemoroidene på vippen!

 

Begrunnelsen er da veldig grei? Det er jo der for å sikre et bedre forhold mellom antall stemmer på landsbasis og antall stortingsrepresentanter.

Kan vel heller spørre om vi egentlig trenger alle disse valgkretsene i lille Norge. Hvor mange har egentlig noe forhold til "sine" representanter? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syntes TS burde unne ruspolitikk ett eget option^^

 

Ellers så blir klima og miljøpolitikk bare viktigere og viktigere og vil omfatte alle sektorer på sikt, så fokus må bli å politisk legge til rette for energioptimalisering og ett lavere karbonavtrykk, bruke skatte og avgiftssystemet aktivt for å pendle veksten dit hen vi ønsker å være om 20 år. Vi må ha som mål å bli ledende teknologisk ved innovative løsninger noe vi kan finne ved å omstille ekspertise ifra oljesektoren og flytte de statlige subsidier ifra gammel til ny næring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I år stemmer jeg kanskje ikke, for første gang på så lenge jeg kan huske. (Ikke at det er så lenge.) Kanskje jeg skal stemme Liberalistene, forresten, selv om jeg ikke er helt enig med dem, de liberalistiske motstemmene kan trenge litt støtte.

 

En rask opptelling sier at jeg har nok stemt ved alle stortingsvalg siden jeg ble gammel nok:

 

1977: RV

1981, 1985: Ap

1989: Høyre

1993 - 2013: Venstre

 

Med forbehold. Edit: Har det for meg at jeg stemte på Willoch i '85, i så fall blir det bare en gang på Ap, selv om jeg mente det var to. Ikke noe stort savn det...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Syntes TS burde unne ruspolitikk ett eget option^^

 

 

 

Tenkte på det, men så tenkte jeg også at det sikkert går under enten helse eller personlige friheter?

 

EDIT: Morsomt at 13/30 på dette forumet planlegger å stemme Liberalistene. Er dette noe de fleste har bestemt seg for å gjøre etter snakk her på forumet?

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Kommer til å stemme FrP eller Liberalistene. Er så lei av alle skattene og avgiftene som trøkkes ned halsen vår. 

 

 

Etter sine første fire år i posisjon har vel FrP til gode å overbevise noen om at de er en garantist for lavere avgifter. Liberalistene er nok mer prinsipielle der, men de kommer jo ikke i posisjon, og så blir det avgifter i alle fall. Men da har man i hvert fall markert sin misnøye. (Eller rettere sagt, vært med på å markere en misnøye.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Kommer til å stemme FrP eller Liberalistene. Er så lei av alle skattene og avgiftene som trøkkes ned halsen vår. 

 

 

Etter sine første fire år i posisjon har vel FrP til gode å overbevise noen om at de er en garantist for lavere avgifter. Liberalistene er nok mer prinsipielle der, men de kommer jo ikke i posisjon, og så blir det avgifter i alle fall. Men da har man i hvert fall markert sin misnøye. (Eller rettere sagt, vært med på å markere en misnøye.)

 

Geir :)

 

Med teskjeer!

Å være lillesøster i en koalisjon, innebærer ikke at du bestemmer. Man forhandler, og dersom storesøster sier nei, så blir det Nei. Et alternativet er å trekke seg, men da kommer noe verre på banen! Et annet er å foreta en intern vurdering om hva skal prioriteres.

 

Hadde FRP hatt rent flertall - så hadde avgiftene blitt endret. Tror jeg.

Endret av CiaroScuro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å være lillesøster i en koalisjon, innebærer ikke at du bestemmer. Man forhandler, ...

 

 

Jeg vet. Jeg liker bare ikke alltid prioriteringene. Det gjaldt mitt eget tidligere parti også, det er derfor det er "tidligere". Noen mennesker har selvsagt en høyere smerteterskel for slikt...

 

Det er problemet med stortingspolitikken, det er en stor gryte hvor hummer og kanari blandes sammen, og noen ganger uten at noen av partiene vil vedkjenne seg den ferdige lapskausen.

 

Det kan vel hende at Liberalistene også ville hestehandlet om de kom i nærheten av posisjon.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den pollen der må jo være rigget, mistenker Skatteflyktningen for å ha laget 19 tilleggsbrukere her ;)

 

 

Flyktningen er meg bekjent ikke spesielt tilhenger av Liberalistene. (Du må ha bodd i Kina en stund for å se forskjell på kinesere, heter det vel...)

 

Kanskje har de fått tips om tråden og foretatt et raid... 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Den pollen der må jo være rigget, mistenker Skatteflyktningen for å ha laget 19 tilleggsbrukere her ;)

 

 

Flyktningen er meg bekjent ikke spesielt tilhenger av Liberalistene. (Du må ha bodd i Kina en stund for å se forskjell på kinesere, heter det vel...)

 

Kanskje har de fått tips om tråden og foretatt et raid... 

 

Geir :)

 

 

Hehe ja når du sier det så har vel ikke Flyktningen for vane å framsnakke politiske partier, og det litt uavhengig hva de står for ;)

 

Tipper som du sier at hele det liberalistiske partiets velgermasse kastet seg over etter nyss om pollen her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...