Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

"MTBF" igjen.. Vet dere i det hele tatt hva det betyr?

 

MTBF er altså ikke en garanti om f.eks. 50K drifts timer. Det er kun en verdi som vifteprodusenten gir til produsenten av skjermkortet, om at det er gjennomsnitts feilraten på viften. Nå, for at det gjennomsnittet skal være reellt, og sertifiser bart, så må viftene nesten testes. Tror dere de blir testet i simuleringer av vanlig gaming bruk, eller mining?

 

Uansett; "50K hours guarantied" er en garanti. "MTBF 50K" er det ikke..

 

Jeg ser også du mener jeg har tatt noe ut av kontekst bare fordi jeg ikke siterte hele avsnittet ditt. Jeg beklager, men jeg ser ikke hvordan du kommer noe bedre ut av det med å ta med hele avsnittet..

 

Det du sier kunne like så godt vært; at om en bedrift har en kalkyle for å dekke inn tap som følge av nasking. Så har du betalt for naskingen. Så hvorfor skulle du da ikke naske, når du allerede har betalt for det?

 

Den eneste lille forskjellen er at tap som følge av reklamasjoner også inneholder reelle reklamasjoner (forhåpentligvis flertallet). Men selgerne vet åpenbart at ikke alle reklamasjoner er reelle. Så da ligger jo disse forsøkene på svindel også i kalkylen.

 

Så da kan du kanskje spørre deg; "Hvorfor skal ikke jeg svindle, når jeg har betalt for å svindle?". :p

 

Når en miner ødelegger skjermkortet sitt med ting som "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side". Så ryker hele kapittel 6 bort. Det er niks og nada igjen. Det er et forbehold for reklamasjonsretten, at mangelen ved produktet ikke er påført av forbrukeren selv.

 

Men dere kan jo teste ved neste reklamasjon og se hvor langt dere kommer. Dere vet §33 gir adgang til å kreve erstatning som følge av mangelen? Så da er det vel bare å kreve det?

 

La oss si det tar 14 dager fra en har meldt om mangelen, og til en har et nytt skjermkort i riggen. Det er jo 14 dagers tapt mining. Og siden skjermkortet i henhold til dere hadde en mangel, så er det ikke deres skyld at dere ikke fikk minet i disse 14 dagene. Om dere får medhold her, så kan selger faktisk stå ansvarlig for tapet. Så prøv det da vel? Om dere mener dere har deres på det tørre, så er det jo bare å skrive det i kravet om erstatning: "Grunnet at skjermkortet ikke har vært i min minings rigg i 14 dager, krever jeg herved erstatning for tapt inntekt som følge av uteblitt mining.".

 

Igjen; om dere er så sikre på at dere har deres på det tørre, så skjønner jeg ikke hvorfor dere skulle la disse pengene som dere har til gode bare ligge?

 

Jeg kommer ihvertfall til å vente i spenning på at dere kommer tilbake til tråden og forteller hvor langt dere kom med det. Eller egentlig ikke. Jeg tror dere vet innerst inne, at dere ikke har et bein å stå på i denne saken. Så jeg skal ikke holde pusten, for å si det slik.. :p

Endret av Gabri3L
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minere som kjøper titalls kort og kjører RMA på alt i løpet av 1-2 år.

Det er jo på en måte spillere som aldri bruker kortet så hardt og får bruk for RMA som betaler for dette. Nye kort er ikke gratis og mange spekulerer stort i dette. Vi får håpe mining blir ulønnsomt i løpet av et par år så får folk bare sitte der med korta sine.

Lenke til kommentar

 

Det du sier kunne like så godt vært; at om en bedrift har en kalkyle for å dekke inn tap som følge av nasking. Så har du betalt for naskingen. Så hvorfor 

Så da kan du kanskje spørre deg; "Hvorfor skal ikke jeg svindle, når jeg har betalt for å svindle?". :p

 

Når en miner ødelegger skjermkortet sitt med ting som "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side". Så ryker hele kapittel 6 bort. Det er niks og nada igjen. Det er et forbehold for reklamasjonsretten, at mangelen ved produktet ikke er påført av forbrukeren selv.

 

 

Tja, synes egentlig ordet "svindel" for å reklamere på et skjermkort brukt til mining blir alt for drøyt. Hva skal en da kalle en reklamasjon på et skjermkort eller prosessor som er blitt overklokket? Jeg overklokker selv og har selvfølgelig ingenting imot overklokking, men synes likevel at en reklamasjon på et overklokket skjermkort er minst like tvilsomt som å reklamere på et skjermkort brukt til mining. 
Lenke til kommentar

"MTBF" igjen.. Vet dere i det hele tatt hva det betyr?

 

MTBF er altså ikke en garanti om f.eks. 50K drifts timer. Det er kun en verdi som vifteprodusenten gir til produsenten av skjermkortet, om at det er gjennomsnitts feilraten på viften. Nå, for at det gjennomsnittet skal være reellt, og sertifiser bart, så må viftene nesten testes. Tror dere de blir testet i simuleringer av vanlig gaming bruk, eller mining?

 

Uansett; "50K hours guarantied" er en garanti. "MTBF 50K" er det ikke..

 

Jeg ser også du mener jeg har tatt noe ut av kontekst bare fordi jeg ikke siterte hele avsnittet ditt. Jeg beklager, men jeg ser ikke hvordan du kommer noe bedre ut av det med å ta med hele avsnittet..

 

Det du sier kunne like så godt vært; at om en bedrift har en kalkyle for å dekke inn tap som følge av nasking. Så har du betalt for naskingen. Så hvorfor skulle du da ikke naske, når du allerede har betalt for det?

 

Den eneste lille forskjellen er at tap som følge av reklamasjoner også inneholder reelle reklamasjoner (forhåpentligvis flertallet). Men selgerne vet åpenbart at ikke alle reklamasjoner er reelle. Så da ligger jo disse forsøkene på svindel også i kalkylen.

 

Så da kan du kanskje spørre deg; "Hvorfor skal ikke jeg svindle, når jeg har betalt for å svindle?". :p

 

Når en miner ødelegger skjermkortet sitt med ting som "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side". Så ryker hele kapittel 6 bort. Det er niks og nada igjen. Det er et forbehold for reklamasjonsretten, at mangelen ved produktet ikke er påført av forbrukeren selv.

 

Men dere kan jo teste ved neste reklamasjon og se hvor langt dere kommer. Dere vet §33 gir adgang til å kreve erstatning som følge av mangelen? Så da er det vel bare å kreve det?

 

La oss si det tar 14 dager fra en har meldt om mangelen, og til en har et nytt skjermkort i riggen. Det er jo 14 dagers tapt mining. Og siden skjermkortet i henhold til dere hadde en mangel, så er det ikke deres skyld at dere ikke fikk minet i disse 14 dagene. Om dere får medhold her, så kan selger faktisk stå ansvarlig for tapet. Så prøv det da vel? Om dere mener dere har deres på det tørre, så er det jo bare å skrive det i kravet om erstatning: "Grunnet at skjermkortet ikke har vært i min minings rigg i 14 dager, krever jeg herved erstatning for tapt inntekt som følge av uteblitt mining.".

 

Igjen; om dere er så sikre på at dere har deres på det tørre, så skjønner jeg ikke hvorfor dere skulle la disse pengene som dere har til gode bare ligge?

 

Jeg kommer ihvertfall til å vente i spenning på at dere kommer tilbake til tråden og forteller hvor langt dere kom med det. Eller egentlig ikke. Jeg tror dere vet innerst inne, at dere ikke har et bein å stå på i denne saken. Så jeg skal ikke holde pusten, for å si det slik.. :p

MTBF sier noe om hva man kan forvente. Og om jeg kan forvente 50.000 timer effektiv driftstid ved 60 grader Celsius så sier det seg selv at det er ugreit når en haug med vifter dør før dette. Du mener ikke at produsentene rater MTBF med forutsetning av at de skal stå av 16 timer i døgnet? Det er uansett åpenbart innenfor lovverket du liker sitere at en vare med MTBF på 7 år er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, slik at reklamasjonsretten for private er 5 år.

 

Biler har jo gjerne en enten/eller-klausul i sine garantier når det gjelder alder og kjørelengde. Her kunne vifteprodusentene hatt en sidespesifikasjon ift antall omdreininger totalt i løpet av et normalt livsløp ved en gitt temperatur, men det eneste som er relevant er visst temperatur og antall timer viften er i drift, siden det bare er MTBF som oppgis.

 

Ja, jeg kunne helt sikkert kjørt det opplegget mot selger som du skisserer, men jeg mener man kommer lenger med å finne gode løsninger begge parter lever godt med. I mitt tilfelle å drøye RMA så lenge som mulig, inntil selger kan sende ut et rimeligere kort som yter minst like godt og/eller trekker mindre strøm. Andre ganger har jeg samlet opp og sendt tre kort inn samtidig, og sagt: "Hør, det er bedre for begge parter om jeg får to kort av type Y enn tre av type X, kan vi ikke gjøre det slik?"

 

Som oftest kommer man langt med å prøve å være hyggelig og finne de beste løsninger for begge parter enn å blindt følge enhver lov og regel, og haste seg gjennom disse sakene - men her ser du det du vil se: folk som misbruker regelverket, og svindler så snart de får sjansen. Jeg tror ikke de som har med meg å gjøre hos komplett, digital impuls og et par andre butikker vil se på meg som over gjennomsnittlig kranglete og gnålete ift regler (dog kan jeg lekende lett se for meg deg som en som vifter med paragraf X, Y og Z så snart du kan idet du har en sak med et firma).

Lenke til kommentar

 

Det du sier kunne like så godt vært; at om en bedrift har en kalkyle for å dekke inn tap som følge av nasking. Så har du betalt for naskingen. Så hvorfor 

Så da kan du kanskje spørre deg; "Hvorfor skal ikke jeg svindle, når jeg har betalt for å svindle?". :p

 

Når en miner ødelegger skjermkortet sitt med ting som "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side". Så ryker hele kapittel 6 bort. Det er niks og nada igjen. Det er et forbehold for reklamasjonsretten, at mangelen ved produktet ikke er påført av forbrukeren selv.

 

Tja, synes egentlig ordet "svindel" for å reklamere på et skjermkort brukt til mining blir alt for drøyt. Hva skal en da kalle en reklamasjon på et skjermkort eller prosessor som er blitt overklokket? Jeg overklokker selv og har selvfølgelig ingenting imot overklokking, men synes likevel at en reklamasjon på et overklokket skjermkort er minst like tvilsomt som å reklamere på et skjermkort brukt til mining.

 

Ofte har produsentene spesifikasjoner ift spenning, som du kan holde deg innenfor. Det eneste du da må passe på er adekvat kjøling. Det samme gjelder rene frekvensøkninger, disse er ikke under noen omstendighet skadelige for prosessoren - men kan i enkelte tilfeller øke temperaturen for mye, som jo ER en faktor som senker levetiden. Dog er en prosessor ratet til gudenevethvormangegrader, og sålenge man holder seg under de grensene er jo alt greit. Er specs 85 grader får de pent tåle det. Det er jo slik GPU-produsenter styrer vifteprofilene sine, også - av helt til de blir gode og varme, og først yte godt når tempen bikker 80.

Lenke til kommentar

Minere som kjøper titalls kort og kjører RMA på alt i løpet av 1-2 år.

Det er jo på en måte spillere som aldri bruker kortet så hardt og får bruk for RMA som betaler for dette. Nye kort er ikke gratis og mange spekulerer stort i dette. Vi får håpe mining blir ulønnsomt i løpet av et par år så får folk bare sitte der med korta sine.

Det blir neppe ulønnsomt på vinterstid i moderate mengder når man likevel trenger oppvarming.

 

Håp hva du vil, og du får nok delvis rett i løpet av en generasjon eller to. Dog er det andre nasjoners innbyggere som stopper før vi gjør, her er kraften såpass rimelig at vi kan tjene en tier dagen på et highendkort mens andre går med røde tall, og skalerer du opp litt er det en grei bi-inntekt selv i et ellers nokså dødt marked.

 

Du kan like gjerne snu på dette og si at det er minere som betaler for bling bling RGB-dritt og diverse annet man overhodet ikke trenger for at kortet skal fungere adekvat.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

"MTBF" igjen.. Vet dere i det hele tatt hva det betyr?

 

MTBF er altså ikke en garanti om f.eks. 50K drifts timer. Det er kun en verdi som vifteprodusenten gir til produsenten av skjermkortet, om at det er gjennomsnitts feilraten på viften. Nå, for at det gjennomsnittet skal være reellt, og sertifiser bart, så må viftene nesten testes. Tror dere de blir testet i simuleringer av vanlig gaming bruk, eller mining?

 

Uansett; "50K hours guarantied" er en garanti. "MTBF 50K" er det ikke..

 

MTBF sier selvsagt ikke noe om et enkelt eksemplar, i dette tilfellet en gpu vifte. Det jeg opponerer mot er at det er, tilsynelatende, akseptabelt at vifter feiler etter <5000 timer. F.eks Nvidia klarer å levere silikon og det rundt som varer mye lenger er det akseptabelt at viftene skal være det svake punkt?

 

 

Jeg ser også du mener jeg har tatt noe ut av kontekst bare fordi jeg ikke siterte hele avsnittet ditt. Jeg beklager, men jeg ser ikke hvordan du kommer noe bedre ut av det med å ta med hele avsnittet..

 

Det du sier kunne like så godt vært; at om en bedrift har en kalkyle for å dekke inn tap som følge av nasking. Så har du betalt for naskingen. Så hvorfor skulle du da ikke naske, når du allerede har betalt for det?

 

Den eneste lille forskjellen er at tap som følge av reklamasjoner også inneholder reelle reklamasjoner (forhåpentligvis flertallet). Men selgerne vet åpenbart at ikke alle reklamasjoner er reelle. Så da ligger jo disse forsøkene på svindel også i kalkylen.

 

Så da kan du kanskje spørre deg; "Hvorfor skal ikke jeg svindle, når jeg har betalt for å svindle?". :p

 

Når en miner ødelegger skjermkortet sitt med ting som "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side". Så ryker hele kapittel 6 bort. Det er niks og nada igjen. Det er et forbehold for reklamasjonsretten, at mangelen ved produktet ikke er påført av forbrukeren selv.

 

Du fortsetter å benytte begrepet svindel. Hvordan kan det være svindel når alle parter i en transaksjon går inn i det med åpne øyne. Tror du ikke de norske forbrukerelektronikkbutikkene forstår at den massive økningen i salg av skjermkort er fordi det er en økt interesse i mining? De er da ikke dumme og fordi de er pliktig til å tilby reklamasjonsrett gjør de det eneste rette og overfører kostnaden til forbruker.  At dette skal være så vanskelig å forstå er en gåte.

 

Hvis vifta dør et år etter kjøp er det en reklamasjon/garanti-sak uavhengig av hvordan  skjermkortet er brukt. At jeg f.eks bruker et kort mye er ikke mitt problem jeg forholder meg til mine rettigheter. Rettigheter jeg betaler for.

 

Ad Kap. 6 Paragraf 6 som du liker å sitere. Det forblir et spørsmål om 24/7 bruk er å anse som ordinær bruk. Jeg undrer også om det å bruke produktet på til sin tiltenkte måte kan legges for forbrukers føtter når en feil oppstår som følge av ordinær bruk.

 

Hvis noen skulle lure synes jeg hele mining greiene er no forbanna tull, men jeg ser disse som ypperlige kandidater til levetidstesting av forbrukerelektronikk. Og jeg forventer at en vifte skal vare 24/7 i 5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen artig tanke:

 

"Cryptocurrency mining is interfering with the search for alien life"

 

Tenk om vi går glipp av muligheten til kontakt med aliens som kunne hjulpet oss med teknologi til å reise blant stjernene, og/eller gjøre slutt på sykdom... Fordi vi heller vil sitte i kjelleren og koke frem avanserte rekker bestående av 0 og 1.. :p

 

 

Jeg leste den artikkelen og den var interessant. Jeg lurer i grunn hvorfor de sliter med tilgangen på grafikkkort. Bruker ikke disse forskerne profesjonelle/industri kort (quadro, tesla, titan v)? De er jo tross alt ikke i samme marked som ordinære konsumenter! Jeg finner det fascinerende at slik forskningsbruk kan hylles for bruk av konsumentteknologi, mens minere får tyn.

 

edit: dobbelsitering

Endret av ikek
Lenke til kommentar

 

Hvilke altcoin kjøper dere? Selv har jeg kjøpt litt Cardano og snuser litt på Monero. Dash virker jo også litt spennende. Noen som har tro på disse?

 

 

NEO - Red Pulse - Trinity - IOTA - Utrust - Qlink - KuCoin Shares.

Har i det siste vært mer interessert i ICO's så blitt litt Ethereum og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...