Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

PgUp skrev (2 minutter siden):

Tether har vært en enkel måte for exchanges å få tilgang til likviditet uten å trenge å knytte seg til en bank som er veldig vanskelig. 

Akkurat dette jeg tenker mest på. Skjønner ikke helt hvordan exchanger fungerer. Kjøper exchanger Tether for at det skal fungere som likviditet? Uten at jeg som bruker nødvendigvis vet om det? La oss si at jeg har masse Bitcoin liggende på Coinbase, men egentlig har jeg bare en representasjon av antall Bitcoins, fordi Coinbase har det liggende som tilsvarende Tether? Og om jeg skal overføre myntene til en annen wallet, SÅ gjør Coinbase den faktiske transaksjonen mot blockchainen, og swapper tether mot Bitcoin?

Da er det jo aldri lurt å la store summer ligge på Exchanger, men heller lagre det i en cold wallet eller hard wallet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kenny Bones skrev (8 minutter siden):

Akkurat dette jeg tenker mest på. Skjønner ikke helt hvordan exchanger fungerer. Kjøper exchanger Tether for at det skal fungere som likviditet? Uten at jeg som bruker nødvendigvis vet om det? La oss si at jeg har masse Bitcoin liggende på Coinbase, men egentlig har jeg bare en representasjon av antall Bitcoins, fordi Coinbase har det liggende som tilsvarende Tether? Og om jeg skal overføre myntene til en annen wallet, SÅ gjør Coinbase den faktiske transaksjonen mot blockchainen, og swapper tether mot Bitcoin?

Da er det jo aldri lurt å la store summer ligge på Exchanger, men heller lagre det i en cold wallet eller hard wallet. 

Er usikker på hvordan det hele fungerer selv, men når man trader coins på exchanges så gjør man gjerne det bare via en database. Coinsa ligger hos exchangen og ikke nødvendigvis i en wallet som tilhører deg, men exchangen. De blir bare flytta ut av exchangen om du velger å flytte dem, eller motta noen. Dette gjøres for at det skal bli billig og raskt å trade, f.eks. bitcoin er dyrt og tregt om man faktisk skulle tradet dem. 

 

Dette har ikke så mye med tether å gjøre, er bare at tether er som hvilken som helst annen coin, dog at 1 tether = 1 dollar. Hvis exchanges aksepterer tether, er det fritt frem for alle å overføre tether til exchangen, for så å trade det mot coinsa. Så om exchanges har skaffet tether selv, eller om andre har overført er ikke lett å si nødvendigvis. Kan være noen useriøse exchanges har fått tether mot å betale underpris, men ingen vet sikkert her. 

Skulle tether foundation bestemme seg for å printe 1 trillion tether, overføre til alle exchanges, for så å kjøpe opp alle coins som ligger til salg kunne de sikkert gjort det. Og det er jo litt skummelt, et selskap med så mye makt over markedet også er det styrt av 13 shady typer. Hadde de gjort det hadde de blitt ettersøkt av alle dog.

 

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 17.6.2021 den 0.03):

Er usikker på hvordan det hele fungerer selv, men når man trader coins på exchanges så gjør man gjerne det bare via en database. Coinsa ligger hos exchangen og ikke nødvendigvis i en wallet som tilhører deg, men exchangen. De blir bare flytta ut av exchangen om du velger å flytte dem, eller motta noen. Dette gjøres for at det skal bli billig og raskt å trade, f.eks. bitcoin er dyrt og tregt om man faktisk skulle tradet dem. 

 

Dette har ikke så mye med tether å gjøre, er bare at tether er som hvilken som helst annen coin, dog at 1 tether = 1 dollar. Hvis exchanges aksepterer tether, er det fritt frem for alle å overføre tether til exchangen, for så å trade det mot coinsa. Så om exchanges har skaffet tether selv, eller om andre har overført er ikke lett å si nødvendigvis. Kan være noen useriøse exchanges har fått tether mot å betale underpris, men ingen vet sikkert her. 

Skulle tether foundation bestemme seg for å printe 1 trillion tether, overføre til alle exchanges, for så å kjøpe opp alle coins som ligger til salg kunne de sikkert gjort det. Og det er jo litt skummelt, et selskap med så mye makt over markedet også er det styrt av 13 shady typer. Hadde de gjort det hadde de blitt ettersøkt av alle dog.

 

 

Irriterende å ha et sånt usikkerhetsmoment over seg. Og at det er så lite transparent. For alt vi vet er dette skjult og vises ikke i noen data eller analyser. Da må man være som Michael Burry og se dypt ned i hva som faktisk ligger av likviditet i disse assets. 

Worst case scenario må vel være noe som minner om bobla i 2008, hvor alt så fint ut på dataen. Det var bare at dataen hadde oppblåste underliggende verdier. 

Edit: Over på noe helt annet. Vi har et death cross som er farlig nært på BTC. Enten på søndag eller mandag, avhengig av hva som skjer i helga. 

Da er spørsmålet, vil vi få en umiddelbar spike opp, eller skal vi lenger ned. Vi kan jo se en liten trend oppover, etter vi var helt nede i 30K. Men det er også sjanser for 25-27K bitcoin. 

Sitter og venter på gjerdet for å kjøpe mer ADA. Og akkurat nå er prisen på ADA ganske fin for en entry. Ah, valgets kvaler.

 

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
On 6/16/2021 at 11:38 PM, PgUp said:

Holder på å høre på podcasten nå :) 

Vil anbefale dere å sjekke denne. Mye av verdien i crypto er pumpet opp av den mest populære stablecoinen tether, som ikke er backet opp av ekte penger. 62 milliarder dollar representerer verdier som ikke eksisterer, hvis luftslottet faller er det ingen som vet hvor ille det blir.

https://www.youtube.com/watch?v=-whuXHSL1Pg&t=

 

Tether og USDT er og har vært en stor potensiell risiko for kryptovaluta i en lang periode - mest på grunn av fraværet ifm åpenhet om backing + godkjente audits. I mai ble det vel kjent at 74% av alle USDT er støttet av cash og cash-ekvivalenter. Resten hadde vel støtte i mindre likvide aktivum.  Det blir derfor feil å si at $62B har blitt trykket ut av ingenting for å pumpe opp markedet. Selv om Tether er shady, så er det ingen tvil om at det foreligger en relativt stor etterspørsel etter USDT. Dette er en elementær markedsmekanisme ==> Hvis etterspørselen etter USDT øker, må en "trykke" mer USDT slik at prisen per USDT forholder seg stabil på $1.

Forøvrig er Tether mer ansvarsfulle sånn sett enn de fleste bankene i verden som kun har støtte for 0-10% av alle innskudd.

Endret av Rexmentula
Lenke til kommentar
Rexmentula skrev (13 timer siden):

Tether og USDT er og har vært en stor potensiell risiko for kryptovaluta i en lang periode - mest på grunn av fraværet ifm åpenhet om backing + godkjente audits. I mai ble det vel kjent at 74% av alle USDT er støttet av cash og cash-ekvivalenter.

Hva er egentlig "cash-ekvivalenter"? Såvidt jeg vet var rundt 3% i "ekte cash". De påstod jo lenge at hver dollar var backet opp av cash. Er åpenbart at dette er en storsvindel. For ikke å snakke om at prosjektet ble startet av personer som har drevet svindler og dømt for svindler tidligere. Blir veldig naivt å putte penger i tether. Tether har 13 ansatte og har trykket milliarder, de er en enorm player i markedet.

For ikke å snakke om at de også eier Bitfenix (som de skjulte) som har blitt hacket flere ganger, og de dekket over et tap på 850 millioner ved å trykke tether. Så du videoen til Coffezilla? Vil anbefale den. 

Kan ta år før korthuset fallet, men det vil skje til slutt. Og da ryker prisene på crypto jevnt over. 

 

Tether mer ansvarsfull enn bankene ja, det er kanskje noe av det rareste jeg har hørt på lenge. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
10 hours ago, PgUp said:

Hva er egentlig "cash-ekvivalenter"? Såvidt jeg vet var rundt 3% i "ekte cash". De påstod jo lenge at hver dollar var backet opp av cash. Er åpenbart at dette er en storsvindel. For ikke å snakke om at prosjektet ble startet av personer som har drevet svindler og dømt for svindler tidligere. Blir veldig naivt å putte penger i tether. Tether har 13 ansatte og har trykket milliarder, de er en enorm player i markedet.

For ikke å snakke om at de også eier Bitfenix (som de skjulte) som har blitt hacket flere ganger, og de dekket over et tap på 850 millioner ved å trykke tether. Så du videoen til Coffezilla? Vil anbefale den. 

Kan ta år før korthuset fallet, men det vil skje til slutt. Og da ryker prisene på crypto jevnt over. 

 

Tether mer ansvarsfull enn bankene ja, det er kanskje noe av det rareste jeg har hørt på lenge. 

Husk at Coffeezilla er en youtuber som er kjent for å "krisemaksimere" og er generelt negativt innstilt til det meste hva gjelder kryptovaluta - selv om han selv eier kryptovaluta. Dette påvirker derfor også måten han velger å fremstille saken på, og tendensen er gjerne svartmaling hvor kun det negative blir fokusert på. Selv om disse funnene kan virke overveldende så er det alltid flere sider av samme sak. Når det er sagt, Tether ER (evt kan være) en stor systematisk risiko innen krypto og har vært det i lang tid, det er det svært få som nekter for. I mine øyne er Tether bare en del av voksesmertene markedet må igjennom før det til slutt blir mer mainstream og stuerent. Det er prisen (eller risikoen) vi betaler for å være i et fremvoksende og tildels uregulert marked.  På lang sikt vil Tether-sagaen mest sannsynlig være irrelevant (og de fleste bør ha et langsiktig perspektiv når de investerer i dette markedet) da blant annet andre stablecoins vil stjele markedsandeler fra Tether.  Det er verdt å merke seg at regulerte og transparente USDC har hatt en større vekst enn USDT det siste året målt i prosent, og har nesten halve markedsverdien til USDT. Etterspørselen etter stablecoins er med andre ord tilstede.

Cash-ekvivalenter er, i tillegg til cash, den mest likvide formen for aktivum i balanseregnskapet. Dvs, de kan enkelt og hurtig konverteres til betalingsmiddel.

Endret av Rexmentula
Lenke til kommentar
Rexmentula skrev (1 time siden):

Husk at Coffeezilla er en youtuber som er kjent for å "krisemaksimere" og er generelt negativt innstilt til det meste hva gjelder kryptovaluta - selv om han selv eier kryptovaluta. Dette påvirker derfor også måten han velger å fremstille saken på, og tendensen er gjerne svartmaling hvor kun det negative blir fokusert på. Selv om disse funnene kan virke overveldende så er det alltid flere sider av samme sak. Når det er sagt, Tether ER (evt kan være) en stor systematisk risiko innen krypto og har vært det i lang tid, det er det svært få som nekter for. I mine øyne er Tether bare en del av voksesmertene markedet må igjennom før det til slutt blir mer mainstream og stuerent. Det er prisen (eller risikoen) vi betaler for å være i et fremvoksende og tildels uregulert marked.  På lang sikt vil Tether-sagaen mest sannsynlig være irrelevant (og de fleste bør ha et langsiktig perspektiv når de investerer i dette markedet) da blant annet andre stablecoins vil stjele markedsandeler fra Tether.  Det er verdt å merke seg at regulerte og transparente USDC har hatt en større vekst enn USDT det siste året målt i prosent, og har nesten halve markedsverdien til USDT. Etterspørselen etter stablecoins er med andre ord tilstede.

Cash-ekvivalenter er, i tillegg til cash, den mest likvide formen for aktivum i balanseregnskapet. Dvs, de kan enkelt og hurtig konverteres til betalingsmiddel.

Kjent hvor? I krypto miljøet? Han har vært kjent lenge for å avdekke scams, har fulgt med lenge. Er bare i det siste han har begynt å snakke om krypto. Spør du meg er det for få kritiske røster i krypto, så det er bra en kjent youtuber tar opp slike ting. 

Hvis kritikken viser seg å være feil, så er det jo ingen skade gjort. Men mitt inntrykk er at krypto miljøet snur all kritikk og alle negative ting til å prøve å bli positivt. 

Hvis store hedge fund kjøper seg inn er det bra for da er det adoption. Hvis de selger seg ut er det også bra fordi det viser at de er redde for krypto skal ta over. 

 

Stablecoins er veldig bra, og jeg stoler på coins som USDC. Men jo fortere vi får bort tether jo bedre tenker jeg. Det skal ikke så mye penger til for å presse prisen opp eller ned, så er skummelt å tenke hvordan de har manipulert prisen. 

Lenke til kommentar
Leon83 skrev (4 timer siden):

Blir spennende å se om Bitcoin skal teste support ved 31k for fjerde gang.

Meget interessant å se. Men det skal sies at 31K ble testet under et bull-run. Det er ikke det samme som i nedgangsperioder. På sikt skal vi sannsynligvis ned til 25K, om vi skal ned på månedlig bull support band. Først da kan vi være trygg på at det er tilstrekkelig med korreksjon. Eller, alternativt, vi bouncer på 31K og holder oss sideways der en stund. Så følger moving avarage etter. 

Men 20K er symbolsk viktig, det er forrige ATH og Bitcoin har enda ikke testet det nivået som support. Den føyk bare forbi. 

image.thumb.png.d55a9334364a224dd21f46a5adbee891.png

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Kenny Bones said:

Meget interessant å se. Men det skal sies at 31K ble testet under et bull-run. Det er ikke det samme som i nedgangsperioder. På sikt skal vi sannsynligvis ned til 25K, om vi skal ned på månedlig bull support band. Først da kan vi være trygg på at det er tilstrekkelig med korreksjon. Eller, alternativt, vi bouncer på 31K og holder oss sideways der en stund. Så følger moving avarage etter. 

Men 20K er symbolsk viktig, det er forrige ATH og Bitcoin har enda ikke testet det nivået som support. Den føyk bare forbi. 

Snakker om 31k i denne konsoliderings/re-akkumuleringsfasen vi er i nå.

Synes det er lite sannsynlig at prisen skal gå helt ned til forrige ATH (69% ned i en bullsyklus).

 

Lenke til kommentar
Leon83 skrev (4 minutter siden):

Snakker om 31k i denne konsoliderings/re-akkumuleringsfasen vi er i nå.

Synes det er lite sannsynlig at prisen skal gå helt ned til forrige ATH (69% ned i en bullsyklus).

 

Kina banner folk å handle med krypto nå. Kan det gå bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...