Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du sannsynligvis forsøkt å bestille juice med nikotin fra en selger utenfor EU, noe som aldri har vært lov. Kanskje det kunne være en idé å sette seg aldri så lite inn i reglene først....

Det va faktisk fra onepundlicuid.com asså UK. Og det va bare uten nic

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite spørsmål fra en ny damper: Gjør jeg det feil?

Begynte med en Eleaf iPower mod med en Aspire Nautilus tank. Prøvde først en 1,8 ohm coil. Brukte den i 2-3 dager, og så begynte det å smake brent og jævlig av juicen. Gjorde nesten vondt i halsen av å trekke inn. Ok - jeg får prøve å bytte coil. Byttet inn i en ny 1,8 ohm coil - samme skjedde igjen etter 2-3 dager med bruk.

Byttet deretter til til 0.7 ohm coil (fortsatt samme tank og mod) - her skjedde det igjen, men nå etter 1 dags bruk. Her byttet jeg coil på kvelden, primet coilen med ett par dråper juice, fylte på juice i tanken, ventet 15 min. Knallbra smak! Dampet fornøyd resten av kvelden. Dagen etter - brent smak. Hm. Kanskje jeg fikk en dårlig coil? Jeg satt derfor inn i en ny coil igjen (0.7 ohm) Dampet ivei... Brent smak igjen etter 1-2 nye dager. Hm. Er det noe feil med tanken? Jeg anskaffet meg derfor ny tank (Eleaf ello) der det medfulgte 3 coiler. To stk på 0.2 ohm og en på 0.3ohm.

Prøvde 0.3 ohm coilen først - samme fremgangsmåte som alltid. Sett i ny coil, prime med et par dråper juice, fylle på tank, vente 15 min, og så starte å dampe. Alt good. Et par timer etterpå - brent og jævlig smak (igjen...) 

Da må jeg åpenbart gjøre noe feil. Jeg passer på å sette korrekt watt ut i fra det jeg kan finne fra produsentes veiledninger, samt brukeranbefalninger på nett. 

F.eks: 

12w på 1.8ohm (Aspire Nautilus)

50w på 0.3 ohm (Eleaf ello)

70w  på 0.2 ohm (Eleaf ello)

 

 

Som nevnt vil jeg tro at jeg gjør noe feil mtp at jeg brenner coiler fortere enn svint. Forsøker alltid å sette litt lavere watt (og volt) enn anbefalt men likevel ødelegger jeg coilen etter kort bruk.

Er det fordi jeg "kjededamper" ? Det er egentlig min eneste logiske forklaring til hvorfor dette skjer. Er det meningen at jeg skal ta et trekk, vente 30-60 min og så ta nytt trekk? Med mitt bruk kan jeg gjerne ta ganske mange trekk på kort tid, og da kan det virke som om modden blir veldig varm, og at coilen blir brent av den grunn.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål fra en ny damper: Gjør jeg det feil?

Begynte med en Eleaf iPower mod med en Aspire Nautilus tank. Prøvde først en 1,8 ohm coil. Brukte den i 2-3 dager, og så begynte det å smake brent og jævlig av juicen. Gjorde nesten vondt i halsen av å trekke inn. Ok - jeg får prøve å bytte coil. Byttet inn i en ny 1,8 ohm coil - samme skjedde igjen etter 2-3 dager med bruk.

Byttet deretter til til 0.7 ohm coil (fortsatt samme tank og mod) - her skjedde det igjen, men nå etter 1 dags bruk. Her byttet jeg coil på kvelden, primet coilen med ett par dråper juice, fylte på juice i tanken, ventet 15 min. Knallbra smak! Dampet fornøyd resten av kvelden. Dagen etter - brent smak. Hm. Kanskje jeg fikk en dårlig coil? Jeg satt derfor inn i en ny coil igjen (0.7 ohm) Dampet ivei... Brent smak igjen etter 1-2 nye dager. Hm. Er det noe feil med tanken? Jeg anskaffet meg derfor ny tank (Eleaf ello) der det medfulgte 3 coiler. To stk på 0.2 ohm og en på 0.3ohm.

Prøvde 0.3 ohm coilen først - samme fremgangsmåte som alltid. Sett i ny coil, prime med et par dråper juice, fylle på tank, vente 15 min, og så starte å dampe. Alt good. Et par timer etterpå - brent og jævlig smak (igjen...) 

Da må jeg åpenbart gjøre noe feil. Jeg passer på å sette korrekt watt ut i fra det jeg kan finne fra produsentes veiledninger, samt brukeranbefalninger på nett. 

F.eks: 

12w på 1.8ohm (Aspire Nautilus)

50w på 0.3 ohm (Eleaf ello)

70w  på 0.2 ohm (Eleaf ello)

 

 

Som nevnt vil jeg tro at jeg gjør noe feil mtp at jeg brenner coiler fortere enn svint. Forsøker alltid å sette litt lavere watt (og volt) enn anbefalt men likevel ødelegger jeg coilen etter kort bruk.

Er det fordi jeg "kjededamper" ? Det er egentlig min eneste logiske forklaring til hvorfor dette skjer. Er det meningen at jeg skal ta et trekk, vente 30-60 min og så ta nytt trekk? Med mitt bruk kan jeg gjerne ta ganske mange trekk på kort tid, og da kan det virke som om modden blir veldig varm, og at coilen blir brent av den grunn.

 

 

Bruker selv Nautilus tank, med 0.6 18-23w coils. Disse er de beste jeg har funnet, men mitt inntrykk av coilene til denne tanken er at de varierer veldig i kvalitet. Den kan gi masse god smak en stund, for så smake herk og nesten brent en stund, før den gir mer smak igjen og sånn veksler det. Kvlitetskontrollen på de virker å være laber. Jeg ligger stort sett på 20w og har ikke problemer med at coilene brenner seg, men smaken varierer veldig. Jeg kjededamper også en god del.

Lenke til kommentar

Og blir det for trangt så får ikke bomullen rukket å bli foret kjapt nok før han tar nok ett trekk. Prøv å ta noen dry hits innimellom, liksom at du ikke trykker inn knappen, men trekker inn som om du skal ta ett trekk, for da tvinger du juice inn i bomullen. 

Ellers vil jeg anbefale en nyere tank rett og slett. Eldre tanker pleier "plutselig" å ha masse dårlige ferdigcoils når det nye er ute på markedet, er som om de gir faen og helst vil at folk skal kjøpe nytt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...