Gå til innhold

Er det grunn til å frykte global oppvarming?


  

102 stemmer

  1. 1. Frykter du konsekvensene av global oppvarming?

    • Ja
      50
    • Nei
      49
    • Ingen formening
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, matematikken er enkel i grunn. Varmere vann gir økt styrke i orkanene. Og vi veit at vannet er varmere, derfor ble det forutsett at disse orkanene nå ville komme. Irma er den sterkeste vi har målt, og kunne faktisk vært en Kategori 6 om skalaen ikke endte på 5.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

 

Viser seg gang etter gang at de som er opptatt av "klima og miljø" i den politiske forstand er ikke noe annet enn nedlatende tomsinger som tror at de har fortsått noe siden de har den korrupte pressen i ryggen. (se over)

 

Nekter for Holocaust og nekter for klimaendring. Er det Belze Bob, Gutten fra Eventyret og diverse brukere enda en gang?!

 

Hvem jeg er betyr ikke noe. Fokuser på sak og ikke person herr frimurer.

 

Forøvrig benekter jeg ikke klimaforandringer, klimaet er i kontinuerlig forandring, vi har blant annet fire årstider hvor det er forandringer i klima.

 

Men du benekter Holocaust? Off topic, men greit å vite litt om virkelighetsoppfatningen til de man diskuterer med.

 

Edit: Never mind. Ble tipset om Holocausttråden.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Norge har mistet 11 kvadratkilometer isbre årlig

 

Norske isbreers areal har minket med 11 prosent på 30 år. Totalt 326 kvadratkilometer isbre er blitt borte, det vil si at 11 kvadratkilometer isbre har smeltet hvert år. Breene smeltet mest i nord.

 

– De fleste norske isbreer minker betraktelig i størrelse, noe som er et tydelig tegn på at klimaet blir varmere. Å kartlegge breer og måle endringer er viktig fordi det er en indikator på hvordan klimaet endrer seg – og også for å finne ut hvor mye havnivået vil stige, sier Winsvold, som til daglig arbeider som breanalytiker i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/09/22/195334503/norge-har-mistet-11-kvadratkilometer-isbre-arlig

Lenke til kommentar

 

 

 

Viser seg gang etter gang at de som er opptatt av "klima og miljø" i den politiske forstand er ikke noe annet enn nedlatende tomsinger som tror at de har fortsått noe siden de har den korrupte pressen i ryggen. (se over)

 

Nekter for Holocaust og nekter for klimaendring. Er det Belze Bob, Gutten fra Eventyret og diverse brukere enda en gang?!

 

Hvem jeg er betyr ikke noe. Fokuser på sak og ikke person herr frimurer.

 

Forøvrig benekter jeg ikke klimaforandringer, klimaet er i kontinuerlig forandring, vi har blant annet fire årstider hvor det er forandringer i klima.

 

Men du benekter Holocaust? Off topic, men greit å vite litt om virkelighetsoppfatningen til de man diskuterer med.

 

Edit: Never mind. Ble tipset om Holocausttråden.

 

Hvem er du?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror

Det er problemet ditt. Du velger å tro i stedet for å høre på fakta fra forskningen.

 

Og Francispy har fortsatt ikke svart på dette: Hvem er disse "man" som gikk vekk fra GO til KF?

 

Media, politikere, fanatikere og idioter.

 

Vel, media har ikke sluttet å bruke "global oppvarming":

 

https://www.google.no/search?q=global+oppvarming&tbm=nws

 

Politikerne har heller ikke det:

 

https://hoyre.no/aktuelt/nyheter/2016/feirer-historisk-klimaavtale/

 

Fanatikere og idioter er det vel strengt tatt klimanekterne som har som sine meningsfeller og allierte. For det er jo disse som benekter fakta og forskning, og det diktes opp løgner om at media og politikere har sluttet å bruke enkelte begreper.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Norge har mistet 11 kvadratkilometer isbre årlig

 

Norske isbreers areal har minket med 11 prosent på 30 år. Totalt 326 kvadratkilometer isbre er blitt borte, det vil si at 11 kvadratkilometer isbre har smeltet hvert år. Breene smeltet mest i nord.

 

– De fleste norske isbreer minker betraktelig i størrelse, noe som er et tydelig tegn på at klimaet blir varmere. Å kartlegge breer og måle endringer er viktig fordi det er en indikator på hvordan klimaet endrer seg – og også for å finne ut hvor mye havnivået vil stige, sier Winsvold, som til daglig arbeider som breanalytiker i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/09/22/195334503/norge-har-mistet-11-kvadratkilometer-isbre-arlig

Hvor stor er en kvadratkilometer? Er det ett tusen meter ganger en meter eller er det ett tusen meter ganger ett tusen meter?

Lenke til kommentar

Hvor stor er en kvadratkilometer?

 

En kvadratkilometer er én ganger én kilometer, altså en firkant som er én kilometer den ene veien, og én kilometer den andre veien, eller med andre ord én million kvadratmeter.

 

Akkurat slik en kvadratmeter er én ganger én meter, og slik en kvadratcentimeter er én ganger én centimeter.

 

Ett dekar er omtrent 1000 kvadratmeter. Ett "mål" er en gammel måleenhet som tilsvarer omtrent ett dekar.

En tomt som er 50 meter den ene veien, og 20 meter den andre veien, er ett dekar, eller omtrent ett mål.

 

Det går 1000 dekar på en kvadratkilometer.

 

Ett hektar er derimot rundt 10 000 kvadratmeter, eller 10 dekar.

 

 

Nå skal det legges til at Norge har 1627 isbreer, og at Austfonna på Svalbard alene er på  8412 kvadratkilometer, noe som gjør det til verdens største isbre.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såklart at vi må frykte menneskenes innvirkning på jordkloden? I det minste frem til det motsatte er bevist!

 

Problemet er at jorden, atmosfære, sol og univers utgjør et "kaos" som vi aldri kommer til å få fullstendig kontroll over. Når noe skjer vil det medføre utallige konsekvenser. Altså tilbakekoblings-mekanismer. For eksempel;

Når temperaturen stiger, vil mer vann fordampe. Vanndamp er en drivhusgass som vil føre til en sterkere drivhuseffekt- dermed varmere. Varmere: Mer nedbør og skydannelse: Mindre solstråling vil nå bakken og absorberes= kaldere? Når det blir varmere vil vi kunne få mer plankton osv som kan binde mer CO2. Varmere- mer is blir borte, mindre albedo og mer absorbsjon. Mindre is, påvirker globale havstrømmer og vinder. Mindre is tilfører mer ferskvann til havet, hvordan påvirker dette dypvannsdannelse, spes ift saltinnhold? Permafrost tiner og kan frigi store mengder metan osv= mer klimagasser= kraftigere drivhuseffekt. Ikke inne i noen bestemt Michelagelo-syklus, dermed er ikke jordens forhold til solen noen forklaring på temperaturstigningen, slik som Klimaskeptikerne foreslår. 

 

Dette er et så utrolig komplekst tema med så mange faktorer som vil kunne føre til det ene og det andre. Jeg har valgt å fokusere på hva jeg ser. Og jeg opplever at bakken er svart av eksos og at luften i byen som jeg bor i er dårlig, at fisk i elver dør osv. Det handler om hvordan jeg som menneske lever. Dermed skulle det ikke forundre meg at denne levemåten har sine konsekvenser for jorden utenfor bakkenivå

Endret av Smilsmilja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...