Gå til innhold

Låne penger til forvalter mot moderat avkastning?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske kunnskapsløs når det gjelder kapitalforvaltning. Jeg har en konto med sparepenger som jeg skal bruke om 1 år, og vil finne ut hvor jeg burde plassere dem i mellomtiden. Ønsker ikke å ta noen sjanser i forhold til tap, så aksjer/fond er ikke aktuelt.

 

Er det mulig å låne bort penger til forvaltere som selv mener de klarer å tjene penger på mine penger, og som garanterer meg en liten avkastning mot at de får beholde eventuelt overskudd? I så fall, hvordan kommer jeg i kontakt med disse?

Endret av Samzara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er ganske kunnskapsløs når det gjelder kapitalforvaltning. Jeg har en konto med sparepenger som jeg skal bruke om 1 år, og vil finne ut hvor jeg burde plassere dem i mellomtiden. Ønsker ikke å ta noen sjanser i forhold til tap, så aksjer/fond er ikke aktuelt.

 

Er det mulig å låne bort penger til forvaltere som selv mener de klarer å tjene penger på mine penger, og som garanterer meg en liten avkastning mot at de får beholde eventuelt overskudd? I så fall, hvordan kommer jeg i kontakt med disse?

 

Bare å overføre til kontonr. ***************, så skal vi se om det blir noe greie på :) . Nei fra spøk til alvor, det finnes ingen der ute som kan garantere deg meravkastning uten risiko. There's no such thing as a free lunch...

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Søk opp ei samanlikning av sparekontoer, og sett pengane der du får best rente. Trur det var Svea Direkte sist eg sjekka. Amatørmessig nettbankløysing, men høgare rente har mykje å seia viss det er snakk om ein del pengar.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Bruk det til din fordél. Bygg hus og lei ut.

 

Du kan jo lære deg kunsten å bli investor, men dét er heller ikke lett. Anbefaler Dragon's Den UK-seriene, selv om det er veldig tilgjort, så er det jo noen som får suksess der også.

 

Én regel jeg har lært meg: Aldri gi fra deg penger til noen uten at begge har skrevet under en kontrakt, og du må være villig til å backe opp den kontrakten med handling, ergo ta motparten til retten og gå hele veien igjennom rettssystemet, hvis den andre parten ikke oppfyller sin del av avtalen. Ellers er kontrakten nærmest verdiløs. Du må ha penger til å backe opp kontrakten med handling.

 

Det finnes folk som lever av å lure penger av andre, og satse på at de ikke gidder å ta kampen med anmeldelse og rettssystem. Ganske mange av dem også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bruk det til din fordél. Bygg hus og lei ut.

 

Du kan jo lære deg kunsten å bli investor, men dét er heller ikke lett. Anbefaler Dragon's Den UK-seriene, selv om det er veldig tilgjort, så er det jo noen som får suksess der også.

 

Én regel jeg har lært meg: Aldri gi fra deg penger til noen uten at begge har skrevet under en kontrakt, og du må være villig til å backe opp den kontrakten med handling, ergo ta motparten til retten og gå hele veien igjennom rettssystemet, hvis den andre parten ikke oppfyller sin del av avtalen. Ellers er kontrakten nærmest verdiløs. Du må ha penger til å backe opp kontrakten med handling.

 

Det finnes folk som lever av å lure penger av andre, og satse på at de ikke gidder å ta kampen med anmeldelse og rettssystem. Ganske mange av dem også.

Herregud. Mener du virkelig at det er hensiktsmessig å bygge hus og leie ut med ett års perspektiv? Eller er du for dum til å lese tråden du svarer på?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Du vet det er avgifter med utleie og eiendom også? Hvis du har en 3 mill leilighet som du får 150,000 i året for, så skatter du ~25% på inntekten. Deretter kommer eiendomsskatt og formueskatt på det som trolig er sekundærbolig, i tillegg til kontinuerlig slitasje på leiligheten. Plutselig sitter du igjen med noe rundt 50k på 3 mill investert, noe som er 1.67% årlig avkastning. Hva er poenget med å tipse om noe som ikke en gang slår høyrenta?

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Er det mulig å låne bort penger til forvaltere som selv mener de klarer å tjene penger på mine penger, og som garanterer meg en liten avkastning mot at de får beholde eventuelt overskudd? I så fall, hvordan kommer jeg i kontakt med disse?

 

Overskuddet er jo avkastningen. Du spør om du kan låne ut penger til noen som får avkastningen hvis det går bra uten at de taper noe hvis det går dritt. Ingen kan garantere overskudd. En forvalter mer eller mindre må bruke pengene på det du ikke vil, fond og aksjer.

 

Du kan jo kjøpe noe som har god mulighet for å stige i verdi, frimerker eller noe :p

 

Jeg vet ikke hvor god tid du har i hverdagen, men en måte å mer eller mindre garantere avkastning er å kjøpe [insert] billig og pusse opp.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Finansportalen, der kan du sammenligne kontoer fra ulike banker.

 

Hvis du vet at du skal bruke disse pengene på bolig om ett år, og er mellom 18 og 34 år, ville jeg plassert de i en boligsparekonto (også kalt BSU2 hos noen). Nordea er blant de som har dette, uten at jeg har konto hos de. Da får du rente på 3,20 %, men pengene låses altså til boligformål.

Lenke til kommentar

 

Bruk det til din fordél. Bygg hus og lei ut.

 

Du kan jo lære deg kunsten å bli investor, men dét er heller ikke lett. Anbefaler Dragon's Den UK-seriene, selv om det er veldig tilgjort, så er det jo noen som får suksess der også.

 

Én regel jeg har lært meg: Aldri gi fra deg penger til noen uten at begge har skrevet under en kontrakt, og du må være villig til å backe opp den kontrakten med handling, ergo ta motparten til retten og gå hele veien igjennom rettssystemet, hvis den andre parten ikke oppfyller sin del av avtalen. Ellers er kontrakten nærmest verdiløs. Du må ha penger til å backe opp kontrakten med handling.

 

Det finnes folk som lever av å lure penger av andre, og satse på at de ikke gidder å ta kampen med anmeldelse og rettssystem. Ganske mange av dem også.

Herregud. Mener du virkelig at det er hensiktsmessig å bygge hus og leie ut med ett års perspektiv? Eller er du for dum til å lese tråden du svarer på?

 

Greit, jeg leste feil. Det er ingen grunn til å være så jævla frekk for det. Du har et holdningsproblém.

 

 

 

 

 

Du vet det er avgifter med utleie og eiendom også? Hvis du har en 3 mill leilighet som du får 150,000 i året for, så skatter du ~25% på inntekten. Deretter kommer eiendomsskatt og formueskatt på det som trolig er sekundærbolig, i tillegg til kontinuerlig slitasje på leiligheten. Plutselig sitter du igjen med noe rundt 50k på 3 mill investert, noe som er 1.67% årlig avkastning. Hva er poenget med å tipse om noe som ikke en gang slår høyrenta?

 

Joda, det tar tid å komme i gang, men det ér den tryggeste måten å investére penger på av noen annen. Du har full kontroll over din investéring. Gir du pengene til banken eller noen andre, så har du ikke kontroll over dem lenger, og du lærer ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du vet det er avgifter med utleie og eiendom også? Hvis du har en 3 mill leilighet som du får 150,000 i året for, så skatter du ~25% på inntekten. Deretter kommer eiendomsskatt og formueskatt på det som trolig er sekundærbolig, i tillegg til kontinuerlig slitasje på leiligheten. Plutselig sitter du igjen med noe rundt 50k på 3 mill investert, noe som er 1.67% årlig avkastning. Hva er poenget med å tipse om noe som ikke en gang slår høyrenta?

 

Joda, det tar tid å komme i gang, men det ér den tryggeste måten å investére penger på av noen annen. Du har full kontroll over din investéring. Gir du pengene til banken eller noen andre, så har du ikke kontroll over dem lenger, og du lærer ingenting.

 

 

 

Hva mener du med at det tar tid å komme i gang? Poenget mitt var at leieinntekter alene er en veldig liten del av helheten, og kostnadsbildet med leilighet/utleie er betydelig mer komplisert enn vanlig aksje/fondsinvestering. Har selv leid ut en del og det er selvfølgelig en erfaring, men jeg deler ikke glansbildet du har av leieinntekter.

Lenke til kommentar

Joda, det tar tid å komme i gang, men det ér den tryggeste måten å investére penger på av noen annen. Du har full kontroll over din investéring. Gir du pengene til banken eller noen andre, så har du ikke kontroll over dem lenger, og du lærer ingenting.

Hvis man faktisk har nok til å kjøpe bolig. De færreste har det. En gjennomsnittlig leilighet i Oslo koster nå 1/4 av gjennomsnittlig disponibel inntekt... Pr kvm. De fleste må geare investeringen og da er det ikke trygt i det hele tatt, uansett man har av tenkt kontroll over hva boligen koster i markedet. Dessuten er det banken, ikke deg selv som eier lånet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...