Gå til innhold

Hvordan fungerer en NAS?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en NAS som skal brukes til backup og deling av filer mellom alle maskinene i huset. Jeg kjøpte meg en Qnap 431 med plass til 4 disker.

Jeg har lekt litt med den en liten stund og nå innser jeg at jeg har missforstått kraftig hvordan den fungerer.

 

Tanken min var at jeg bare kunne ta ut den ene disken fra pcen min og stappe den inn i NASen og få tilgang til alle filene igjennom nettverket. I stedet omgjorde NASen partisjon på disken slik at alt innholdet forsvant.

Nå sitter jeg og kjører MiniTool Power Data Recovery for å få tilbake filene mine og da tenker jeg å få innhentet litt info før jeg prøver igjen.

 

Det jeg lurer på er følgende:

1. MÅ diskene formateres før NAS kan bruke de?

 

2. Jeg har nå bare en disk som skal inn i NAS men jeg skal kjøpe en til etter hvert, planen da er å sette de i RAID 1. Kan jeg gjøre dette uten at den første disken må formateres på nytt eller må man ha

begge diskene og sette opp raid1 før man kopierer filer til NASen?

 

3. kan jeg enda senere kjøpe to disker til og sette de to til å være i RAID 1 med hverandre, tenker da 2x2 disker i RAID, eller vil noen av de nye diskene begynne å speile en av de to jeg har der fra før?

 

4. I eksempel 3, jeg trenger vel ikke å formatere de to diskene som allerede står i NASen når jeg kjøper disk 3 og 4?

 

5.Er NAS også utsatt for ransomware eller er det umulig for et eksternt program å kryptere NASen? Hvis det går, blir begge diskene i RAID1 kryptert med ransomware?

 

 

Håper noen kan gi meg litt opplæring her :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. En NAS er en Linux PC, pakket i en liten box. Linux bruker et helt annet filsystem enn Windows, derfor blir diskene formatert når de flyttes over.

2 - 4 skal jeg ikke uttale meg sikkert om, har for lite erfaring. Men jeg tror du slipper å formatere.

5. En nettverksdisk som er mappet inn i Windows (dvs har fått tildelt en bokstav) kan krypteres og slettes av et Windows program/virus. Det kan man unngå ved å bruke shortcuts istedet for mapping.

Lenke til kommentar

Takk for svar Hårek.

Det forklarer en del. Da trur jeg bare jeg får bestille meg to nye disker til NASen, jeg skal bare avvente til noen forhåpentligvis kan gi meg noen sikre svar angående RAIDing i NASen.

 

Flott svar på nr5 også, da skal jeg sørge for at det bare blir brukt shortcuts.

NASen blir nemlig den eneste backupen min når jeg får ordnet RAID1 på den - bortsett fra viktige bilder og dokumenter. De ligger i rar filer med passord i dropboxen i tillegg :)

Lenke til kommentar

Flott svar på nr5 også, da skal jeg sørge for at det bare blir brukt shortcuts.

Det er ikke så enkelt. Så lenge PC og NAS er tilkoblet samme nettverk, og kan se hverandre så kan et virus teoretisk sett ta filene på NAS som gissel.

 

Det du kan gjøre er logge ut av NAS sin SMB share med kommandoen:

Net use \\Computer name or IP address /DELETE

 

Alternativt være innlogget med en brukerkonto som kun får lesetilgang. Dette kan lages som et script som du åpner.

 

Men personlig mener jeg dette ikke er nødvendig, med mindre du er utsatt for skadevare på maskinen da.

 

An. utviding av RAID: http://docs.qnap.com/nas/4.1/Home/en/index.html?raid_management.htm

Lenke til kommentar

Så lenge data er tilgjengelige fra windows uten innlogging er man teoretisk utsatt for fare. Ja man kan beskytte seg med viruskontroll, brannmur og oppdatert windows, men man kan aldri være 100% sikker på at en zerro-day ikke kommer rundt og man er uheldig. Når det kommer til 20 år med bilder tar jeg ikke sjangsen på at jeg aldri vil kunne få en cryptolocker.

 

Prøver å holde meg til 3-2-1 regelen på backup. 3 kopier, 2 forskjellige medium og 1 i et annet bygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...