Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil utbetalt fastlønn kreves tilbakebetalt av arbeidsgiver


Mikael1982

Anbefalte innlegg

Jeg har vært fast ansatt i 5 år for en bedrift hvor jeg har fått utbetalt fast lønn. De første månedene brukte jeg å sjekke lønnsslippen, men fordi den stort sett var lik fra måned til måned sluttet jeg raskt å sjekke denne og forholdt meg kun til innbetalingene på lønnskontoen. Sist gang jeg tok en titt på lønnsslippen var kanskje for 1 år siden da jeg fikk ny tittel og lønnstrinn, men da såg jeg kun etter at årslønnen var justert og at tittelen min var endret.

I dag fikk jeg krav fra arbeidsgiver om å tilbakebetale en såkalt feil utbetalt fast overtid på et par prosent for de seneste 2 årene, totalt rundt 100 000 kr. Jeg ble mildt sagt sjokkert og gikk umiddelbart igang med å sjekke lønnsslippene mine. Joda, det står med helt vanlig skrift midt inne i en helt masse andre utbetalinger: "fast overtid" + en liten sum.

Min umiddelbare reaksjon er at jeg ikke har pengene (de er brukt opp på lån, barnehage, mat, osv.). Deretter lurer jeg på hvorfor jeg har fått utbetalt dette når jeg selv ikke selv har ført timene og jeg vet jeg ikke har hatt overtid de siste 2 årene. Jeg får til svar fra arbeidsgiver at jeg burde ha sjekket lønnsslippen og at jeg ikke kan bruke penger som ikke er mine.

Jeg er fagorganisert men min organisasjon er såpass svak og pengesummen så liten at denne saken ikke er verdt bryet. For meg er det derimot en ganske stor pengesum, og jeg lurer på om det er noen som kanskje har erfaring med slike saker og kan gi noen nyttige tips?

Allerede har jeg fått tips om at jeg kan be om at skatten jeg har betalt blir trukket i fra på pengekravet?
 

Endret av Mikael1982
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du får flere og bedre svar i juss-delen av forumet. Du kan starte med å google "condictio indebiti lønn". Det er mange momenter som kan veie for og imot, og det virker som du har en god sak. Det er bedriften som er den profesjonelle parten og som bør oppdage gjentatte feilutbetalinger.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du faktisk har vært i kontakt med fagforeningen og blitt avvist, vil jeg anbefale å prøve hos dem først. De fleste fagforeninger tar slike saker, og 100 000 er definitivt ikke et lite beløp i denne sammenheng.

Denne støttes, dette er perfekt mat for fagforeningsadvokatene. 100 000 er mer enn stort nok beløp :)

Lenke til kommentar

Tror du får flere og bedre svar i juss-delen av forumet. Du kan starte med å google "condictio indebiti lønn". Det er mange momenter som kan veie for og imot, og det virker som du har en god sak. Det er bedriften som er den profesjonelle parten og som bør oppdage gjentatte feilutbetalinger.. 

Hei! Tusen takk for tilbakemelding og tipset angående "condictio indebiti lønn".

Jeg fant en fin oversikt her: http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger-utskrift-hva-skjer-ved-feil-lonnsutbetaling/

 

Vil også prøve å ta kontakt med fagforeningen på nytt selv om jeg fikk avslag på første forsøk. Vil det ha noen effekt at jeg sier til arbeidsgiver at jeg er uenig i kravet, eller vil man uavhengig av min mening gå videre og trekke kravet av de neste par lønningene? Det blir i såfall en tøff sommer i år :hm:

Lenke til kommentar

Brutto er fortsatt beløpet du har fått av arbeidsgiver. Skatten er det du som skal betale, arbeidsgiver gjør bare for deg. Netto er det som er igjen etter at arbeidsgiver har gjort jobben for deg.

 

Hvis trådstarter betaler tilbake beløpet han har fått, så må han få Skatteetaten til å regne ut ny skatt for årene han fikk for mye i.

Lenke til kommentar

Brutto er fortsatt beløpet du har fått av arbeidsgiver. Skatten er det du som skal betale, arbeidsgiver gjør bare for deg. Netto er det som er igjen etter at arbeidsgiver har gjort jobben for deg.

 

Hvis trådstarter betaler tilbake beløpet han har fått, så må han få Skatteetaten til å regne ut ny skatt for årene han fikk for mye i.

Dette stemmer ikke. Arbeidsgiver har betalt skatt direkte til staten på dine vegne, og du har bare mottatt nettobeløpet. Kravets grunnlag her er "feilaktig utbetaling", og arbeidsgiver kan bare kreve tilbake det TS faktisk har fått. Skatten har arbeidsgiver betalt til staten, og må kreve tilbakebetalt på samme grunnlag derifra.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, skattemeldinger til TS må også forandres hvis det er rapportert for mye lønn til TS av arbeidsgiver og som skal tilbakebetales.

Ja, og hvis det er grunnlag for tilbakebetaling fra skatteetaten skal nok arbeidstaker betale disse pengene også. Men ikke før pengene er mottatt fra skatteetaten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Brutto er fortsatt beløpet du har fått av arbeidsgiver. Skatten er det du som skal betale, arbeidsgiver gjør bare for deg. Netto er det som er igjen etter at arbeidsgiver har gjort jobben for deg.

 

Hvis trådstarter betaler tilbake beløpet han har fått, så må han få Skatteetaten til å regne ut ny skatt for årene han fikk for mye i.

Dette stemmer ikke. Arbeidsgiver har betalt skatt direkte til staten på dine vegne, og du har bare mottatt nettobeløpet. Kravets grunnlag her er "feilaktig utbetaling", og arbeidsgiver kan bare kreve tilbake det TS faktisk har fått. Skatten har arbeidsgiver betalt til staten, og må kreve tilbakebetalt på samme grunnlag derifra.

 

Skattetrekket er en del av "utbetalingen" arbeidsgiver har gitt deg. Som du selv sier, så har de betalt skatten din for deg på dine vegne. Det er brutto som er selve lønnen din, ikke netto. Netto er en del av lønnen din.

Det er ditt eget ansvar å holde orden på skatten din, ikke arbeidsgiver sitt.

 

Dette har vært oppe i media en rekke ganger de siste årene, da som oftest pga av tilbakebetalinger til NAV.

Lenke til kommentar

Heh!

 

Blir en herlig røre hvis ca. 100.000,- skal tilbakebetales til arb. giver:

 

TS har feil i skattemeldinger og feriepengegrunnlag og pensjonspoeng. osv.

 

Arb. giver får feil i resultat, arb.giveravgifter osv.

 

osv.

 

Hva er vanlig praksis i slike saker?

Lenke til kommentar

Heh!

 

Blir en herlig røre hvis ca. 100.000,- skal tilbakebetales til arb. giver:

 

TS har feil i skattemeldinger og feriepengegrunnlag og pensjonspoeng. osv.

 

Arb. giver får feil i resultat, arb.giveravgifter osv.

 

osv.

 

Hva er vanlig praksis i slike saker?

Praksis er etter min erfaring ikke ensartet. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

Med mindre du faktisk har vært i kontakt med fagforeningen og blitt avvist, vil jeg anbefale å prøve hos dem først. De fleste fagforeninger tar slike saker, og 100 000 er definitivt ikke et lite beløp i denne sammenheng.

Denne støttes, dette er perfekt mat for fagforeningsadvokatene. 100 000 er mer enn stort nok beløp :)

 

Jeg har fått hjelp fra fagforeningen på beløp som er mindre enn en tidel av dette, så det virker snodigt å avvise deg.

Man betaler jo kontigent nettopp for denne typen saker.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt kontakt med advokattjenesten i fagforeningen, det er i dette tilfellet en vurdering som ikke er rett fram. Utover hva som er nevnt tidligere i tråden har du som lønnsmottaker plikt til å undersøke grunnlaget for din lønn, samt muligens foretar en viss kontroll regning. I ditt tilfelle er det snakk om et litt høyt beløp per måned du har fått for mye (brutto). Som du selv skriver fremkommer denne posten tydelig på din lønnsslipp.

 

På en annen side så har arbeidsgiver som utgangspunkt plikt til å betale riktig lønn. Feilutbetalte beløp har også kommet inn på din lønnskonto, og det har gått noe tid fra de eldste utbetalingene.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt kontakt med advokattjenesten i fagforeningen, det er i dette tilfellet en vurdering som ikke er rett fram. Utover hva som er nevnt tidligere i tråden har du som lønnsmottaker plikt til å undersøke grunnlaget for din lønn, samt muligens foretar en viss kontroll regning. I ditt tilfelle er det snakk om et litt høyt beløp per måned du har fått for mye (brutto). Som du selv skriver fremkommer denne posten tydelig på din lønnsslipp.

 

På en annen side så har arbeidsgiver som utgangspunkt plikt til å betale riktig lønn. Feilutbetalte beløp har også kommet inn på din lønnskonto, og det har gått noe tid fra de eldste utbetalingene.

 

Tusen takk for mange gode tips. Jeg skal forsøke meg igjen på fagforeningen og henvende meg direkte til de juridiske rådgiverne istedenfor den lokale tillitsvalgte (hvor jeg fikk avslaget).

Igjen tusen takk, spesielt for utdypingen rundt skatteproblematikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...