Gå til innhold

Byene tar livet av dieselmotoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan glede meg over en sportsbil med kraftig lyd i de rette elementer, og jeg liker også motorlyden fra mine egne biler. Allikevel kan jeg nesten ikke styre gleden det vil være når de fleste bilene på veiene våre er "lydløse" elbiler (også mine egne selvsagt).

 

Pipingen fra de bilene er langt ifra like forstyrrende i et boligfelt som de som gir bånn pinne mellom hver fartsdump med forbrenningsmotor. For ikke å snakke om hvor irriterende det er å ligge bak en dieselbil i de stadig lengre bilkøene vi har i Norge. Nye dieselbiler og de som er velholdt er ikke så gale å ligge bak hvis de kjører pent, men det virker som 90% av befolkningen driter i service så mye det ryker av de fleste dieselbiler jeg ligger bak.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

En helt uunngåelig utvikling, og godt å se at bransjen selv nå er i ferd med å innse at diesel er et blindspor.

 

Ser for meg et økende omfang av bensin-hybrider i en overgangsperiode, sammen med jevnt økende innfasing av rene elmotorer. Utfordringen er at dette også må gjøres for tungtransporten, busser og anleggsmaskiner/redskaper. Heldigvis ser dette også ut til å komme for fullt nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fokuset på diesel nå er helt uforståelig - TU har selv publisert flere artikkel i det siste som viser fram at nye bensin motorer med direkte innsprøytning er faktisk ennå verre enn diesel i forhold til utslipp av NOx og partikler. Dette ser ut som en helt utdatert strategi for forhandling av luftkvalitet problemet - det kunne bidra til en økning i salg av bensin og hybrid biler som bruker direkte innsprøytning for de som må ha en "hyttebil" men samtidig prøve å unngå diesel. Om Autopass detaljene skal brukes, jeg tror at de må dessverre ser på hver enkel ulike bil og ta en avgjørelse om hva er viktigst - CO2 eller NOx og partikler. I forhold til NOx og partikler det er komplisert og avhengig på bilens alder og spesifikk motoren - så f.eks en gammel VW med bensin motor fra cirka 2007 kunne faktisk slippe ut mye mindre NOx og partikler i forhold til en helt nye VW med TSI motor fra 2017 som er faktisk mye verre enn en VW med diesel motor fra 2017, og en 2017 VW GTE kunne ligge i mellom avhengig på hvor mye el-motoren er brukt (og ladet!). Ikke så enkelt som å bare skille mellom bensin, diesel og ladbar hybrid..

Lenke til kommentar

Dieselbiler er umulig og selge i Norge. prisene er i fritt fall på finn.no. vi har sluttet og ta diesel biler i innbytte. Om 3 år, selges ikke nye Dieselbiler i Norge, og svært mange byer i Europa har allerede vedtatt og froby Dieselbiler i alle storbyer. Det blir flott og bli kvitt disse værstingene i trafikken. Snart skal også trailere få kjøre elektrisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utrolig hvor blinde folk blir når en oppfatning blir moderne, gruppen fristiller individet fra å ta egne vurderinger. Det blir mer og mer tydelig for meg at demokrati aldri vil fungere spesielt godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...