Gå til innhold

Studielån og boligkjøp


Zaetar

Anbefalte innlegg

Hei har ett spørsmål ang dette med studielån osv. 

 

Jeg har egen kapital på 450k og tenkte da å gå inn for å kjøpe egen leilighet. Men jeg har også lyst til å ta og starte på høyere utdanning og gå over til deltid der jeg jobber nå til ca 40%. Men det er en privat skole som koster 43k hvert semester. Ville dette hadde vært mulig for meg å kjøpe ny bolig og starte på skole samtidig eller er det økonomisk selvmord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånekassen dekker ingenting dersom man har inntekt eller formue over en viss størrelse.

Dvs. man får fortsatt utbetalinger fra lånekassen, men ingenting blir stipend. Alt blir omgjort til lån.

 

Altså kan det være gunstig å kjøpe leilighet og jobbe deltid. Da får TS negativ formue og redusert inntekt slik at han evt igjen kan motta stipend mens han studerer. Men vanskelig å avgjøre uten eksakte tall å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha snakket litt med banken om dette, spesielt med tanke på størrelse på lån. Begrensningen er 5 x inntekt, og jeg er usikker på om de vil gå med på å se på din fremtidige inntekt (dvs. 100 %, slik du har nå), eller om de kommer til å bruke inntekten du får av en 40 % stilling.

 

Lånekassen har også en støttekalkulator du kan prøve deg på for å se på hvor stor sum det er snakk om per semester. Du får et eget lån til skolepenger.

Lenke til kommentar

Kan legge til noen tall:

 

i 2015 hadde jeg brutto på 489 000

i 2016 hadde jeg brutto på 472 000

 

Utbetalt månedslønn er ca 24 tusen.

 

Hvis jeg går over til deltid tenker jeg og jobbe annenhver helg og hellidager samt ta noen ekstra vakter her og der. Blir vel rundt 4-5 tusen i måneden. 

Lenke til kommentar

Kan legge til noen tall:

 

i 2015 hadde jeg brutto på 489 000

i 2016 hadde jeg brutto på 472 000

 

Utbetalt månedslønn er ca 24 tusen.

 

Hvis jeg går over til deltid tenker jeg og jobbe annenhver helg og hellidager samt ta noen ekstra vakter her og der. Blir vel rundt 4-5 tusen i måneden. 

 

4-5000 totalt eller pluss 40% av 490 000?

 

Kor mykje har du tenkt å søke lånekassen om? Med så høg inntekt vil du ikkje få stipend.

 

Kva pris hadde du sett for deg på bustaden og kvar i landet er det snakk om?

 

Sett opp eit reknestykke der du tar med alle faste utgifter pluss semesteravgift og lån. På andre sida har du inntekt og studielån. Banken ser altså ikkje på pengar frå lånekassen som inntekt.

 

Du kan jo høyre med bankane, men med 200 000 i året og studielån så vil du ikkje få store greiene i lån. Grensa på 5 ganger inntekt er maks. Dei med lågare årsløn vil ikkje nødvendigvis kunne få så mykje.

Lenke til kommentar

Du kan ikke regne med at banken ser på annet enn fastlønn i dag. Ikke tillegg, forventinger om sommerjobb, overtid, provsjon, bonuser, osv. De kan i mindre grad enn før regne med fremtidig lønn. Total gjeld inkl både evt kredittkort og lånekassen går også inn i 5 gangern på hvor mye lån du totalt kan få. Hvis du er under utdanning og tar studielån vil de regne med at gjelden din øker fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dem ser på den faste lønnen som Ziff sier, bonus, overtid o.l. blir ikke regnet med. Du kan maks låne den faste inntekten x5. Også må du ha minst 15% egenkapital evt ha noen form for sikkerhet. Det du kan gjøre, kjøp noe med 2 eller flere soverom også lei ut det andre soverommet. Dersom du har leiekontrakten klar før du får lån, så kan du skrive opp dette som en "fast inntekt". Dvs (leieinntekter + fast inntekt) x5.

 

Om du leier ut så vil du få noe mer "solid" økonomi, det ekstra soverommet vil da dekke den evt. høyere utdanningen din pluss litt til, avhengig av hvor du kjøper og etterspørselen.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Hei har ett spørsmål ang dette med studielån osv. 

 

Jeg har egen kapital på 450k og tenkte da å gå inn for å kjøpe egen leilighet. Men jeg har også lyst til å ta og starte på høyere utdanning og gå over til deltid der jeg jobber nå til ca 40%. Men det er en privat skole som koster 43k hvert semester. Ville dette hadde vært mulig for meg å kjøpe ny bolig og starte på skole samtidig eller er det økonomisk selvmord?

 

Boligprisene vil alltid på opp, så det er en god investering. Utdanning bør du ikke ta med mindre det gir deg jobbmuligheter. 

 

Anonymous poster hash: 56763...4f3

Lenke til kommentar

Hvor mye har de gått ned der da? Over tid vil de nok gå opp også i Stavanger. Stavanger er en særlig utsatt by pga oljen. 

Anonymous poster hash: 56763...4f3

 

Et eksempel er et vennepar av meg i Stavanger som solgte sin leilighet i fjor for 85 % av det de betalte i 2012. Da hadde de også pusset opp en del siden de kjøpte den. De skulle flytte til en annen by i landet, så de fikk heldigvis en del for pengene der, selv om de savnet de 400 000+ kronene de ikke fikk igjen.

Lenke til kommentar

 

 

Boligprisene vil alltid på opp, så det er en god investering.

Anonymous poster hash: 56763...4f3

Dette er langt fra noen regel.

 

 

Så godt som. Sannsynligheten for at prisene skal gå ned er forsvinnende små, og om det skjer så er det midlertidig. Folk trenger alltid et sted å bo.

 

Anonymous poster hash: 56763...4f3

 

 

Folk trenger alltid et sted å bo steder der boligprisen går ned også...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Boligprisene vil alltid på opp

Kan ikke du si det til folkene som kjøpte i Stavanger for 2-6 år siden?

 

 

Hvor mye har de gått ned der da? Over tid vil de nok gå opp også i Stavanger. Stavanger er en særlig utsatt by pga oljen. 

 

 

Anonymous poster hash: 56763...4f3

 

Generelt er vel steder med hjørnesteinsbedrifter veldig skumle sted å kjøpe bolig på hvis man er avhengig av høy likviditet og verdistigning i boligmarkedet. Men så klart, så lenge pilene peker oppover er det trygt. Det er jo verre å bli innebrennende med en bolig som du ikke får solgt når den eneste arbeidsgiveren innenfor pendle-radius er nedlagt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...