Gå til innhold

Stålbåten skal være mer holdbar, ha sterke ballistiske egenskaper og tåle varme bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en selvbygget båt på 28 fot fra 1984 som er laget i Sandwich.

Glassfiberarmert polyester både på utsiden og innsiden av 20 mm polyuretan-plater.

Dette har vist seg å være en god båt både til fiske og tur, hvor marsjfarten er 16 knop med 120 Hk motor.

Hadde en stålbåt tidligere, men ville ikke byttet tilbake til stål i dag.

2 mm plater sier meg at det må bli mange bulker i litt motvind og 50 knop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en selvbygget båt på 28 fot fra 1984 som er laget i Sandwich.

Glassfiberarmert polyester både på utsiden og innsiden av 20 mm polyuretan-plater.

Dette har vist seg å være en god båt både til fiske og tur, hvor marsjfarten er 16 knop med 120 Hk motor.

Hadde en stålbåt tidligere, men ville ikke byttet tilbake til stål i dag.

2 mm plater sier meg at det må bli mange bulker i litt motvind og 50 knop.

 

Nei !

Lenke til kommentar

Fra Store Norske Leksikon: Ballistikk, læren om prosjektilets bevegelse under utskyting, under flukt gjennom det omgivende medium og under gjennomtrenging i målet.

 

TUs overskrift: Stålbåten skal være mer holdbar, ha sterke ballistiske egenskaper og tåle varme bedre.

 

Til TUs informasjon; Jeg antar dere mener båtens evne til å motstå penetrasjon fra prosjektiler - ikke at båten er et prosjektil. Med mindre båten kan skytes ut av en (meget stor) kanon, har båten ikke "ballistiske egenskaper."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2mm rustfritt kan fint gjennomhulles av et hissig luftgevær med mindre det er herdet. Er det herdet kan det hende du må over på salongrifle for å gjøre umiddelbar skade. Alle sentertente riflekaliber og de fleste, om ikke alle, sentertente pistolkaliber vil plystre rett gjennom det skroget der så lengde det ikke skytes i veldig spiss vinkel. En viss tysk youtube-fyr vil antagelig kunne lage hull med sprettert.

Lenke til kommentar

Kunne vert noe å lage Bo-Bil-Båt av (the MultiOceanVehicle)

I serier på + 50 000. Bare norge ville ha et marked på over 1000 i året.

 

Skrog 350 000

Batteri 350 000, (toler over 5000 sykluser, 70kr syklus er ingen ting)

Teknisk 350 000

Inventar 350 000

 

Man kan vel si at vekten av stålet så å si tilsvarer volum/kg forholdet man har på stander ISO skips Conteinere, og at det ligg bra til rette for automasjon og gode toleranser.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ja., Stål er et artig matriale og nye kvaliteter kan brukes mer "effektivt".

 

Jeg ville nå av ulike grunner, vurdert å kle båten med "keramiske" fliser.

Da ville man fått en båt med bedre "kamuflasje", en kunne også kanskje implementert løsninger for å absorbere radar bølger og en kunne fått enda bedre "ballistisk" motstand, enn det bare noe litt stål kan gjøre.  Et godt konsept, men kan båten gå "raskt", altså virkelig raskt ?

Da må man vel ha muligheten for vann jett og kanskje "luft pute" teknologi, slik at båten kan heves litt ved høy fart.  Men joda, det var en fin båt.  Skal en bare ha "moderat" beskyttelse mot kuler og slikt, så kunne jo "elementer"  av Dyneema vært noe.  (UHMW PE )  og kanskje begrenset bruken av "keramiske fliser" til et mindre område.  Men, synlighet på radar, er noe en må løse med en slik båt.  Man kan ikke være alt for synlig....

Lenke til kommentar

2mm rustfritt kan fint gjennomhulles av et hissig luftgevær med mindre det er herdet. Er det herdet kan det hende du må over på salongrifle for å gjøre umiddelbar skade. 

 

Det er snakk om super-duplex, altså med en høy mengde krom, med strekkfasthet opp mot 1000 MPa og en hardhet på rundt 32HRC.

Det er hardhet som nærmer seg pansret stål, slik at salongrifla går neppe igjennom, selv om platene er bare 2mm.

 

Nå har man vel ikke valgt Sandvik 2507 fordi det tåler prosjektiler, men fordi det tåler saltvann og korrosive miljøer.

Poenget her var vel at man på grunn av langsgående "chines", som ligger på tvers av spantene, kan gå ned fra 5mm til 2mm plater, å få en mye lettere båt.

 

At man blander inn "ballistiske egenskaper", er vel egentlig en feil, men som det står i denne artikkelen og originalen ... "bättre ballistiska egenskaper än kolfiber", så det menes vel at Sandvik 2507 tåler prosjektiler bedre enn tilsvarende tykkelse karbonfiber, og det skulle vel bare mangle.

Likevel så er det jo helt uinteressant, ettersom .308 kaliber definitivt vil gå rett gjennom de platene, og det er tross alt et av de vanligste riflekalibrene, som hvem som helst kan kjøpe, slik at for militære applikasjoner så er den jo på ingen måte "skuddsikker".

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan komme på vil gjøre at ballistisk motstand er relevant, er dersom der er slik at materialet beholder mer av integriteten selv om det gjennomhulles. Det kan jo tenkes, for alt jeg vet. Som du sier så finnes det jo neppe noe materiale som menneskeheten kjenner til som gir ballistisk beskyttelse å snakke om i 2mm tykkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...