Gå til innhold

Sjel eller spøkelse?


per777

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat denne videoen tror jeg er fake, men etter å ha bodd i et "spøkelseshus" i flere år nå, så vet jeg med sikkerhet at det er mye som ikke kan forklares. Om det er spøkelser, paralelle dimensjoner eller andre usynlige krefter dagens vitenskap ikke kan svare på vet jeg ikke. Men det er mye man enda ikke forstår, og det er etterhvert mange bevis på at det finnes liv etter døden.
 
Derfor, CiaroScuro, er det like uærlig og "ugreit" av deg å komme med den bastante påstanden om at verken sjel eller liv etter døden er virkelighet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man ser på egne erfaringer som jeg vil tro er de flestes også, ser man at man har 2 kropper. 1 fysisk og 1 psykologisk. Den fysiske kroppen bruker man her i det vi kaller våken tilstand, men hvis man ser nærmere på den tilstanden, ser en faktisk at det er en tilstand som ligner mer på våken søvngjengeri  hvor man forsøker å kontrollere alt dette fysiske som er i konstant endring og som vi kaller "virkeligheten" og aldri kan styres ...

Den psykologiske kroppen aktiveres når vi tror vi sover, og den lar vi få være fri til å gjøre det den vil, og så sier vi til oss selv at den tilstanden kan så klart ikke kontrolleres fordi vi sover jo, men det som er forskjellen på den typen søvn og den våkne søvnen er at det eneste som er fraværende er troen på at det finnes en som kan kontrollere det hele

 

Vi sover hele tiden altså ..  :wee:

Lenke til kommentar

Akkurat denne videoen tror jeg er fake, men etter å ha bodd i et "spøkelseshus" i flere år nå, så vet jeg med sikkerhet at det er mye som ikke kan forklares. Om det er spøkelser, paralelle dimensjoner eller andre usynlige krefter dagens vitenskap ikke kan svare på vet jeg ikke. Men det er mye man enda ikke forstår, og det er etterhvert mange bevis på at det finnes liv etter døden.

 

Derfor, CiaroScuro, er det like uærlig og "ugreit" av deg å komme med den bastante påstanden om at verken sjel eller liv etter døden er virkelighet.

 

Så du kan observere dette som ikke kan forklares, men du vet ikke om det spøkelser, parallelle dimensjoner eller andre usynlige krefter er årsaken.

Men, dagens vitenskap som jobber med å utforske, observere og etterprøve ting og helst de tingene vi til nå har en dårlig forståelse av - klarer det ikke. Konspirasjon? Eller hvorfor tror du det er slik?

 

Det er dessuten mye vi ennå ikke forstår (helt enig!) så med det er det etterhvert blitt mange bevis på at det finnes liv etter døden. Hvorfor det?

Du velger så klart å ikke nevne ett eneste ett av disse bevisene.. Hvorfor det?

 

Derfor CiaroScuro er det like uærlig av deg å benekte det.. og med det alt annet man klarer å tenke seg frem til.

 

Etter døden så blir vi til gule tenkende oster som langtidslagres utenfor kosmos i en uendelig tid på null sekunder.

Hver gang et menneske dør på jorden så oppstår det en ny ost og med det så åpner det seg en skapdør, eller knirker i en trapp i et spøkelses hus på jorden.

 

Benekter du at min forklaring er like sannsynlige som dine forklaringer Kaja? I så fall er du like uærlig som CiaroScuro.

 

 

Vi får vite dette for sikkert etter siste sukk er trukket ..

 

:fun:

 

Om vi ennå har et verktøy vi kan benytte til å kunne vite dette da, noe som ikke er en selvfølge på noen som helst måte.

 

Til nå så har du ikke vært til i flere milliarder år, og vært til i 50ish år? Hvordan var det i disse milliardene av år før du ble deg? Visste du da sikkert hva det ville si å ikke være i live med en fungerende hjerne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Vi får vite dette for sikkert etter siste sukk er trukket ..

 

:fun:

 

Om vi ennå har et verktøy vi kan benytte til å kunne vite dette da, noe som ikke er en selvfølge på noen som helst måte.

 

Til nå så har du ikke vært til i flere milliarder år, og vært til i 50ish år? Hvordan var det i disse milliardene av år før du ble deg? Visste du da sikkert hva det ville si å ikke være i live med en fungerende hjerne?

 

 

Vel for å dra den litt dumme spøken om at den troende er den eneste som erfarer å ha rett hvis det nå er noe etterpå, mens eks. ateisten må bare erfare å ha tatt helt feil   :wee:  - men så klart må der være ett slags verktøy også, så kan man jo fantaserer så mye man vil hva det verktøyet er for noe eller hvor det befinner seg eks. akkurat nå .. 

 

Selv tenker jeg at det skal bli interessant å følge med ned til siste sukk, hvis man er så heldig å kunne få være våken og "frisk". Jeg mener, man har jo ellers opplevd og hørt det meste av betydning, så alt som skjer ifm. siste sukk er helt splitternytt for meg og deg

 

Hva angår om hva som skjedde før meg spekulerer vi i det vi kaller "evolusjonen", og slik jeg har forstått det fenomenet betyr det at eks. vi alle har gått gjennom alle stadier oppover siden liv ble til, altså; reptil, pattedyr og nå mennesker, og det kan etter det jeg har hørt spores i våre celler elller noe sånt. Så det vil vel bety at det en erfarer av eks. følelser er likt det andre dyrearter erfarer, og det eneste som skiller oss er at vi kan se oss selv, noe de andre dyrene sannsynligvis ikke klarer. Så for å erfare som ett "vanlig" dyr, la oss si et reptil, er det jo bare for en å nullstille "mennesket" i seg selv og gå over til å basere seg på "ren erfaring" via sanseapparatet, og i den tilstanden er man vel rimelig lik de andre dyrene, og dermed også relativt nær hva man startet opp som .. 

 

Selv om det du kaller hjerne er eller var litt mindre eller mindre avansert tidligere i evolusjonen, var det vel likevel en fullverdig hjerne for sin tid, som erfarer akkurat nok til å være i naturlig "perfekt" samsvar. Hvis du eks selv prøver å trene på å befinne deg nær ren awareness, er det veldig enkelt å se at den tilstanden er veldig intelligent i seg selv, uten at du behøver koble inn det vi kaller vår fornuft og intellekt. 

 

Det er ikke for intet at vi sier taushet er gull, og jeg for min del synes jeg er mer intelligent når jeg får holde kjeft, så når jeg mister kontrollen over mitt "selv" eller blir tvunget til å prate med noen, er veien til dumskapen helt åpen, uten at jeg kan si at det er min eller din dumskap, bare rett og slett heller "vår dumskap", fordi det måtte minst to til for å få til dette idiotiet ...

 

:closedeyes:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Akkurat denne videoen tror jeg er fake, men etter å ha bodd i et "spøkelseshus" i flere år nå, så vet jeg med sikkerhet at det er mye som ikke kan forklares. Om det er spøkelser, paralelle dimensjoner eller andre usynlige krefter dagens vitenskap ikke kan svare på vet jeg ikke. Men det er mye man enda ikke forstår, og det er etterhvert mange bevis på at det finnes liv etter døden.

 

Derfor, CiaroScuro, er det like uærlig og "ugreit" av deg å komme med den bastante påstanden om at verken sjel eller liv etter døden er virkelighet.

Uærlig, Nei!

Ugreit - vel ja. Jeg har lovet å være snill, men får det liksom ikke helt til.

 

Jeg tror at noen, i fullt alvor innbiller seg at sjel og evig liv finnes. 

 

Jeg tror også at de "har en skrue løs"!

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Noxhaven: Jeg har ingen bevis som vil kunne overbevise en skeptiker. Jeg er selv overbevist av hendelser jeg selv har opplevd, som jeg kan gjenfortelle, og som dere kan velge å tro/tolke som dere ønsker. Jeg benekter heller ikke din osteforklaring (eller noen annen forklaring for den saks skyld), men vil påstå at sannsynligheten for eksistensen av noe paranormalt er større enn at mennesker blir til ost. Så vidt jeg vet er det ingen som har gått funnet tegn på at mennesker blir til ost etter døden, men mange har funnet tegn på at sjelen lever videre på et eller annet vis. Selvfølgelig, siden dette ikke kan forklares med "akseptert" vitenskap, vil det heller ikke være godt nok som håndfast bevis for skeptikere. Det er forsåvidt helt forståelig.

 

 

Akkurat denne videoen tror jeg er fake, men etter å ha bodd i et "spøkelseshus" i flere år nå, så vet jeg med sikkerhet at det er mye som ikke kan forklares. Om det er spøkelser, paralelle dimensjoner eller andre usynlige krefter dagens vitenskap ikke kan svare på vet jeg ikke. Men det er mye man enda ikke forstår, og det er etterhvert mange bevis på at det finnes liv etter døden.
 
Derfor, CiaroScuro, er det like uærlig og "ugreit" av deg å komme med den bastante påstanden om at verken sjel eller liv etter døden er virkelighet.

Uærlig, Nei!

Ugreit - vel ja. Jeg har lovet å være snill, men får det liksom ikke helt til.

 

Jeg tror at noen, i fullt alvor innbiller seg at sjel og evig liv finnes. 

 

Jeg tror også at de "har en skrue løs"!

 

 

CiaroScuro: Det er like uærlig å påstå at det ikke finnes liv etter døden, som det er på påstå at det faktisk finnes. Det finnes ikke håndfaste beviser på noen av delene. Dette blir som den klassiske påstanden "Alle svaner er hvite". Ingen kan på noen som helst måte vite om alle svaner faktisk er hvite uten å faktisk ha sett absolutt alle svaner, noe selvsagt ingen har. På samme måte kan man ikke si at "sjel og liv etter døden" eksisterer ikke. For å kunne si dette, må du inneha absolutt all kunnskap som eksisterer, og på denne måten vite at sjel eller liv etter døden faktisk ikke eksisterer. Det du derimot kan si er at med dagens vitenskapelige modeller er det ingenting som tyder på at sjel eller liv etter døden finnes. Men det er et langt stykke fra denne påstanden, til påstanden om at det faktisk ikke eksisterer.

 

 

Jeg har hovedsakelig to grunner til at jeg tror det finnes paranormale krefter. Begge deler er opplevelser i mitt eget hus. Det ene var en gang jeg stod på kjøkkenet, og så en glass-vase flytte seg flere centimeter av seg selv på kjøkkenbenken, rett foran øynene mine. Dette skjedde rett etter min samboers bestemor døde. Jeg satt igjen med en rimelig ekkel følelse etterpå, da jeg den gangen ikke trodde på sånt. Men jeg vet hva jeg så. En annen gang kom jeg hjem fra jobb på kvelden (jobbet på bensinstasjon), og mens jeg pratet i telefonen og sto i stuen, slo lyset på kjøkkenet seg på. Fra der jeg stod kunne jeg se både lysbryter og lampe, så jeg vet det ikke er noe som "tilfeldigvis" har kommet borti bryteren. Jeg har opplevd en rekke andre ting også, men de er lettere å "bortforklare", så jeg bruker ikke tid på dem her.

 

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er døde personer, men noe er det uansett som flyttet på vasen og som slo på lyset. Noe som dagens vitenskap ikke kan forklare, men som likevel skjedde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...