Gå til innhold

Brennpunkt avdekker omfattende organisert kriminelt nettverk av rumenere - på tide med tiggerforbud?


Anbefalte innlegg

 

Det vil kreve mye ressurser for å avdekke. Det vil ikke politiet ha mulighet til å gjøre.

Bedre å forby tigging for utenlandske borgere. De som virkelig er fattige reiser ikke for å tigge i et annet land.

 

Det har du rett i, men det er fordi politet er kraftig underfinansiert. Vi trenger å finansiere politet bedre sånn at man ikke må velge mellom å etterforske voldtekstsaker og bekjempe organisert tigging. 

 

Det er ekstremt ressurskrevende, på mange måter, å etterforske disse nettverkene. Jeg tror ikke det er så lett som å "bare" øke budsjettene til politiet. Noe som er veldig vanskelig i dagens politiske landskap og det blir ihvertfall ikke lettere i årene fremover med tanke på at oljeeventyret på mange måter er over.

Jeg jobber i staten og signalet er tydelig, ikke forvent økte budsjetter, den tiden er over.

 

Det tok mange tiår å svekke den italienske mafiaen, og den er fremdeles sterk enkelte steder. Bekjempe slik organisert kriminalitet er veldig vanskelig. Og på mange måter så er det vanskeligere å bekjempe sigøyner mafia enn f.eks dagens italiensk mafia, fordi de består i hovedsak av familier med en hundrevis av år lang tradisjon med å holde seg for seg selv. Ingen "outsiders".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tok mange tiår å svekke den italienske mafiaen, og den er fremdeles sterk enkelte steder. Bekjempe slik organisert kriminalitet er veldig vanskelig. Og på mange måter så er det vanskeligere å bekjempe sigøyner mafia enn f.eks dagens italiensk mafia, fordi de består i hovedsak av familier med en hundrevis av år lang tradisjon med å holde seg for seg selv. Ingen "outsiders".

 

Nå trenger vi strengt tatt ikke bekjempe sigøynermafiaen, det får Romania ta seg av, det eneste vi trenger å gjøre er å fjerne de fra Kongeriket Noreg, noe som bør være temmelig rett frem, uten særlig grad av etterforskning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ekstremt ressurskrevende, på mange måter, å etterforske disse nettverkene. Jeg tror ikke det er så lett som å "bare" øke budsjettene til politiet. Noe som er veldig vanskelig i dagens politiske landskap og det blir ihvertfall ikke lettere i årene fremover med tanke på at oljeeventyret på mange måter er over.

Jeg jobber i staten og signalet er tydelig, ikke forvent økte budsjetter, den tiden er over.

 

Det er ikke nødvendig å bekjempe nettverket. Som adeneo nente, de får Romania ta seg av. Det holder å bekjempe industrien, og det er ikke ekstremt ressurskrevende. Da vil disse nettverkene dra til andre land, og tiggerindustrien i Norge kollapser. 

 

Jeg vil ikke ha økte budsjetter, vi bruker allerede for mye penger. Men politets budsjett er altfor lavt, og bør økes. Det var faktisk enda verre for 5 år siden, men 19.1 milliarder er fortsatt ikke nok. Til sammenligning så bruker vi 214 milliarder på alderspensjon, og 134 millarder til øvrige sosiale formål. Pengene er der, men vi må omfordele dem.

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Satsinger/?pid=73005

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det vil kreve mye ressurser for å avdekke. Det vil ikke politiet ha mulighet til å gjøre.

Bedre å forby tigging for utenlandske borgere. De som virkelig er fattige reiser ikke for å tigge i et annet land.

 

Det har du rett i, men det er fordi politet er kraftig underfinansiert. Vi trenger å finansiere politet bedre sånn at man ikke må velge mellom å etterforske voldtekstsaker og bekjempe organisert tigging. 

Det er ekstremt ressurskrevende, på mange måter, å etterforske disse nettverkene. Jeg tror ikke det er så lett som å "bare" øke budsjettene til politiet.

 

Det tok mange tiår å svekke den italienske mafiaen, og den er fremdeles sterk enkelte steder. Bekjempe slik organisert kriminalitet er veldig vanskelig.

 

Nja, det kommer helt an på metodene man bruker. Man må huske at de ikke brukte samme metoder som mafiaen gjorde og at det var lite å tjene i forhold til risiko å være mafiapoliti.

 

Løsningen er ganske enkel, men ganske ulovlig :hm:

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal man avsløre hvem som er organiserte og hvem som ikke er det?

 

Igjennom normalt politiarbeid. F.eks. hvis det kommer noen og samler inn pengene mens de tigger, da blir personen arrestert. Hvis noen organiserer en tiggerleir og tar betaling så blir de arrestert. Vi kan også få hjelp fra norske tiggere, altså de plasserer seg i et område som er "eid" av en organisert bande og de som prøver å skape trøbbel blir arrestert. 

 

Når man har arrestert en bakmann, så er det ofte lett å finne flere fordi de prater sammen med mobil og epost. Jeg tror hvis vi gjør dette så faller hele industrien sammen og tigging blir et nesten ikke-eksisterende problem.

 

Jeg støtter ideen, men tror det vil være langt vanskeligere å gjennomføre i praksis enn det du ser for deg her.

 

Men en alternativ ide jeg får av å lese innlegget ditt er å opprette et miljøpoliti som tar seg av slike saker som dette. Forsøpling av bybildet generelt og da er tigging ABSOLUTT en sak som må tas tak i! Hva tror du om det?

Lenke til kommentar

Hva med å kun tillate tigging fra tiggere med norsk statsborgerskap  ?   Sigøynerne opererer på samme måte som disse pyramidespillene. Derfor legger de ut skrytevideoer på Facebook. Men de som kommer etter er mer kyniske og skyr ingenting for å tjene penger noe som gjør de mer agressive, voldelige og farligere for trafficing ofrene . Men AP og SV smiler og ler og later som dette ikke er noe problem . SP har hodet så langt inn i septiktanken at de ikke får med seg det som skjer. Hvis H/Frp får flertall i stortinget så ville de kunne forby tigging i en eller annen form.

Lenke til kommentar

Kanskje problemet løses av seg selv:

 

Tiggere drar fra Bergen - hevder de er utsatt for hets og vold etter NRK-dokumentar

 

Tiggere i Bergen har blitt spyttet og sparket på etter NRKs tigge-dokumentar, hevder flere organisasjoner. Nå vil stadig flere fattige rumenere reise fra byen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tigging/tiggere-drar-fra-bergen-hevder-de-er-utsatt-for-hets-og-vold-etter-nrk-dokumentar/a/23978099/

 

:thumbup:  :thumbs:

Lenke til kommentar

Kanskje problemet løses av seg selv:

 

Tiggere drar fra Bergen - hevder de er utsatt for hets og vold etter NRK-dokumentar

 

Tiggere i Bergen har blitt spyttet og sparket på etter NRKs tigge-dokumentar, hevder flere organisasjoner. Nå vil stadig flere fattige rumenere reise fra byen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tigging/tiggere-drar-fra-bergen-hevder-de-er-utsatt-for-hets-og-vold-etter-nrk-dokumentar/a/23978099/

 

:thumbup:  :thumbs:

 

De organiserte er neppe dem som reiser, de gir nok ikke opp inntekten sin så lett.

Lenke til kommentar

Har faktisk en lokal rumensk tigger i hjembygda. Kjøper aldri bladet eller gir han penger. Men jeg spanderer en røyk og snakker litt med han :)

Men ja bor nå i storbyen og der er det flere som sitter å roper og skriker. Men noen av dem er hyggelige og trykker på gangvei knappen for de som skal over veien.

Lenke til kommentar

Kanskje problemet løses av seg selv:

 

Tiggere drar fra Bergen - hevder de er utsatt for hets og vold etter NRK-dokumentar

 

Tiggere i Bergen har blitt spyttet og sparket på etter NRKs tigge-dokumentar, hevder flere organisasjoner. Nå vil stadig flere fattige rumenere reise fra byen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tigging/tiggere-drar-fra-bergen-hevder-de-er-utsatt-for-hets-og-vold-etter-nrk-dokumentar/a/23978099/

 

:thumbup::thumbs:

Typisk bergensere.

Lenke til kommentar

 

Kanskje problemet løses av seg selv:

 

Tiggere drar fra Bergen - hevder de er utsatt for hets og vold etter NRK-dokumentar

 

Tiggere i Bergen har blitt spyttet og sparket på etter NRKs tigge-dokumentar, hevder flere organisasjoner. Nå vil stadig flere fattige rumenere reise fra byen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tigging/tiggere-drar-fra-bergen-hevder-de-er-utsatt-for-hets-og-vold-etter-nrk-dokumentar/a/23978099/

 

:thumbup:  :thumbs:

 

De organiserte er neppe dem som reiser, de gir nok ikke opp inntekten sin så lett.

 

 

Tiden vil vise.

Lenke til kommentar

 

Kanskje problemet løses av seg selv:

 

Tiggere drar fra Bergen - hevder de er utsatt for hets og vold etter NRK-dokumentar

 

Tiggere i Bergen har blitt spyttet og sparket på etter NRKs tigge-dokumentar, hevder flere organisasjoner. Nå vil stadig flere fattige rumenere reise fra byen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tigging/tiggere-drar-fra-bergen-hevder-de-er-utsatt-for-hets-og-vold-etter-nrk-dokumentar/a/23978099/

 

:thumbup::thumbs:

Typisk bergensere.

 

 

På hvilken måte?

Lenke til kommentar

 

De organiserte er neppe dem som reiser, de gir nok ikke opp inntekten sin så lett.

 

Tiden vil vise. 

 

Du kommer med denne innstillingen om å vente og se, men velger likevel å feire at nordmenn bruker vold mot nåværende uskyldige mennesker?

 

Jeg, personlig, har alltid vært skeptisk til tiggere. Men å drive å anta at mennesker er kriminelle og leke borgervern synes jeg er et hån mot et fritt og velstående samfunn.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...