Gå til innhold

Fra og med i år får bensinbiler partikkelfilter - slik påvirker det motoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Slik påvirker det motoren" sier overskriften, men jeg ser bare at dere skriver om motorens designvalg. Det står ikke noe om hvordan motoren faktisk blir påvirket med tanke på ytelse, forbruk etc. Hadde vært greit med litt mer om dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har alltid brukt motorvarmer før jeg kjører, og det er veldig få ganger jeg har hatt kaldsatart. Det reduserer partikkelutslippene betydelig, og det gir økt levetid for motoren.

Hvorfor er det så få som bruker motorvarmer i dag? Jeg vet bare om noen få som har motorvarmer installerte og enda færre som bruker den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må da forbrenningsmotorhesten snart være pisket i filler. Nå begynner det virkelig å nærme seg fullstendig latterlig. Løsningen er enkel.

Produser biler med elmotor og batteri, og grei rekkevidde.......

 

I motsetning til deg er det faktisk mange som kjører mye og langt. Blant annet drosjer.

i tillegg finnes det mye tungtransport der biler med 50 tonn last skal langt avgårde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå må da forbrenningsmotorhesten snart være pisket i filler. Nå begynner det virkelig å nærme seg fullstendig latterlig. Løsningen er enkel.

Produser biler med elmotor og batteri, og grei rekkevidde.......

 

I motsetning til deg er det faktisk mange som kjører mye og langt. Blant annet drosjer.

i tillegg finnes det mye tungtransport der biler med 50 tonn last skal langt avgårde.

Elbiler får stadig lengre rekkevidde.

Det HAR allerede kommet elbuss med 1000 km rekkevidde på en lading. Ingen umulighet med tungtrafikk på batteri.

OG det finnes hurtigladere, som også blir mer og mer effektive.

Kjører forøvrig ca 50000 km i året fordelt på en Nissan Leaf og en e-NV200, ingen av de med rekkevidde i nærheten av Tesla. Men ser fortsatt ikke problemet...

Edit! Forøvrig kommer det flere og flere Tesla-taxier ☺

Beijing skal også bytte ut 70000 taxier til elbil...

Endret av Xaphoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så få som bruker motorvarmer i dag? Jeg vet bare om noen få som har motorvarmer installerte og enda færre som bruker den.

 

Burettslag vil ikkje installere kontaktar for motorvarmar, fordi dei er redde for at elbliar brukar dei til lading? :-)

 

Bruken av motorvarmar trur eg er ein viktig grunn til at elbilar har breidd om seg sopass fort her i landet. Dei fleste har straum i garasja frå før til motorvarmar, sjølv burettslag, og dess kaldare det er dess vanlegare er det å finne kontaktar på vanlege kunde-parkeringsplassar òg. Dermed er mykje av den private infrastrukturen allereie på plass.

 

I motsetning til deg er det faktisk mange som kjører mye og langt. Blant annet drosjer.

Det finst mange elektriske drosjar i dag, og det hadde nok vore mange fleire om det hadde vore vanlege bilavgifter for drosjar. No kan ein kjøpe ein drosje avgiftsfritt, og selje han avgiftsfritt etter fire år, sovidt eg hugsar. Då løner det seg å kjøpe ein bil som normalt har høge avgifter. Bensinprisen svir ikkje like mykje heller, sidan dei kan trekkje frå mva.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ironisk egentlig.

 

Kjører en på LPG eller propan er partikkelutslippet ikke målbart. Likevel klarte Venstre og MDG å presse igjennom veibruksavgift på LPG.

 

Vi har over 130 fyllestasjoner allerede og omlag 20 000 biler som kjører på drivstoffet. Jeg er en av de.

 

Stikk i strid med EUs alternative drivstoff direktiv av oktober 2014.

 

For reaksjoner internasjonalt se her.

http://www.flogas.no/sites/default/files/aegpl_open_letter_to_norway_finance_minister_20151202.pdf

 

http://auto-gas.net/newsroom/open-letter-norwegian-government/

 

Hvem er jeg. Se artikkel her fra Tønsberg blad.

 

http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

 

Veien til andre fornybare gassdrivstoff er kortere med LPG.

 

Les detaljer i de to brevene fra den europeiske LPG organisasjonen og verdensorgansisasjonen for LPG drift.

 

Vi kunne ha løst en av del forurensingsproblematikken allerede idag både for personbiler og lastebiler.

 

Så er jeg også selvfølgelig glad for hva som skjer på elbilfronten. I mellomtiden, tror jeg vi går glipp av noe som kunne ha løst ganske mye allerede og særlig der hvor el ikke passer. Husk at det er ikke nødvendigvis så miljøvennlig å produsere batterier heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ja nå som elbiler endelig kan lades like fort som man fyller fossilbiler og rekkevidden er minst like god, om ikke bedre så er man stokk dum om man fremdeles vurderer fossilbil.

Si fra når du kan betale med bankkort på en ladestasjon.

Lenke til kommentar

Kjøp av ny fossilbil nå er hvertfall helt idioti. Verditapet vil være enormt siden ingen vil ha dem om et par år.

Man kan si det samme om elbiler. Utviklingen går så fort at kjøper du state-of-the-art i dag så er det avleggs om få år.

 

Men på den annen side kan det jo føre til flere rimelige brukte elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det HAR allerede kommet elbuss med 1000 km rekkevidde på en lading. Ingen umulighet med tungtrafikk på batteri.

 

Steget fra en elbuss til en el lastebil er langt , på en buss har du masse lastekapasitet du kan bruke til batteri uten at det går ut over pasasjerkapasiteten , ikke har busser samme behov effekt fra motor pga lavere totalvekt fullastet . en lastebil er det ønsklig med lavest mulig egenvekt for og kunne få med seg mest mulig lastog så fullastet så har du gjerne en total vekt på 40-50 tonn mot en fullastet buss som gjeren ikke veier mere en 20 tonn. 

 

busser har å gjeren helt andre kjørmønser en lastebiler , i lastebil verden er ikke 100 mil langt , og det er vel høyst tvilsomt at batteriet kan vare så lenge når det drar dobbelt så mye vekt, men klart kansje om 15-20 år at det vil finnes alternativer som er aktuelle på den fronten å 

 

På tide å la fossilbilen dø en stille død, ingen vits å bruke penger på å utvikle lenger noe som snart skal avvikles helt.

Det er en blindvei og jo før bilprodusentene innser det jo bedre.

der finnes mange gode alternativer og er lagt ned så mye penger i forbrenningsmotoren at ingen kommer til og gi den opp før den blir forbudt

 

Kjøp av ny fossilbil nå er hvertfall helt idioti. Verditapet vil være enormt siden ingen vil ha dem om et par år.

hørs fint ut for oss som kommer til og kjøre fosilt så lenge det selges drivstoff og putte på tanken , da blir det billig og kjøpe neste bil ( ny bil er galskap med tanke på verditap uansett hvordan du ser på det :p )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tjaja, kjekt å høre at det dukker opp ennå mer dilldall på forbrenningsmotoren som kan og vil medføre høye vedlikeholdskostnader. Ikke bare kommer dette partikkelfilteret til å bli et mareritt så snart blow-by begynner tilta og motoroljen dermed kommer flyvende i dets retning via veihusventilasjonen - som jo er lovpålagt hengt på innsuget. Gjerne våt og uforbrent olje, som tok snarveien gjennom den fantastisk flotte EGR ventilen.

 

Finner det også interessant å lese at et karakteristisk problem med slik direkte-i-sylinderen innsprøytning er sedimentoppbygning på ventilene. Dette har jeg hatt mer en nok av på indirekte innsprøytning samt diesel. Takk, men jeg er nå helt klart ferdig med forbrenningsmotorer. Trenger ikke bruke mer tid på renovering av forbrenningsmotorer av moderne type som selvdestruerer over sitt eget miljøvernutstyr...

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja nå som elbiler endelig kan lades like fort som man fyller fossilbiler og rekkevidden er minst like god, om ikke bedre så er man stokk dum om man fremdeles vurderer fossilbil.

Si fra når du kan betale med bankkort på en ladestasjon.

 

 

Vi produserer vel så mye strøm her i landet, at dersom myndighetene hadde lagt ut flere gratis ladestasjoner, så kunne man fått enda mer fart på EL-bilsalget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...