Gå til innhold

Fra og med i år får bensinbiler partikkelfilter - slik påvirker det motoren


Anbefalte innlegg

 

Om man vil gi "folk flest" muligheten for å kjøre elbil får de begynne med å kutte subsidieringen av Tesla, og heller gi ytterligere lette til biler som et større antall av befolkningen har råd til!

Det er ikke Tesla som blir "subsidiert", men elbiler generelt.Og "subsidieringen" kommer andre enn de rike til gode fordi salg av Teslas toppmodeller finansierer utviklingen av "folkemodellen" Model 3.Du bør tenke litt lenger enn nesetippen, gutten min.
Selv Tesla klarer seg uten Norge.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Holder meg til bensinbilen hvor jeg kan bruke 3 minutter i måneden på fylling og slipper å sope rundt på kjøpesentre og restauranter for å få tiden til å gå mens jeg lader.

Du glemmer å ta med tiden du må bruke for å ta "omveier" for å kjøre innom bensinstasjonen. Og jeg regner med at du fyller mer en bare en gang i måneden.

 

I tillegg må du være ved bilen hele tiden under fylling. Med elbil som har behov for hurtiglading kan du i det minste gå inn å restaurant eller kjøpesenter i stedet for å være låst til bilen under hele fyllingen.

 

Den lengste omveien jeg må ta for å fylle bensin er kanskje 20 meter. Det skal bra gjøres å ikke være i nærheten av en bensinstasjon på en måned.

 

Å fylle bensin tar så kort tid at jeg ikke rekker å kjøpe en pakke tyggis engang.

 

Nei, en fylling i måneden holder.

 

Og nei, jeg gidder ikke gå på restaurant hver gang jeg må fylle strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja man skal ta slike ting for hva det er, og med en viss skepsis. Men å tro verden er klar for å fjerne all olje, gass og kull på 20 år er nok fortsatt i overkant optimistisk.

 

Det er eit hav av skilnad mellom "Om 15-20 år begynner forhåpentligvis olje, gass og kull å dø en naturlig død" og at olje, gass og kol skal fjernast fullstendig om 20 år. Eg tolkar utsegnet som at forbruket då er over toppen, og at dei er lite aktuelle som energikjelder for nye prosjekt. Kol er sannsynlegvis over toppen allereie.
Ja, stemmer det ☺

Men det er store muligheter for at det går raskere enn jeg forestiller meg. Storbyene begynner å ville skjerpe inn kraftig på utslipp. Og dermed går forbruk og også etterspørsel nedover.

Bilfabrikanter som har planer om å overleve innser nok at elektrisk er eneste farbare vei...

De nye testene og kravene blir nok vanskelig å innfri med forbrenningsmotor, i alle fall når de ikke lenger får lov til å jukse...

https://www.tu.no/artikler/na-innforer-storbyene-egne-utslippstester/378939

Lenke til kommentar

 

 

Om man vil gi "folk flest" muligheten for å kjøre elbil får de begynne med å kutte subsidieringen av Tesla, og heller gi ytterligere lette til biler som et større antall av befolkningen har råd til!

Det er ikke Tesla som blir "subsidiert", men elbiler generelt.Og "subsidieringen" kommer andre enn de rike til gode fordi salg av Teslas toppmodeller finansierer utviklingen av "folkemodellen" Model 3.Du bør tenke litt lenger enn nesetippen, gutten min.

 

Selv Tesla klarer seg uten Norge.

 

Norge har vært et av Teslas viktigste markeder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Holder meg til bensinbilen hvor jeg kan bruke 3 minutter i måneden på fylling og slipper å sope rundt på kjøpesentre og restauranter for å få tiden til å gå mens jeg lader.

Du glemmer å ta med tiden du må bruke for å ta "omveier" for å kjøre innom bensinstasjonen. Og jeg regner med at du fyller mer en bare en gang i måneden.

 

I tillegg må du være ved bilen hele tiden under fylling. Med elbil som har behov for hurtiglading kan du i det minste gå inn å restaurant eller kjøpesenter i stedet for å være låst til bilen under hele fyllingen.

 

Den lengste omveien jeg må ta for å fylle bensin er kanskje 20 meter. Det skal bra gjøres å ikke være i nærheten av en bensinstasjon på en måned.

 

Å fylle bensin tar så kort tid at jeg ikke rekker å kjøpe en pakke tyggis engang.

 

Nei, en fylling i måneden holder.

 

Og nei, jeg gidder ikke gå på restaurant hver gang jeg må fylle strøm.

 

20 meter? Så du bor og parkerer ved en bensinstasjon?

 

Å fylle bensin krever at du står der hele tiden. Med en elbil slipper du dette. Da er den ferdig ladet på morgenen når du skal ut og kjøre. Du trenger aldri å gå på noen restaurant med mindre du skal veldig langt, og da må du uansett ta deg pauser underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å fylle bensin tar så kort tid at jeg ikke rekker å kjøpe en pakke tyggis engang.

Nei, en fylling i måneden holder.

Ei fylling i månaden? Då kan du trygt skifte til elbil. Det held å hurtiglade ein gong i veka når du er på butikken for å kjøpe tyggis. :-) (OK, du må kanskje til butikken to gonger i veka, 10 minutt kvar gong, og butikken må ha ein CHAdeMO- eller CCS-ladar på minst 50 kW.)
Lenke til kommentar

Ja da må jeg bare kjøre 6 mil til nærmeste hurtiglader, stå der en evighet (hurtiglading tar fremdeles lang tid), og så kjøre hjem igjen.

 

Og jeg kjører ikke utelukkende til bensinstasjoner. Jeg kjører innom de som tilfeldigvis er langs den veien jeg alikevel kjører på. Som f.eks. fra jobb eller til/fra butikk. Dermed blir reell omvei knappe 20 meter. Til tider til og med 0 meter siden jeg må gjennom en bensinstasjon for å komme til parkeringsplassen på en butikk her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt elbil, men har dessverre samme problemstilling som resten av Europa, og det er at jeg ikke har noe fast sted jeg kan lade.

Lade hjemme? Har ikke mulighet til å trekke en 120m strømkabel ut vinduet, gjennom naboens tomt til en plass som er opptatt 3 av 4 dager i uken. Ofte må jeg parkere i nabogaten langs fortauet da ikke alle har luksusen med å eie parkeringsplass.

Lade på jobb? Ingen ladestasjoner eller mulighet for strøm på parkeringsplassen.

Lade på kjøpesentre? Bor gangavstand fra Kiwi som ikke har satt opp noen ladestasjon, så har ikke behov for å dra innom kjøpesenter mer enn maks 1 gang i måneden.

Lade på hurtiglader? Nærmeste hurtiglader er 20 min biltur unna. Det er uaktuelt å kjøre til en hurtiglader og stå og henge der en time mens jeg lader.

 

Så problemstillingen min, i kanskje det landet som har best tilrettelagt for elbil av noen land i verden, er at det finnes ingen gunstig løsning for meg å lade en elbil.

 

Derfor vil det fortsette å bli diesel og bensinbiler på meg siden kollektivtrafikken hvor jeg bor er såpass ræv at jeg må beregne inn en ekstra 45min om morningen på å komme meg på jobb og 45min på å komme meg hjem.

Det hjelper heller ikke at kollektivprisene har steget så absurd mye at det er langt billigere for meg å kjøpe diesel for en måned enn hva månedskortet for Skyss koster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt elbil, men har dessverre samme problemstilling som resten av Europa, og det er at jeg ikke har noe fast sted jeg kan lade.

Lade hjemme? Har ikke mulighet til å trekke en 120m strømkabel ut vinduet, gjennom naboens tomt til en plass som er opptatt 3 av 4 dager i uken. Ofte må jeg parkere i nabogaten langs fortauet da ikke alle har luksusen med å eie parkeringsplass.

Kven er det som eig denne plassen/gata? Om det ikkje er deg, må det vel vere nokon andre? Kan ikkje eigaren overtalast til å setje opp ein ladestolpe, til dømes mot eit vederlag for lading? Er det i ein by, kan det hende at dei gjer det gratis for å redusere forureininga.
Lenke til kommentar

 

I det hele tatt så har vi i Norge en stor mengde "olje halliker". Jeg minner om at en hallik er en som lar en hore gjøre det skitne arbeidet for seg, for så å være "fin og ren person" og leve på anders penger. I Norge har vi en stor gruppe folk som med stor glede og innlevelse tar imot og lever av oljepenger, men som aldri kunne tenke seg å gjøre det "skitne arbeidet" som er nødvendig for å tjene pengene.

Det var da voldsomt. Sliter du litt med deg selv?

 

 

Jeg sliter vel ikke mer med meg selv enn andre, og synes el-biler er ett godt alternativ. Jeg mener også at våre naboer i Sverige, Danmark og Tyskland er like opptatt av miljø som vi i Norge. Så når el-bil er en "storselger" i Norge , i motsetning til våre naboland,ref. f.eks Danmark,  så har det kun med økonomiske subsidier fra myndighetene å gjøre. Og det er en direkte sammenheng mellom de 20% av statsbudsjettet som kommer fra oljevirksomheten og el-bil subsidiene. Så jeg gjentar, - det mest symbolet på norsk oljerikdom er el-bilen, og det er først og fremst ett spørsmål om penger, miljø er en positiv bi-effekt. Det blir da litt kvalmt når de ivrigste e-bil forkjemperene også er de ivrigste motstanderene av oljevirksomheten.  

Lenke til kommentar

Hvorfor er det kvalmt å være motstander av videre oljeutvinning?

Ser mer på det som realisme. Opprydningen etter oljealderen kommer muligens på 2500-3000 MILLIARDER kroner.

Helseutgiftene er ganske så enorme. Det dør tusenvis bare i Norge hvert år.

Utgiftene i forbindelse med klimaendringer, muligens i stor grad på grunn av olje og kull, blir et mareritt.

Oljen har også sørget for et ekstremt høyt kostnadsnivå i Norge, noe som har ført til bedriftsdød. På tide å bli kvitt oljeavhengigheten og få igang ny fremtidsrettet industri.

Å skulle bore i Arktis og LoVeSe er reinspikka galskap, olje er IKKE helse-, miljø-, og klimavennlig.

Og, utgiftene fremover blir sannsynligvis større enn inntektene. Ergo ikke lenger lønnsomt. Og helsemessig/klimamessig bør det avsluttes straks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det kvalmt å være motstander av videre oljeutvinning?

Ser mer på det som realisme. Opprydningen etter oljealderen kommer muligens på 2500-3000 MILLIARDER kroner.

Helseutgiftene er ganske så enorme. Det dør tusenvis bare i Norge hvert år.

Utgiftene i forbindelse med klimaendringer, muligens i stor grad på grunn av olje og kull, blir et mareritt.

Oljen har også sørget for et ekstremt høyt kostnadsnivå i Norge, noe som har ført til bedriftsdød. På tide å bli kvitt oljeavhengigheten og få igang ny fremtidsrettet industri.

Å skulle bore i Arktis og LoVeSe er reinspikka galskap, olje er IKKE helse-, miljø-, og klimavennlig.

Og, utgiftene fremover blir sannsynligvis større enn inntektene. Ergo ikke lenger lønnsomt. Og helsemessig/klimamessig bør det avsluttes straks.

 

Å være i mot oljeutvinning er selvfølgelig et helt legitimt standpunkt. Kvalmen inntreffer når folk sier de vil stoppe oljeutvinning nå, samtidig som de fortsetter å bruke 200 - 300 milliarder årlig av oljeinntekter. Ett lite tall eksempel : Oljefondet = 7000 milliarder, årlig uttak = 350 milliarder. Levetid på oljefondet blir da : 20 år, dvs tomt i året 2037. Nå er oljefondet større, og uttaket er mindre men oljefondet er ikke u utømmelig.

Når det gjelder opprydding av gamle oljefelt så har det blitt gjort i mange år allerede. Jeg antar at ca. 10-15 plattformer har blitt fjernet og hugget opp, og ca 150 oljebrønner er plugget og forlatt. Oljeselskapene må sette av  midler i regnskapene til oppryddingen.    

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ingen motsetning mellom å være for incentiver for elbiler og samtidig være motstander av oljeutvinning. Det er bare du som dikter det opp i hodet ditt.

 

Du er i godt selskap når du lukker øynene hardt igjen og ikke bryr deg om hvor pengene til incentivene kommer fra, forutsatt at de er blitt hvitvasket i Finansdepartementet.Det kalles god, gammeldags dobbelmoral. Alle miljøorganisasjonene etc. nyter også oljepengene fra Staten med den største glede og reiser lykkelig på flytur til Rio, Paris etc. 

Lenke til kommentar

 

Det er fortsatt ingen motsetning mellom å være for incentiver for elbiler og samtidig være motstander av oljeutvinning. Det er bare du som dikter det opp i hodet ditt.

Du er i godt selskap når du lukker øynene hardt igjen og ikke bryr deg om hvor pengene til incentivene kommer fra, forutsatt at de er blitt hvitvasket i Finansdepartementet.Det kalles god, gammeldags dobbelmoral. Alle miljøorganisasjonene etc. nyter også oljepengene fra Staten med den største glede og reiser lykkelig på flytur til Rio, Paris etc. 

Ingenting av det du skriv er sant.

 

Andre land har hatt same incitament som Noreg har for elbilar for alle bilar – ingen avgifter – i alle år. Heilt utan oljeinntekter. Bilavgiftene er eit prioriteringsspørsmål, akkurat som alt anna. At alle miljøorganisasasjonane får oljepengar er ei svart løgn som m.a. vert spreidd av seriehyklaren Olje-Ola i Senterpartiet. Mange miljøorganisasjonar, til dømes Greenpeace, nektar å ta imot pengar frå statar og andre offentlege gjevarar. Selskapet til Olje-Ola har aldri betalt skatt.

 

I 2015 var det 20 selskap på norsk sokkel som betalte skatt, og 39 selskap med negativ skatt. Dei fekk att pengar på skatten utan å betale noko inn. Dei aller fleste av selskapa som mottok slike subsidiar frå staten er utanlandske: https://www.skatteetaten.no/globalassets/pdfer/osk---oljeskattkontoret/skattelisten-2015-osk.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er fortsatt ingen motsetning mellom å være for incentiver for elbiler og samtidig være motstander av oljeutvinning. Det er bare du som dikter det opp i hodet ditt.

Du er i godt selskap når du lukker øynene hardt igjen og ikke bryr deg om hvor pengene til incentivene kommer fra, forutsatt at de er blitt hvitvasket i Finansdepartementet.Det kalles god, gammeldags dobbelmoral. Alle miljøorganisasjonene etc. nyter også oljepengene fra Staten med den største glede og reiser lykkelig på flytur til Rio, Paris etc. 
Ingenting av det du skriv er sant.

 

Andre land har hatt same incitament som Noreg har for elbilar for alle bilar – ingen avgifter – i alle år. Heilt utan oljeinntekter. Bilavgiftene er eit prioriteringsspørsmål, akkurat som alt anna. At alle miljøorganisasasjonane får oljepengar er ei svart løgn som m.a. vert spreidd av seriehyklaren Olje-Ola i Senterpartiet. Mange miljøorganisasjonar, til dømes Greenpeace, nektar å ta imot pengar frå statar og andre offentlege gjevarar. Selskapet til Olje-Ola har aldri betalt skatt.

 

I 2015 var det 20 selskap på norsk sokkel som betalte skatt, og 39 selskap med negativ skatt. Dei fekk att pengar på skatten utan å betale noko inn. Dei aller fleste av selskapa som mottok slike subsidiar frå staten er utanlandske: https://www.skatteetaten.no/globalassets/pdfer/osk---oljeskattkontoret/skattelisten-2015-osk.pdf

 

 

Du har rett i at mange land har hatt mindre incentiver for el-biler. Det er Ok, forskjellen er den enorme forskjellen i størrelsen på incitamentet, hvor Norge er unik, pga god råd.  Du vet like godt som meg hva som hendte i Danmark da incentivene ble tatt bort. Elbilsalget gikk til 0. Se også til våre andre naboer, Sverige og Tyskland.

 

Når det gjelder mottaks vilje for statstilskudd så er nok den internasjonale organisasjonen Greenpeace nokså enestående. Situasjonen til våre lokale, nasjonale miljøorganisasjoner er svært forskjellig, selv om noen av tilskuddene er kamuflert som oppdrag og kursing.

 

Oljeselskaper som går med fortjeneste betaler ca. 78% skatt av overskuddet. Selskaper som ikke går med overskudd, MEN SOM DRIVER LETEVIRKSOMHET, får refundert ca 78 % av lete utgiftene fra Staten. Ordninger er spesiell, som du riktig påpeker, men ble innført for å få inn også mindre selskaper, (med nye ideer ??), på sokkelen. Når det gjelder inntekter til Staten så er det to kilder, skatt på overskudd, og direkte inntekter fra oljeselskaper der staten er eier (Petoro) og deleier ( ca 64% av Statoil)

Lenke til kommentar

Du har rett i at mange land har hatt mindre incentiver for el-biler. Det er Ok, forskjellen er den enorme forskjellen i størrelsen på incitamentet, hvor Norge er unik, pga god råd.

FEIL.

 

Du har ikkje forstått kva eg skreiv. Poenget er at dei fleste andre land ikkje har spesielle avgifter på kjøp av bil. Dei har ingen avgifter å kutte. For å omformulere slik at ein 5-åring bør forstå det: Noreg har svært høge avgifter på bilar, med unnatak av elbilar. Dei fleste andre land har ikkje høge avgifter på nokon bilar. Heller ikkje elbilar. Dette finansierer dei heilt utan oljeinntekter.

 

Det du i praksis påstår er at Noreg må ta inn høgare bilavgifter enn andre land, fordi vi har oljeinntekter.

 

Du vet like godt som meg hva som hendte i Danmark da incentivene ble tatt bort. Elbilsalget gikk til 0.

Det er ikkje sant. I januar og februar vart det sovidt eg hugsar selt 62 elbilar i Danmark. Sjølvsagt kjøpte dei aller fleste i desember, då det var rekordsal fordi alle visste at avgiftene kom til å gå opp ved nyttår.

 

Se også til våre andre naboer, Sverige og Tyskland.

Ingen av dei har høge avgifter på bil. Sverige er nummer tre i Europa på sal av ladbare bilar, med 4,76% av marknaden til no i 2017. Tyskland heng etter, men salet auka med 50% frå februar i fjor til februar i år, og dei ligg no på 1,2% ladbare bilar. Kanskje fordi elektriske bilar er fritakne for bompengar på Autobahn, som snart skal innførast.

 

Oljeselskaper som går med fortjeneste betaler ca. 78% skatt av overskuddet. Selskaper som ikke går med overskudd, MEN SOM DRIVER LETEVIRKSOMHET, får refundert ca 78 % av lete utgiftene fra Staten. Ordninger er spesiell, som du riktig påpeker, men ble innført for å få inn også mindre selskaper, (med nye ideer ??), på sokkelen. Når det gjelder inntekter til Staten så er det to kilder, skatt på overskudd, og direkte inntekter fra oljeselskaper der staten er eier (Petoro) og deleier ( ca 64% av Statoil)

 

Var det 25 milliardar kroner Statoil tapte i fjor? Ja eg veit staten tek ut utbyte likevel, men det reduserer berre verdien av selskapet.

 

Det er mange andre subsidieordningar enn for leiteverksemd, og ei lang rekkje kostnadar som går frå det vanlege statsbudsjettet. Mange av subsidiane er skjulte, som gunstigare avskrivingsordningar som gjer at oljeselskapa betaler mindre skatt enn dei elles ville gjort. Det er for dumt å snakke om 78% skatt når andre ordningar gjer skattegrunnlaget kunstig mykje lågare enn det som gjeld selskap på land.

 

Hadde det ikkje vore for Statoil og Shell, hadde inntektene frå sokkelskatten vore netto negative i 2015.

 

Leitseubsidiane er etter mi meining heilt vanvittige i ei tid då vi veit at oljen dei evt finn ikkje kan pumpast opp og brukast, og oljeprisen er på kanten av stupet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...