Gå til innhold

Fra og med i år får bensinbiler partikkelfilter - slik påvirker det motoren


Anbefalte innlegg

Bare å sette opp avgiftene og bompengene det. Doble bensinprisen over natta, det ville hjulpet. Og skapt utrolig mange problemer samtidig da, smugling osv. Dobbel bompenger mot i dag f.eks. Massiv virkning umiddelbart. Gjør det så dyrt at ingen gidder å styre med det lenger, det funker i praksis. Det virker meningsløst at de fleste trenger en suv på 2+ tonn for å humpe rundt i nærområdet med en støyende og forurensende fossilmotor. De fleste bilturer er ganske korte og elbiler funker bedre enn folk tror. Ingen vil bytte tilbake.

Steinalderen ble ikke slutt fordi de gikk tom for stein, men det ble ikke relevant lenger. 

Sånn går det med olja også, tilbudet vil bli for stort i forhold til etterspørselen og prisene vil stupe. Alle pumper det de klarer for å få med seg mest mulig før det blir verdiløst. Store investeringer ligger i oljeutvinning og hele land får alle sine inntekter fra dette. Derfor er det stor motstand mot elbiler verden over, enorme lobbyvirksomheter drives av olje og bilbransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må da forbrenningsmotorhesten snart være pisket i filler. Nå begynner det virkelig å nærme seg fullstendig latterlig. Løsningen er enkel.

Produser biler med elmotor og batteri, og grei rekkevidde.......

 

Som om vi ikke alltid har sagt dette helt siden det begynte å komme miljøkrav til forbrenningsmotorer.

 

Vi ser at fremtidens fossilmotorer blir billigere og billigere. (Ironi)

 

Ja. Fordi produksjonsteknikker og automatisering gjør det billigere og billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal du få salt i partikkelfilteret?

 

Og etter det jeg har lest er bensinpartikkelfiltre mye enklere å få til enn for diesel. Grunnet høyere eksostemperatur brenner de renere mye lettere. Regenerering skal vistnok ikke engang være nødvendig. Det blir en passiv enhet på linje med katalysator.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal du få salt i partikkelfilteret?

 

Og etter det jeg har lest er bensinpartikkelfiltre mye enklere å få til enn for diesel. Grunnet høyere eksostemperatur brenner de renere mye lettere. Regenerering skal vistnok ikke engang være nødvendig. Det blir en passiv enhet på linje med katalysator.

 

...for katalysatorer er jo helt problemfrie. Spesielt når de får puttet en lambdasensor eller to inn i seg. Tilbake til studio.

Lenke til kommentar

 

Kjøp av ny fossilbil nå er hvertfall helt idioti. Verditapet vil være enormt siden ingen vil ha dem om et par år.

Å, ja. Hadde bare utviklingen gått så fort. Elbilfanatikerne lever i sin egen lille boble.
Har du prøvd å selje ein eksosbil i det siste? Det tok oss 9 månadar å selje jukse-dieselgolfen etter at vi kjøpte elbil. Sjølv då var prisen godt under det vi hadde rekna med å få for han. Det er godt elbilar ikkje fell like fort i verdi.
Lenke til kommentar

 

 

Kjøp av ny fossilbil nå er hvertfall helt idioti. Verditapet vil være enormt siden ingen vil ha dem om et par år.

Å, ja. Hadde bare utviklingen gått så fort. Elbilfanatikerne lever i sin egen lille boble.
Har du prøvd å selje ein eksosbil i det siste? Det tok oss 9 månadar å selje jukse-dieselgolfen etter at vi kjøpte elbil. Sjølv då var prisen godt under det vi hadde rekna med å få for han. Det er godt elbilar ikkje fell like fort i verdi.
Pga. feilprising? Da hadde nok leasingselskapene slitt veldig, ev. at leasingkundene hadde styrt unna biler med forbrenningsmotor pga. skyhøy pris.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

9 måneder er helt sykt. Startet du veldig høyt? Man må starte lavt skal det bli salg, det er ingen gullgruve.

Starta heilt i nedre sjikt av prisnivået for tilsvarande bilar på finn.no. Endte til slutt med å selje gjennom ein bruktbilforhandlar med lang erfaring, men han stod lenge der òg. Eg trur ikkje det har vorte enklare å selje ein brukt dieselbil no.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så få som bruker motorvarmer i dag? Jeg vet bare om noen få som har motorvarmer installerte og enda færre som bruker den.

 

Det er jo nesten ingen som har tilgang til strøm. Det er bare for fiffen med enebolig. I hvert fall har jeg sett det argumenteres slik når det gjelder lading av elbil. Det er ikke måte på hvor vanskelig det er å få ladet elbiler, ifølge enkelte. Så da gjelder vel det motorvarmer også. Dessuten så er det helt fantastisk tungvint å koble til og fra den ledningen. Når kommer det induktiv overføring for motorvarmer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dovreekspressen har rett. Svært mye av diskusjonen baserer seg på folk med enebolig eller fast parkeringsplass. Dersom en løfter blikket litt og ser seg om i de større byene, både i Norge og i utlandet, så ser en at folk må parkere bilen på gata der de kan finne en ledig plass og har da normalt ikke tilgang til strøm. Ta en kikk på parkerings situasjonen i f.eks Paris eller London neste gang du er ute i verden og du vil se at biler med forbrenningsmotor vil være med oss lenge ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide å la fossilbilen dø en stille død, ingen vits å bruke penger på å utvikle lenger noe som snart skal avvikles helt.

Det er en blindvei og jo før bilprodusentene innser det jo bedre.

 

Helt enig med at det er snart kroken på døren for bensin/diesel av mange grunner, men samtidig så må man innse at dagens politikk har KUN to mål - enten kvele de første to med avgifter, eller gi noen lettelser til f.eks. elbiler.

Så blandt det store "havet" av valg man kunne tatt har man aldri hørt ... ikke en eneste j***a gang... at mans skal for eksempel sponse, støtte eller fremme på en annen måte utvikling av batteri.

Å jo, vent litt, noe har jo kommet på el-fronten også! AMS! Det skal SIKKERT hjelpe på!

Lenke til kommentar

Dovreekspressen har rett. Svært mye av diskusjonen baserer seg på folk med enebolig eller fast parkeringsplass. Dersom en løfter blikket litt og ser seg om i de større byene, både i Norge og i utlandet, så ser en at folk må parkere bilen på gata der de kan finne en ledig plass og har da normalt ikke tilgang til strøm. Ta en kikk på parkerings situasjonen i f.eks Paris eller London neste gang du er ute i verden og du vil se at biler med forbrenningsmotor vil være med oss lenge ennå.

Vi ser også at veldig mange som bor i byene ikke eier biler, og at "bilrettslag" har blitt en ting. De av oss som våger oss inn i byene med bil av og til (men bare når vi må, for det er noe dritt) ser også at man har lært seg å bygge egne hus som bilene kan parkeres i.

 

Det er ellers litt festlig å bli satt i bås med "fiffen", her jeg bor i et boligfelt på vestlandet med hus fra syttitallet som kostet mindre enn en toroms på Grünerløkka. Har garasje og greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig mange kunne nok klart seg uten bil etterhvert. Jeg kunne tatt ekstreme mengder buss, taxi og fly for de rundt 50 tusen en bil koster meg i året. I minst 6-7 måneder av året klarer det seg med en moped for å farte rundt i nærområdet, dette koster nesten ingenting.

Bare å regne på hva alt koster, det blir summer av det. Forsikring, årsavgift, verditap, service, uforutsett reparasjoner, dekk, vask, EU kontroll. Listen er lang. Men det er det punktet med frihet i å ha en bil da. Kjør hvor man vil når man vil. Det er litt vanskelig å argumentere mot. Kanskje jeg må se litt nærmere på sånn bilkollektiv og om det kunne vært noe for meg, hadde jo egentlig klart seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet det før, men jeg mener bestemt at de som bor slik til at kollektivtilbudet er tilstrekkelig(evt kan bli det) så det kan brukes i det daglige bør ta en større del av avgiftene knyttet til biler, motfor de som faktisk ikke har noe annet valg enn å kjøre bil. Hvordan dette skal gjennomføres i praksis er utfordringen...

 

Om man vil gi "folk flest" muligheten for å kjøre elbil får de begynne med å kutte subsidieringen av Tesla, og heller gi ytterligere lette til biler som et større antall av befolkningen har råd til!

Lenke til kommentar

 

9 måneder er helt sykt. Startet du veldig høyt? Man må starte lavt skal det bli salg, det er ingen gullgruve.

Starta heilt i nedre sjikt av prisnivået for tilsvarande bilar på finn.no. Endte til slutt med å selje gjennom ein bruktbilforhandlar med lang erfaring, men han stod lenge der òg. Eg trur ikkje det har vorte enklare å selje ein brukt dieselbil no.

 

Det kan også ha noe med at du prøvde å selge norges mest solgte bil flere år på rad.. For øyeblikket er det nesten 3000 Golf-er ute på Finn. Da kan det fort bli vanskelig :)

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig rart argument du har der. De som bor slik til at de har kollektivt bør ta en større del av avgiftene på biler, what? Hvor er logikken?

Det er opp til hver og en hvor man bor og arbeider, bor du langt unna der du arbeider har du ingen andre enn deg selv å skylde på.

Pendlere bør ta mer etter mitt syn, det er de som skaper det enorme behovet for store veier og skaper køer, dritt og støy i byene. 

En by uten biler er jo som en våt drøm, i Norge er svært mye basert rundt det å ha bil og det er vesentlige ulemper for mange med dette.

Eksosbiler betaler i liten grad i dag for ulempene de påfører andre med sin bilbruk. Er det noen som virkelig kan betale for seg er det pendlere og hyttefolk, er de som skaper køer rundt byene. Fredager f.eks ut fra byene, køer begynner allerede i 12-13 tiden på dagen og varer til langt utpå kvelden, ofte 19-20 tiden før det begynner å minke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig rart argument du har der. De som bor slik til at de har kollektivt bør ta en større del av avgiftene på biler, what? Hvor er logikken?

Det er opp til hver og en hvor man bor og arbeider, bor du langt unna der du arbeider har du ingen andre enn deg selv å skylde på.

Pendlere bør ta mer etter mitt syn, det er de som skaper det enorme behovet for store veier og skaper køer, dritt og støy i byene. 

En by uten biler er jo som en våt drøm, i Norge er svært mye basert rundt det å ha bil og det er vesentlige ulemper for mange med dette.

Eksosbiler betaler i liten grad i dag for ulempene de påfører andre med sin bilbruk. Er det noen som virkelig kan betale for seg er det pendlere og hyttefolk, er de som skaper køer rundt byene. Fredager f.eks ut fra byene, køer begynner allerede i 12-13 tiden på dagen og varer til langt utpå kvelden, ofte 19-20 tiden før det begynner å minke.

Hva er rart med det? De som bor på steder(byer) hvor det er godt kollektivtilbud men heller VELGER å kjøpe og kjøre bil bør etter min mening betale mer av "avgiftsposten" enn de som MÅ kjøre bil daglig. Tror du bare misforsto meg, for det virker jo som om du er enig ang pendlere. 

Norge er mer enn bare byer, selv om mange vil sentralisere alt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...