Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlyst stilling fagbrev - ansatt høgskole utdannet, lov?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Damen er utdannet innen laboratorie faget med fagbrev. Hun søkte på en jobb hvor de søkte etter person med fagbrev til å jobbe på et laboratorie på sykehuset. Hun har jobbet på sykehuset 100 % i 5 år som vikar med diverse oppgaver på forskjellige avdelinger. Hun har ikke fast jobb, men jobber på tidsbegrensete kontrakter.

Det ble utlyst en stilling på laboratoriet hvor hun ble kalt inn som en av 3 aktuelle kandidater, det var vel 70 søkere totalt. Damen var den eneste med formell kompetanse i forhold til stillingen. Det var en med bioingeniør bakgrunn, en uten utdannelse (erfaring), også var det damen min da med fagbrev og erfaring fra faget. De valgte i stedet å ansett hun med bioingeniør utdannelse selv om de søkte etter person med fagbrev. Har de lov til det?

For det første har hun jobbet der i 5 år med kontrakter alt fra 1 til 6 mnd. i gangen, og blitt sendt rundt på mange ulike avdelinger hvor hun har måtte jobbe som vaskedame store deler av tiden. Men når de mangler folk på laboratoriet har hun fått jobbe der litt. Er det ikke regler for hvor lenge en person kan jobbe som vikar?

Vi planlegger å få barn snart, og det er ikke så kjekt å vite at alt er utrygt i forhold til jobb. Hun er kanskje for snill, og jeg føler de utnytter henne. Noen gode råd? Hun er organisert i fagforening by the way. 

Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Damen er utdannet innen laboratorie faget med fagbrev. Hun søkte på en jobb hvor de søkte etter person med fagbrev til å jobbe på et laboratorie på sykehuset. Hun har jobbet på sykehuset 100 % i 5 år som vikar med diverse oppgaver på forskjellige avdelinger. Hun har ikke fast jobb, men jobber på tidsbegrensete kontrakter.

 

Det ble utlyst en stilling på laboratoriet hvor hun ble kalt inn som en av 3 aktuelle kandidater, det var vel 70 søkere totalt. Damen var den eneste med formell kompetanse i forhold til stillingen. Det var en med bioingeniør bakgrunn, en uten utdannelse (erfaring), også var det damen min da med fagbrev og erfaring fra faget. De valgte i stedet å ansett hun med bioingeniør utdannelse selv om de søkte etter person med fagbrev. Har de lov til det?

 

For det første har hun jobbet der i 5 år med kontrakter alt fra 1 til 6 mnd. i gangen, og blitt sendt rundt på mange ulike avdelinger hvor hun har måtte jobbe som vaskedame store deler av tiden. Men når de mangler folk på laboratoriet har hun fått jobbe der litt. Er det ikke regler for hvor lenge en person kan jobbe som vikar?

 

Vi planlegger å få barn snart, og det er ikke så kjekt å vite at alt er utrygt i forhold til jobb. Hun er kanskje for snill, og jeg føler de utnytter henne. Noen gode råd? Hun er organisert i fagforening by the way. 

 

https://delta.no/dine-rettigheter/ansettelse/rett-til-fast-ansettelse-etter-tre-eller-fire-r

Lenke til kommentar

Det er jo ikke en ufaglært i den fortsand. Hun som ble ansatt har høyere kvalifikasjoner enn det som ble spurt etter. Blir som å ansette en lege når de søker etter en sykepleier. Bio ingeniørene jobber med mye av det samme som laborantene, men de har tre år med høgskole i stedet for yrkesskole og læretid. Det er svært vanskelig å få jobb som laborant da mange søker etter bio ingeniører i stedet. Derfor er det trist at de få jobbene som lyses ut til bioingeniører blir tildelt de med høyere utdannelse når det er mye flere jobber for de som har bio ingeniør utdannelse. Det blir feil å søke etter en utdannelse og ansette en med annen enn det som blir søkt etter. Det ligger til historien at damen min har hatt opplæring på hun som fikk denne jobben når hun begynte å jobbe som vikar på annen avdeling nylig. Hun hadde ikke erfaring med arbeidet fra før av. Alle 3 var interne søkere.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

For det første har damen min høyere ansinitet og erfaring. Hun har jobbet der i 5 år som vikar og har rett på fast jobb. På min arbeidsplass står fagforeningen sterkt og det blir ikke godtatt å ansette andre enn det som søkes etter. Det er dårlig kotyme ovenfor de som har riktig kompetanse. Den som får jobben får uansett ikke høyere lønn enn en som har fagbrev. Jeg skjønner at arbeidsgiver vil ha en med høy utdannelse hvis arbeidstaker vil gjøre samme jobben til lavere betaling, men det blir ikke riktig i forhold til andre søkere og arbeidsgiver utnytter også kompetansen til den som har sagt ja til å ta jobben. Når arbeidsgiver på toppen har brukt damen min til å lære opp denne andre personen og ansetter den andre i stedet så er det ganske stygt gjort av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Som flere har påpekt, og linket til, så er det nok ikke ulovlig å ansette en uten fagbrevet det spørres etter, selv om man har søkere som passer profilen helt perfekt i henhold til erfaring og kompetanse.

 

Jeg mener dog at denne saken blir ganske spesiell, da kjæresten din har jobbet der i 5 år via ymse kontrakter og dermed faktisk har rett på fast ansettelse. Når hun i tillegg da også har fagbrevet i orden, så kan ikke arbeidsgiver eventuelt peke på manglende formell utdanning innen faget heller. 

 

Så juridisk vil jeg tro at man kan ha en sak her, og vil tro det kunne vært interessant for en jurist i fagforeningen hun tilhører å ta en titt på dette. Så mitt råd er at hun tar opp dette med fagforeningen sin, med tanke forholdene som ligger til grunn her.

 

Fra et personlig synspunkt så er jeg videre enig med at det er temmelig råttent av arbeidsgiver å la en person gå på kontrakter i flere år, deretter få denne personen til å lære opp en annen person og så la den andre personen få fast stilling foran hun som har vært der lenger og har det formelle kravet i orden.

 

Som sagt, jeg synes hun kjæresten din bør ta en prat med fagforeningen sin. :)

Endret av McIntosh
Lenke til kommentar

Det er ikke bare det formelle som teller, personlighet og førsteinntrykk er viktig i intervju. Kanskje ingeniøren hadde noen personlige egenskaper som din kone ikke har. Å gå etter rett, ala saksøke eller klage seg til en jobb er lite lurt. Ta heller å søk rundt om i landet og flytt om hun får jobb.

Det er ikke bare å flytte når man har alt av venner, familie og nettverk her. Det er også et økonomisk spørsmål. Selger vi huset og flytter nå taper vi en og del penger i forhold til om vi bor her noen år. Det er også en fordel å ha familie i nærheten når man planlegger barn slik at man kan få litt avlastning nå og da.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke bare det formelle som teller, personlighet og førsteinntrykk er viktig i intervju. Kanskje ingeniøren hadde noen personlige egenskaper som din kone ikke har. Å gå etter rett, ala saksøke eller klage seg til en jobb er lite lurt. Ta heller å søk rundt om i landet og flytt om hun får jobb.

Det er ikke bare å flytte når man har alt av venner, familie og nettverk her. Det er også et økonomisk spørsmål. Selger vi huset og flytter nå taper vi en og del penger i forhold til om vi bor her noen år. Det er også en fordel å ha familie i nærheten når man planlegger barn slik at man kan få litt avlastning nå og da.

 

Du tror ikke andre folk som flytter landet rundt etter jobb har venner og familie? ?

Lenke til kommentar

Relevant med tanke på om hun har rett til fast stilling er vel arbeidsmiljøloven § 14-9 sjette ledd. Det beror vel på om hun har vært sammenhengende ansatt, eller i alle fall uten for lange opphold. Har hun vært vikar for noen er grensen tre år. 

 

Det kan være fornuftig å spørre om dette i Juss-delen av diskusjon.no. Der får du gjerne svar av noe bedre karakter. 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet i offentlig sektor er at kvalifikasjonsprinsippet gjelder. Arbeidsgiver skal ansette den søkeren som i høyest grad oppfyller de kvalifikasjonskravene stillingsutlysningen forutsetter. Høyskole trumfer fagbrev, så lenge det er snakk om sannelignbare kvalifikasjoner og så lenge begge tilfredsstiller eventuelle absolutte krav (en lege kan ikke ansettes i en sykepleierstilling fordi legen hverken har eller kan få autorisasjon som sykepleier).

 

Ønsker hun å kreve fast stilling i medhold av arbeidsmiljølovens regler må hun eksplisitt kreve det før eller når stillingen lyses ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...