Gå til innhold

Hva skjer når hele nabolaget får elbil?


Anbefalte innlegg

Det kan være greit å lese hva folk skriver før man kommenterer??

 

aanundo foreslo et system hvor hver bil fikk 5minutters lading på en time.. det vil være helt håpløst siden en normal elbil da lader ca 15km kjøredistanse på 12timer...

 

 

 

 

Det mest naturlige i store parkeringsanlegg skulle en tro var lading i intervaller.

Sett at 1000 biler var parkert på et område for el-biler(f. eks. Gardermoen), og 85 biler ble ladet i 5 min, så ville alle bilene få 5 min. lading pr. time.

På 12 timer får da alle bilene 1 time lading.

Da kunne kapasiteten til trafoen reduseres til 1/12-del og mye penger spart.

 

Vel, har man 16A per bil så lader man da opp rundt 15 km med rekkevidde på 12 timer. Gjennomsnittlig tilbakelagt avstand per døgn per bil ligger på rundt 35 km, så da må man lade 28 timer per døgn...

 

Så klart, hvis det er på langtidsparkeringen på Gardermoen så kan det fungere, men å lade opp en Tesla med 100 kWh batteri ville ta rundt 17 døgn. Det er nok for dårlig.

Dette kan du ikke? En normal elbil bruker 0,2 kWh/km. 16 A enfas gir 3,6 kW. 12 timer lading gir 43 kWh = 215 km. Minus tap i ladekretsen.

 

På Gardermoen lades 100 kWh på 28 timer. Da er det fortsatt >300 timer til eieren kommer hjem fra Syden, og 10 andre tilsvarende biler kan fullades uten at det krever ekstra effekt inn til parkeringshuset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være greit å lese hva folk skriver før man kommenterer??

 

aanundo foreslo et system hvor hver bil fikk 5minutters lading på en time.. det vil være helt håpløst siden en normal elbil da lader ca 15km kjøredistanse på 12timer...

 

aanundo foreslo et system hvor hver bil fikk 5minutters lading på en time.. det vil være helt håpløst siden en normal elbil da lader ca 15km kjøredistanse på 12timer...

 

Her bruker en 1-fase, 16 A, men som noen skriver så ønsker NVE 3-fase ladesystem, for å unngå skjev belastning.

I dag brukes 4-leder system, med N-leder(som i Sverige).

Et anlegg spesialdesignet for el-biler har da 400V, 3 fase på ladestasjonen og vi får en effekt på 11kW dersom kursen har 16A sikringer.

11kWh lading på 12 timer vil da si rundt 50km kjørelengde.

Men selvsagt, skal du fullade et 100kWh batteri på denne måten går det 5 dager.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

aanundo foreslo et system hvor hver bil fikk 5minutters lading på en time.. det vil være helt håpløst siden en normal elbil da lader ca 15km kjøredistanse på 12timer...

 

11kWh lading på 12 timer vil da si rundt 50km kjørelengde.

Men selvsagt, skal du fullade et 100kWh batteri på denne måten går det 5 dager.

11kW lading i ein time tilsvarer 50 km køyrelengde.

 

Ladeøkter på 5 minutt er berre tull. Då vil uansett myke av kapasiteten stå ubrukt, fordi lading ikkje startar momentant. Når bilen ser at det er straum, vekkjer han ladaren og sjekkar at spenninga er stabil. Deretter lukkar han kontaktorane for å kunne overføre høg nok straum til ladaren og batteriet. Deretter aukar han ladestraumen gradvis opp til den maks annonserte, medan han overvakar spenninga. Ved for høgt spenningsfall vil han anten lade med lågare effekt eller stanse ladinga. Deretter skal då ladinga stansast brått etter fem minutt?

 

Resultatet er både dårleg utnytting og mykje støy på nettet, og kva med dei bilane som er ferdige med å lade?

 

I tillegg er det mange bilar som ikkje kan lade med 3-fas og/eller som ikkje kan lade med like høg effekt.

 

Då er det betre med ei standard køordning der alle får full last so lenge det er nok. Når ein bil berre brukar ein fase, må det regstrerast og handterast. Fasane kan roterast mellom kontaktane, slik at det er mindre sannsynleg at alle 1-fasebilane brukar den same fasen. Når det kjem ein ny bil, kan dei to som har lada lengst få redusert sin ladestraum til 8A, slik at det vert 16A tilgjengeleg til den nye. I neste runde kan dei få redusert ladestraumen til 5A. Etter kvart vert bilane ferdige å lade, og då kan nye bilar få straum utan at andre får redusert sin. Etter kvart vil kanskje ein av dei som er ferdige trekkje litt straum att, til dømes til forvarming før eigaren skal heim, og dersom det dreg forbruket over budsjettet må ein av dei som ladar med 16A få redusert sin ladestraum med 5A.

 

Dei som berre er ein snartur innom får då lada mest mogeleg på kort tid. For dei som sannsynlegvis har sett seg på eit fly og uansett er vekke, vil ladinga etter kvart gå seinare. Det skulle vere uproblematisk.

 

Dette høyrest kanskje unødig komplisert ut, men i 2017 er det heilt trivielt å få til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

11kW lading i ein time tilsvarer 50 km køyrelengde.

 

Ladeøkter på 5 minutt er berre tull. Då vil uansett myke av kapasiteten stå ubrukt, fordi lading ikkje startar momentant. Når bilen ser at det er straum, vekkjer han ladaren og sjekkar at spenninga er stabil. Deretter lukkar han kontaktorane for å kunne overføre høg nok straum til ladaren og batteriet. Deretter aukar han ladestraumen gradvis opp til den maks annonserte, medan han overvakar spenninga. Ved for høgt spenningsfall vil han anten lade med lågare effekt eller stanse ladinga. Deretter skal då ladinga stansast brått etter fem minutt?

 

Resultatet er både dårleg utnytting og mykje støy på nettet, og kva med dei bilane som er ferdige med å lade?

 

I tillegg er det mange bilar som ikkje kan lade med 3-fas og/eller som ikkje kan lade med like høg effekt.

 

Då er det betre med ei standard køordning der alle får full last so lenge det er nok. Når ein bil berre brukar ein fase, må det regstrerast og handterast. Fasane kan roterast mellom kontaktane, slik at det er mindre sannsynleg at alle 1-fasebilane brukar den same fasen. Når det kjem ein ny bil, kan dei to som har lada lengst få redusert sin ladestraum til 8A, slik at det vert 16A tilgjengeleg til den nye. I neste runde kan dei få redusert ladestraumen til 5A. Etter kvart vert bilane ferdige å lade, og då kan nye bilar få straum utan at andre får redusert sin. Etter kvart vil kanskje ein av dei som er ferdige trekkje litt straum att, til dømes til forvarming før eigaren skal heim, og dersom det dreg forbruket over budsjettet må ein av dei som ladar med 16A få redusert sin ladestraum med 5A.

 

Dei som berre er ein snartur innom får då lada mest mogeleg på kort tid. For dei som sannsynlegvis har sett seg på eit fly og uansett er vekke, vil ladinga etter kvart gå seinare. Det skulle vere uproblematisk.

 

Dette høyrest kanskje unødig komplisert ut, men i 2017 er det heilt trivielt å få til.

Ja, enig i at det er mange måter å gjøre dette på, men utgangspunktet var at flest mulig biler kan lades uten å bruke unødvendig store transformatorer.

Skal en bruke 230V 1-fase og 16A, uten noen form for automatikk må transformatoren dimensjoners for 3,5 MW for 1000 biler.

Med lading i intervaller kan det være nok med 1 MW.

Kanskje en bedre måte enn 5 min. er 1 time/bil og indikatorer som viser hvilken kontakt som står for tur for lading.

Ved å koble bilen til rett ladekontakt fikk en da 11 kWh i løpet av 1 times opphold på Gardermoen.

Var en i syden en uke spiller det liten rolle, da bilen er fullt oppladet når en kommer hjem uansett.

1-fase 230V og 16A vil kreve 3 timer før en kan kjøre 50 km.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enig i at det er mange måter å gjøre dette på, men utgangspunktet var at flest mulig biler kan lades uten å bruke unødvendig store transformatorer.

Skal en bruke 230V 1-fase og 16A, uten noen form for automatikk må transformatoren dimensjoners for 3,5 MW for 1000 biler.

Med lading i intervaller kan det være nok med 1 MW.

Løysinga eg skisserte kan dimensjonerast for kva last som helst. Intervall gjer berre at du utnyttar kapasiteten dårlegare.

 

Kanskje en bedre måte enn 5 min. er 1 time/bil og indikatorer som viser hvilken kontakt som står for tur for lading.

Då er det litt frustrerande å komme der og sjå at alle kontaktane som står for tur for lading har tilkopla bilar som er heilt tørre med lauv under vindaugsviskarane, trass i at det har snødd ustanseleg i ei veke.

 

Ein kan uansett ikkje slå på spenning på ein Type2-kontakt (standard ladekontakt i EU) før det er ein bil tilkopla, og ladestasjonen må signalisere til bilen kor mykje straum bilen kan trekkje. Då er det enklast, og definitivt meir brukarvennleg, å alltid la den siste som koplar til overta tur, og redusere straumen til dei som har stått der lengst / fått mest. Ei slik løysing kan tilpassast kva effektbudsjett som helst. Løysinga kan òg redusere effektuttaket basert på andre flaskehalsar i systemet. Til dømes trafoen bak eller tilgjengeleg lokal kraftproduksjon (solcellepanel på taket, etc).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"1,5 millioner elbiler i 2030." .... Er fortsatt er kun halvparten av den totale fossilbil parken.. det vil si 1.5 millioner el-biler som kun bidrar marginalt mer positivt til miljøet enn hva fossilbilen gjør i løpet av sin levetid, og på noen områder til og med negativt.

 

Vi burde heller frontet og etterspurt hybrider som bruker el til fremdrift og batteri til mellomlagring av energi, men som bruker andre medier som hoved energikilde med en optimal form for konvertering fra "what-ever" til el. Ønsker selvsakt mer batteri kapasitet enn en prius men å bygge elbiler som utelukkende bruker batterier er ikke veien å .... kjøre.

Lenke til kommentar

"1,5 millioner elbiler i 2030." .... Er fortsatt er kun halvparten av den totale fossilbil parken.. det vil si 1.5 millioner el-biler som kun bidrar marginalt mer positivt til miljøet enn hva fossilbilen gjør i løpet av sin levetid, og på noen områder til og med negativt.

 

Vi burde heller frontet og etterspurt hybrider som bruker el til fremdrift og batteri til mellomlagring av energi, men som bruker andre medier som hoved energikilde med en optimal form for konvertering fra "what-ever" til el. Ønsker selvsakt mer batteri kapasitet enn en prius men å bygge elbiler som utelukkende bruker batterier er ikke veien å .... kjøre.

 

Hvor mange ganger må du få det inn? Det bidrar over 50% i områder med langt verre strømproduksjon enn her til lands, og her er det helt overlegent. Kan du ikke lese noen seriøse LLA og friske opp kunnskapen litt? 

 

Det finnes ett lass av alternativer, de har alle goder her til lands. Mindre goder for PHEV'ene men det er det jo god grunn til. At en satser mye på biler kun med batteri vill bidra positivt til hva du ønsker deg også, da vi får bedre batterier, bedre BMS, bedre el.fremdrift osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"1,5 millioner elbiler i 2030." .... Er fortsatt er kun halvparten av den totale fossilbil parken..

Gjennomsnittsalderen på norske bilar ved vraking er 18,4 år. Då er det neppe realistisk med stort meir enn 1,5 millionar om 13 år, dessverre.

 

Vi burde heller frontet og etterspurt hybrider som bruker el til fremdrift og batteri til mellomlagring av energi, men som bruker andre medier som hoved energikilde med en optimal form for konvertering fra "what-ever" til el.

Du får finne ut kva "what-ever" skal vere, og finne opp noko som konverterer "what-ever" optimalt til straum. Førebels er "what-ever" til dømes vass-, vind- og solkraft, og vi tek med oss produktet i eit batteri i bilen. Det er veldig effektivt. Energitapet på vegen er minimalt. Kraftproduksjon i veldig liten skala, som i ein bil, vert fort dyrt og komplisert, og ofte med låg verknadsgrad i tillegg. Sidan det fungerer veldig bra, trur eg ikkje det er sannsynleg at "what-ever" vil overta i nær framtid.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her var det mange som engasjerte seg i ikke-problemet (?) lading av elbiler.  ( Og dermed altså den ikke-eksisterende rekkeviddeangsten.)

 

"Da vil det bli dyrt å sette elbilen til lading med en gang du kommer hjem fra jobb"

 

Men dette kan jo være lurt om du må ut på kvelden?  Mye kan plutselig oppstå av både viktige og morsomme saker.

 

Det er bra mange vil kjøre elektrisk, det er bra for den lokale lyd & luft-forurensningen.

Så løses de fleste av artikkelen og kommentarfeltets utfordringer, hvis halvparten av elbilene er/blir Hydrogen-elbiler.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange som engasjerte seg i ikke-problemet (?) lading av elbiler. ( Og dermed altså den ikke-eksisterende rekkeviddeangsten.)

 

"Da vil det bli dyrt å sette elbilen til lading med en gang du kommer hjem fra jobb"

 

Men det kan jo være lurt om du må ut på kvelden? Mye kan plutselig oppstå av både viktige og morsomme saker.

 

Det er bra mange vil kjøre elektrisk, det er bra for den lokale lyd & luft-forurensningen.

Så løses de fleste av artikkelen og kommentarfeltets utfordringer, hvis halvparten av elbilene er/blir Hydrogen-elbiler.

 

Heilt einig.

Både presse og folk må vere mest mulig edrulige i sine komentarer, og felt.

So is das leaben

 

Om alle PEV'r i Oslo hadde vert Autonome flåtebiler ville dei kunne tatt seg av all transport av personer, pakker og søppel. Uten kø, uten 50% merkjøring for å parkere (tar tid det og), og uten lokalt utslipp fra motor.

Å prise inn "privatbilisme" er da inget problem, det gjøres i dag.

 

Men selvsagt, "prestene" må jo krige, det er det man har prester til.

 

Men litt mer effektiv fylkeskomune set berum og asker seg imot. Stortinget får ikke spørsmålet heller....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror utfordringen her heller er styrene i borettslag som er kunnskapsløse. Glad vi bor i egen bolig hvor planen er å få dekket garasjetaket med solceller når det får en levelig pris

 

Begynner å hjelpe med prisen på paneler nå. 255W kan du få i Norge til 1600,-. Sammen med en passende inverter og monteringsmateriell kan man komme ned på under 12 års nedbetalingstid om man gjør selve monterimngsjobben selv og bare bruker elektriker for å koble inverter til strømnettet. Ikke så galt det synes jeg. Vi sparer nesten 10.000,- på strømregningen pr. år på anlegget vårt (men det dekker litt mer enn garasjetaket....).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...