Gå til innhold

Forbud mot fyrverkeri?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Hvert år snakkes det om forbud mot privat fyrverkeri. Selv har jeg vært mot dette forbudet, men etter å ha opplevd flere uheldige episoder med privat fyrverkeri som kunne ha endt i store skader (både person og materiell) må jeg faktisk si at jeg støtter forbud. Seneste i går skulle jeg skyte opp noen batterier. Vi tok alle hensyn som står på pakken. Minst 25 meter sikkerhets avstand, det skulle stå på et plant underlag mm. Vi hadde tenn staver, vernebriller.  Det som skjedde var at batteriene spratt ut av posisjon pga. de var så kraftig, og det endte med at flere skudd ble skutt ut alle veier og mot både folk og eiendom. Det hjalp ikke  at de var støttet opp med sand og grus. Flaks gjorde at ikke noen ble truffet. 25 meter sikkerhets sone var ikke nok heller. Det gikk mye lengre enn det. Vi fyrte opp på en avsidesliggende fotballbane, men skuddene gikk over nesten hele lengden på banen selv om det står at sikkerhets avstanden er 25 meter. 

Jeg har også opplevd at fyrverkeri plutselig har blitt skutt ut feil veil uten at det har veltet. Ikke minst har jeg opplevd at fyrverkeri ikke har detonert før lenge etter. Med så høy feil frekvens er det bare flaks at ikke flere folk kommer til skade. Jeg er sikker på at jeg er langt fra den eneste som har opplevd slikt. 


 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

I prioritert rekkefølge:

 

- privatpersoner som håndterer eksplosiver, selv i edru tilstand kan de være idioter

- luftforurensning

- tåkelegging av veier

- støy

- avfall overalt, mye av dette er blindgjengere som kan skade eller forgifte

 

Jeg ser bare ulemper med privat fyrverkeri, gi oss et forbud fortest mulig. Jeg legger til at jeg har to ekstremt pissatrengte bikkjer her, som ikke vil ut.

Lenke til kommentar

Sikkerhetsavstanden er hvis batteriet sprenger. Selve bling-bling'en flyr jo mye høyere opp.

 

Problemet med et forbud er organsiering av oppskyting. Pyroteknikere går å leie, men det koster. Man kan ikke ha pyroteknikere rundt overalt heller, men folk som ikke har anledning til å dra til den offentlige plassen der det skjer bør jo få feire med litt bling-bling de også?

 

Ellers så er jeg mer enn 100% enig i at det burde vært forbud, altfor mange tullinger + at det kan gå galt alikevel. Er det en proff fyr som tar seg av ting, ikke fyrverkeri man får i butikken, og det bare smeller på ett sted så er sjansene for ulykker mindre.

Lenke til kommentar

Privat fyrverkeri bør definitivt forbys - det er helt håpløst at dette er forbudt hele året, bortsett fra 8 timer på den dagen da flest nordmenn har litt for mye innabords...

 

Ikke bare er de fysiske skadene ved dette store - mange dyr og mennesker blir livredde av dette. Det smeller godt rundt huset her i kveld også, som demonstrerer at det finnes en del som ikke makter å forholde seg til lovverk og simpel omtanke for andre. 

 

Så - det er farlig og mange makter ikke å forholde seg til det forholdsvis enkle regelverket vi har rundt det. Hadde det ikke vært for at tradisjonenene rundt det er så sterke, så hadde det vært forbudt for lenge siden.

 

 

Problemet med et forbud er organsiering av oppskyting. Pyroteknikere går å leie, men det koster. Man kan ikke ha pyroteknikere rundt overalt heller, men folk som ikke har anledning til å dra til den offentlige plassen der det skjer bør jo få feire med litt bling-bling de også?

 

 

Men trenger man pyroteknikere for å få en bedre løsning enn vi har i dag? Det hadde vel holdt med en frivillig gruppe som fikk noe ekstra opplæring og som så kunne organisere en innsamling av midler (slik det samles inn til 17. mai-feiring mange steder) og oppskytningen. Det ville gitt et fyrverkeri som var langt tryggere, uendelig mye mindre plagsomt for de som sliter med det og det ville også blitt et mer velkomponert og vakkert skue enn dagens meningsløse hytt-og-vær oppskytning fra alle kroker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med et forbud er organsiering av oppskyting. Pyroteknikere går å leie, men det koster. Man kan ikke ha pyroteknikere rundt overalt heller, men folk som ikke har anledning til å dra til den offentlige plassen der det skjer bør jo få feire med litt bling-bling de også?

 

Men trenger man pyroteknikere for å få en bedre løsning enn vi har i dag? Det hadde vel holdt med en frivillig gruppe som fikk noe ekstra opplæring og som så kunne organisere en innsamling av midler (slik det samles inn til 17. mai-feiring mange steder) og oppskytningen. Det ville gitt et fyrverkeri som var langt tryggere, uendelig mye mindre plagsomt for de som sliter med det og det ville også blitt et mer velkomponert og vakkert skue enn dagens meningsløse hytt-og-vær oppskytning fra alle kroker.

 

Skal de ha opplæring som følger loven så får man sertifisering og blir pyrotekniker, det er graderinger selvfølgelig så det er stor forskjell på hva man får lov å gjøre. Uansett så er navnet irrelevant. En slik pålagt organsiering vil gjøre at mange ikke får sett på fyrverkeri på nyttårsaften.

 

Det må nok andre tiltak til, men hva det skal være vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Eg har ingenting imot å forby privat fyrverkeri. Det nye året hadde kome og folk hadde kost seg med champagnen uansett. Skrur ein samtidig opp budsjettet til det kommunale fyrverkeriet så kan dei kanskje skyte opp litt her og der i det ganske land.

 

Den dagen i året der flest kanskje er berusa, kombinert med eksplosiver får jo ofte uheldige konsekvensar. Eit forbud vil fungere godt for dei fleste som ikkje bur nær svenskegrensa og dei som ikkje gidda ta turen for å handle.

 

Nokon som har sett statistikk på skader, brannar osv. etter at pinnefyrverkeri vsrt forbode?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke forbud er veien å gå. Det er mer viktig at vi stiller krav til hvem som skyter opp fyrverkeri, hvor det skytes opp, og til kvaliteten på fyrverkeriet.

 

Prinsipielt så skal noe som kan skade andre være regulert slik at faren for dette blir minimert. Men man skal også prinsipielt la folk få kunne kjøpe og skyte opp fyrverkeri på egen risiko. Det er fort gjort å ikke tenke på de som tar dette svært seriøst når man dikter opp lovforslag med bilder av fulle og uheldige folk klistret opp i Powerpoint-presentasjonen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på å utvide og håndheve disse kravene. Jeg ser fortsatt berusede ungdommer som leker med billig fyrverkeri i befolkede gater.

 

Vi kan f.eks begynne med å innføre oppskytingsområder over hele Norge, og ikke bare i store byer. Vi kan også innføre promillegrense for oppskyting av fyrverkeri.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Fyrverkeri er gøy, men ikke verdt en eneste øyeskade eller et eneste vettskremt dyr. Et relikvie fra en mer primitiv tid. Hvis det var sånn at bare fulle idioter som brukte fyrverkeri feil, ble skadet, og ingen dyr ble skremt, kunne vi snakket om dette som en rent prinsipiell sak. Men det er ikke bare personlig frihet som står på spill, fyrverkeri skader andre enn (mis)brukerne. 

Lenke til kommentar

Privat fyrverkeri bør definitivt forbys - det er helt håpløst at dette er forbudt hele året, bortsett fra 8 timer på den dagen da flest nordmenn har litt for mye innabords...

 

Ikke bare er de fysiske skadene ved dette store - mange dyr og mennesker blir livredde av dette. Det smeller godt rundt huset her i kveld også, som demonstrerer at det finnes en del som ikke makter å forholde seg til lovverk og simpel omtanke for andre. 

 

Så - det er farlig og mange makter ikke å forholde seg til det forholdsvis enkle regelverket vi har rundt det. Hadde det ikke vært for at tradisjonenene rundt det er så sterke, så hadde det vært forbudt for lenge siden.

 

 

Problemet med et forbud er organsiering av oppskyting. Pyroteknikere går å leie, men det koster. Man kan ikke ha pyroteknikere rundt overalt heller, men folk som ikke har anledning til å dra til den offentlige plassen der det skjer bør jo få feire med litt bling-bling de også?

 

 

Men trenger man pyroteknikere for å få en bedre løsning enn vi har i dag? Det hadde vel holdt med en frivillig gruppe som fikk noe ekstra opplæring og som så kunne organisere en innsamling av midler (slik det samles inn til 17. mai-feiring mange steder) og oppskytningen. Det ville gitt et fyrverkeri som var langt tryggere, uendelig mye mindre plagsomt for de som sliter med det og det ville også blitt et mer velkomponert og vakkert skue enn dagens meningsløse hytt-og-vær oppskytning fra alle kroker.

 

Jeg støtter forslaget ditt Zork. Å la frivelige lokallag ta seg av fyrverkeri vil gjøre at det vil bli tilgjengelig for de fleste og sikkerheten vil bli bedre ivaretatt. 

Lenke til kommentar

Å samle alle til ett område og la de skyte opp sammen vil vel neppe løse noe?

Ser for meg at det fort kan bli kaotisk når veldig mange fulle folk skal sende opp samtidig...

 

Fungerer fint i byene. Samler vi folkene så gir det også en mulighet for politipatruljer og frivillige vakter.

 

edit: Oslo har totalforbud innenfor ring 2, så endret påstanden min.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Problemet er vel heller disse små batteriene som lett kan velte. Burde være minstekrav på bredde og lengde slik at man kan være sikker på at det står stabilt. Må vel også kommentere batteriet du har kjøpt. Om du er så opptatt av sikkerhet hvorfor kjøper du billig dritt fra Kina?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...