Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobber skift på NAV arbeidstrening


Echo2

Anbefalte innlegg

Hei!
Begynte for noen måneder siden i abreidstrening via NAV. Her jobber jeg skift, (dag,kveld og natt, 12 timer skift i helgene + helligdager, 2-1 rotasjon).
Jeg har fått beskjed av NAV om at jeg ikke får noen kompensasjon for dette, jeg mottar kun dagpenger, og hadde fått akuratt det samme hvis jeg bare ble hjemme.

Syns dere dette virker rimelig, er det i det hele tatt lov?

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedriften som ansetter deg bare bruker deg for det du er verdt, billig/gratis arbeidskraft.

Dette er dessverre veldig vanlig og ødelegger motivasjonen for de som søker jobb fordi de blir behandlet som dritt.

Søk på egen hånd uten hjelp fra NAV er nok det beste.

Hvis du ikke klarer mer er det bare å ta inn en ny som behandles på samme måte, veldig lett for bedriften dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tar selv inn folk via arbeidstrening fra NAV på min jobb. Det er i grunn en perfekt måte å bli kjent med en ansatt uten noe rissiko for feilansettelser. Bruker å ta inn folk midlertidig når jeg har ekstra behov for ansatte (langtidssykdom, høysessong etc) og ser på det som en vinn vinn situasjon. Personen fra nav er da i praksis på et 3-6 mnd langt jobbintervju og får tid til å bli kjent med bedriften, samtidig som jeg finner ut om personen passer til bedriften. Gjør du det bra så får man veldig ofte en jobb, eller i det minste en deltidsstilling som etter hvert kan økes.
Det skal også sies at jeg over tiden har ansatt folk som har startet via NAV og gått gradene til mellomledere og til folk som er kommet høyere opp på stigen enn meg selv.

Mitt tips til trådstarter er å se på dette som et jobbintervju, og ikke start med å kreve ting. I bedriftens øyner så har du knapt hvert der og hvis du etter så kort tid begynner å kreve ting; hva vil du da begynne å kreve når du evt får fast jobb. 
Put in your time and effort and you will be rewarded.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tar selv inn folk via arbeidstrening fra NAV på min jobb. Det er i grunn en perfekt måte å bli kjent med en ansatt uten noe rissiko for feilansettelser. Bruker å ta inn folk midlertidig når jeg har ekstra behov for ansatte (langtidssykdom, høysessong etc) og ser på det som en vinn vinn situasjon. Personen fra nav er da i praksis på et 3-6 mnd langt jobbintervju og får tid til å bli kjent med bedriften, samtidig som jeg finner ut om personen passer til bedriften. Gjør du det bra så får man veldig ofte en jobb, eller i det minste en deltidsstilling som etter hvert kan økes.

Det skal også sies at jeg over tiden har ansatt folk som har startet via NAV og gått gradene til mellomledere og til folk som er kommet høyere opp på stigen enn meg selv.

 

Mitt tips til trådstarter er å se på dette som et jobbintervju, og ikke start med å kreve ting. I bedriftens øyner så har du knapt hvert der og hvis du etter så kort tid begynner å kreve ting; hva vil du da begynne å kreve når du evt får fast jobb. 

Put in your time and effort and you will be rewarded.

Så du mener at det er greit at NAV og du omgår AML, og da spesielt lønnsparagrafene? Hadde du godtatt en 3-6 måneders utprøvingsperiode med begrenset lønn, selv om du jobbet samme mengde og hadde samme oppgaver som dine kollegaer på arbeidsplassen? Hadde du godtatt å ikke kunne tjene opp feriepenger og sykepenger? Hva med pensjon? Ville det vært greit for deg å ikke tjene opp pensjonspoeng, selv om du er i arbeid?

 

Det er hundre prosent vanlig at en arbeidstaker krever sine rettigheter fra dag 1. Det du og veldig mange andre gjør, er utnytting av personer i en sårbar situasjon.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Syns det er helt på sin plass med skifttilegg, da jeg har god kompetanse å komme på bordet med og jobber hardt.

Hadde jeg vært helt tørr bak ørene og uten utdannelse skulle jeg ikke sakt noe. Syns denne ordningen er skitten.

Jeg har ikke stilt noen krav til arbeidsgiver, jeg er kun interessert i å høre om noen har vært borti noe lignende.

Lenke til kommentar

Personer i arbeidspraksis har ikke krav på lønn eller skifttillegg. Til gjengjeld skal de heller ikke integreres i skiftplaner mv, de skal alltid være et tillegg til ordinær bemanning. Arbeidsgiver bryter antagelig forutsetningene for ordningen her.

 

Det er imidlertid svært vanlig, og mange arbeidsgivere ser det som sin soleklare rett, som Loko over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hele målet med arbeidstrening gjennom nav er jo å få personen i arbeid og således koste samfunnet mindre penger i det lange løp. Det skal ikke være lønnsomt å gå på nav når du har en arbeidsevne. Istedenfor at man sitter på ræva hjemme og mottar dagpenger, så har staten satt som krav at man skal ut og øve seg på å jobbe, slik at sannsynligheten for å få jobb øker.

Ofte (ikke alltid) er personer i disse situasjoner personer som man vanligvis ikke engang ville kalt inn til et intervju, og som man da gir en sjanse til å jobbe seg opp og inn i bedriften som ellers ikke ville vurdert dem. Hvis du mot formodning ikke skulle passe inn i bedriften, men likevel gjør en god jobb, vil du få en god referanse som øker sannsynligheten for jobb en annen plass. Som sagt vinn vinn situasjon.

Personer som inntil nylig har vært i fast jobb og hatt god økonomi, vil forståelig nok, kunne føle at man blir utnyttet. I disse tilfellene så mener jeg at man kanskje ikke har tatt inn over seg at man faktisk er arbeidsledig. Du er nå i sikkerhetsnettet til velferdsstaten Norge og således en utgift for staten. Staten kan ikke og burde ikke sy puter under armene på folk og gi dem en 100% likeverdig lønn som når man hadde fast jobb. Statens oppgave er å få deg ut i jobb og da blir virkemidler som dette brukt.

Lenke til kommentar

Klage til NAV og slutte å møte på arbeid

 

Lønner seg ikke å jobbe når en får penger fra NAV, men de prøver å presse deg ut i arbeid, på slavelønn

Har selv jobbet i flere måneder med AAP og eneste jeg fikk i tillegg var gratis buss, for å komme meg til arbeid

Svært få bedrifter som sier nei takk til gratis arbeidskraft

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele målet med arbeidstrening gjennom nav er jo å få personen i arbeid og således koste samfunnet mindre penger i det lange løp.

Målet med arbeidstrening er at man skal få personer i arbeid, i betydningen å få personen en stilling, ikke å holde personen sysselsatt. Arbeidstrening skal ikke være en erstatning for lønnet arbeidskraft (se tiltaksforskriften § 1-6), og skal heller ikke være en "ulønnet observasjonsperiode".

 

Det skal ikke være lønnsomt å gå på nav når du har en arbeidsevne.

Det er det heller ikke.

 

 

Ofte (ikke alltid) er personer i disse situasjoner personer som man vanligvis ikke engang ville kalt inn til et intervju, og som man da gir en sjanse til å jobbe seg opp og inn i bedriften som ellers ikke ville vurdert dem. Hvis du mot formodning ikke skulle passe inn i bedriften, men likevel gjør en god jobb, vil du få en god referanse som øker sannsynligheten for jobb en annen plass. Som sagt vinn vinn situasjon.

Eller, som er mer sannsynlig i særlig mindre bedrifter, så blir du tuppet ut det øyeblikket arbeidsgiver ikke lenger får tilskudd for å ha deg der og erstattet av en ny kandidat. Joda, vi kjenner til hvordan arbeidsgivere misbruker systemet.

 

Personer som inntil nylig har vært i fast jobb og hatt god økonomi, vil forståelig nok, kunne føle at man blir utnyttet. I disse tilfellene så mener jeg at man kanskje ikke har tatt inn over seg at man faktisk er arbeidsledig. Du er nå i sikkerhetsnettet til velferdsstaten Norge og således en utgift for staten.

Dersom arbeidsgiver bruker gratis arbeidskraft for å oppnå økt inntjening, så er det en utnyttelse av arbeidspraksisordningen, og et misbruk av statens midler.

 

Staten kan ikke og burde ikke sy puter under armene på folk og gi dem en 100% likeverdig lønn som når man hadde fast jobb.

Det gjør staten heller ikke. Staten kompenserer maksimalt 66 % av det du hadde i lønnet arbeid, og som regel betydelig mindre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Stemmer det, kan også nevnes at jeg har et sterkt fagbrev og gjør en relativt god jobb.

Problemet mitt er at jeg er utdannet mot olje og gass bransjen.

 

Dette er ikke ett problem, så og si all fagutdanning i Norge er rettet mot olje og gass(iallefall på vestlandet) men folk jobber i allslags bransjer. Om en har grunnkunnskapene er det lett å omstille seg. Har selv jobbet innenfor gass, olje, båt, fiskeoppdrett, roboter, logistikk osv. Selv om utdannelsen min baserer seg på olje/gass. 

 

Men stå på, ikke la deg bli lurt men ikke bli for negativ heller. Det kan være mulighet for innpass til fast arbeid senere. Du blir iallefall ikke noe bedre av å sitte hjemme :) 

Lenke til kommentar

Jeg tar selv inn folk via arbeidstrening fra NAV på min jobb. Det er i grunn en perfekt måte å bli kjent med en ansatt uten noe rissiko for feilansettelser. Bruker å ta inn folk midlertidig når jeg har ekstra behov for ansatte (langtidssykdom, høysessong etc) og ser på det som en vinn vinn situasjon. Personen fra nav er da i praksis på et 3-6 mnd langt jobbintervju og får tid til å bli kjent med bedriften, samtidig som jeg finner ut om personen passer til bedriften. Gjør du det bra så får man veldig ofte en jobb, eller i det minste en deltidsstilling som etter hvert kan økes.

Det skal også sies at jeg over tiden har ansatt folk som har startet via NAV og gått gradene til mellomledere og til folk som er kommet høyere opp på stigen enn meg selv.

 

Mitt tips til trådstarter er å se på dette som et jobbintervju, og ikke start med å kreve ting. I bedriftens øyner så har du knapt hvert der og hvis du etter så kort tid begynner å kreve ting; hva vil du da begynne å kreve når du evt får fast jobb. 

Put in your time and effort and you will be rewarded.

Det er sikkert gunstig for arbeidsgiver å få en ansatt uten oppsigelsesvern i en periode på flere måneder - og på mange måter bedre enn jobbintervju fordi man kan avsjekke persjonkjemi og pålitelighet osv - men det blir jo like mye et skussmål på hva slags bedrift og ledelse det er hvis den ikke vil gi  lønn for et fullverdig stykke arbeid. At man bruker en som er i arbeidstrening til skiftarbeid tyder på produktivt arbeid der den ansatte allerede er selvstendig og ikke lenger under opplæring.   

 

Dermed virker det mer som om bedriften er interessert i å utnytte ordningen enn faktisk ansette noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...