Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobber skift på NAV arbeidstrening


Echo2

Anbefalte innlegg

Jeg er vanskelig fordi du prøver å vri deg unna. Grunnen til at jeg ikke lar det ligge er at det er mer enn et utsagn, det er uttrykk for en fordømmende og nedlatende holdning mot folk som har nok å stri med. Men greit, jeg vant. Enig. Ferdig.

hvordan kan jeg vri meg unna når jeg refererer til mitt første innlegg i saken? Det er bare du som prøver å fremstille noe som ikke er der. Det er ikke en fordømmende og nedlatende holdning, det er reelt. Som det kommer frem i rapporten og som jeg har erfaring fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det som står i en rapport og det du har erfaring fra, det er hele sannheten?

Ingen andre kan ha andre erfaringer og opplevelser?

Du er utrolig ensporet og trangsynt, det skal du ha.

 

Det er iallefall mindre ensporet en deres meninger som er bygget opp av halvparten. Jeg er jo enig i og har vært det hele tiden at det finnes unntak men at i de fleste tilfeller skyldes at det ikke er motivasjon inne i bildet, som jeg også har begrunnet. Men dere skal bare rakke ned på det for dere mener det motsatte, så er det jeg som er ensporet. Ja forstå det den som kan, men det er helt fint jeg har jo allerede gitt "dere" seieren så dere kan ta helg med knusende ro og rope hurra for seieren.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det ikke motivasjon?

Jo, fordi mange bedrifter helt bevisst og systematisk utnytter dette systemet for å få gratis arbeidskraft.

Dette skjønner selvsagt de fleste som kommer inn i denne ordningen og snakker med andre folk om deres erfaringer med det.

Dette vil bidra til å presse ned lønn og arbeidsvilkår spesielt for unge folk uten spesifikk og dokumentert kvalifikasjon å vise til.

http://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2014/05/arbeidspraksis-virker-mot-sin-hensikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det ikke motivasjon?

Jo, fordi mange bedrifter helt bevisst og systematisk utnytter dette systemet for å få gratis arbeidskraft.

Dette skjønner selvsagt de fleste som kommer inn i denne ordningen og snakker med andre folk om deres erfaringer med det.

Dette vil bidra til å presse ned lønn og arbeidsvilkår spesielt for unge folk uten spesifikk og dokumentert kvalifikasjon å vise til.

http://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2014/05/arbeidspraksis-virker-mot-sin-hensikt

 

Nå viste jo rapporten jeg viste til at det faktisk ikke var slik utnyttelse, og din sier dette: 

 

 

 

 Andre har pekt på at ungdom i arbeidspraksis ofte føler seg utnyttet, og at arbeidsgivere som tilbyr praksisplasser, kan se på deltagerne som gratis arbeidskraft, sier von Simson.

 

Altså er det ikke gitt at det er slik, men at noen kan føle det slik er jo åpenbart. I tillegg skjer det helt klart, men at det er overvekt er jeg skeptisk til. I noen bransjer kan det nok stemme. 

Lenke til kommentar

jeg mener og huske når vi hadde praksis kandidater fra nav hadde disse ikke lov til og jobbe overtid uten at vi måtte skrive en deltidskontrakt med de og betale de for overtiden , praksisplassen var kun for normal arbeidstid ( altså 37,5 timer per uke ).  hvordan det er med skift arbeid vet jeg ikke , men ser for meg at du ikke har krav på noe kompensasjon for dette at det vil regnes som normal arbeidstid for praksis plassen .

 

jeg vi si at praksis plass via nav kan være en flott løsning for mange for og komme seg i arbeid , og i mange tilfeller kan det medføre arbeid etter endt praksis plass, men det er og gode muligheter for at arbeidsgivere utnytter dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan jo spørre seg selv, ville du jobbet 100%, men kun få 66% lønn?

helt klart , jeg hadde 3 måneder praksis i år hovedsakelig for og komme meg ut av huset , jeg fikk og 3 måneder med sommer jobb som følge av dette ,  jeg fikset meg praksis plass selv og kontaktet nav og sa jeg har praksisplass fiks papirarbeidet . hadde det bare vært like lett og få fast jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobbet 6-7 måneder som sommerhjelper (Gjennom NAV på APP), med stor sjanse for jobb videre, men da det kom til den dagen de ikke trengte meg lengre så fant de ut at jeg ikke var noe å satse på, selv om jeg fikk skryt mens jeg jobbet og at om jeg fortsatte sånn så kunne jeg få lærlingeplass hos de

Så ble det pause i noen måneder på grunn av depresjon, som egentlig ikke er rart når en blir behandlet sånn

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig et genialt system man har kokt seg sammen. Når ordningen skal vurderes kan man jo bare si at "nei, disse tilfellene der folk har gått innom flerfoldige arbeidsplasser for korte perioder er det mer sannsynlig at det er personene som er problemet, ikke arbeidsplassene eller NAV"...

 

Begynner å bli like greit å la være å melde seg til NAV...

Lenke til kommentar

 

En kan jo spørre seg selv, ville du jobbet 100%, men kun få 66% lønn?

helt klart , jeg hadde 3 måneder praksis i år hovedsakelig for og komme meg ut av huset , jeg fikk og 3 måneder med sommer jobb som følge av dette ,  jeg fikset meg praksis plass selv og kontaktet nav og sa jeg har praksisplass fiks papirarbeidet . hadde det bare vært like lett og få fast jobb. 

 

Hvor mye lønn får man faktisk ved slik arbeidspraksis? Har hørt det er i området av 300 kroner per dag, det er jo ikke akkurat bra, men vet lite konkret om dette. 

Lenke til kommentar

 

 

En kan jo spørre seg selv, ville du jobbet 100%, men kun få 66% lønn?

helt klart , jeg hadde 3 måneder praksis i år hovedsakelig for og komme meg ut av huset , jeg fikk og 3 måneder med sommer jobb som følge av dette ,  jeg fikset meg praksis plass selv og kontaktet nav og sa jeg har praksisplass fiks papirarbeidet . hadde det bare vært like lett og få fast jobb. 

 

Hvor mye lønn får man faktisk ved slik arbeidspraksis? Har hørt det er i området av 300 kroner per dag, det er jo ikke akkurat bra, men vet lite konkret om dette. 

 

vell om du går på dagpenger få du dagpenger akkurat som om du ikke er i praksis , med det avhenger fra situasjon og hvilen type stønad du er på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten rett til dagpenger eller aap får en tiltakspenger som enten er på 257kr per dag eller 355kr per dag + evnt barnetillegg på 44kr dag eller en kan få sosialhjelp. Nå skal jo folk under 30 tvinges i aktivitet for å få sosialhjelp. Verken tiltakspenger eller sosialhjelp er pensjonsgivende inntekt slik som de andre ytelsene er, men du må heller ikke skatte av pengene du får av disse ytelsene. 

Har du aap har du mange muligheter til å vise din misnøye med en arbeidspraksis. Du er jo formelt sett syk da for å få aap. Så du trenger bare å gi beskjed til arbeidsgiver at du er syk når du ikke vil møte opp. sykmelding kreves ikke. Det går også an å gjøre en dårlig jobb, forsure arbeidsmiljøet, være frekk mot kunder arbeidsgiver, skape tap for bedriften uten at det kan bevises at det er gjort ved uaktsomhet eller forsett osv. Jeg hadde oppført meg ganske dårlig hvis jeg hadde følt meg utnyttet. Da gjelder det å finne en balansegang mellom dårlig oppførsel og å beholde rett til ytelsen. *jeg oppfordrer ingen til å gjøre ulovlige handlinger*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...