Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlegen snakker over hodet på meg


Dilemma

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i forrige uke, for første gang på flere år, og sitter igjen med et ganske dårlig inntrykk.

 

Damen i skranken "vi vil ta en CRP av deg, så du kan gå inn på det andre venterommet"

Legen som tok blodprøve av meg "du tenger ikke å sitte her inne etter at jeg har stukket deg altså"

Fastlegen min "Du har akutt sinusitt, så jeg skal skrive ut noe zithromax til deg"

 

Hva faen? Må man ha doktorgrad i å være pasient for å gå til legen nå til dags? Måtte google sinusitt etter at jeg kom ut for å være sikker på at det betyr bihulebetennelse slik jeg trodde. Følte jeg måtte grave og spør om alt, og alt ble forklart med medisinske (for meg) fremmedord. En skal jo kunne fortelle det meste til fastlegen sin, men jeg synes ikke han bygger tillit ved å få meg til å føle meg dum.

Er det vanlig at det er sånn hos legen? Vurderer å bytte fastlege, men det er vel ikke vits dersom alle legekontorer har det sånn

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være frekk, men det virker som du er ganske uerfaren og dum når det gjelder sykdommer. Og det er det lov å være. Men forsøk å komme i snakk med en gjennomsnittlig dame over sin første ungdom, og TBF-er (tre-bokstav-forkortelser) og preparatnavn renner i strie strømmer. Legen (og sekretæren) har kommet i vane med hovedsaklig å omgås sånne, og skal du forstå det du bør forstå, må du sørge for å spørre og grave. Og de fleste er faktisk ikke uvillige til å forklare, bare du spør.

 

Hva som er galt i å opplyse om at du kan sitte og vente et annet sted, forstår jeg forresten ikke.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men det virker som du er ganske uerfaren og dum når det gjelder sykdommer. Og det er det lov å være. Men forsøk å komme i snakk med en gjennomsnittlig dame over sin første ungdom, og TBF-er (tre-bokstav-forkortelser) og preparatnavn renner i strie strømmer. Legen (og sekretæren) har kommet i vane med hovedsaklig å omgås sånne, og skal du forstå det du bør forstå, må du sørge for å spørre og grave.

Legen omgås i første omgang unge og friske kvinner, og ikke middelaldrende og eldre kvinner og menn?

 

Kan alle disse unge kvinnene disse medisinske uttrykkene? Kunne du dem?

Lenke til kommentar

Da jeg jobbet med IT-support og så at feilen hos kunde hadde med ting som DHCP, arp-tabell eller proxy-innstillinger, så hendte det at jeg nevnte det uten å trekke pusten dypt for å få vedkommende til å forstå i detalj hva det var snakk om.

 

De som spurte fikk svar.

 

Jeg tipper legen din tenker omtrent det samme.

Han er vant til å bruke uttrykkene, og tenker ikke stort over at andre kanskje ikke er det.

Jeg hadde heller ikke visst 100% sikkert hva sinusitt var, og da hadde jeg spurt om det.

 

Sist jeg ga blod sa de jeg hadde lavt jernnivå.

Da spurte jeg hva lavt betød, om de hadde en skala og et normalnivå.

 

Hadde jeg nikket og holdt kjeft kunne jeg gått hjem og lurt på om det var farlig.

Lenke til kommentar

Takk Gud for di gode helse og ver glad. Kva er vitsen med å syte fordi du er frisk? Helsevesenet er noko dritt, som det er best å halde seg langt langt ifrå.

 

I alle dager.. Har du lest hva jeg har skrevet? Syter jeg fordi jeg er frisk? Du mener altså at jeg hadde latt være å syte dersom jeg var mer syk? 

 

God helse takker jeg meg selv og min livstil for. Dette har ingenting med Gud å gjøre 

Lenke til kommentar

I alle dager.. Har du lest hva jeg har skrevet? Syter jeg fordi jeg er frisk? Du mener altså at jeg hadde latt være å syte dersom jeg var mer syk? 

 

God helse takker jeg meg selv og min livstil for. Dette har ingenting med Gud å gjøre 

 

Dersom du hadde vore meir sjuk, hadde du også vore kjend med helsesjargongen om du ville det eller ei. Det har ingenting med at du er dum eller mindre belest å gjere, du skal sjå det utelukkande som eit godt teikn at du er velsigna med ei god helse. Takk kven du vil, men ver vertfall glad og takknemleg. Det har du all god grunn til.

 

Som ein parentes, Winston Churchill røykte som ei pipe, men levde eit langt og rikt liv. Mange topptrente atletar har døydd i ung alder. Dette viser at sjukdom og død råkar uavhengig av livsstil (sjølv om det er ein statistisk samanheng).

Endret av Cair Paravel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legen omgås i første omgang unge og friske kvinner, og ikke middelaldrende og eldre kvinner og menn?

Nei, les nøyere. Den gruppa som er "flinkest" til å oppsøke legen, er middelaldrende og eldre kvinner. Dette, sammenholdt med disses uavlatelige samtaleemne og store interesse for sjukdommer, gjør at kvinner av den årgang har overlegent bedre kunnskaper om sjukdommer enn f.eks. unge menn. 

Lenke til kommentar

 

Legen omgås i første omgang unge og friske kvinner, og ikke middelaldrende og eldre kvinner og menn?

Nei, les nøyere. Den gruppa som er "flinkest" til å oppsøke legen, er middelaldrende og eldre kvinner. Dette, sammenholdt med disses uavlatelige samtaleemne og store interesse for sjukdommer, gjør at kvinner av den årgang har overlegent bedre kunnskaper om sjukdommer enn f.eks. unge menn. 

 

 

Pluss at svært mange kvinner på et tidspunkt i livet, som deltidsjobb eller som fulltids karriere, har jobbet i helsevesenet. :p Dette er nok også grunnen til at de kan ting, ikke bare egen sykdom...

 

Anonymous poster hash: e2225...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva faen? Må man ha doktorgrad i å være pasient for å gå til legen nå til dags? Måtte google sinusitt etter at jeg kom ut for å være sikker på at det betyr bihulebetennelse slik jeg trodde. Følte jeg måtte grave og spør om alt, og alt ble forklart med medisinske (for meg) fremmedord.

 

Du har helt rett. Det er fagfolkene som skal være bevisst hvem de kommuniserer med, og tilpasse språket deretter. Folk som mangler empati har vansker med å se andres perspektiv, dermed faller det dem ikke inn at de kanskje ikke blir forstått. En empatisk person vil lettere fange opp om den andre har forstått, og umiddelbart oppklare.

 

Når det er sagt har dette vært et problem i uminnelige tider, og mer enn i dag. I Norge har det i minst 25 år vært fokusert på at legen skal bruke et alminnelig språk i samtale med pasienten. Spørs om du har en lege som er utdannet i et mer autoritært land?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...