Gå til innhold

Bedre og billigere mat svenske matbutikker, takk dere selv.


Anbefalte innlegg

Hvert år går det en diskusjon på hvorfor det er dobbelt så mange varelinjer i svenske matbutikker enn hva du finner i norske butikker. Jeg har jobbet i dagligvarebransjen i 15 og svaret på det trenger ikke å være så komplisert. Nordmenn er i forholdt til andre europeere, sauer som følger strømmen, nordmenn hater å gjøre noe som er utenfor komfortsonen, eller ting som er ukjent.

 

I butikken kan man plassere "makrell i tomat" produkter fra hele verden..men 9 av 10 plukker med seg den tradisjonelle norske stabburet sin. 9 av 10 veger Idun sine ketchup produkter. Like stor andel velger Tine sine produkter. Butikkene gjør bare hva kunden ønsker.

 

Det kundene liker er ikke å kjøpe produkter fra Spania, eller Japan, men å ha valget til å kunne gjøre det, forså uansett vege tradisjonelle norske merker.

Nordmenn er ganske simple i matveien, og elsker å handle i lavpriskjeder med dårlig utvalg. Rema 1000 tjener enorme penger på den strategien, og bevist kutter varelinjer forså selge mer av hva som går mye for, så enkelt er det når nordmenn tilsynelatende elsker grandiosa og suppeposer fra Toro. Da er det ikke  lønnsomt å importere varer fra andre land

 

Og at maten er billigere i Sverige...Når hver familie tar seg råd til å kaste spiselig mat for 20 000 kr i året. Da er IKKE maten for dyr. Ferdig snakka!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i Bergen, så jeg er isolert til å kjøpe på Rema og Rimi osv. Når Lidl var i Norge var det faktisk stor suksess på vestlandet da vi ikke har noe Svinesund eller Nordby og kjøpe mat på. Men når østlendinger fremdeles velger å kjøre over grensen for å storhandle så klarer ikke Lidl som kjede å tjene profitt her. OP har all rett i at nordmenn er konservative i matveien, men vi er faktisk på et punkt at vi ikke kan påvirke hva som selges i butikkene her. Norges rikeste personer sitter i dagligvarebransjen og har tjent seg så søkkrik at de ikke er villig til å vurdere å utvide horisonten for hva de skal selge via Norgesgruppen, da de kan garantere å forbli svindelrik på å selge få ting av lav kvalitet, kontra å prøve å gi alternativer.

 

I Norge har alle butikkene det samme dårlige sortimentet fra de samme dårlige leverandørene og jeg skulle ønske over alt på jord at Lidl forsøkte seg på nytt i Norge, men et utelukkende fokus på vestlandet hvor vi sårt trenger et alternativ til å kun kunne kjøpe Toro, Tine og Gilde som kan prise seg så høyt de bare gidder for vi ikke har noe Svinesund vi kan handle inn 1 mnd forbruk av gangen.

Lenke til kommentar

Hvert år går det en diskusjon på hvorfor det er dobbelt så mange varelinjer i svenske matbutikker enn hva du finner i norske butikker. Jeg har jobbet i dagligvarebransjen i 15 og svaret på det trenger ikke å være så komplisert. Nordmenn er i forholdt til andre europeere, sauer som følger strømmen, nordmenn hater å gjøre noe som er utenfor komfortsonen, eller ting som er ukjent.

 

I butikken kan man plassere "makrell i tomat" produkter fra hele verden..men 9 av 10 plukker med seg den tradisjonelle norske stabburet sin. 9 av 10 veger Idun sine ketchup produkter. Like stor andel velger Tine sine produkter. Butikkene gjør bare hva kunden ønsker.

 

Det kundene liker er ikke å kjøpe produkter fra Spania, eller Japan, men å ha valget til å kunne gjøre det, forså uansett vege tradisjonelle norske merker.

Nordmenn er ganske simple i matveien, og elsker å handle i lavpriskjeder med dårlig utvalg. Rema 1000 tjener enorme penger på den strategien, og bevist kutter varelinjer forså selge mer av hva som går mye for, så enkelt er det når nordmenn tilsynelatende elsker grandiosa og suppeposer fra Toro. Da er det ikke  lønnsomt å importere varer fra andre land

 

Og at maten er billigere i Sverige...Når hver familie tar seg råd til å kaste spiselig mat for 20 000 kr i året. Da er IKKE maten for dyr. Ferdig snakka!

 

Så ditt argument er at svenskene er mye mer kresne og raffinerte når det gjelder å velge matvarer enn nordmenn? 

 

Hva er resonnementet bak det?

Lenke til kommentar

da de kan garantere å forbli svindelrik på å selge få ting av lav kvalitet, kontra å prøve å gi alternativer.

 

for vi ikke har noe Svinesund vi kan handle inn 1 mnd forbruk av gangen.

 

Det er ikke høyere kvalitet på matvarene i Sverige selv om man sammenlikner med billigmerkene her hjemme.

 

Du er klar over at det finnes slakterier og gårdsutsalg i Norge? Hvis du gidder å kjøre en liten bit så er det garantert steder der du kan handle inn større kvanta for en bra pris. Edit; Eller tenker du på søppelmat når du snakker om å handle for 1 mnd. av gangen?

 

At folk spiser drittmat kan jeg si meg enig i, men det er kun fordi de er late. Jeg lager stort sett bra mat hver dag, tar meg ikke mange minuttene med aktiv jobbing.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvert år går det en diskusjon på hvorfor det er dobbelt så mange varelinjer i svenske matbutikker enn hva du finner i norske butikker. Jeg har jobbet i dagligvarebransjen i 15 og svaret på det trenger ikke å være så komplisert. Nordmenn er i forholdt til andre europeere, sauer som følger strømmen, nordmenn hater å gjøre noe som er utenfor komfortsonen, eller ting som er ukjent.

 

I butikken kan man plassere "makrell i tomat" produkter fra hele verden..men 9 av 10 plukker med seg den tradisjonelle norske stabburet sin. 9 av 10 veger Idun sine ketchup produkter. Like stor andel velger Tine sine produkter. Butikkene gjør bare hva kunden ønsker.

 

Det kundene liker er ikke å kjøpe produkter fra Spania, eller Japan, men å ha valget til å kunne gjøre det, forså uansett vege tradisjonelle norske merker.

Nordmenn er ganske simple i matveien, og elsker å handle i lavpriskjeder med dårlig utvalg. Rema 1000 tjener enorme penger på den strategien, og bevist kutter varelinjer forså selge mer av hva som går mye for, så enkelt er det når nordmenn tilsynelatende elsker grandiosa og suppeposer fra Toro. Da er det ikke lønnsomt å importere varer fra andre land

 

Og at maten er billigere i Sverige...Når hver familie tar seg råd til å kaste spiselig mat for 20 000 kr i året. Da er IKKE maten for dyr. Ferdig snakka!

Så ditt argument er at svenskene er mye mer kresne og raffinerte når det gjelder å velge matvarer enn nordmenn?

 

Hva er resonnementet bak det?

Det var ikke det skrev. Jeg sier bare det at i Norge, selv om vi har greie hypermarkeder så er det de små billigkjedene som folk hvalfarter til og tjener mest penger. I Sverige er situasjonen nesten det motsatte. Det er hverfall tallenes tale, så står du fritt til å konkludere med hva du vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det var ikke det skrev. Jeg sier bare det at i Norge, selv om vi har greie hypermarkeder så er det de små billigkjedene som folk hvalfarter til og tjener mest penger. I Sverige er situasjonen nesten det motsatte. Det er hverfall tallenes tale, så står du fritt til å konkludere med hva du vil.

 

 

Det er ikke tallenes tale-biten av innlegget ditt jeg svarer på, det er de delene av det hvor du konkluderer at dette er grunnet at nordmenn er radikalt ulike andre europere/svensker - ting som:

 

 

 

Nordmenn er i forholdt til andre europeere, sauer som følger strømmen, nordmenn hater å gjøre noe som er utenfor komfortsonen, eller ting som er ukjent.

 

og

 

 

 

Nordmenn er ganske simple i matveien, og elsker å handle i lavpriskjeder med dårlig utvalg. (...) så enkelt er det når nordmenn tilsynelatende elsker grandiosa og suppeposer fra Toro. 

 

Så da er svensker, som våre nærmeste europeiske naboer det beste sammenligningsgrunnlaget - og da er spørsmålet er vi så ulike at det er selve folkeslagene og mentaliteten som gjør det vanskelig å ha det samme utvalget her som noen kilometer borte?

 

Jeg tror det gir mer mening å se på hvordan de store kjedene har lagt et jerngrep på det norske markedet - ethvert forsøk på å bryte dette grepet møtes med massive motangrep. Se på forsøket en svensk isprodusent gjorde på å få sine produkter inn på det norske markedet for noen år siden - de norske produsentene, godt hjulpet av massemedia, kjørte beinhardt på at mens egne is-produkter var laget av ekte norsk kremfløte fra sunne norske kuer som beitet smaragdgrønt nydelig gress i vestlandske fjorder, så var de svenske produktene laget av kunstig, fabrikert margarin-graps som ga elendig smak og sannsynligvis var helsefarlig også.

 

Så kan vi legge på proteksjonismen som foregår i form av tollbelegging av en del ikke-norske produkter. 

 

Det holder ikke å peke på gårdsutsalg og tilfeldige andre produkter og si at det at vi ikke løper mann av huse til disse er bevis på at vi ikke ønsker større mangfold i butikken - vi er, som alle andre lands forbrukere, styrt av reklame og produktplassering. Vi velger det enkle, trygge og vanlige og det tar tid å få etablert nye produkter.

 

Mye av problemet er at det er noen få store aktører som styrer stort sett alt som er av produktetablering her i landet - og det er ikke hovedsaklig forbrukerenes skyld.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at vi er styrt av noen. Jeg tror heller at det er en veldig stor andel av befolkningen som "ikke er interessert i å lage mat". Og når interessen er lav, velger folk det trygge. Litt synd at det er slik, men om folk får øynene opp og etterspørselen etter bedre råvarer øker, er jeg helt sikker på at det vil vokse fram tilbud til etterspørselen. Det er litt vel store og få aktører i matvarebransjen, men de er på tilbudssiden.

 

Jeg tror vi trenger en annen tilnærming til matlaging og ernæring i skolen. Grunnskolen burde avsluttes med økonomistyring, matlaging, og praktiske ferdigheter. Ikke belgiske byer og karboksylsyre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt klart nordmenn selv som er det største problemet her, og ikke matvarekjedene. Det er derimot mye vanskeligere for folk å innrømme det selv.

 

Vi ligger på verdenstoppen i antall butikker pr innbygger. Vi velger matbutikken som ligger nærmest, og er i liten grad villige til å kjøre litt lengre for et større utvalg. Små matbutikker med mindre omsetning har ikke mulighet til å tilby noe annet utvalg enn det som selger mest.

 

 

Spesialbutikkene som tilbyr et annet utvalg legges ned i et stort tempo da de ikke har nok kunder. Folk sier det er så flott med slike butikker, men handler nesten aldri der og blir "så lei seg" hver gang de stenger.

 

Matbutikkene er interessert i å tjene mest mulig og tilbyr produktene som selger best. Utvalget reflekterer dette, og derfor har vi mengder med frossenpizza og annen ferdigmat. I perioder dukker det opp nye og mer spennende matvarer som svært ofte forsvinner fra hyllene igjen i løpet av kort tid da det ikke selges nok av det til at det kan oppta hylleplassen. Isteden får vi nyheter som ferdighakket salat og egg på tube.

 

Nordmenn snakker gjerne om det store utvalget i de svenske butikkene, men hva kjøper egentlig nordmenn flest i Sverige? Vi kjøper kyllingfilet, kjøttdeig og billig industriost, og benytter oss i svært liten grad av det store utvalget. 

 

Hva med Norske butikker? Det er stort sett bare meny som fortsatt har en ferskvaredisk og tilbyr et litt større utvalg, men meny har bare omtrent 10% av omsetningen i Norge. Nordmenn foretrekker de små rema og kiwi butikkene med utvalget de klager over. 

 

Nordmenn er i stor grad bare opptatt av pris og vil i stor grad handle ferdigmat framfor å lage maten selv. Utvalget som det snakkes så varmt om bruker vi egentlig bare en lørdag i måneden og det blir for lite. Svært mange nordmenn er ekstremt tradisjonelle i matveien, og har liten kunnskap om matlagning eller er for late til å lage maten selv. De innrømmer det sjelden selv, og skylder isteden på den berømte "tidsklemma" som gjør det sååå vanskelig å bruke 20-30 min på matlagning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at vi er styrt av noen. Jeg tror heller at det er en veldig stor andel av befolkningen som "ikke er interessert i å lage mat". Og når interessen er lav, velger folk det trygge. Litt synd at det er slik, men om folk får øynene opp og etterspørselen etter bedre råvarer øker, er jeg helt sikker på at det vil vokse fram tilbud til etterspørselen. Det er litt vel store og få aktører i matvarebransjen, men de er på tilbudssiden.

 

Jeg tror vi trenger en annen tilnærming til matlaging og ernæring i skolen. Grunnskolen burde avsluttes med økonomistyring, matlaging, og praktiske ferdigheter. Ikke belgiske byer og karboksylsyre.

 

 

Det er helt klart nordmenn selv som er det største problemet her, og ikke matvarekjedene. Det er derimot mye vanskeligere for folk å innrømme det selv.

 

Vi ligger på verdenstoppen i antall butikker pr innbygger

 

Jeg venter fremdeles på en forklaring på hvorfor nordmenn skulle være så radikalt forskjellige fra våre svenske/danske naboer?

 

Å peke på at vi ligger i verdenstoppen når det gjelder butikker pr inbygger ser jeg ikke helt poenget med. Hvordan er denne verdenstoppen når det gjelder antall butikkkjeder pr. innbygger..?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
 

Jeg venter fremdeles på en forklaring på hvorfor nordmenn skulle være så radikalt forskjellige fra våre svenske/danske naboer?

 

Å peke på at vi ligger i verdenstoppen når det gjelder butikker pr inbygger ser jeg ikke helt poenget med. Hvordan er denne verdenstoppen når det gjelder antall butikkkjeder pr. innbygger..?

 

 

Hvorfor spiser svenskene surstrømning og hvorfor spiser nordmenn lutefisk? Det handler om matkultur eller mangel på sådan.

 

Når vi har flest butikker pr innbygger betyr det at hver enkelt butikk har et lite kundegrunnlag og kan dermed ikke tilby et større utvalg da de ikke vil at varene skal råtne i butikkhyllene. Som nevnt velger norske forbrukere i svært stor grad å dra til den nærmeste butikken på hjørnet fremfor å dra litt lengre til en større butikk. Vi får ikke større utvalg fordi vi i praksis ikke etterspør det gjennom vår forbruksmønster. De mest populære butikkene er de små butikkene til rema 1000 og kiwi.

Lenke til kommentar

Det er dessverre vanskelig å slå ned det norske dagligvare-oligopolet når nordmenn bare bryr seg om å slå av noen kroner på pris istedet for å støtte mindre og lokale produsenter. Da blir det dårlig og falskt utvalg der man kan gå til Norgesgruppen, Norgesgruppen, Rema, Norgesgruppen og kjøpe Vare A fra konglomerat nr. 1, eller Vare B fra konglomerat nr. 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om jeg er enig.

De Norgesgruppen og de andre paraplyene har jerngrep over det Norske markedet.

Men jerngrepet er ikke aktivt. Lidl f.eks ga opp av seg selv, selv med profitt og markedsandel.

Svenskeisen du nevnte møtte vel samme problemet som Hval Sjokolade møtte på: Kjedeeier sa nei, og plutselig hadde man ingen måtte å komme inn på markedet.

Lenke til kommentar

Svenskene er dobbelt så mange innbyggere som Norge. Når kundegrunnlaget er større, kan man selvsagt også sjanse med bredere vareutvalg?

 

Litt å si at de er fult eu-medlem også muligens (mht. toll/avgifter/importregler). Var innom Eurocash på Svinesund og "80 %" av varene så ut til å være polske med kryptiske bokstaver og fremmedartet innhold.

 

Jeg kjøpte for sikkerhetsskyld bare et kilo gulost..

Lenke til kommentar

 

Norge har bare halvparten så stort vareutvalg som Sverige

http://e24.no/naeringsliv/norge-har-bare-halvparten-saa-stort-vareutvalg-som-sverige/23867262

 

Virker som om det er en del folk som ikke handler i Sverige som har meninger om vareutvalget. Ta en tur så ser man at artikkelen du linker til muligens er litt skjev. Det er ørtenogførti forskjellige varer i samme gruppe, et godt eksempel er ost der det er 10 ganger så mange slag. Det betyr at de ikke har veldig mange forskjellige varer, bare fler varer av samme type.

 

Jeg handler regelmessig i Sverige og kan si at det ikke er særlig mye bedre utvalg der borte. At vi har færre merker innenfor en gruppe varer betyr ikke at det er dårligere utvalg. Ta honning, det er veldig mange fler alternativer i Sverige, men de fleste er så like at det er irrelevant. De få honningene vi har i Norge er tilsvarende utvalget i Sverige, null vits å ha så mange merker i hyllene.

 

Så har vi "utlendingsjapper", alt som jeg finner i svenske "utlendingsjapper" finner jeg i norske "utlendingsjapper".

 

Totalt sett så har jeg tilgode å se bedre utvalg i Sverige. Hvis man klarer å ta av seg skylappene så er det akkurat like godt utvalg i Norge. Knuste tomater for eksempel, 5 forskjellige på MaxiMat, dyre er de også, men de to tre som er på Rema er akkurat like bra. Hva er da poenget?

 

Pisspreik er en fin ting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...