Gå til innhold

DELID-tråden - Post dine resultater før og etter delidding her!


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noctua NT-H1 :) Den er veldig god mellom die og ihs da den ikke har pump-out effekten som feks Gelid GC Extreme har. Nizzen bruker Gelid, men har kjøler direkte på die uten IHS imellom og da holder Gelid seg på plass.

Virker jo som at det fungerer godt med pasta?

Eller missforstår jeg noe her?

Lenke til kommentar

Mange takk til IceBlitz som har hjulpet meg med delidd av 7700k og her er resultatet: 

Før delidd: peak: 87~95 grader

Nå: 55~68 grader

 Jeg har kjørt Prime95 på 1 time max på 5 ghz og 1.36 v

d0a927eaf498d39f0710bef81d414422.pngnutter 

Og her er resultatet ved å benytte seg av pastaen jeg har fått med kjøleren min.

 

Hvor ofte må man bytte ut pastaen?

Og hvor ofte må man bytte ut LM?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Folk har hatt CLP/CLU på i flere år uten peoblemer. Siden dagene 3770K kom ut. :-)

Leste litt en annen plass, CLU holder lengre, og er bedre, men hvor lenge holder kjølepasta?

I tilfelle jeg bør gå for CLU, fungerer denne? https://www.ebay.com/itm/Coollaboratory-Liquid-Ultra-Cleaning-Kit-CPU-Thermal-Compound-complete/152116663462?epid=1604972991&hash=item236adc14a6:g:yusAAOSwPhdU2lE1

Lenke til kommentar

 

Folk har hatt CLP/CLU på i flere år uten peoblemer. Siden dagene 3770K kom ut. :-)

Leste litt en annen plass, CLU holder lengre, og er bedre, men hvor lenge holder kjølepasta?

I tilfelle jeg bør gå for CLU, fungerer denne? https://www.ebay.com/itm/Coollaboratory-Liquid-Ultra-Cleaning-Kit-CPU-Thermal-Compound-complete/152116663462?epid=1604972991&hash=item236adc14a6:g:yusAAOSwPhdU2lE1

 

 

All pasta har noe thermal degradation når man bruke det mellom die og ihs, men Noctua NT-H1 har ganske lite.

Du vil nok oppleve at temperaturen stiger med 5-8 grader i løpet av 6-12 måneder, men så stabiliserer det seg.

 

På min gamle 4790K (som er ekstremt varm) steg tempen med 8 grader i løpet av 10 måneder, men etter det holdt den seg helt stabil uten noe degradation :)

Men når jeg brukte Gelid GC Extreme steg tempen med 20 grader i løpet av 3 måneder pga pumpout effekten den har. Det er power cycles som gjør det. Når det går fra kaldt til kjempevarmt i løpet av et sekund og så ned igjen, og dette skjer mange ganger vil pastaen flyte litt ut. På NT-H1 flyter bare bittegrann ut og så stopper det, mens når jeg brukte Gelid var pastaen helt borte omtrent, og lå rundt hele die etter 3 måneder. Tror det har noe med at Gelid GC kanskje blir mer flytende når den blir varm enn det Noctua gjør. Og grunnen til at man får mye mindre pumpout effekt når man kjøler direkte på die uten ihs imellom er nok fordi vannblokken er kald hele tiden, mens ihs bruker noe tid på å overføre varme, og pastaen får dermed tid til å bli varm nok til å flyte ut.

 

Men du er safe med Noctua, og det er ingen vits å bruke flytende metall når du har så gode temps som du har nå :) Se for deg 5-8 grader som sagt, og så låser det seg der. Og da er det bare å være fornøyd :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

Folk har hatt CLP/CLU på i flere år uten peoblemer. Siden dagene 3770K kom ut. :-)

Leste litt en annen plass, CLU holder lengre, og er bedre, men hvor lenge holder kjølepasta?

I tilfelle jeg bør gå for CLU, fungerer denne? https://www.ebay.com/itm/Coollaboratory-Liquid-Ultra-Cleaning-Kit-CPU-Thermal-Compound-complete/152116663462?epid=1604972991&hash=item236adc14a6:g:yusAAOSwPhdU2lE1

 

 

All pasta har noe thermal degradation når man bruke det mellom die og ihs, men Noctua NT-H1 har ganske lite.

Du vil nok oppleve at temperaturen stiger med 5-8 grader i løpet av 6-12 måneder, men så stabiliserer det seg.

 

På min gamle 4790K (som er ekstremt varm) steg tempen med 8 grader i løpet av 10 måneder, men etter det holdt den seg helt stabil uten noe degradation :)

Men når jeg brukte Gelid GC Extreme steg tempen med 20 grader i løpet av 3 måneder pga pumpout effekten den har. Det er power cycles som gjør det. Når det går fra kaldt til kjempevarmt i løpet av et sekund og så ned igjen, og dette skjer mange ganger vil pastaen flyte litt ut. På NT-H1 flyter bare bittegrann ut og så stopper det, mens når jeg brukte Gelid var pastaen helt borte omtrent, og lå rundt hele die etter 3 måneder. Tror det har noe med at Gelid GC kanskje blir mer flytende når den blir varm enn det Noctua gjør. Og grunnen til at man får mye mindre pumpout effekt når man kjøler direkte på die uten ihs imellom er nok fordi vannblokken er kald hele tiden, mens ihs bruker noe tid på å overføre varme, og pastaen får dermed tid til å bli varm nok til å flyte ut.

 

Men du er safe med Noctua, og det er ingen vits å bruke flytende metall når du har så gode temps som du har nå :) Se for deg 5-8 grader som sagt, og så låser det seg der. Og da er det bare å være fornøyd :)

 

Takk takk! :D Da går jeg for Noctua!

Lenke til kommentar

Lillebruttern kjøpte seg 1080ti for litt siden og mente at hans aldrende i7 4770k ble en flaskehals for skjermkortet. 

 

Første jeg så var at RAM ikke kjørte på mer enn 1333mhz (husker ikke timings etc) og at ved stress på alle kjerner stoppet de på 3.7 ghz (3.9 max stock turbo).

Etter litt makking endte det opp på 4.6 Ghz (1.42vcore) på alle kjerner (og XMP/ 1866mhz 9-10-9-27 på RAM).

Ifølge CPU-Z og Intel XTU benchmarks ble det omkring 25% økning i ytelse (ifølge Intel XTU og CPU-Z)

Glemte å ta bilde av "før delid" temperaturene og div fra delid prosessen, men tempen var på ca 85 grader ved overklokking til 4.6ghz på 1.42Vcore før delid  og ~72 grader etter delid.

 

Thermal Grizzly Conductonaut er den de fleste bruker, men litt makkverk å legge.

Synest den er helt grei å legge jeg.
Bruke en qtips (følger med i pakken) og smøre den utover. Nesten litt deilig (nerdgasm).

post-11110-0-85162300-1515183784_thumb.jpg

post-11110-0-37739300-1515183792_thumb.jpg

post-11110-0-30467100-1515183798_thumb.jpg

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Halla folkens.

 

Har forsøkt å finne delid tool til Haswell-E 5820K , men.. Noen som vet om ? Evnt. noen i Østfold som har ?

 

 

Edit: Søkte litt mer, og er vist litt verre med Haswell-E.  Er limt med noe termisk epoxy eller noe.

 

Noen som har gjort det og har noen tips, eller er det bare å glemme? Hva tror dere?   

Endret av Xes67
Lenke til kommentar

Når det er loddet har du allerede den beste løsningen for varmeoverføring.

Det er bedre enn flytende metall som man legger på når man delidder, ergo ingen grunn til å delidde.

Om du hadde brukt varmepistol og fått av lokket uten å ødelegge cpu ville du fått høyere temps med flytende metall enn original lodding :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...