Gå til innhold

DELID-tråden - Post dine resultater før og etter delidding her!


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg har oppfattet det er det ikke typen pasta (TIM) som Intel har brukt ved produksjons-prosessen.

Det er hvor dårlig kontakt det er mellom IHS og core som forårsaker de "dårlige" (høye/ujevne) temperaturene vi har sett på senere generasjoner Intel CPU'er.

Så bare det å delidde og legge på (nesten) en "hvilken-somhelst" pasta av grei kvalitet vil gi bedre temps.

Men ja, LM, vil gi det beste resultatet.

 

Nå som jeg har gått til innkjøp av delid-tool så tenker jeg at jeg bruker det på to stk 4790K jeg har i ett par "rigger".

Her "spretter" temps i været på helt stock settings med AIO vannnkjøling.

Kanskje en av disse vil klare 5Ghz

:)

 

 

Det stemmer ikke :)

 

Det er pastaen som er dårlig.

Om man delidder uten å fjerne gammelt lim og legger på ny pasta og setter lokket oppå igjen får man mye bedre temps, så det er ikke avstanden som er problemet (med noen få unntak pga fabrikasjonsfeil etc). Alle som har deliddet har også sett at Intel ikke bruker kjølepasta men en slags grå og tørr bark som jeg antar de skraper av fra trær i ørkenen. Selv på helt nye cpuer er det ikke pasta men noe uttørkede greier som kommer av i hele flak :p

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt sent ute, men har endelig fått delidet i går:

 

Verdier avlest i dag for etter temp og volt med HWInfo64 v5.86-3480 Sensor status, som gir noe høyere verdier enn programvare fra Evga og CPUZ på temp og volt.(får ikke installert siste versjon av HWinfo(?))

 

 

Rom temp før og  etter var 21c.

 

Merke: Intel

 

Modell: 8700K

 

Temp før: 40 - 89

 

Temp etter: 36 - 65

 

Hvilken kjøler: Evga 280 CLC, etter temps er da med ca -600rpm på vifter(før og etter temps Noctua NF-A14 IndustrialPPC-3000 PWM vifter)

 

Kjølepasta brukt: CPU/IHS Condoctonaut LM - IHS/kjøler Artic cooling MX-4

 

Vcore + frekvens: 1.352v + 5.2GHz (før og etter)

 

Delidding metode: Rockit 88 - LGA 1150/1151 Delid & Relid, montert med løs IHS.

 

 

 

Overfornevnte gjelder for både Firetsrike og BF1.

I kun Firestrike 1.352V + 5.3Ghz max før temp 84c ……..etter 42-70c, krasjer på  5.3 i siste HK bios i BF1 

 

Ad vifte hastighet skulle jeg nok låst de på spesifikk hastighet/satt på full rpm for og fått et mer nøyaktig resultat.

Rom temp før og  etter var 21c.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Gratulerer med en rå cpu! :)

 

Du har drøyt lav spenning til den klokkehastigheten så den er definitivt golden :D

 

Takker, dog usikker på hvor rå min cpu er, tror mye av hva jeg oppnådde er takket være mitt HK.

 

Har hatt mitt Asus Strix oc 1080Ti i + 2100Hz for noen mnd'r siden(dog høy temp)

Skal vel mye til at jeg har vært veldig heldig med både cpu og gpu, tror HK er en viktig fellesnevner her.

Dog skal det nevnes at Asus mener slik gpu som min i hovedsak skal klare over 2100Hz på Stock kjøler.

 

Bruker De8auer 5.0 Ghz 24/7 manual oc preset som et utgangs punkt(ikke endre volt verdier), som gir lavere volt enn standard bios, dog endret AVX fra 3 til 0, samt noen andre settings som gjør at volt holder seg mer stabil, samt cpu og ram får raskere tilgang på mer strøm(har lite peiling på oc)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Deliddet min 7940X i helgen, med stock volt @ 4.4ghz, lå denne tett opptil 90 tallet når den ikke var deliddet, etter delidding med samme settings så når den nøyaktig 70c med en BeQuiet DarkRock Pro 4 luftkjøler!    

 

For å svare på posten over, så limer jeg aldri tilbake IHS, renser kun "kjernen" med alkohol, å legger på liquid metal ( thermal grizzly conductonaut ), legger kobber IHS oppå, så kan socketen og kjøleren ta seg av resten, aldri hatt problemer med dette.

 

post-367879-0-81074000-1540936390_thumb.jpgpost-367879-0-15682300-1540936385_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deliddet min 7940X i helgen, med stock volt @ 4.4ghz, lå denne tett opptil 90 tallet når den ikke var deliddet, etter delidding med samme settings så når den nøyaktig 70c med en BeQuiet DarkRock Pro 4 luftkjøler!    

 

For å svare på posten over, så limer jeg aldri tilbake IHS, renser kun "kjernen" med alkohol, å legger på liquid metal ( thermal grizzly conductonaut ), legger kobber IHS oppå, så kan socketen og kjøleren ta seg av resten, aldri hatt problemer med dette.

 

attachicon.gif45032069_185960965659975_2883324310171156480_n.jpgattachicon.gif45015677_345075269388400_2734848587828559872_n.jpg

Skjønner jeg skal bruke alkohol, men hvilken type? Jeg har brukt blå isopropanol tidligere til å rense selveste IHS'n og kjøler, men rensing av CPU'n under IHS'n så vil jeg ikke bruke noe som kan skade den.

 

Hva bruker dere spesifikt og hvor kan det kjøpes?

Lenke til kommentar

Bensinstasjon, biltema, etc butikker

Butikker sier du. Interessant. Trodde man gikk i kirken for innkjøp av Isopropanol. :)

 

Limte ikke på plass IHS, lot den ligge løst. Om limet du bruker utvider seg ved varme kan du visstnok få dårlig kontakt til IHS

Kom frem til samme konklusjon. Jeg blir ikke å lime den på plass. Brukte du nail polish eller lignende på de 4 kontaktpunktene?

Lenke til kommentar

Butikker sier du. Interessant. Trodde man gikk i kirken for innkjøp av Isopropanol. :)

 

 

Kom frem til samme konklusjon. Jeg blir ikke å lime den på plass. Brukte du nail polish eller lignende på de 4 kontaktpunktene?

Bruker neglelakk på alt som er surfacemounted under IHS, hvis man skal bruke Liquid metal! skal man bruke vanlig pasta, så er det ikke viktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...