Gå til innhold

DELID-tråden - Post dine resultater før og etter delidding her!


IceBlitz

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Håper intel kommer med noen entusiast CPUr på neste generasjon som det ikke er tannpasta i :(

 

 

Eller så blir det kanskje AMD i protest! :p

Når sant skal sies, så er det ikkje noe utrolig problem. Selv uten delidd, kan jeg kjøre 10core @ 4.8 ghz.og 4000 cl 16 på minnet.

Threadriperen min har ikkje sjans. 1950x rip :p

Og 16 Threadripper kjerner på 4,1GHz med ~3600MHz RAM scorer hvor mye dårligere i Cinebench?
Nå er vel CB/blender en best case for TR? Ligger relativt lagt bak i Adobe og en hel del andre produktivitetspakker.

Spillytelsen er også langt bak

Nettopp. Tilogmed ssdytelsen ligger 20+% bak. M.2 nvme 960pro etc...

 

Dette pga den høye latencyen i cpuen. Vi snakker så mye når ryzen/TR er max tweaka. Enda værre ved stock

Kjøper man Threadripper for spillytelse? Og om så, spiller man i 1080p med en slik CPU? SSD skrive ytelse ramlet jo forøvrig ~40% i worst case scenario for Intel etter første Spectre/Meltdown patcher. Jeg vet ikke hvordan det står til nå med nyere patcher, kanskje de har klart å begrense ytelsestapet?

 

Det høres nå uansett ikke ut som det err heelt RIP for TR i CB/Blender enda da?..

De fleste kjøper nok ikkje en cpu til kun en ting.

Hva folk gjør er jo forskjellig. Ingen ting er fasit.

 

At cpuytelse kun har noe å si i 1080p, virker å ha festet seg hos mange. Vi får takke younoobs for det :p

 

Ps: det er mest på 4k random read er treigere på. Synn dette er noe av det viktigste :p

 

Ps2: TR går fint å spille med. Flott ytelse med 2x 1080ti i 3440x1440. Det er bare at ytelsen er enda flottere med x299 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Intels HEDT var jo soldered tidligere, så delid tråden er vel mer gaming orientert, tenkte ikke over det i farta..

Hæ?

 

 

Jeg sier at siden Intels HEDT CPU'er før SLX var soldered, så var sannsynligvis ikke denne tråden opprettet med HEDT CPU'er i tankene. Og at grunnen til å de-lidde en 6600/6700/7600/7700/8600/8700K etc. er for å få økt spill ytelse. Ettersom de er de mest populære CPU'ene primært for spill. Altså at denne tråden er mer fiksert på spill ytelse.

 

Jeg skjønte ikke hvordan en 7900X skulle klare å ta igjen en 1950X i noe annet enn spill, og at å si RIP til 1950X derfor var litt rart. Jeg lurte seriøst bare på om 7900X virkelig kunne overklokkes forbi en 1950X i en workload som er mer realistisk for de som kjøper 1950X. Men i stedet for et svar fikk jeg litt Intel reklame. ;) Som jeg altså ikke var forberedt på..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men I alle dager. Nå må vi få dette inn en gang for alle...

 

Dette er harde fakta, alt annet er tullball:

 

- AMD har gjort et kjempehopp siden Piledriver. AMD funker nå bra til gaming og til produksjonsarbeid. AMD er ikke bra på minnehastighet og SSD-er, AMD er loddet og går veldig kjølig til tross for strømtrekk og antall kjerner.

 

- Intel har ikke gjort et kjempehopp siden Sandy Bridge men har vært veldig bra hele veien siden da. Intel funker best til gaming (1080p OG høyere) og produksjonsarbeid, Intel er ikke loddet og tempen koker på de fleste enthusiast CPU-ene. Intel er helt rå på minneytelse og SSD-er.

 

Konklusjon: Intel er best på ALT utenom pris pr kjerne og temps. Selv om Intel er best på alt annet betyr det ikke at AMD er dårlig. AMD er kjempebra, men Intel er en soleklar vinner på all ytelse. Ønsker man det beste av det beste går man for Intel. Ønsker man en god platform med mange kjerner for en lav pris går man for AMD.

 

Sånn, ferdig snakket!

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da har jeg bestilt Rockit Delid-tool samt Copper IHS. Til 8700K'en.

Så får vi se om det da blir 5Ghz "lett" (tviler, men temps blir nok bedre) :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Merke:                      Intel

Modell:                      i7 8700k

Temp før:                  80-90

Vcore + frekvens før:1.4 5.3ghz

Temp etter:                65-72

Hvilken kjøler:           Corsair H110i

Kjølepasta brukt:       CLU og Kryonaut,

Vcore + frekvens:      1.4 5.3Ghz

Bench: Intel Burn T - Ikke testet mer enn 15min. 

 

HK: Gigabyte Aorus Gaming 7

AVX: OFF
Loadline Calibration: Extreme (vet ikke hva det tilsvarer på ASUS). 
 

Kommentar: Pusset ned kantene på IHS slik at den hviler på DIE. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper det går bra at jeg stiller spørsmålet mitt her.

Har nettopp mottatt en 8700K, men merker som mange andre her at temperatur er høy uten delid. Bare for å oppsummere hva jeg må ha for å delidde: Rockit 88, flytende metall og en form for lim for å lime på IHS?

 

Dette er første gang jeg eventuelt utfører det, men tenker at sålenge jeg har rette verktøy så skal dette gå bare fint med en YT video i bakgrunnen.

 

Hvilken type metall anbefales å legge? CB Liquid Ultra, Pro eller Grizzly? Vil jeg merke noen forskjell i form av temp ved bruk av copper IHS? Og til slutt, hva bruker dere som lim? Har sett noen bruke en type varmebestandig silikon på YT, men hva som vil være best har jeg ikke peiling på.

Endret av Crouser
Lenke til kommentar

Håper det går bra at jeg stiller spørsmålet mitt her.

Har nettopp mottatt en 8700K, men merker som mange andre her at temperatur er høy uten delid. Bare for å oppsummere hva jeg må ha for å delidde: Rockit 88, flytende metall og en form for lim for å lime på IHS?

 

Dette er første gang jeg eventuelt utfører det, men tenker at sålenge jeg har rette verktøy så skal dette gå bare fint med en YT video i bakgrunnen.

 

Hvilken type metall anbefales å legge? CB Liquid Ultra, Pro eller Grizzly? Vil jeg merke noen forskjell i form av temp ved bruk av copper IHS? Og til slutt, hva bruker dere som lim? Har sett noen bruke en type varmebestandig silikon på YT, men hva som vil være best har jeg ikke peiling på.

 

Ser at f.eks. digitalimpuls.no gjør dette for 500kr. Da sender du den inn så gjør de det for deg. Kan vel være smart, er vel ikke så mye dyrere enn å måtte kjøpe utstyr for å gjøre det selv og da gir de deg garanti når de gjør det.

 

https://www.digitalimpuls.no/verksted/142111/digital-impuls-delid-lga1151-fjerning-av-ihs

Lenke til kommentar

 

Håper det går bra at jeg stiller spørsmålet mitt her.

Har nettopp mottatt en 8700K, men merker som mange andre her at temperatur er høy uten delid. Bare for å oppsummere hva jeg må ha for å delidde: Rockit 88, flytende metall og en form for lim for å lime på IHS?

 

Dette er første gang jeg eventuelt utfører det, men tenker at sålenge jeg har rette verktøy så skal dette gå bare fint med en YT video i bakgrunnen.

 

Hvilken type metall anbefales å legge? CB Liquid Ultra, Pro eller Grizzly? Vil jeg merke noen forskjell i form av temp ved bruk av copper IHS? Og til slutt, hva bruker dere som lim? Har sett noen bruke en type varmebestandig silikon på YT, men hva som vil være best har jeg ikke peiling på.

 

Ser at f.eks. digitalimpuls.no gjør dette for 500kr. Da sender du den inn så gjør de det for deg. Kan vel være smart, er vel ikke så mye dyrere enn å måtte kjøpe utstyr for å gjøre det selv og da gir de deg garanti når de gjør det.

 

https://www.digitalimpuls.no/verksted/142111/digital-impuls-delid-lga1151-fjerning-av-ihs

 

 

Er gøy å gjøre selv da :)

Lenke til kommentar

Hvilken type metall anbefales å legge? CB Liquid Ultra, Pro eller Grizzly? Vil jeg merke noen forskjell i form av temp ved bruk av copper IHS? Og til slutt, hva bruker dere som lim? Har sett noen bruke en type varmebestandig silikon på YT, men hva som vil være best har jeg ikke peiling på.

Jeg har brukt Loctite Super Glue Brush On (kjøpt hos Clas Ohlson). Smører det også på de delene rundt CPU kjernen jeg vil beskytte mot flytende metall. Brukt det på 2 CPUer (og som vanlig kjølepasta på en laptop) uten problem. Mener den var oppgitt til å tåle 80~90 grader, noe som burde holde da det ikke skal være på CPU kjernen.

 

Bruker Thermal Grizzly Conductonaut.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

 

Hvilken type metall anbefales å legge? CB Liquid Ultra, Pro eller Grizzly? Vil jeg merke noen forskjell i form av temp ved bruk av copper IHS? Og til slutt, hva bruker dere som lim? Har sett noen bruke en type varmebestandig silikon på YT, men hva som vil være best har jeg ikke peiling på.

Jeg har brukt Loctite Super Glue Brush On (kjøpt hos Clas Ohlson). Smører det også på de delene rundt CPU kjernen jeg vil beskytte mot flytende metall. Brukt det på 2 CPUer (og som vanlig kjølepasta på en laptop) uten problem. Mener den var oppgitt til å tåle 80~90 grader, noe som burde holde da det ikke skal være på CPU kjernen.

 

Bruker Thermal Grizzly Conductonaut.

 

Takker for svar. Endte opp med å bestille Rockit 88 og Thermal Grizzly Conductonaut da jeg har lyst til å gjøre dette selv.

 

Har vært i dialog med digitalimpuls for å høre hva de foretrekker av produkt til å lime på IHS, og der var det Tec7 Trans Clear som gjaldt. I og med at jeg ikke har Clas Ohlson i nærheten så blir jeg sikkert å gå for Tec7. Skal være god for 95 grader.

Endret av Crouser
Lenke til kommentar

Jeg bruker Biltema sin pakningsilikon, den tåler +350 grader og ser identisk ut som den som sitter der fra før. 
Den limer og beskytter bra, men slipper enkelt vis man må delidde på nytt. 

Skeptisk til bruk av tec7 fordi den hefter/limer godt. 

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Vannpumpe/Pakningssilikon-Hoytemperatur-2000036107/

Endret av |SeVen|
Lenke til kommentar

Gamers Nexus anbefaler ikke å lime på IHS igjen. Bare en liten slipp som skal til før man må gjøre hele dritten på nytt. Og da er det kjipt om man har limt dritten fast. :p

 

Det de anbefaler er å preppe og applisere conductonaut på die, og evt. innsiden av IHS. Deretter, med CPU i sokkelen, slippe IHS ned over den. Og så klampe den fast til package med sokkel "bøylen" som holder CPU på plass med en gang.

 

De likte forøvrig også copper IHS'en man får kjøpt, selv om den bare skrelte av et par grader til. $20 liksom, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Biltema sin pakningsilikon, den tåler +350 grader og ser identisk ut som den som sitter der fra før. 

Den limer og beskytter bra, men slipper enkelt vis man må delidde på nytt. 

 

Skeptisk til bruk av tec7 fordi den hefter/limer godt. 

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Vannpumpe/Pakningssilikon-Hoytemperatur-2000036107/

 

Ja er det jeg er litt redd for, at den skal lime for godt slik at det blir vanskelig å få av ved evt bytte av pasta. 

Takker for tipset. Biltema har jeg i værtfall nærheten.

 

Gamers Nexus anbefaler ikke å lime på IHS igjen. Bare en liten slipp som skal til før man må gjøre hele dritten på nytt. Og da er det kjipt om man har limt dritten fast. :p

 

Det de anbefaler er å preppe og applisere conductonaut på die, og evt. innsiden av IHS. Deretter, med CPU i sokkelen, slippe IHS ned over den. Og så klampe den fast til package med sokkel "bøylen" som holder CPU på plass med en gang.

 

De likte forøvrig også copper IHS'en man får kjøpt, selv om den bare skrelte av et par grader til. $20 liksom, hvorfor ikke?

 

Vurderte copper IHS, men tror ikke jeg har behov for det. 

Vi får se hvor det går med bare delid i første omgang :-)

Lenke til kommentar

Halla folkens.

 

Har forsøkt å finne delid tool til Haswell-E 5820K , men.. Noen som vet om ? Evnt. noen i Østfold som har ?

 

 

Edit: Søkte litt mer, og er vist litt verre med Haswell-E.  Er limt med noe termisk epoxy eller noe.

 

Noen som har gjort det og har noen tips, eller er det bare å glemme? Hva tror dere?   

 

Litt sent svar kanskje, men vær obs på at de intel CPUene som har loddet på IHSen har du MYE mindre å hente på ved å delidde (ihvertfall ved mindre du skal kjøre helt uten IHS'en hvilket er risky og lite praktisk). Mulig at du fremdeles kunne hente ut et par grader ekstra, men du kan glemme de 10-20celcius som man ellers oppnår med liquid-metal delid.

 

Det er nettop Intel's nylige overgang til å bruke (dårlig) termisk paste i stedet for å lodde som er den primære motivasjonen for å delidde. Jeg ville ikke annbefalt det for litt eldre modeller med loddet IHS.

 

Det er sikkert et herk å rense overflatene også for hvaennfornoe loddemateriale de har brukt vil jo være i fast form, og neppe bare å gnikke vekk med litt løsemiddel slik som TIM. Mulig du faktisk må slipe eller smelte det vekk (spekulasjon), men det er ihvertfall noe du måtte undersøkt på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg ser etter noen i Bergensområdet som har en delidder tool passende for en 1151-2 CPU (enten en 8700k eller 8600k er planen).

 

Alternativt dersom der er noen supermodder i området som både har erfaring, lyst og tid til å hjelpe med selve deliddingen så blir jo det samme sak :) Å delidde manuellt er jo ingen heksekunst, men for meg er det er for dyrt utstyr til å tabbe seg ut på når jeg ikke har gjort det tidligere.

 

Når du er på budsjett som meg så er det litt sur pris på de delidding verktøyene for noe du sansynligvis bare bruker en (eller kanskje 2) ganger. Lett tilgjengelig er de heller ikke. Da vil jeg heller låne en og donere en symbolsk sum som takk.

 

--------

 

Vedrørende delidding med liquid metal (som jeg synes du nesten bør gå for dersom du først skal delidde) så ville jeg annbefale alle som gjør det å isolere alle kontakter både under IHS og over (gitt at du bruker det begge steder). Risikoen for at det skulle lekke er jo relativt lav dersom du bruker riktig mengde - men det er jo ikke alltid like enkelt å forutsi. Å isolere kontaktene er både en enkel, billig og rimelig foolproof forsikring. Bare spray litt oppi en liten beholder og smør et par lag med pensel eller q-tip om du ikke har annet. Skulle det renne da så gjør det jo ingen verdens ting - og du kan sove bedre om natten =P

 

Det eneste du må passe på er at hva du enn isolerer med bør tåle høye temperaturer (90 celcius eller mer ville jeg si for å være på sikre siden). Dette er ikke vanskelig å finne siden toleranse for høy temp er ganske standard på sånne produkter. 99% sikkert finner du det du trenger på ClasOhlson / biltema eller lignende.

 

Selv om det er nesten "common knowledge" så må jeg nesten bare gjennta det siden jeg ikke har sett det nevnt i tråden så langt: Aldri aldri aldri bruk liquid metal mot noe som er laget av aluminium (dvs. evt.kjøren din) Gallium (som brukes i liquid metal) voldtar aluminium totalt. heldigvis er IHSer nikkelplatet kobber, og begge de to er uproblematiske. Det er heller ikke vanskelig å finne kjølere av kobber eller nikkelplatet kobber.

 

-----

@Crouser

Vurderte copper IHS, men tror ikke jeg har behov for det. 

Vi får se hvor det går med bare delid i første omgang :-)

 

Å lappe ned til kopperet på IHSen i seg selv tror jeg har lite praktisk betydning (og er mye arbeid).

Det som derimot kan være mer relevant er hvor skjev IHSen er. Det meste typiske problemet på noen av dem er at IHSen er høyere på mot kantene enn mot midten. Det er lite ideelt gitt at core'en ligger i midten.

 

Om du har en slik IHS så vil det nok avhenge mye på mounting pressure du bruker om det har en betydelig negativ effekt, for alt bøyer jo seg i mikroskopisk grad når det er mountet under trykk.

 

Jeg kom faktisk over et lite triks nylig i forhold til dette - det finnes trykk-sensitive filmer som du legge mellom overflatene og som etterlater farge avhengig av hvorden trykkfordelingen var. Om du er perfeksjonist så er dette utvilsomt et veldig nyttig verktøy for å sjekke hvor gode kontaktflatene faktisk er - og dermed om det er verdt å lappe IHSen. Ikke bare sier det deg litt om hvor god kontakten er (under mounting trykk) men ikke minst viser det deg om problemet er konveks (høy i midten) eller konkav (lav i midten)

 

Jeg ville i uansett tilfelle ikke overdrevet - for det er nesten umulig å lappe helt flatt uten spesialutsyr eller ekspertise. Du vil nesten alltid slipe kantene/sidene mer enn midten. For en IHS med høye kanter er jo dette nettop det du vil - men om du går for langt og gjør IHS'en veldig conveks så er det neppe optimalt heller.

 

Gitt at du får greie temperaturer uten det (og det gjør du sikkert om du gjør en skikkelig job på deliddingen) så er det neppe verdt arbeidet vil jeg tro.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...