Gå til innhold

DELID-tråden - Post dine resultater før og etter delidding her!


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Er max verdiene som er interessante. Er etter å ha kjørt prime 95 på ftu i 15min med 23c romtemp.

 

Merkelig at en helt ny CPU også skulle hatt helt utørket kjølepasta.

Skulle nesten tro at kjøleutstyr produsentene hadde en finger med i spillet her ^^

 

Ja selvfølgelig, bare meg som er så vant til å se på current og avg på HWinfo :)

 

Det var jo en seriøs nedgang i temp. Skulle gjort dette med min 4770K før jeg solgte den og byttet den inn i 4790K. 4770K-en havnet på 99C på 4.2GHz og 1.25v så jeg trodde det var noe galt med den, og trodde ikke en delid kunne utgjøre så mye. Men etter å ha lest litt på forumer så er det jo klart at delidding i veldig mange tilfeller hjelper sinnsvakt mye :)

Endret av aklla
Sitatpyramide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja selvfølgelig, bare meg som er så vant til å se på current og avg på HWinfo :)

 

Det var jo en seriøs nedgang i temp. Skulle gjort dette med min 4770K før jeg solgte den og byttet den inn i 4790K. 4770K-en havnet på 99C på 4.2GHz og 1.25v så jeg trodde det var noe galt med den, og trodde ikke en delid kunne utgjøre så mye. Men etter å ha lest litt på forumer så er det jo klart at delidding i veldig mange tilfeller hjelper sinnsvakt mye :)

Ja, er nok ikke alle som får samme utbyttet av delidding, men er nok som du er inne på at enkelte CPUer har for mye epoxy/gap mellom IHS og die. Endret av aklla
Sitatpyramide
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Merke: Intel

Modell: i7-4790K

Temp før: 74C

Temp etter: 69C

Hvilken kjøler: Kraken X61

Kjølepasta brukt: Gelid GC Extreme mellom IHS og DIE. Noctua NT-H1 mellom IHS og kjøler

Vcore + frekvens: 1.25v 4500MHz

Delidding metode: Rockit 88

 

 

Deliddet nå i kveld. Litt skuffet over bare 5C kaldere CPU, men dette betyr vel bare at CPU-en min hadde grei kjølepasta fra før?

 

Jeg testet med vannpumpen og viftene på 100% og kjørte P95 28.10 x64 med custom 448K FFT størrelse. Vanntempen var 35C på test både før og etter delidding.

 

 

Deliddingen min var ikke gjort godt nok tydeligvis.

Hadde oversett noen limrester, og tipper limet har ekspandert litt over tid og skapt avstand mellom die og ihs.

"Deliddet" på nytt nå og fjernet alle limrester. Holdt på til kretskortet var glattpolert og strøkent, samme med kantene på IHS.

 

Temperatur før første delid: 74C (4.5GHz 1.25v)

Temperatur etter første delid: 69C (4.5GHz 1.25v)

 

Temperaturer før rens og polering nå nettopp: 95C på kjerne #3 og 79C på kjerne #1 (4.7GHz 1.344v)

Temperaturer etter rens og polering nå nettopp: 74C i gjennomsnitt over kjernene (4.7GHz 1.344v)

 

21C nedgang er jeg stort fornøyd med  :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

Merke: Intel

Modell: i7-4790K

Temp før: 74C

Temp etter: 69C

Hvilken kjøler: Kraken X61

Kjølepasta brukt: Gelid GC Extreme mellom IHS og DIE. Noctua NT-H1 mellom IHS og kjøler

Vcore + frekvens: 1.25v 4500MHz

Delidding metode: Rockit 88

 

 

Deliddet nå i kveld. Litt skuffet over bare 5C kaldere CPU, men dette betyr vel bare at CPU-en min hadde grei kjølepasta fra før?

 

Jeg testet med vannpumpen og viftene på 100% og kjørte P95 28.10 x64 med custom 448K FFT størrelse. Vanntempen var 35C på test både før og etter delidding.

 

 

Deliddingen min var ikke gjort godt nok tydeligvis.

Temperaturene lå nå på 95C på kjerne #3 og 79C på kjerne #1 (4.7GHz + 1.344 VCORE).

Hadde oversett noen limrester, og tipper limet har ekspandert litt over tid og skapt avstand mellom die og ihs.

 

"Deliddet" på nytt lå og fjernet alle limrester. Holdt på til kretskortet var glattpolert og strøkent, samme med kantene på IHS. Nå ligger tempen stabilt på 74C i gjennomsnitt over kjernene ved stresstest med Prime95 (448K FFT-størrelse). 21C nedgang er jeg stort fornøyd med :)

 

 

Hadde samme utfordring som deg, måtte skifte pasta på die hver 4. mnd. 

Løste seg med flytende metall, fikk lavere temp også. 

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg har enormt lyst til å prøve. Er bare så redd for at metallet skal renne av die og ned på elektronikken rundt :p

 

Skjer det en gang til prøver jeg en annen kjølepasta og ser om det hjelper. Har brukt Gelid GC Extreme nå og sist gang, og trodde denne skulle være egnet til die.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Tro meg, jeg har enormt lyst til å prøve. Er bare så redd for at metallet skal renne av die og ned på elektronikken rundt :p

 

Skjer det en gang til prøver jeg en annen kjølepasta og ser om det hjelper. Har brukt Gelid GC Extreme nå og sist gang, og trodde denne skulle være egnet til die.

Jeg har brukt Gelid extreme på 8 stk 4 kjernere som er delidda. Mest kjørt direct die med vannkjøling da. Best resultat.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å pusse ned IHS med sandpapir slik at den ligger helt inntil die, bruker du minimalt med pasta/CLU. Liten sjangs for at den drypper da. Er du ekstra skeptisk kan du lime på igjen IHS plata, da er du helt sikker. 

Kobberpunktene på PCB plata dekker du til med silikon som tåler varme.
Brukte selv denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Vannpumpe/Pakningssilikon-Hoytemperatur-2000036107/

 

Denne fungerer også fint til å lime på igjen IHS med (den limer lett slik at du enkelt kan fjerne IHS igjen om nødvendig). 

Enkelt å skrape vekk rester også da dette er pakningsilikon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Tips: Ikke bruk Gelid GC Extreme mellom die og ihs. 3. gangen jeg må bytte kjølepasta da den bare etter noen få uker begynner å lede varme dårlig. Forskjellen mellom kjerne 1 og 3 er nå 30 grader ved last. Skjer hver gang. Prøver annen kjølepasta neste gang og ser hvordan det blir :)

Lenke til kommentar

Tips: Ikke bruk Gelid GC Extreme mellom die og ihs. 3. gangen jeg må bytte kjølepasta da den bare etter noen få uker begynner å lede varme dårlig. Forskjellen mellom kjerne 1 og 3 er nå 30 grader ved last. Skjer hver gang. Prøver annen kjølepasta neste gang og ser hvordan det blir :)

 

Rart, fordi jeg har bare brukt GC på 7 stk...

 

Kanskje ikkje så rart da jeg kjørte "direct die cooling" :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er risken for stor for "core-crush" siden det virker som delid her betyr å ta av IHS for å bytte "pasta"?

Hva er vitsen liksom?
Dersom jeg skulle finne på å delidde (en 4790K) så er det for å få direkte kontakt mellom kjøler og core.

Lenke til kommentar

Man får mye bedre temperaturer :)

 

Om du bytter pastaen mellom die (kjernen) og lokket (ihs) og så setter det sammen igjen vil man ofte oppleve 10-20C kaldere temps på Haswell, 5-15C på Sky Lake og 10-25C på Kaby Lake :)

 

Gjør man det ordentlig skal det godt gjøres å ødelegge die.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Merke:                      Intel


Modell:                      i7 6700k


Temp før:                  60-63C


Vcore + frekvens før:1,29V 4,6GHz


Temp etter:                49-52


Hvilken kjøler:            MSI Core Frozer L


Kjølepasta brukt:       CLU på DIE, Thermal Grizzly Kryonaut mellom IHS og kjøler


Vcore + frekvens:      1,31V 4,8GHz


Delidding metode:     Rockit 88


 


Ganske fornøyd med den MSI kjølern igrunn, til tross for det litt flashy utseende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merke: Intel

Modell: i7 7700k

Temp før: 76-80

Temp etter: 57-64

Hvilken kjøler: Corsair H110i

Kjølepasta brukt: CLU på die + Kyronaut på IHS

Vcore + frekvens: [email protected] 

Delidding metode: Skrustikke + 3dprintet delid tool. 

 

Ved første forsøk ble jeg skuffet da temperatur landet på 70-75 grader. 
Skjønte det var noe feil da temperaturen på vannet var lavt, måtte være utfordringer
med å få varme fra die til kjøleren. 

 

Demonterte og pusset ned kantene(undersiden) på IHS slik at den hviler direkte på die. 
Fikk da lavere temperaturer 57-64. 


 

Endret av |SeVen|
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmmmm. Må nesten finne meg en skrustikke og få slått liden av i7-4790K-en i morgen.

 

Installerte vannkjøling på den etter lang tid med stock (^^) kjøler. Var sikker på at jeg hadde gjort noe feil ved monteringen siden tempen kom opp i 70 grader med en gang jeg stresset den. 4.6 Ghz @ 1.3 vcore. Bare noen random valgte tall for testing. Men ser jo her det ikke kan kalles uvanlig. Kommer tilbake med noen resultater i morgen ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen

Jeg har 7700k og lurer på om det er noen her som er gode med delidding.

Jeg har ikke delidding utstyr til det og vil gjerne at noen her kunne hjelpe meg, jeg kan betale for det :)

 

 

Jeg kan gjøre det for deg. Har gjort det mange ganger på flere forskjellige CPU-er og har aldri hatt uhell. Men man vet jo aldri så du må være inneforstått med risikoen :) Jeg delidder, fjerner lim og renser. Kan også relidde men anbefaler det ikke. Kan være greit å unngå dette om du trenger å bytte kjølepasta en eller annen gang. Send meg en PM om det er aktuelt :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT
Modell: i7 7700K

Temp før: 80C

Temp etter: 68C

Kjølepasta: NT-H1

Vcore + frekvens: 1.35 4.2-4.5 GHz

 

Kjøpte inn et GTX 1080 men får veldig rare FPS-målinger på BF1. Kan noen konfirmere at disse er ålreite? Jeg har en 7700K på stock og GTX 1080 på stock og verken av de overheater. På BF1 1440p Ultra får jeg 80 FPS average. På Battlegrounds 1440p High får jeg 60 FPS average. Er ikke dette litt lavt? 
Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...