Gå til innhold

DELID-tråden - Post dine resultater før og etter delidding her!


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Butikker sier du. Interessant. Trodde man gikk i kirken for innkjøp av Isopropanol. :)

 

 

Kom frem til samme konklusjon. Jeg blir ikke å lime den på plass. Brukte du nail polish eller lignende på de 4 kontaktpunktene?

 

Ja, tok meg tid til og finne en som ikke ledet strøm, hos gamersnexus.net er det en bekrivelse av hvilken type Negl lakk som er trygg.

 

Flytende El tape er vel minst like enkelt, var det jeg ville opprinnelig ha, men fant ikke noe i nærheten i farta

 

Sort: https://bilxtra.no/catalog/product/view/id/139966/s/svart/

 

Rød:https://bilxtra.no/catalog/product/view/id/139965/s/rod/

 

Sjekket en del av butikkene, fant kun på Sørlandsenteret ved Kristiansand, de har 5 av den Røde, og en stk i Trondheim(så ikke gjennom alle, men en del av dem)

 

Da jeg trengte var jeg innom/ringte alle elektro installatør og svakstrøms verkstedene i Kristiansand, ingen hadde noe slikt eller viste hvor man fikk det.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

CPU: 8600K. 5100/4800 mhz. Aida64 rapporterer vcore til 1,344V. UEFI er satt til fixed 1,36V (Dette er nok mer enn hva som trengs - kjører normalt på offset)

 

Kjøling: D5 pumpe, 2stykk 360*45 Techbay radiator. Corsair HD vifter @ 60% (1230 rpm)

 

TIM: Thermal Grizzly Conductonaut på DIE. Thermal Grizzly Kryonaut på IHS.

 

Før de-lid. Ambient 24,4°C

 

non-delid.png

Vi ser et snitt på par-og-60 grader, altså 37-38°C delta.

 

 

Etter de-lid. Ambient 25,6°C

delid.png

Vi ser et snitt på opp mot 50°C, altså 23-24°C delta.

 

Fornøyd med dette jeg. Jeg har sett større differanse tidligere (de-lid vs ikke), men jeg lurer på om man kan forklare dette med at hvis man har veldig god kjøling i utgangspunktet, så blir fortjenesten ved de-lid mindre.

 

I Rise of the Tomb Raider (samme OC) lå CPU på rundt 12°C over ambient. Det er rimelig bra syntes jeg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei, er helt ny på delid men ganske erfaren med hw.
Har en 8700k (4,6-7ghz) som skyter i været for tiden med en h100i v2 kjøler med utbytta Corsair ML120 vifter. Har fått satt ned litt bedre volts men den holder seg pent over 75-90 grader på load (Battlefield 5).
Nei, jeg vil ikke kjøpe ekwb eller lignende, har brukt for mye på pc i det siste  :dontgetit: 

Så har handlet meg Rockit 88 med Thermal grizzly conductonaut.


Leser at folk ikke vil bruke silicon, lim på IHS. Er dette noe jeg burde unngå?
Vet det er en delid-post tråd, så skal heller legge ut resultater når det er i orden. Trenger bare råd først :)

Lenke til kommentar

Ikke re-seal IHS nei - sansynligheten er ganske stor for at du da ødelegger hele gevinsten du har fått. Altså - ved å re-seal så øker du fort avstanden mellom DIE og IHS, slik at det ikke blir noen termisk gevinst.

 

Før du de-lidder så legg merke til åssen orientering og plassering IHS har oppå prosessor, så du får det tilbake på samme plass.

 

- Delid, skrap vekk alt det sorte med et plastkort og vask resten med isopropanol. 

- Vask innsiden av IHS på samme måte. 

- Legg en så liten dråpe du kan med flytende metall på DIE og spre den utover med en bomullspinne. Søler du utenfor DIE ta det opp med bomullspinne /m isopropanol

- Legg prosessor tilbake i socket

- Legg IHS tilbake oppå prosessor i riktig orientering. Forsøk så godt du kan å sentrere den perfekt.

- Lås den fast med armen på socket.

- Sett på kjøler. Done :)

 

Før du begynner kan du også sjekke om prosessoren din (IHS) er flat. Hvis ikke kan du pusse den ned med fint sandpapir (for metall). Hvis den ikke er skikkelig flat så får du dårligere kontakt med blokka.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Legg en tilsvarende liten dråpe med flytende metall på innsiden av IHS og spre den utover inni det tapete området. Fjern tape forsiktig.

 

 

Før du begynner kan du også sjekke om prosessoren din (IHS) er flat. Hvis ikke kan du pusse den ned med fint sandpapir (for metall). Hvis den ikke er skikkelig flat så får du dårligere kontakt med blokka.

 

1. Er dette nødvendig? har lest at det er nok med LM kun på "die"

2. Er "spinne testen" nok for å sjekke om IHS's er flat nok?

Lenke til kommentar

1. Tja ... Det er kanskje ikke nødvendig. Det er sånn jeg har gjort det for å få disse to flatene til å "smelte sammen" eller hva man skal kalle det. Kunne vært interesant å sjekka om det er noe forskjell på disse to metodene  :thumbup:

 

Edit: 

Tok en test med flytende metall kun på DIE. Ambient er her rundt 1,5°C lavere enn forrige test - og det gjenspeiler seg i kjernetemperaturene.

 

Konklusjon: Du har rett - man trenger ikke legge flytende metall på innsiden av IHS. Det gjør ikke noe, men det er ikke nødvendig.

 

de-lid-1-side.jpg
 

 

2. Ja det vil jeg si. Legg den på en glassflate eller noe og spinn den. Man kan ofte også se det på hvordan vanlig termisk pasta er spredd under blokka. Hvis det er helt jevnt spredd så er det OK, men hvis det ser ujevnt ut (mindre en plass) så er ikke IHS flat.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ikke noe problem med en relid/re-seal hvis man ikke ønsker at IHS skal være løs. Selv valgte jeg å lime på IHS igjen på min 8700K da jeg har litt store fingre og tenkte det var greit den satt på hvis jeg skal ha den ut av sokkelen.

 

Har Rockit88 selv med relid kit, og plasserte da bare CPU i verktøyet, la på LM etter rens, linet opp IHS og hadde litt superlim på utsiden av hvert hjørne på IHSen, så skrudde fast relid kittet og lot den stå litt. Ser ut til å fungere veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...