Gå til innhold

TEST: Xiaomi Mi Mix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- "Har ikke støtte for 800 MHz 4G"...

Det var ganske surt.

 

Det der med at den ikke er vanntett...

Gjelder det senkningstett eller også at den ikke tåler regn og/eller lett vann drev/sprut ifra kjøkkenvasken?

 

Ellers så må jeg si at jeg liker lagringsplassen som den har å by på.

Litt trist at den ikke har støtte for minnekort, men det er levelig å bruke datamaskin for å overfører til og fra Mobil-TLF'en.

 

At den også har støtte for dual-sim er definitiv et stort pluss.

 

Litt uvanlig Aspect-Ratio for en Mobil-TLF, for ikke å snakke om oppløsningen.

Kunne med fordel ha vært 4,8" som tilsvarer 480-DPI, men 360-DPI er ikke så bad det heller.

 

Det at et batteri holder koken i 3->4 dager er ikke så veldig imponerene med først øyekast.

Men legger man til grunne hva det er som batteriet skal drive så blir det hele litt mer imponerende.

 

Min første Mobil-TLF, en "Motorola T180", hadde i sin tid på papiret at den skulle kunne ligge på standby i 12 ->14 dager, og ved bruk så holdt den ut i sirka en uke av gangen.

Ved ekstrem bruk så holdt den i 2 -> 4 dager på en ladning.

 

Min andre Mobil-TLF, en "Nokia 3510", hadde i sin tid på papiret at den skulle kunne ligge på standby i 12 ->14 dager, og ved bruk så holdt den ut i sirka en uke av gangen.

Ved ekstrem bruk så holdt den i 1 -> 3 dager på en ladning.

 

Min tredje og nåværende Mobil-TLF, en "Nokia N97", hadde i sin tid på papiret at den skulle kunne ligge på standby i 12 ->14 dager, og ved bruk så holdt den ut i 3->4 dager av gangen.

Ved ekstrem bruk så holdt den i 2->3 timer på en ladning.

Det var med standard batteriet som fulgte med Mobil-TLF, på 1760mAh.

 

På høstparten i fjor så takket det batteriet for seg, men var heldig nok til å finne et erstattnings batteri med hele 3000mAh.

Siden bytte så ligger den i nesten en måned på standby, og med moderat bruk så holder den i 8->10 dager.

Ved ekstrembruk så holder den i 3->4 dager.

 

Jeg må bemerke at med ekstrembruk så mener jeg at jeg spiller ganske mye på den og snakker en god del i TLF'en, samt at jeg sender en drøss med meldinger.

Men jeg har forvane å ha slått av alt av funksjoner som jeg ikke bruker til en hver tid.

 

Jeg er rimelig sikker på at om alt av funksjoner som denne Mobil-TLF'en har å by på var aktivert til en hver tid så vil jeg måtte ha lade den på et daglig basis, selv med det nye 3000mAh-batteriet.

 

Sammenlignet med batteriet og Mobil-TLF'en i artikkelen så må jeg si at ting har sannelig gått på frem når det kommer til batteri-kapasitet og for ikke å snakke om at Mobil-TLF'er har blitt en god del mer strømsparende.

 

Er virkelig spendt på disse nye batteriene som kommer over nyåret til bærbare enheter.

 

Da det virker som at de har gitt et realt løft til droner...

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Fint med nok minne, stort batteri og kult med skjerm helt opp til toppen, men når det er utfordringer både med lyd og kamera og mobilen ikke støtter 800 MHz, ikke har nok oppløsning for VR eller er vantett kan man idag rett og slett ikke gi den 10/10.

 

Tror ikke denne telefonen er ment for VR akkurat ;)

 

Den er altfor tung til bruk med VR. Selv en S7 Edge er litt for tung til bruk i mer enn 30 minutter med Gear VR.

I tillegg er den også for stor for en optimal VR opplevelse. Men enig i de andre argumentene dine :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tek.no jeg lurer på noe.

 

Sånn som denne telefonen som blir levert med Android 6, og så finnes det mye nyere versjon ute. Tar dere hensyn til dette i test? Hvis ja burde ikke dette telle mye? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Nå er sikkert jeg rar, men dette er for min del en 100% dealbreaker ved kjøp av telefon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Full HD" på en 6.4" skjerm. Meh.

 

Full HD på 6.4" tilsvarer 4K på 25.6" dataskjerm. Men det er vel også "meh" for deg...

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en eneste person som kan se forskjell på 1080p, 1440p og 4K på en mobiltelefon. Men tall på papir er kanskje viktigere for noen enn faktiske opplevelser.

Så mye som det snakkes om VR i disse dager..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tek.no jeg lurer på noe.

 

Sånn som denne telefonen som blir levert med Android 6, og så finnes det mye nyere versjon ute. Tar dere hensyn til dette i test? Hvis ja burde ikke dette telle mye? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Nå er sikkert jeg rar, men dette er for min del en 100% dealbreaker ved kjøp av telefon.

 

 

Hvorfor skal de ta hensyn til dette? Nesten ingen telefoner har Android 7 enda.

Og hvorfor er dette en dealbreaker? Hva er det Android 7 har som du ikke kan leve uten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"Full HD" på en 6.4" skjerm. Meh.

Full HD på 6.4" tilsvarer 4K på 25.6" dataskjerm. Men det er vel også "meh" for deg...

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en eneste person som kan se forskjell på 1080p, 1440p og 4K på en mobiltelefon. Men tall på papir er kanskje viktigere for noen enn faktiske opplevelser.

Så mye som det snakkes om VR i disse dager..?

 

 

Som jeg forklarer over, så er 6.4" for stort til optimale VR opplevelser uansett, og den er også for tung til VR-bruk.

Lenke til kommentar

Forstår virkelig ikke at denne kvalifiserer til 10/10. Jeg skjønner at det er visse aspekter som 800mhz, engelsk språk i enkelte menyer og dårlig tilgjengelighet/støtte som dere mellom fingrene på, men telefonen har jo andre svakheter som dårlig samtale lyd, middelmådig kamera og ikke vanntetthet. Dette bør trekke ned og dette er virkelig ikke noen perfekt telefon. Jeg ville også lagt til en viss skepsis når det gjelder sikkerhet for dette merket men det er en subjektiv vurdering.

 

Ja, telefonen er kul som konsept, synes skjermløsningen er veldig stilig og tror dette vil bli standard etter hvert - Samsung/apple har grunn til å være skuffet over å ikke ligge i front her. Svært god batteritid er også veldig bra og noe som fortjener positiv omtale. Men, dette er første gang på lenge jeg er virkelig skuffet over tek.no som anmelder, her hadde jeg forventet mer, eller rettere sagt mindre (ca 8/10)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Spesielt med 10/10 når kameraet ikke holder mål. Jeg mener kameraet er 50% av poenget med telefoner i dag.

 

Kult med skjerm til kantene!

 

Det er svært mange som deler den meningen din, men jeg må si meg uenig.

 

De fleste bruker kameraet til lavoppløselige bilder som de legger ut på Snapchat, FB eller Instagram, og til det bruket er til og med en telefon 4-5 generasjoner tilbake som Xperia Z1 eller Galaxy S4/S5 mer enn gode nok.

 

Selvsagt, om man ikke har et skikkelig kamera ( trenger ikke være systemkamera), så er det jo greit å kunne bruke mobilen til å ta feriebiler eller bilder av sine små etc eller andre hverdagslige ting, spesielt for folk som kanskje ikke har råd til å kjøpe flere "gadgets".

 

Var nylig på en tur opp i fjellet og kikket på høstfargene etc, og selv på en strålende fin dag så jeg i ettertid at bildene min venninne tok med mobilen sin (Iphone 7) ble stort sett veldig grøtete med dårlige farger, ihvertfall når de ble lastet opp på Facebook og man så dem på en PC-skjerm. Noen var selvsagt veldig bra, men det kan rett og slett ikke sammenlignes med bildene man tar med et systemkamera eller lignende. Det er natt og dag.

 

Fototeknologien går stadig fremover, og det er bare en 6-7 år siden blant andre Panasonic og Olympus revolusjonerte markedet og for alvor fikk Canon / Nikon til å sperre opp øynene med å innføre M43-formatet, som gjorde at både kameraene og objektivene kunne lages mye mindre uten å tape noe særlig på selve kvaliteten. F.eks Panasonic GM5 får du plass til i lomma, selv om du har objektivet på ( kommer an på objektivet selvsagt).

 

Som teknologien går videre vil vi helt sikkert innen få år få enda mindre sensorer som gjør at selv i et mobilformat vil vi få gode nok kameraer til å kunne for alvor utfordre skikkelige kameraer.

 

Men slik det er idag er det laaaaangt igjen, og det er det samme om du har Sony, Samsung, Xiaomi eller Iphone telefon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...