Gå til innhold

TEST: Xiaomi Mi Mix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvor stor rolle spiller mangelen av 800 MHz-båndet? Jeg er bekymret for svært dårlig dekning uten det, da det er blant de vanligste i Norge.

Jeg startet en tråd på dette temaet for en stund siden, uten egentlig å få noe entydig svar. Min egen vurdering er at du ikke vil merke noen forskjell i tettbygde strøk, og at du mister 4G utenfor. Da er du henvist til 3G. Telefonen virker, men ikke maksimalt.

 

Men: hvorfor skal folk stresse med å kjøpe telefoner fra utlandet, med begrenset funksjonalitet, når det norske markedet flyter over av Androider der alt virker, og du får fulle forbrukerrettigheter?

Lenke til kommentar

 

Hvor stor rolle spiller mangelen av 800 MHz-båndet? Jeg er bekymret for svært dårlig dekning uten det, da det er blant de vanligste i Norge.

Jeg startet en tråd på dette temaet for en stund siden, uten egentlig å få noe entydig svar. Min egen vurdering er at du ikke vil merke noen forskjell i tettbygde strøk, og at du mister 4G utenfor. Da er du henvist til 3G. Telefonen virker, men ikke maksimalt.

 

Men: hvorfor skal folk stresse med å kjøpe telefoner fra utlandet, med begrenset funksjonalitet, når det norske markedet flyter over av Androider der alt virker, og du får fulle forbrukerrettigheter?

 

Fordi det er ytterst få telefoner i norge jeg ville kjøpt, pga. prisen er helt latterlig. Personlig betaler jeg ikke 7-8000 for en telefon.

Man kan få en telefon til under halve prisen med tett oppunder toppspesifikasjoner fra Asia. Akkurat på telefoner er jeg ikke så bekymret for norsk garanti/reklamasjon siden de nesten alltid kan syte om at den er fuktskadet eller mistet i gulvet.. som også er sant.

 

Så for min del er det ikke begrenset funksjonalitet, det er mer funksjonalitet til en billigere penge. Men det krever selvfølgelig at man gjør research selv.

 

Men skulle gjerne likt å vite mer om hvordan mangel på 800mhz påvirker bruken i praksis, om Telenor f.eks hadde hatt et dekningskart hvor de viser hvilke frekvenser de bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Gå inn på finnsenderen.no, så ser du hvilke frekvenser de bruker på de forskjellige senderne. Da vil du også se at Telenor har mange sendere utenfor tettbygd strøk, med bare 2G. Mens Telia, derimot...

Lenke til kommentar

 

Tek.no jeg lurer på noe.

 

Sånn som denne telefonen som blir levert med Android 6, og så finnes det mye nyere versjon ute. Tar dere hensyn til dette i test? Hvis ja burde ikke dette telle mye? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Nå er sikkert jeg rar, men dette er for min del en 100% dealbreaker ved kjøp av telefon.

 

Hvorfor skal de ta hensyn til dette? Nesten ingen telefoner har Android 7 enda.

Og hvorfor er dette en dealbreaker? Hva er det Android 7 har som du ikke kan leve uten?

Jeg bare spør om tek.no kan komme med en redegjørelse på dette, firdi jeg vet at jeg og noen flere synes det er en viktig faktor ved kjøp av mobil. At det ikke er dealbreaker for din del betyr vel ikke at det ikke kan være det for min del? Jeg ville heller ikke kjøpt en pc i dag med Windows Vista selv om den kunne gjort den samme nytta. Og jeg er ganske så sikker på at @fjarle hadde gjort trekk på "gammel" programvare på en pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den har Snapdragon 821 så hardware støtter LTE Band 20 (800Mhz), men det er avlåst i software. Andre Xiaomi-telefoner er opplåst ved å endre nvram-verdier og det vil sannsynligvis kunne gjøres også på denne. Har ikke vært innom Mi Mix-delen av XDA på noen uker så det kan hende problemet er løst allerede.

 

Så det du sier er at det er mulig å få inn 800 MHz med litt triksing med programvaren?

Merk at jeg ikke sier at det nødvendigvis er lurt å prøve.

Lenke til kommentar

Det beste er vel www.iwill.no. Da får du ferdig oppsett med norsk språk og google play, men aller viktigst norske kjøpslover. Greit hvis det oppsår skade på mobilen. Du kan selvsagt kjøpe ifra www.dx.com som koster rundt 6000,- inkl. norsk toll (25%), men de har ikke samme ordningen med garanti og reklamasjon som her til lands.

 

 

 

Er vel egentlig ikke ute etter en ferdig oppsatt telefon, det kan jeg godt plagest med selv. Men 8k for en telefon blir 3k for mye for meg, kjøper meg heller et GTX 1080 isåfal :))

 

Får se hvordan prisen utvikler seg i framtiden her i norge. Hadde vært fantastisk å hatt norske kjøpslover på plass ifall man er uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den har Snapdragon 821 så hardware støtter LTE Band 20 (800Mhz), men det er avlåst i software. Andre Xiaomi-telefoner er opplåst ved å endre nvram-verdier og det vil sannsynligvis kunne gjøres også på denne. Har ikke vært innom Mi Mix-delen av XDA på noen uker så det kan hende problemet er løst allerede.

Så det du sier er at det er mulig å få inn 800 MHz med litt triksing med programvaren?

Merk at jeg ikke sier at det nødvendigvis er lurt å prøve.

 

Jepp, det er mulig. Telefonen har jo Snapdragon 821 og radiomodulen er den samme i alle, og global. Så begrensningene er kun i software. Utfordringen er at noen telefoner overskriver NVRAM-verdiene ved boot, som deaktiverer de aktuelle båndene. Hvis det er tilfelle på MiMax er det mer komplisert og endringer i bootsekvensen må gjøres.

Lurt eller ikke, om man følger en metode som fungerer så er vel risikoen rimelig minimal. Forutsetter naturligvis at man vet hva man holder på med. 

Lenke til kommentar

 

 

Tek.no jeg lurer på noe.

 

Sånn som denne telefonen som blir levert med Android 6, og så finnes det mye nyere versjon ute. Tar dere hensyn til dette i test? Hvis ja burde ikke dette telle mye? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Nå er sikkert jeg rar, men dette er for min del en 100% dealbreaker ved kjøp av telefon.

 

Hvorfor skal de ta hensyn til dette? Nesten ingen telefoner har Android 7 enda.

Og hvorfor er dette en dealbreaker? Hva er det Android 7 har som du ikke kan leve uten?

Jeg bare spør om tek.no kan komme med en redegjørelse på dette, firdi jeg vet at jeg og noen flere synes det er en viktig faktor ved kjøp av mobil. At det ikke er dealbreaker for din del betyr vel ikke at det ikke kan være det for min del? Jeg ville heller ikke kjøpt en pc i dag med Windows Vista selv om den kunne gjort den samme nytta. Og jeg er ganske så sikker på at @fjarle hadde gjort trekk på "gammel" programvare på en pc.

 

 

Å påstå at Android 6 er gammelt, og å sammenligne det med Windows Vista er helt bak mål.

 

Android 6 er fortsatt den gjeldende Android plattformen. Android 7 er splitter nytt (bleeding edge), finnes nesten ikke i noen telefoner men vil komme i nærmeste fremtid til de fleste moderne Androidtelefoner. Å gi trekk for at telefonen ikke har Android 7 akkurat nå kan derfor ikke rettferdiggjøres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Tek.no jeg lurer på noe.

 

Sånn som denne telefonen som blir levert med Android 6, og så finnes det mye nyere versjon ute. Tar dere hensyn til dette i test? Hvis ja burde ikke dette telle mye? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Nå er sikkert jeg rar, men dette er for min del en 100% dealbreaker ved kjøp av telefon.

Hvorfor skal de ta hensyn til dette? Nesten ingen telefoner har Android 7 enda.

Og hvorfor er dette en dealbreaker? Hva er det Android 7 har som du ikke kan leve uten?

Jeg bare spør om tek.no kan komme med en redegjørelse på dette, firdi jeg vet at jeg og noen flere synes det er en viktig faktor ved kjøp av mobil. At det ikke er dealbreaker for din del betyr vel ikke at det ikke kan være det for min del? Jeg ville heller ikke kjøpt en pc i dag med Windows Vista selv om den kunne gjort den samme nytta. Og jeg er ganske så sikker på at @fjarle hadde gjort trekk på "gammel" programvare på en pc.

Å påstå at Android 6 er gammelt, og å sammenligne det med Windows Vista er helt bak mål.

 

Android 6 er fortsatt den gjeldende Android plattformen. Android 7 er splitter nytt (bleeding edge), finnes nesten ikke i noen telefoner men vil komme i nærmeste fremtid til de fleste moderne Androidtelefoner. Å gi trekk for at telefonen ikke har Android 7 akkurat nå kan derfor ikke rettferdiggjøres.

Spiller nytt?

 

Android 7.0-7.1 "Nougat" (codenamed Android N during development)[3] is the seventh major version of the Android operating system. First released as a beta build on March 9, 2016,[4] it was officially released on August 22, 2016.

 

Problemet er jo at sånn er det jo med Android topptelefoner at det ofte går 6 mnd + før de får oppdateringer. Hvis de overhodet får. Og selv om ikke du mener dette er viktig så er vi flere som mener at det er det. Derfor igjen må jeg si at det hadde vært fint om tek.no kunne svart om dette er noe de tenker på når de anmelder telefoner.

Lenke til kommentar

Android 6 gjør telefonen fullstendig uinteressant. Da er det google pixel som vinner klart..

 

Ganske spesiell test dere har gjort. Gir den 10/10 med såpass mye som "mangler"

 

*Ikke vanntett,

*Middels kvalitet på selfiekameraet

*Lyden under samtale kunne vært noe bedre

*Kameraet kunne vært bedre i svakt lys

*Har ikke støtte for 800 MHz 4G

Lenke til kommentar

Hmm... Xiaomi leverer ikke global ROM for telefoner som ikke selges utenfor Kina, og Mi Mix selges jo bare i Kina.
Laster man ned ROM for Mi Mix fra de offisielle sidene til MIUI (http://en.miui.com/download-317.html), får man hverken Google Play Store eller andre språk enn Engelsk/Kinesisk.

 

Xiaomi leverer riktignok global ROM på sine nettsteder, men kun til enheter solgt offisiellt utenfor Kina. Det må også påpekes at global MIUI IKKE har norsk ute av boksen, men de fikk svensk språk for noen uker tilbake (kun takket være jobb fra brukere fra svenske Swedroid). Det finnes riktignok en custom rom fra Xiaomi.eu med norsk, men den er ikke offisiell (selv om nettstedet er sånn halvveis annerkjent av Xiaomi).

 

Siden det ikke eksisterer global programvare for denne, mistenker jeg at Iwill eller deres leverandør har tuklet med ROMen selv (lagt til Google-tjenester, språk fra et eller annet sted osv), for å gjøre det enklere å bruke telefonen for den jevne bruker.
Hovedproblemet med programvaren som Iwill sender ut telefonene med, er at den IKKE VIL FÅ OPPDATERINGER. Oppdateringer kan legges inn manuellt, men problemet er at man da vil miste norsk språk, siden Xiaomi ikke lager programvare der dette medfølger. Man vil altså ved kjøp av telefoner med butikk-modifisert OS, gå glipp av sikkerhetsoppdateringer, feilrettinger og Android-versjonsoppdateringer (f.eks Nougat). Dette synes jeg egentlig er en fordel å påpeke.

En måte å se om man kjører butikk-modifisert OS på, er ved å sjekke under "About phone"/"Om telefonen" etter følgende:

  • Hvis det står "MIUI Global" under versjonnummer, men build-nummert bak inneholder teksten "CN" (China) eller "CL". Dette viser om man egentlig kjører en modifisert kinesisk ROM
  • Mangelfull oversettelse i store deler av systemet (Xiaomi er kvalitetsbevviste, og har krav til hvor mange prosent som må være oversatt)
  • Rare varsler / reklame / popups i systemet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det beste av det beste" og 10/10.... tja, er litt usikker men tror jeg er mer enig enn uenig for å si det sånn.

Synes det er viktig å få med seg at her brukes det løsninger og teknologi som vi ikke har sett  brukt i mobiler før.

Og også at Xiaomi selv beskriver den som en konsepttelefon.

Dette er et glimt av fremtiden,og apple og samsung bør nok kjenne sin besøkelsestid og komme etter med lignende løsninger. Elliptic Labs har nok allerede kontakt når det gjelder ultralydsensorer..

 

Og når det gjelder fremtiden..hva med (f.eks) en oval (mobil) dings laget av keramisk materiale (og uknuselig glass),helt uten knapper eller åpninger for minijack, minnekort,simkort(Simfrie telefoner er vel ikke så langt unna)og du lader den trådløst,eller med solenergi,eller din egen kroppsvarme eller alle tre som lademulighet.

  Den "våkner" når du ser på den,løfter eller snakker til den,og låser seg opp fordi den kjenner deg igjen. Og kansje alt du vil den skal gjøre går gjennom talekomandoer, og den gjør selvfølgelig alt du vil også ..for eksempel.

Mye av teknologien har vi allerede. Fremtiden er (heldigvis?) mye mer enn vi fatter i dag.

Det viser historien ;-)

Endret av Brew
Lenke til kommentar

 

Spiller nytt?

 

Android 7.0-7.1 "Nougat" (codenamed Android N during development)[3] is the seventh major version of the Android operating system. First released as a beta build on March 9, 2016,[4] it was officially released on August 22, 2016.

 

Problemet er jo at sånn er det jo med Android topptelefoner at det ofte går 6 mnd + før de får oppdateringer. Hvis de overhodet får. Og selv om ikke du mener dette er viktig så er vi flere som mener at det er det. Derfor igjen må jeg si at det hadde vært fint om tek.no kunne svart om dette er noe de tenker på når de anmelder telefoner.

 

Android 6 gjør telefonen fullstendig uinteressant. Da er det google pixel som vinner klart..

 

Ok, dette lurer jeg veldig på, og ingen klarer noengang å svare meg. Hvorfor er det så utrolig livsviktig for folk hvilket versjonsnummer telefonen har? Jeg lover, om Google kom med android 8.0 med INGEN endringen fra 7.0 hadde fortsatt folk på forum klaget over at den ikke hadde nyeste Android versjon.

 

Ikke nyeste Android versjon er IKKE lik ingen oppdateringer. Du får oppdateringer for sikkerhet og OS hele tiden fra produsent. 

http://googlesystem.blogspot.no/2014/06/google-play-services-delivers-security.html

Sikkerhetsoppdateringer kommer altså via Google Play.

 

Så hva får du i nyeste Android? Funksjoner. Vel, har dere tenkt over dette noen gang?

Uansett hvor ny Android versjon Pixel har, så har den uansett ikke beste kamera app på Android. Funksjoner som kommer til Android er nesten ALLTID fra andre selskaper. Noen som husker kryptering og slik i Android 6? Ja, de tok bare deler av Samsung Knox. Så Samsung mobiler på Android 5 har fortsatt krypteringen til Android 6. Og samlet minnet som kom i Android 6 er ikke på Samsung telefoner uansett(fordi det er elendig).

 

Så jeg føler ikke folk bryr seg om hva telefonen gjør, og hva som endres om de får ny Android versjon. De vil bare ha den samme dag som Google annonserer den. Hva med å faktisk sammenligne hva telefonen din kan gjøre i forhold til andre konkurrerende Android telefoner, eller iOS telefoner istedenfor å bare se på et dumt nummer som ikke betyr noe som helst? Et nummer som du finner gjemt et sted i settings gjør ikke telefonen din bedre, så hvorfor er det så mange som mener det er så viktig? Og hvorfor er det så mange som tror at hvis Android nummeret er uendret etter en oppdatering, så var det ikke en oppdatering likevel??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...