Gå til innhold

TEST: Xiaomi Mi Mix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en god redegjørelse, og jeg tror jeg forstår hva du mener. Akkurat det som blir pekt på her er vel også bevis på at produktanmeldelser så absolutt i stor grad er (og bør være) subjektive. Slik jeg leser testen virker det som om denne telefonen er mer myntet på teknologifreaker og de som er opptatt av "wow-faktor" enn dem som ønsker en praktisk (og kanskje tradisjonell?) allrounder med best mulig kamera. Det er selvsagt helt greit, og når det kommer såpass tydelig frem i testen, samtidig som enkelte ulemper også er belyst, ser jeg ikke på det som et stort problem at det dukker opp en toppkarakter her.

 

Tester er også mye mer enn karakterer, og jeg tror karakterfokuset en del lesere (ikke nødvendigvis akkurat her og nå, men generelt) har blir for simplistisk da en karakter fra 1-10 (eller fra 1-6 for den saks skyld) ikke kan være i nærheten av å fange opp absolutt alle faktorer som er aktuelle for absolutt alle brukere.

Lenke til kommentar

"Har ikke støtte for 800 MHz 4G - kan gi dårligere dekning i grisgrendte strøk"

 

Rimelig stor mangel, men fortsatt 10/10 i score? Altså jeg bor til daglig i Oslo, men dette var å tryne på målstreken for min del :)

 

Den har Snapdragon 821 så hardware støtter LTE Band 20 (800Mhz), men det er avlåst i software. Andre Xiaomi-telefoner er opplåst ved å endre nvram-verdier og det vil sannsynligvis kunne gjøres også på denne. Har ikke vært innom Mi Mix-delen av XDA på noen uker så det kan hende problemet er løst allerede.

 

 

 

"Full HD" på en 6.4" skjerm. Meh.

Full HD på 6.4" tilsvarer 4K på 25.6" dataskjerm. Men det er vel også "meh" for deg...

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en eneste person som kan se forskjell på 1080p, 1440p og 4K på en mobiltelefon. Men tall på papir er kanskje viktigere for noen enn faktiske opplevelser.

 

Helt enig, megapixel-hysteriet er nettopp det, hysteri. VR kunne vært eneste argument, om det ikke var for at VR på mobil er crap (ja, jeg har S7 Edge med Gear-headsett-tøysegreiene, har brukt det endel, still crap).

 

 

 

 

Fint med nok minne, stort batteri og kult med skjerm helt opp til toppen, men når det er utfordringer både med lyd og kamera og mobilen ikke støtter 800 MHz, ikke har nok oppløsning for VR eller er vantett kan man idag rett og slett ikke gi den 10/10.

 

Tror ikke denne telefonen er ment for VR akkurat ;)

 

Den er altfor tung til bruk med VR. Selv en S7 Edge er litt for tung til bruk i mer enn 30 minutter med Gear VR.

I tillegg er den også for stor for en optimal VR opplevelse. Men enig i de andre argumentene dine :)

 

Optimal kan uansett ikke engang nevnes i mobil-VR-sammenheng. Det er en tøysete gimmick.

 

 

 

Mi Mix er sykt lekker og jeg synes totalpakken gjør at den fortjener 10/10 til tross for at ikke alt er 100% perfekt. Problemet er egentlig prisen. Når iWill.no krever 7950,- for 128gig-utgaven, som Xiaomis egen nettbutikk skal ha 5380,- for (inkl. mva), da er det for drøyt. 2580,- i påslag.. Selgere på eBay har like ekstreme påslag, og verre. Totalpakken blir enda mer imponerende når man tar med i betraktningen at dette er en telefon som har ekstreme specs og som likevel bare koster 5400,- 

5400,- for en virkelig spydspissmobil? DET er ekstremt, og sier vel egentlig aller mest om hvor overpriset mobilene fra Apple og Samsung er. Likevel lar vi oss lure, jeg har selv en S7 Edge...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minuspunktene virker i grunn ganske små sammenlignet med resten.

Finner jeg en til rimelig pris og en fornuftig måte å få engelsk språk så er det et garantert kjøp.

Det beste er vel www.iwill.no. Da får du ferdig oppsett med norsk språk og google play, men aller viktigst norske kjøpslover. Greit hvis det oppsår skade på mobilen. Du kan selvsagt kjøpe ifra www.dx.com som koster rundt 6000,- inkl. norsk toll (25%), men de har ikke samme ordningen med garanti og reklamasjon som her til lands.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

 

"Full HD" på en 6.4" skjerm. Meh.

 

Full HD på 6.4" tilsvarer 4K på 25.6" dataskjerm. Men det er vel også "meh" for deg...

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en eneste person som kan se forskjell på 1080p, 1440p og 4K på en mobiltelefon. Men tall på papir er kanskje viktigere for noen enn faktiske opplevelser.

1. 25.6" 4K gir 166ppi imotsetning til 360ppi hos mi mix. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

2. Du sitter lenger unna skjermen når du bruker dataskjerm enn mobilskjerm

3. Det er svært normalt at skjermer over 5.5" har 1440p

4. Jeg merker forskjell mellom 1080p og 1440p.

Lenke til kommentar

Tek.no jeg lurer på noe.

 

Sånn som denne telefonen som blir levert med Android 6, og så finnes det mye nyere versjon ute. Tar dere hensyn til dette i test? Hvis ja burde ikke dette telle mye? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Nå er sikkert jeg rar, men dette er for min del en 100% dealbreaker ved kjøp av telefon.

MIUI 8 som mobilen kjører er basert over android 6 og det skal sies at det knapt er andre produsenter som har oppdatert til versjon 7 enda. Etter å ha lest litt på nettet så er Xioami godt i gang med MIUI 9 som er bastert på android 7 og det ser ut som det kommer første kvartal neste år.

Lenke til kommentar

 

Handler ikke så mye om å tryne når telefonen i utgangspunktet ikke er ment for bruk i europeiske land...

Du mener jeg ikke får lov til å påpeke at det ikke er godt nok om den skal selges i Norge? :)

 

Den er importert til Norge av www.iwill.no. Xioami har ingen offiisell salgskanal i Norge, eller Europa for den del. Som nevnt i testen Er den kun til salgs i Kina. Selv om Xioami også selger mobiler har de ikke komme dit enda.

Lenke til kommentar

 

Handler ikke så mye om å tryne når telefonen i utgangspunktet ikke er ment for bruk i europeiske land...

Du mener jeg ikke får lov til å påpeke at det ikke er godt nok om den skal selges i Norge? :)

For all del! Ville bare understreke at det ikke var Xiaomis feil, som jeg syntes kommentaren din antydet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"Full HD" på en 6.4" skjerm. Meh.

Full HD på 6.4" tilsvarer 4K på 25.6" dataskjerm. Men det er vel også "meh" for deg...

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en eneste person som kan se forskjell på 1080p, 1440p og 4K på en mobiltelefon. Men tall på papir er kanskje viktigere for noen enn faktiske opplevelser.

1. 25.6" 4K gir 166ppi imotsetning til 360ppi hos mi mix. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

2. Du sitter lenger unna skjermen når du bruker dataskjerm enn mobilskjerm

3. Det er svært normalt at skjermer over 5.5" har 1440p

4. Jeg merker forskjell mellom 1080p og 1440p.

 

 

 

Ja stemmer, jeg regnet feil.

 

Punkt 1 i ditt innlegg styrker jo bare det argumentet mitt.

 

Punkt 2: Dataskjermer på normal avstand dekker fortsatt en større del av synsfeltet til øyet enn det en mobil gjør, ikke en mindre del.

 

Punkt 3: Det har ingen verdens ting å si. Om det blir vanlig at mobiler får 16K oppløsning betyr det ikke at 1080P er dårlig når man ikke ser forskjell.

 

Og punkt 4: Nei, du ser ikke forskjell. Du tror kanskje du gjør det, men jeg vet at du faktisk ikke gjør det.

Det er bare tull at du klarer å se forskjell, det er noe du innbiller deg fordi du ønsker å se forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

"Full HD" på en 6.4" skjerm. Meh.

Full HD på 6.4" tilsvarer 4K på 25.6" dataskjerm. Men det er vel også "meh" for deg...

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en eneste person som kan se forskjell på 1080p, 1440p og 4K på en mobiltelefon. Men tall på papir er kanskje viktigere for noen enn faktiske opplevelser.

1. 25.6" 4K gir 166ppi imotsetning til 360ppi hos mi mix. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

2. Du sitter lenger unna skjermen når du bruker dataskjerm enn mobilskjerm

3. Det er svært normalt at skjermer over 5.5" har 1440p

4. Jeg merker forskjell mellom 1080p og 1440p.

 

 

 

Ja stemmer, jeg regnet feil.

 

Punkt 1 i ditt innlegg styrker jo bare det argumentet mitt.

 

Punkt 2: Dataskjermer på normal avstand dekker fortsatt en større del av synsfeltet til øyet enn det en mobil gjør, ikke en mindre del.

 

Punkt 3: Det har ingen verdens ting å si. Om det blir vanlig at mobiler får 16K oppløsning betyr det ikke at 1080P er dårlig når man ikke ser forskjell.

 

Og punkt 4: Nei, du ser ikke forskjell. Du tror kanskje du gjør det, men jeg vet at du faktisk ikke gjør det.

Det er bare tull at du klarer å se forskjell, det er noe du innbiller deg fordi du ønsker å se forskjell.

I rest my case.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Full HD" på en 6.4" skjerm. Meh.

Full HD på 6.4" tilsvarer 4K på 25.6" dataskjerm. Men det er vel også "meh" for deg...

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en eneste person som kan se forskjell på 1080p, 1440p og 4K på en mobiltelefon. Men tall på papir er kanskje viktigere for noen enn faktiske opplevelser.

1. 25.6" 4K gir 166ppi imotsetning til 360ppi hos mi mix. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

2. Du sitter lenger unna skjermen når du bruker dataskjerm enn mobilskjerm

3. Det er svært normalt at skjermer over 5.5" har 1440p

4. Jeg merker forskjell mellom 1080p og 1440p.

 

 

 

Ja stemmer, jeg regnet feil.

 

Punkt 1 i ditt innlegg styrker jo bare det argumentet mitt.

 

Punkt 2: Dataskjermer på normal avstand dekker fortsatt en større del av synsfeltet til øyet enn det en mobil gjør, ikke en mindre del.

 

Punkt 3: Det har ingen verdens ting å si. Om det blir vanlig at mobiler får 16K oppløsning betyr det ikke at 1080P er dårlig når man ikke ser forskjell.

 

Og punkt 4: Nei, du ser ikke forskjell. Du tror kanskje du gjør det, men jeg vet at du faktisk ikke gjør det.

Det er bare tull at du klarer å se forskjell, det er noe du innbiller deg fordi du ønsker å se forskjell.

I rest my case.

 

 

 

"In this experiment too, participants held the handsets close to their eyes. Out of the 26 participants, only 13 people were able to say that the display of the Galaxy S6 supported higher resolution. Four people said that they could not find out any difference. Nine people stated that the display of the Galaxy S5 appeared to show higher resolution."

http://www.ibtimes.com/quad-hd-vs-full-hd-find-out-whether-general-users-can-spot-difference-1959251

 

De holdt altså mobilene nærme ansiktet og studerte nøye etter forskjeller. 13 mente at S6 (qhd) hadde høyest oppløsning og 9 mente at S5 (1080p) hadde høyest oppløsning. Skjermstørrelsen er lik mellom begge. De siste 4 innrømmet at de ikke kunne se forskjell. I praksis 50/50 gjetting på hva som har høyest oppløsning.

 

 

Med et 100% perfekt syn må man ha følgende avstand fra skjermen for å tyde piksler under nøye studering:

  • Typical 480p phone (4” display like Galaxy S III Mini): eye starts to notice pixels from 14.73” (37.4cm)
  • Typical 720p phone (4.7” display like Nexus 4): eye starts to notice pixels from 11” (28cm)
  • Typical 1080p phone (5” display like Galaxy S5): eye starts to notice pixels from 7.8” (19.8cm)
  • Typical 1440p phone (5.5” display like expected LG G3): eye starts to notice pixels from 6.44” (16.4cm)

https://www.xda-developers.com/resolution-war-1440p-smartphones/

 

Under slike forhold må selv de med normalt syn ha lesebriller for å se klart. Så om du ser forskjeller så er nok dette bare innbilt fordi du ønsker å se forskjell.

 

- I rest my case du liksom :p

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Klarer du å holde en iPhone Plus klarer du å holde Mi Mix også.

 

Fantastisk side ved side bilde, viser litt hvor teit + serien til apple er.

 

 

 

Apple har virkelig en jobb å gjøre her ja. Men det ryktes jo (hele året?) at iPhone 8 skal by på en del endringer til det bedre på dette feltet også. 

 

Men uansett er dette en STOR telefon. Håper på lignende design egnet for oss med litt mindre hender også ette hvert :)

Lenke til kommentar

Den er pen, men det stopper der liksom med Apple for den gjør ikke noe annet bedre en telefoner som allerede finnes. Faktisk så er den ikke konkurent engang med Apple's Iphone 7 plus, og heller ikke Samsungs S7 Edge, for å ikke snakke om at den ville ikke vært verd å legge ved siden av en Note 7 om de hadde hatt ufarlige batterier.. Så de sjokkbølgene legger seg nok RASKT for det er flere merker som aldeles snart slipper toppmodeller som som vanlig gir alt og alle skikkelige truserøsk.. Full HD er dessuten katastrofalt dårlig på en så stor skjerm når vi er på vei å tippe in i 2017.

Lenke til kommentar

Så skal mobilen brukes til VR så er det altså veldig synlig forskjell på 1080P og 1440P. Man kan argumentere på at mobilen er for stor og tung for VR, men like fullt er det noen som kommer til å bruke den til VR.. og få en dårlig opplevelse pga. lav oppløsning.

 

Det er jeg helt enig i :)

 

Har selv en S7 Edge med Gear VR og 1440p blir i minste laget til VR.

 

Noe annet som også betyr mye for VR er pixel arrayet. Oculus Rift har lavere oppløsning enn Galaxy S7 Edge. Begge utnytter hele skjermen eller inntil 95% av den (man ser akkurat ikke kantene på begge to.

 

Men fortsatt er Riften mye skarpere, og føles som 3000x1800 i forhold til S7 Edge sine 1440p. Det er fordi de bruker andre pixel arrays på Rift med mindre avstand mellom pikslene :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...