Gå til innhold

– PC har vunnet kampen mot konsollene


Anbefalte innlegg

Èn grunn til at jeg fortsatt holder meg til PC er rett og slett kontrollene. Hadde det vært lagt til rette for mus/tastatur på konsoll så hadde jeg aldri kjøpt PC for å spille på. Ser mange fordeler med konsoll.

* Pris - Du får en rimeligere spillemaskin som varer i mange år

* Optimalisering - Spillene er optimalisert for akkurat den konsollen, ofte.

* Flerspiller - Du stiller temmelig likt med andre i flerspiller spill.

* Juks - Lettere å finne hacks osv på PC enn f.eks konsollene, så dette blir et litt mindre problem.

 

Så hadde vi hatt mulighet for mus/tastatur rett ut av boksen, så hadde det vært en klar vinner for meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en grunnleger for et overpriset glorete PC merke som begynner å svette da rimelige konsoller begynner å spise av 4K,HDR og VR som er vært forbeholdt noen av deres dyreste modeller.

Om konsoller etterhvert utvikler seg til å bli mer og mer like PC'er med feks. oppgraderingsmuligeter fra dag 1, så er det klart at konsoller vil begynne å bli en reell konkurrent til gaming PC'er.
Lenke til kommentar

 

Eneste fordelen konsoll har de kan produsere spill som kun er tilgjengelig på konsoll, ofte gjerne gode spill.

 

Tullball og du vet det. Det går helt fint å produsere spill som kun er tilgjengelig på PC også :)

Så si den eneste grunnen til at du har esklusive spill på konsoller i dag er at konsol selskapet eier utvikler eller ip, de spillene er heller ikke tilgjengelige på konkurentenes konsoller.

 

Er noen untak på grun av kontrollere, dette er imidlertid mer vanlig for pc spill som er designet for keyboard og mus.

Lenke til kommentar

* Pris - Du får en rimeligere spillemaskin som varer i mange år

Definitivt billgere ja. Men en high-end PC vil vare mye lenger. Så kan man gå gradene nedover i pris.

 

* Optimalisering - Spillene er optimalisert for akkurat den konsollen, ofte.

Det hjelper så lite når optimalisering av "akkurat den konsollen" vil si 30FPS(!)

 

Men er enig i at konsoll kunne blitt mer attraktivt om det hadde mus/tastatur som standard. At det tilsynelatende også er mindre juks i flerspiller er også en stor fordel for konsoll pr. idag.

Lenke til kommentar

 

Om konsoller etterhvert utvikler seg til å bli mer og mer like PC'er med feks. oppgraderingsmuligeter fra dag 1, så er det klart at konsoller vil begynne å bli en reell konkurrent til gaming PC'er.

 

 

Xbox og PlayStation er jo idag X86 baserte så disse konsollene er jo nærmere en PC en noen gang. Men jeg tror ikke vi vil se konsoller hvor du kan oppgradere deler. Men at konsoll blir som mobil/tablet som årlig blir kraftigere og bedre. Forhåpentligvis ikke like ofte med konsoll men hvert 3 år kanskje?

 

Sony og Microsoft prøver seg på en slik modell nå med PS4Pro og Scorpio til neste år. Så det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg. 

Lenke til kommentar

 

Er egentlig premisset om at det stadig er vanskeligere for konsollene å holde tritt riktig? Tenker ikke på ren regnekraft nødvendigvis, men jeg synes det var større nivåforskjeller når det gjaldt grafikk, fysikk og størrelse før enn det er nå.

Det spørs jo helt hva man sammenligner med. Sammenligner man low-end PC'er med konsoller er det nok liten forskjell. Sammenligner man high-end PC vs. konsoll er nivåforskjellen enorm.

 

Forsjellene var mye større før denne konsol generasjonen. 

De siste årene med PS3 og 360 var det ingen problem å kjøre ring rundt dem med en bærbar til under 5000 dersom du fokuserte på grafikk kort. 

I dag er forsjellene mindre, konsoller har pc arkitektur, du har den tilbakekompatible PS4 pro, og MS vil følge opp her, du begynner å få mod support 

Lenke til kommentar

 

 

 

Eneste fordelen konsoll har de kan produsere spill som kun er tilgjengelig på konsoll, ofte gjerne gode spill.

 

Tullball og du vet det. Det går helt fint å produsere spill som kun er tilgjengelig på PC også :)

Prøv å finn the last of us på pc?

Naughty Dog og utgitt av Sony Computer Entertainment lager kun spill på playsation.

Fleste tilfeller lages det spill for PS4\Xbox one først.

 

Irrelevant for utsagnet ditt. Fordelen med konsoll betyr at det er en ulempe for PC og dermed så har konsoll noe ikke PC har (hvertfall slik jeg tolker det), med andre ord så er det tullball.

 

Eneste fordelen med PC er at man kan male den grønn, det kan man ikke med konsoller :wee:

Poenget er vel at et det største salgspunktet for konsoller er de eksklusive spillene som bare finnes til den enkelte konsoll. Helt riktig at det finnes eksklusiver til PC også (og mye mer enn på noen konsoll), men for mange er det livsnødvendig (og ja, det inkluderer meg til en viss grad) å spille Forza, Halo, The Legend of Zelda, Mario, Ratchet and Clank eller Uncharted.

Lenke til kommentar

 

Han gir jo ikke et eneste argument som holder vann!

Og ser man på markedet er det jo helt urimelig å kåre noen som helst vinner...

Argumentet er jo at konsoller har blitt til små PC'er, noe som holder 100% vann. Å kåre PC(arkitekturen) som vinner er dermed fullstendig relevant, om han bruker det som en avgjørende faktor. Hva han legger i begrepet "vinner" kommer ikke fram men senere sier han også at Alienware ikke konkurrerer direkte mot konsoller, men de ser på konsoller som tilleggsprodukter i markedet.

 

At dagens konsoller bruker x86 er jo ikke et argument for at gaming-pcer vinner over konsoller. Så nei, det er ikke i nærheten av å holde vann. Hvorvidt konsollene bruker x86 eller annen arkitektur har strengt tatt mest med utviklerne å gjøre...

Lenke til kommentar

Blir feil å argumentere imot artikkelen her med at konsollene selger mest. Multiplattform spill er og forblir dårlig på PC da konsoll har vært fokuset. Hvis dere tar med rene PC spill så skjønner man fort at PC faktisk kan være den største plattformen.

I BF1 så er det rundt 70-80 000 spillere på det meste på Xbox One og enda mindre på PS4. League of Legends på PC? 14 millioner .... og så kan vi snakke om Overwatch og alle de heftige Blizzard spillene som også har enorme tall. Vi snakker millioner av spillere per spill.

Lenke til kommentar

 

 

Eneste fordelen konsoll har de kan produsere spill som kun er tilgjengelig på konsoll, ofte gjerne gode spill.

 

Tullball og du vet det. Det går helt fint å produsere spill som kun er tilgjengelig på PC også :)

Prøv å finn the last of us på pc?

Naughty Dog og utgitt av Sony Computer Entertainment lager kun spill på playsation.

Fleste tilfeller lages det spill for PS4\Xbox one først. Mest fordi der markedet ligger, og prisene er såpass stive.

Så det er godt salgsargument fordi konsoll koster ikke så mye. Særlig for barn, en fin julegave slik tenker de fleste.

 

Du finner aldri noe gode kun PC spill fortiden, ofte kun Alpha eller nybegynner som lager uferdige spill og selger det for å tjene penger på gammelt teknologi.

 

En annen ting PC manger er Xbox live\Playsation plus som gjør at du kan leie spill en kort periode.

På steam finnes det kanskje gratis perioder på enkelte spill, men må si konsoll særlig playsation 4 lager de beste spillene kun for PS4.

Antallet eksklusive titler faller stadig, og MS er ved å integrere stadig med av sin Live tjeneste mot Windows. Flere spill blir by once osv. Altså, funksjonaliteten som finnes på konsollene er ved å smelte sammen mot PC.

 

Når det gjelder markedet er det bare tull at det er på konsoll det ligger. World Wide Markcet for konsoll spill er 25,1 milliarder dollar, omtrent det samme som mobilspill. For PC er markedet på 32 milliarder dollar på nedlasting alene.

 

Over tid vil mobilspill vokse ganske enkelt pga tilgjengelighet på enheter og omfang. Men konsollmarkedet som vi kjenner det vil nok endre seg.

Lenke til kommentar

At dagens konsoller bruker x86 er jo ikke et argument for at gaming-pcer vinner over konsoller. Så nei, det er ikke i nærheten av å holde vann. Hvorvidt konsollene bruker x86 eller annen arkitektur har strengt tatt mest med utviklerne å gjøre...

Selvfølgelig holder det vann!? Om det er faktoren han bruker for å avgjøre så holder det 100%. Andre igjen kan ha andre argument for å avgjøre. Konsoller *har* forøvrig brukt andre arkitekturer før men nå er de i praksis blitt små billige PC'er. Og nei, det er ikke utviklerne som bestemmer hva slags arkitektur konsollen skal ha.
Lenke til kommentar

Forsjellene var mye større før denne konsol generasjonen. 

De siste årene med PS3 og 360 var det ingen problem å kjøre ring rundt dem med en bærbar til under 5000 dersom du fokuserte på grafikk kort. 

I dag er forsjellene mindre, konsoller har pc arkitektur, du har den tilbakekompatible PS4 pro, og MS vil følge opp her, du begynner å få mod support

Forskjellene er selvsagt mindre rett etter at konsollene har kommet i splitter nye utgaver. Men problemet er at konsollene utvikler seg fra lite til ingenting mellom hver utgivelse, mens PC'er utvikler seg kontinuerlig. Selv idag finnes det vel ingen konsoller som kjører over 60fps? 60fps er jo nærmest som "slum" å regne på en gamer PC idag.
Lenke til kommentar

 

At dagens konsoller bruker x86 er jo ikke et argument for at gaming-pcer vinner over konsoller. Så nei, det er ikke i nærheten av å holde vann. Hvorvidt konsollene bruker x86 eller annen arkitektur har strengt tatt mest med utviklerne å gjøre...

Selvfølgelig holder det vann!? Om det er faktoren han bruker for å avgjøre så holder det 100%. Andre igjen kan ha andre argument for å avgjøre. Konsoller *har* forøvrig brukt andre arkitekturer før men nå er de i praksis blitt små billige PC'er. Og nei, det er ikke utviklerne som bestemmer hva slags arkitektur konsollen skal ha.

 

Hvilken arkitektur konsoller bruker er uinteressant i denne diskusjonen. Du kan kalle en konsoll en mini-pc alt du vil, det er fortsatt en helt egen platform, og om det er x86 eller PowerPC CPU under panseret er ikke relevant.

 

Og vennligst slutt med stråmann, jeg har ikke sagt det er utviklerne som bestemmer arkitektur!

Lenke til kommentar

 

Er egentlig premisset om at det stadig er vanskeligere for konsollene å holde tritt riktig? Tenker ikke på ren regnekraft nødvendigvis, men jeg synes det var større nivåforskjeller når det gjaldt grafikk, fysikk og størrelse før enn det er nå.

Det spørs jo helt hva man sammenligner med. Sammenligner man low-end PC'er med konsoller er det nok liten forskjell. Sammenligner man high-end PC vs. konsoll er nivåforskjellen enorm.

 

Men har denne forskjellen økt? Jeg husker i allefall forskjellen mellom Halflife2, Far Cry osv. og eksempelvis Killzone var veldig stor sammenlignet med forskjellene nå som i stor grad virker å gå på noe bedre oppløsning og bildeoppdatering. Selve maskinene i seg selv er sikkert veldig mye kraftigere, men har ikke litt av diskusjonen i det siste også gått på at grafikken er blitt såpass bra at det skal veldig mye mer regnekraft til for å skape en stor forskjell. 

Lenke til kommentar

Èn grunn til at jeg fortsatt holder meg til PC er rett og slett kontrollene. Hadde det vært lagt til rette for mus/tastatur på konsoll så hadde jeg aldri kjøpt PC for å spille på. Ser mange fordeler med konsoll.

* Pris - Du får en rimeligere spillemaskin som varer i mange år

* Optimalisering - Spillene er optimalisert for akkurat den konsollen, ofte.

* Flerspiller - Du stiller temmelig likt med andre i flerspiller spill.

* Juks - Lettere å finne hacks osv på PC enn f.eks konsollene, så dette blir et litt mindre problem.

 

Så hadde vi hatt mulighet for mus/tastatur rett ut av boksen, så hadde det vært en klar vinner for meg

 

Konsoller burde adoptert mus og tastatur fra starten av. da hadde vi hatt et spillmarked uten forenkling/neddumming av spill til og passe for de elendige kontrollene som kun gir en finger betennelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har denne forskjellen økt? Jeg husker i allefall forskjellen mellom Halflife2, Far Cry osv. og eksempelvis Killzone var veldig stor sammenlignet med forskjellene nå som i stor grad virker å gå på noe bedre oppløsning og bildeoppdatering. Selve maskinene i seg selv er sikkert veldig mye kraftigere, men har ikke litt av diskusjonen i det siste også gått på at grafikken er blitt såpass bra at det skal veldig mye mer regnekraft til for å skape en stor forskjell.

Utviklingen rent tallmessig går vel tregere nå for tiden? Regner med det er mye av grunnen til at de ikke har satset like mye på hardware denne gangen.

 

Rent personlig kommer jeg nok til å foretrekke konsoll fremover slik jeg ser det. Etter at jeg gav opp stasjonær PC har jeg ikke tid, krefter, penger eller særlig lyst å drive med PC-gaming. Alt er så mye lettere på konsoll.

 

Konsoller burde adoptert mus og tastatur fra starten av. da hadde vi hatt et spillmarked uten forenkling/neddumming av spill til og passe for de elendige kontrollene som kun gir en finger betennelse.

Nei og nei. Som tidligere PC-gamer skjønner jeg godt hva du mener, men halve poenget med konsoll er at jeg skal kunne ligge på chaiselongen med en enkel håndkontroll mellom hånda ;) Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...