Gå til innhold

– PC har vunnet kampen mot konsollene


Anbefalte innlegg

Hva stopper dere fra å spille PC-spill med håndkontroll i sofaen? Det har jeg gjort i mange år...

Flere ting.

1. Prioriterer ikke tid til å drive og sette sammen egen PC.

2. Pris.

3. Konsoll bare funker.

osv

 

Fordelene med PC veier for tiden mindre for meg.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men har denne forskjellen økt? Jeg husker i allefall forskjellen mellom Halflife2, Far Cry osv. og eksempelvis Killzone var veldig stor sammenlignet med forskjellene nå som i stor grad virker å gå på noe bedre oppløsning og bildeoppdatering. Selve maskinene i seg selv er sikkert veldig mye kraftigere, men har ikke litt av diskusjonen i det siste også gått på at grafikken er blitt såpass bra at det skal veldig mye mer regnekraft til for å skape en stor forskjell.

Utviklingen rent tallmessig går vel tregere nå for tiden? Regner med det er mye av grunnen til at de ikke har satset like mye på hardware denne gangen.

 

Rent personlig kommer jeg nok til å foretrekke konsoll fremover slik jeg ser det. Etter at jeg gav opp stasjonær PC har jeg ikke tid, krefter, penger eller særlig lyst å drive med PC-gaming. Alt er så mye lettere på konsoll.

 

Konsoller burde adoptert mus og tastatur fra starten av. da hadde vi hatt et spillmarked uten forenkling/neddumming av spill til og passe for de elendige kontrollene som kun gir en finger betennelse.

Nei og nei. Som tidligere PC-gamer skjønner jeg godt hva du mener, men halve poenget med konsoll er at jeg skal kunne ligge på chaiselongen med en enkel håndkontroll mellom hånda ;)

 

Utviklingen går tregere og grafikken har blitt såpass bra at det er stadig vanskligere å gjøre den betydlig bedre.

 

Persjonelig misliker jeg unøyaktigheten av kontrollere men spiller kun konsoll hos venner så det er nok mest en vanesak for meg selv om kontrollere er mindre nøyaktige. 

Værre er det hvor lite du ser. Er vant til 24-28" på 40 cm avstand, da blir en 60 " tv flere meter unna knøttliten. 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Hva stopper dere fra å spille PC-spill med håndkontroll i sofaen? Det har jeg gjort i mange år...

Flere ting.

1. Prioriterer ikke tid til å drive og sette sammen egen PC.

2. Pris.

3. Konsoll bare funker.

osv

 

Fordelene med PC veier for tiden mindre for meg.

 

1 og 2 er esklusive, du kan kjøpe en spill pc som passer under tven men de er dyre, det er også en temmelig dediket pc som er knotete å bruke til annet en spill. 

3 er lite problemer med pcer i dag, men det er klart om du har en egen pc for spilling og en laptop ved siden av blir det dobblet opp. 

 

Hovedfordelen er fleksiblitet og mods slik jeg ser det. 

Er også litt induviduelt, jeg har en kraftig pc og trenger den pga job og andre hobbyer. 

Om du primært trenger en liten og lett bærbar ellers er det en konflikt. 

 

 

Endret av magne.moe
Lenke til kommentar

Tror fortsatt kun de mest dedikerte spillerene vil holde seg til pc. En gjennomsnittsspiller er ikke like opptatt av å ha siste hw etc. og det er fortsatt billigere og lettere og forholde seg til en konsoll.

Skulle gaming laptoppene falle drastisk i pris vil kanskje dette endre seg noe, men skal du ha en god gaming laptopp i dag må du ihvertfall ut med 20 000,-, det er fortsatt 10x dyrere enn en konsoll.

 

En gjennomsnittsspiller spiller vel PC? (om man ser bort fra mobil)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nei og nei. Som tidligere PC-gamer skjønner jeg godt hva du mener, men halve poenget med konsoll er at jeg skal kunne ligge på chaiselongen med en enkel håndkontroll mellom hånda ;)

Syns også det er noe av det deilige med konsoll ;) Noen spill er fantastisk med håndkontroll.

Men hvis jeg spiller FPS-spill vil jeg aller helst bruke mus/tastatur. 

Hva stopper dere fra å spille PC-spill med håndkontroll i sofaen? Det har jeg gjort i mange år...

 

Det fine med PC er at du kan VELGE hva du vil spille med. Du kan også velge hvilken kontroll du ønsker å bruke. Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4, Wii, Wii U, Steam kontroll, logitech osv...

 

 

Ikke bare det, da kan man emulere masse andre systemer, OG det fungerer mye bedre som en HTPC i tilegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

1 og 2 er esklusive, du kan kjøpe en spill pc som passer under tven men de er dyre, det er også en temmelig dediket pc som er knotete å bruke til annet en spill. 

3 er lite problemer med pcer i dag, men det er klart om du har en egen pc for spilling og en laptop ved siden av blir det dobblet opp.

Med nummer tre mener jeg også det her med brukervennlighet.

 

Hovedfordelen er fleksiblitet og mods slik jeg ser det. 

Er også litt induviduelt, jeg har en kraftig pc og trenger den pga job og andre hobbyer. 

Om du primært trenger en liten og lett bærbar ellers er det en konflikt.

Ja, absolutt. Og at den kan brukes til mye forskjellig. Den dag jeg går bort fra Android-mediesenter så blir det kanskje en HTPC som også kan brukes til gaming. Per i dag orker jeg ikke tanken på alt oppsett og penger som må til.
Lenke til kommentar

Han har endel gode poeng. Konsoller er igrunn det samme som små "fattigmanns gamer-PC'er": PC'er med dårligere og billigere hardware. Det er bra at de hardwaremessige nærmer seg helt samme arkitekur men det som alltid har vært , og er problemet, med PC vs. Konsoll er at spillene i 99% av alle tilfeller utvikles til konsoll, med deres begrensede hardware og dårlige interface, og disse negative begrensingene overføres veldig ofte til PC versjonene.

Om utviklerne etterhvert blir bedre til å lage spill som skalerer bra, vil riktignok noe av dette problemet forsvinne. En felles hardware plattform(dvs. arkitektur) er i veldig stor grad med på å fasilitere en slik utvikling.

 

Men konsollene er en nødvendighet for å få solgt nok spill slik at industrien går rundt. Er jo ikke alle som har 10-15k+ å svi av på en god gaming pc :-)

Lenke til kommentar

 

Vi får komme tilbake til saken når det selges flere spill til PC enn til Konsoll...

hva baserer du dette på ? Tror du må lese litt mer før du kommer med løse teorier :) For bare i salg så taper konsoll hardt. https://www.onmsft.com/news/pc-games-still-rule-consoles-mobile-2015-sales

 

 

Det der er bare digitalt omsatte spill og sier ingen ting om noe forholdstall. I denne er PC ganske ubetytelig om du ser på den ene boksen til høyre "Global Software by Platform": http://www.vgchartz.com/yearly/2016/Global/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...