Gå til innhold

Elbiler er ikke nødvendig for å nå strengere utslippskrav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Biler med ennå mer avanserte og kompliserte fossilmotorer må være en gavepakke for bilverkstedene.

I dag er det flere bileiere som prøver å fjerne eller blokkere utstyr som skal redusere utslippene, fordi disse krever vesentlig mer og dyrere vedlikehold når bilene er blitt noen år gamle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Svenskene og finnene kommer til å være "fossilfrie" innen 2030 pga satsing på BTL-drivstoff fra avfall. Både elbiler og hydrogenbiler er egentlig bare tull, da vi kan bruke klimanøytralt btl-drivstoff og syntetisk drivstoff laget av avfall og overskuddskraft. Og ja, det er rikelig med avfall og overskuddskraft!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Biler med ennå mer avanserte og kompliserte fossilmotorer må være en gavepakke for bilverkstedene.

I dag er det flere bileiere som prøver å fjerne eller blokkere utstyr som skal redusere utslippene, fordi disse krever vesentlig mer og dyrere vedlikehold når bilene er blitt noen år gamle.

 

Det er korrekt at en del fjerner/blokkerer EGR-komponenter og partikkelfiltre. Problemet er imidlertid lite, og behovet for å gjøre dette vil forsvinne etterhvert som vi går over til mye renere BTL-drivstoff og syntetisk drivstoff som gir mye mindre avleiringer og i tillegg er klimanøytralt. Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at det er et reellt problem, så jeg vil gjerne se kilden din om du har faste tall på dette.

 

Noen faste tall på dette eksisterer nok ikke, da mye av dette blir ignorert på EU-kontrollen, men anbefaler å f.eks. google EGR og blokkering på norsk eller engelsk, eller hvilket som helst annet språk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det skjønner jeg. Jeg er aktiv i bil-miljøet selv, og jeg er klar over at det er folk som huler ut katalysatorer, fyrer opp dieselinnsprøytningen og blokkerer EGR. Jeg tviler derimot på at dette er aktuelt for noen andre enn rånergutta på landet, og at de som ikke blir tatt vil gi et utslag verdt å diskutere.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Svenskene og finnene kommer til å være "fossilfrie" innen 2030 pga satsing på BTL-drivstoff fra avfall. Både elbiler og hydrogenbiler er egentlig bare tull, da vi kan bruke klimanøytralt btl-drivstoff og syntetisk drivstoff laget av avfall og overskuddskraft. Og ja, det er rikelig med avfall og overskuddskraft!

 

Vi har hørt det nå, alle 300 gangene. 

 

Bortsett fra at han nå tar avstand fra hydrogen. Det er nye toner fra vår lokale shill. Lurer på hva som skjedde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å sette denne umulighet ytterligere i perspektiv: Verdens total produksjon av matoljer (Palme, soya, oliven, peanøtt og solsikke) er på om lag 1300 mill. fat/år. Det tilsvarer 15 dagers oljeproduksjon. Når langt mer enn halvparten av oljen brukes som drivstoff for våre transportsystemer er det innlysende at matoljer og biomasse ikke kan erstatte råolje. Dessuten vil det resultere i utstrakt sultedød for mennesker og dyr om store landbruksarealer benyttes til å produsere drivstoff heller enn mat. Det er også et poeng at virkningsgraden for konvertering av sollys til biologisk materiale, er i beste fall 4 %, mens et PV-panel konverterer 15 % til elkraft. Dessuten passer PV-paneler best i ørkenen hvor mat ikke kan produseres og få mennesker vil bo. Sollys er det plenty av og det er gratis, og vi har nok ørken. Energi fra slik anlegg kan lagres og distribueres i form av hydrogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det 400 ppm (parts per million), med CO2 i atmosfæren.

95% av dette hører til jordens eget kretsløp av denne livsviktige gassen, som er opphavet og grunnlaget for alt liv, CO2!

Hele verdens bilpark står for et CO2 utslipp som tilsvarer 0,8 ppm!

Dette vil si at, hvis vi fjernet alle, ville CO2 nivået gå ned fra 400 til 399,2 ppm.

Altså omtrent 100% null effekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det 400 ppm (parts per million), med CO2 i atmosfæren.

95% av dette hører til jordens eget kretsløp av denne livsviktige gassen, som er opphavet og grunnlaget for alt liv, CO2!

Hele verdens bilpark står for et CO2 utslipp som tilsvarer 0,8 ppm!

Dette vil si at, hvis vi fjernet alle, ville CO2 nivået gå ned fra 400 til 399,2 ppm.

Altså omtrent 100% null effekt!

 

Det er lov å tenke litt, å kvitte seg med bilpark fører til andre ting enn kun fjerning av de lokale utslippene. 

 

Men ja, bil er langt i fra det største problemet men det er noe vi enkelt kan gjøre noe med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svenskene og finnene kommer til å være "fossilfrie" innen 2030 pga satsing på BTL-drivstoff fra avfall. Både elbiler og hydrogenbiler er egentlig bare tull, da vi kan bruke klimanøytralt btl-drivstoff og syntetisk drivstoff laget av avfall og overskuddskraft. Og ja, det er rikelig med avfall og overskuddskraft!

 

Klimanøytralt btl-drivstoff finst ikkje. Dette har kanskje svenskane innsett, sidan dei byggjer elektrifiserte vegar (http://www.tu.no/artikler/vil-bygge-elektrisk-vei-pa-arlanda-i-2016/223469) og ein gigafabrikk for batteri (http://www.tu.no/artikler/na-satser-svenskene-pa-sin-egen-tesla-gigafactory/364657) og Volvo seier dei skal elektrifisere heile flåten (https://www.cnet.com/roadshow/news/volvo-to-electrify-entire-fleet-battery-electric-vehicle-2019/).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det 400 ppm (parts per million), med CO2 i atmosfæren.

95% av dette hører til jordens eget kretsløp av denne livsviktige gassen, som er opphavet og grunnlaget for alt liv, CO2!

Eg er litt usikker på deg, men dei fleste andre her er ikkje grønsaker.

 

Hele verdens bilpark står for et CO2 utslipp som tilsvarer 0,8 ppm!

Dette vil si at, hvis vi fjernet alle, ville CO2 nivået gå ned fra 400 til 399,2 ppm.

Altså omtrent 100% null effekt!

 

Det har endå mindre effekt om eg sluttar å betale skatt. Eg har vurdert det lenge. Det har mikroskopisk effekt på norsk økonomi, og på verdsøkonomien vil det ikkje vere merkbart i det heile. Då finst det vel ikkje noko sakleg argument for at eg skal betale skatt?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å innføre påbud om landstrøm til skip? Norge er en sinke på dette feltet.

Når fem supplyskip ved kai forurenser like mye som 30 000 personbiler burde vi kanskje starte der det monner mest.

 

Godt poeng, i tillegg til utslipp fra skorsteinene lager de også mye støy for de som bor nær kaien.

 

Forøvrig forurenser ikke supplyskipene mindre når de ikke ligger til kaien...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...