Gå til innhold

Dette er bilen som snur opp ned på bilindustrien


Anbefalte innlegg

 

Også en bonus at bilen ser 10xbedre ut og det føles mye bedre å støtte Musk som er årsaken til at elbiler i det hele tatt kom seg forbi Think stadiet.

GM som eier Opel er mer kjent for å sabotere elbiler. (ref EV1)

 

Har du sett for mye på youtube? EV1 sine produksjonskostnader hadde blitt så enorme, at det ikke var noe poeng å gå videre med den modellen.

Hvorfor hadde GM insistert på å lease ut alle EV1?

Hvorfor tok GM å hentet alle EV1 som var leaset ut og destruerte dem?

Hvorfor ikke bare øke prisen til det som var prod kostnad + litt profitt?

Merkelig oppførsel av GM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noterer meg at "Tesla sekten" igjen går amok og påkaller sin herre Musk nærmest å være gudebegavet.

 

Dette viser bare narraktigeheten og den totale manglen på kunnskap om tema. Tesla er verken ny eller Elron Musk sin. Det er simpelt hen reintroduksjonen av GM EV1. Verken mere eller mindre. For å gi reintroduksjonen av EV1 også en massemanipulrende side og funksjon, ble det fremstillt som om Elron Musk har oppfunnet dette og "gått en tung vei alene" for å fremstille "Tesla".

 

Jeg ler godt at kunnskapsløsheten som råder rundt fenomenet "Tesla". Jeg ler derimot ikke av hvordan dette bilkonseptet sarver og rakker ned på den store oppfinneren Tesla sitt navn. Det minner meg om utestedet på Lillehammer som ble kalt "Marcello", som henvist til Marcello Haugen. Fullstendig respektløst.

 

Tesla er EV1 med Elron Musk som ny messias.

 

Dersom man ønsker å kommentere, debattere eller mene noe om det, må man først se dokumentaren "Who Killed The Electric Car?

 

Se den og tenke litt selv. Kansje sove på det til og med før man raljere og virkelig går hardt inn for å vise at man intent forsto og intet kunne om tema.

 

Uansett. Bye bye Tesla sekten... Her kommer slemme fakta.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

 

Klovn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke litt svakt å sammenligne denne med en tesla i første omagang da den er i en helt annen prisklasse(halve prisen)...

 

Det blir ca samme pris for Ampera-E som Model 3 (35 000 dollar = 290 000NOK) Vet ikke om det kommer påslag fra forhandler i Norge, så mulig den havner noe over, men blir fortsatt "samme prisklasse"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Også en bonus at bilen ser 10xbedre ut og det føles mye bedre å støtte Musk som er årsaken til at elbiler i det hele tatt kom seg forbi Think stadiet.

GM som eier Opel er mer kjent for å sabotere elbiler. (ref EV1)

 

Har du sett for mye på youtube? EV1 sine produksjonskostnader hadde blitt så enorme, at det ikke var noe poeng å gå videre med den modellen.

Hvorfor hadde GM insistert på å lease ut alle EV1?

Hvorfor tok GM å hentet alle EV1 som var leaset ut og destruerte dem?

Hvorfor ikke bare øke prisen til det som var prod kostnad + litt profitt?

Merkelig oppførsel av GM.

"Hvorfor leasing?" Fordi GM ønsket å ha kontroll på bilene. GM ønsket ikke å ha livsvarig ansvar (service, deler etc) for en et lite opplag av eksperimentbiler. "Hvorfor ikke bare øke prisen til det som var prod kostnad + litt profitt?" Fordi hver bil trolig kostet et par millioner per stykk!

 

Nye biler lages først som prototyper og deretter lages noen hundre på et testsamlebånd for å finne fram til svakheter. Da alle disse bilene vil skille seg i større eller mindre grad fra den normale produksjonen, blir de alle destruerte (så vidt jeg vet, har selv opplevd en slik bil). Bilfabrikken vil ikke at det skal dukke opp en odde bil som de må ta ansvar for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det blir ca samme pris for Ampera-E som Model 3 (35 000 dollar = 290 000NOK) Vet ikke om det kommer påslag fra forhandler i Norge, så mulig den havner noe over, men blir fortsatt "samme prisklasse"

 

vet ikke kildene dine men når jeg går på teslas nettside og velger 75kwt batteri(rekkevidde 490km) står det at den koster 655 000,-

 

Redigert: så du nå sammenlignet med Model 3, som har 345km rekkevidde som er en del mindre...

Endret av Civilix
  • Liker 2
Lenke til kommentar

vet ikke kildene dine men når jeg går på teslas nettside og velger 75kwt batteri(rekkevidde 490km) står det at den koster 655 000,-

Tesla Model 3, ikke Tesla Model S. Model 3 kommer til Norge trolig rundt mars 2018, altså ligger den noe sånt som 9 mnd bak Ampera-e, men den vil ha ganske tilsvarende pris, rekkevidde, ytelse, mm. De er altså relativt sammenlignbare.

 

(Men på Model 3 vil man etter all sansynlighet kunne velge mellom mange oppgraderinger. Forvent at dyreste Model 3 fort kan komme opp mot 600k NOK. Da med 50% mer rekkevidde enn Ampera-e, 5-96 km/t på 2,4 sekunder, nivå 5 selvkjøring, osv.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det blir ca samme pris for Ampera-E som Model 3 (35 000 dollar = 290 000NOK) Vet ikke om det kommer påslag fra forhandler i Norge, så mulig den havner noe over, men blir fortsatt "samme prisklasse"

 

vet ikke kildene dine men når jeg går på teslas nettside og velger 75kwt batteri(rekkevidde 490km) står det at den koster 655 000,-

 

Redigert: så du nå sammenlignet med Model 3, som har 345km rekkevidde som er en del mindre...

Du har antagelig sett på model S. Model 3 er ikke i salg enda. Kommer i beste fall til USA om ca 1 år og i Norge noe senere:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

https://www.tesla.com/no_NO/model3

Blir Teslas "folkemodell".

Lenke til kommentar
Du har antagelig sett på model S. Model 3 er ikke i salg enda. Kommer i beste fall til USA om ca 1 år og i Norge noe senere:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

https://www.tesla.com/no_NO/model3

Blir Teslas "folkemodell".

 

Forutsatt at de bruker samme målemetode vil jeg ikke si at 350 og 500 km rekkevidde plasserer de i samme klasse selv om prisen er tilsvarende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir ca samme pris for Ampera-E som Model 3 (35 000 dollar = 290 000NOK) Vet ikke om det kommer påslag fra forhandler i Norge, så mulig den havner noe over, men blir fortsatt "samme prisklasse"

 

vet ikke kildene dine men når jeg går på teslas nettside og velger 75kwt batteri(rekkevidde 490km) står det at den koster 655 000,-

 

Redigert: så du nå sammenlignet med Model 3, som har 345km rekkevidde som er en del mindre...

Model 3 lover 345km etter EPA.

Ampera-E lover 383km etter EPA.

Kilder:

http://www.tu.no/artikler/denne-slar-tesla-model-3-pa-rekkevidde/351453

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

 

Du har rett i at Opel får noe lenger rekkevidde, men de 4 mila er verdt å ofre for det andre man heller får med Tesla mener jeg.

Vet ikke hva de 490 km er i henhold til til men skal man sammenligne rekkevidder må man bruke samme standard, så vil begge gå tilsvarende opp og ned ettersom hvor krevende standarden er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forutsatt at de bruker samme målemetode vil jeg ikke si at 350 og 500 km rekkevidde plasserer de i samme klasse selv om prisen er tilsvarende...

Det er ikke snakk om samme målemetode. I USA er Bolt/Ampera-e oppgitt med 383 km rekkevidde. Rekkevidden til Model 3 er ikke offentliggjort, men den skal være over 345 km. Det er altså snakk om sånn ca samme rekkevidde.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noterer meg at "Tesla sekten" igjen går amok og påkaller sin herre Musk nærmest å være gudebegavet.

 

Dette viser bare narraktigeheten og den totale manglen på kunnskap om tema. Tesla er verken ny eller Elron Musk sin. Det er simpelt hen reintroduksjonen av GM EV1. Verken mere eller mindre. For å gi reintroduksjonen av EV1 også en massemanipulrende side og funksjon, ble det fremstillt som om Elron Musk har oppfunnet dette og "gått en tung vei alene" for å fremstille "Tesla".

 

Jeg ler godt at kunnskapsløsheten som råder rundt fenomenet "Tesla". Jeg ler derimot ikke av hvordan dette bilkonseptet sarver og rakker ned på den store oppfinneren Tesla sitt navn. Det minner meg om utestedet på Lillehammer som ble kalt "Marcello", som henvist til Marcello Haugen. Fullstendig respektløst.

 

Tesla er EV1 med Elron Musk som ny messias.

 

Dersom man ønsker å kommentere, debattere eller mene noe om det, må man først se dokumentaren "Who Killed The Electric Car?

 

Se den og tenke litt selv. Kansje sove på det til og med før man raljere og virkelig går hardt inn for å vise at man intent forsto og intet kunne om tema.

 

Uansett. Bye bye Tesla sekten... Her kommer slemme fakta.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

 

 

Som om EV-1 var først. Ler ut høyt. Om du leser litt bilhistorie så var el-bil faktisk veldig vanlig rundt omkring det forrige århundreskiftet, sammen med den dampdrevne bilen. Men, forbrenningsmotoren viste seg snart å ha mange fordeler man på den tiden, og i mange år etter, ikke uten videre kunne se bort i fra. Det var ikke noen diger konspirasjon, det var bare enkelt og greit en bedre løsning.

 

Så kan man argumenter for at utviklingen sikkert hadde gått raskere om man hadde satset på elektrisk hele tiden, siden den gang. Om forbrenningsmotoren aldri kom. Kanskje det. Kanskje ikke. Kanskje hadde utviklingen av bil og ikke minst fly stagnert veldig lenge, med det resultat at utviklingen i verden også hadde stagnert. Hvem vet. Det er også veldig til skepsis om hvor vidt man i dag klarer å takle behovet for å kunne lade bilene, en infrastruktur som man vanskelig kunne ha bygget ut uten utstrakt behov for en forbrenningsmotor.

 

Så konseptet El-Bil er ikke noe som alltid har kunnet være konkurransedyktig mot forbrenningsmotorer. Det er ikke noe som utelukkende har vært overlegen teknologi der store krefter i bransjen har vært den eneste årsaken til at utviklingen ikke kom før nå. Selv om sistnevnte også er en medvirkende og viktig årsak sett ut i fra de senere tiårene.

 

Og med medvirkning mener jeg da også manglende velvilje og vilje til å satse mye penger. EV-1 var et godt forsøk, men det var ikke godt nok. Det var et dyrt prøveprosjekt som hadde store problemer, og som kostet svært mye i en tid der bransjen allerede hadde begynt å få store problemer. Man turte ikke ta sjansen på at man kunne lykkes og at markedet ville være der, det tok heller ikke lang tid før store bilkonserner i USA begynte å velte. I 1999 var hverken teknologien eller markedet helt der enda, og det var ikke rett fram å se at det ville bli det med det første. Vi skal heller ikke glemme at utvikling av biler ikke er et rent amerikansk fenomen, og om bransjen tidligere kunne revolusjonert verden med el-bil, så ville det ha skjedd. Like vell skjedde det nettopp i det landet hvor man mener El-bilen ble drept at El-bilen også virkelig gjenoppstod. I det minste mentalt i hodene til folk.

 

Med det sagt så var det krefter med vikarierende motiver på spill, så klart. Men hadde den altomfavnende konspirasjonen være årsaken til at EV-1 ikke lyktes så ville Musk også ha feilet. For som mange vet hadde også Tesla kjelpestore tekniske problemer, og de slet enorm økonomisk. De ble til slutt reddet av et statlig subsidie som åpnet for at de klarte å lansere ideen om Tesla S. Og det var ingen som kunne forutse hvor populær den ble. Men vi skal heller ikke glemme at det er svært mange land der den ikke er eller har vært like populær. Lille Norge ble takket være sine enorme avgifter på bil og subsidier på el-bil en av de største kundene til Tesla. Det sier litt om resten av verden. Tesla var nisje i lang tid, selv om de fremstår som populære nå.

 

Det er mange biter som skal falle på plass før en teknolog blir disruptive. iPhone var på langt nær den første mobilen med touch, men det var like vel den som redefinerte markedet. Flere hadde forsøkt tidligere. Mange var skeptiske til ikke å ha knapper. Men plutselig funket produktet, konseptet, teknologien og timingen mot markedet sammen, og en kjempeendring var et faktum. Det samme skjer her nå med bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Never mind om man er Tesla-patriot eller ikke - selv har jeg ikke funnet en Tesla som passer for mine behov om å kjøpe noe på rett side av årslønna - men Musks innovasjoner *er* noe å se opp til. Opp, på taket. Han finner det kanskje ikke opp selv, men de solcelle-takene han nettopp demonstrerte... Dersom påstandene om pris er i nærheten av oppnåelige, ville det aldri vært aktuelt å kjøpe noe annet enn slike tak. Disse er like klare for overkasting av et nytt marked som dersom de første MP3-spillerne folk hørte om ikke var 32MB Rio-spillere men 2007-modeller av Ipad.

Om man skal kalle ham visjonær eller forretningsmann, så kaster han over markeder. Og så langt har det vært til gode for oss.

 

 

Edit: 8GB? Wtf brain. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...