Gå til innhold

Dette er bilen som snur opp ned på bilindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fristende bil, men jeg heller mer mot Model 3 siden den kommer med hengerfeste og 4-hjulstrekk.

 

Også en bonus at bilen ser 10xbedre ut og det føles mye bedre å støtte Musk som er årsaken til at elbiler i det hele tatt kom seg forbi Think stadiet.

GM som eier Opel er mer kjent for å sabotere elbiler. (ref EV1)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noterer meg at "Tesla sekten" igjen går amok og påkaller sin herre Musk nærmest å være gudebegavet.

 

Dette viser bare narraktigeheten og den totale manglen på kunnskap om tema. Tesla er verken ny eller Elron Musk sin. Det er simpelt hen reintroduksjonen av GM EV1. Verken mere eller mindre. For å gi reintroduksjonen av EV1 også en massemanipulrende side og funksjon, ble det fremstillt som om Elron Musk har oppfunnet dette og "gått en tung vei alene" for å fremstille "Tesla".

 

Jeg ler godt at kunnskapsløsheten som råder rundt fenomenet "Tesla". Jeg ler derimot ikke av hvordan dette bilkonseptet sarver og rakker ned på den store oppfinneren Tesla sitt navn. Det minner meg om utestedet på Lillehammer som ble kalt "Marcello", som henvist til Marcello Haugen. Fullstendig respektløst.

 

Tesla er EV1 med Elron Musk som ny messias.

 

Dersom man ønsker å kommentere, debattere eller mene noe om det, må man først se dokumentaren "Who Killed The Electric Car?

 

Se den og tenke litt selv. Kansje sove på det til og med før man raljere og virkelig går hardt inn for å vise at man intent forsto og intet kunne om tema.

 

Uansett. Bye bye Tesla sekten... Her kommer slemme fakta.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

...

Et tilsvarende bilde av Tesla hadde ikke vært så forskjellig fra Opels.

Prøvde å finne ett bedre bilde men finner det ikkje... men vist ett tilsvarende bilde av Tesla ikkje hadde vært så forskjellig hvordan forklarer du det store bagasjerommet?

 

Selv på Tesla med dual motor er det plass til bagasje framme...

 

edit-

 

Søkte litt meir på Google og fant nokon fleire bilder og det er som du seier, er ikkje så forskjellige men kan sjå ut som Tesla har greid å gjera det meir "kompakt"...

 

edit-

Endret av X672
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også en bonus at bilen ser 10xbedre ut og det føles mye bedre å støtte Musk som er årsaken til at elbiler i det hele tatt kom seg forbi Think stadiet.

GM som eier Opel er mer kjent for å sabotere elbiler. (ref EV1)

 

Har du sett for mye på youtube? EV1 sine produksjonskostnader hadde blitt så enorme, at det ikke var noe poeng å gå videre med den modellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Masse innbitt anti-Tesla-ræl ispedd jantelov og grønn misunnelse.)

 

Det er klart at Tesla oppsto på grunnlag av EV1, videre gjennom konseptbilen T-Zero, samt Roadster etc. Det imponerende med Tesla er ikke dette, men hva de har klart å gjøre med teknologien - innovasjon og nytenkning langt utover det grunnlaget EV1 kunne stå for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noterer meg at "Tesla sekten" igjen går amok og påkaller sin herre Musk nærmest å være gudebegavet.

 

Dette viser bare narraktigeheten og den totale manglen på kunnskap om tema. Tesla er verken ny eller Elron Musk sin. Det er simpelt hen reintroduksjonen av GM EV1. Verken mere eller mindre. For å gi reintroduksjonen av EV1 også en massemanipulrende side og funksjon, ble det fremstillt som om Elron Musk har oppfunnet dette og "gått en tung vei alene" for å fremstille "Tesla".

 

Jeg ler godt at kunnskapsløsheten som råder rundt fenomenet "Tesla". Jeg ler derimot ikke av hvordan dette bilkonseptet sarver og rakker ned på den store oppfinneren Tesla sitt navn. Det minner meg om utestedet på Lillehammer som ble kalt "Marcello", som henvist til Marcello Haugen. Fullstendig respektløst.

 

Tesla er EV1 med Elron Musk som ny messias.

 

Dersom man ønsker å kommentere, debattere eller mene noe om det, må man først se dokumentaren "Who Killed The Electric Car?

 

Se den og tenke litt selv. Kansje sove på det til og med før man raljere og virkelig går hardt inn for å vise at man intent forsto og intet kunne om tema.

 

Uansett. Bye bye Tesla sekten... Her kommer slemme fakta.

 

Huff, du var litt sint da. Det er vel ingen som påstår at Musk fant opp elbilen, men videoen din viser jo hvilke mektige krefter som har kjempet mot slike. Da er det jo nesten et mirakel, det Musk har fått til.

 

Videoen din viser altså at Musk må være en langt mer driftig og dyktig mann enn man skulle tro. Tenk at han klarer å overvinne mektige interesser som tidligere har klart å drepe tilsvarende initiativer!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har du sett for mye på youtube? EV1 sine produksjonskostnader hadde blitt så enorme, at det ikke var noe poeng å gå videre med den modellen.

Dette er nok sant. Det var først med introduksjonen av li-ion at elbilen egentlig fikk livets rett.

 

Men GM hadde ikke trengt å ta tilbake alle bilene og kjøre de i en stor kvern. Det finnes ikke en eneste funksjonell EV1; GM fikk tatt knekken på de alle. I Norge er det nok ikke ekstremt mange som vet om EV1, men i California så er det fortsatt mange som er opprørt over det GM gjorde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noterer meg at "Tesla sekten" igjen går amok og påkaller sin herre Musk nærmest å være gudebegavet.

Nøyer meg med å kalle Musk den siste industrimagnat. I et hav av Naysayers. Og nei, jeg har ikke, og skal nok heller ikke ha Tesla elbil. Men jeg må beundre mannen for hva han faktisk har fått til i en verden der vestlig industri stort sett ruller over med buken i været. Musk er antitesen til HP sin Carly Fiorina eller Nokia sin muldvarp Stephen Elop. 

 

Dette viser bare narraktigeheten og den totale manglen på kunnskap om tema. Tesla er verken ny eller Elron Musk sin.

Det er simpelthen reintroduksjonen av GM EV1. 

Interessant. Forklar. Slik jeg ser saken, så er EV1 et av resultatene av statlige amerikanske penger for revitalisering av en amerikansk bilindustri fullstendig overkjørt av japansk bilindustri, helt tilbake til 70-tallet og fremover. Unnskyldningen for disse subsidiene var utslippsreduksjon, men utenlandske bilprodusenter ble eksplisitt holdt utenfor det gode selskap. Har tidligere her i TU vært innom planetgirkassa til både Chevrolet Volt og Toyota Prius. Den har bakgrunn i den samme krigen.

 

Og det toppet seg med de heller kortlivede utslippsreglene til  California Air Resources Board (CARB,) som GM sin EV1 og Ford sitt oppkjøp av Think er et direkte svar på. 

 

At Tesla startet sitt liv fra den samme offentlige pengesekken er ikke så overraskende. Det som er imponerende er at de klarte overleve og til og med blomstre også etter at krana ble stengt igjen - Musk viste verden at elbil ikke måtte være en sur Sinclair C5 eller Think, men derimot kunne ligne på en sportsbil med misunnelsespotensial. Nettopp det ble vendepunktet for elbil, ikke noe annet. Omtrent på samme måte som SUV ikke var tema i Norge før Porsche Cayenne begynte dukke opp på Snarøya, Nesøya og omkringliggende strøk...

 

Teknisk har EV1 og Tesla bare overfladiske likheter, likheter de begge deler med alle andre elbiler. Musk har ikke funnet opp en dritt, men han har som Henry Ford klart sette sammen eksisterende til en pakke folk står i kø for å kjøpe.  

 

Jeg ler derimot ikke av hvordan dette bilkonseptet sarver og rakker ned på den store oppfinneren Tesla sitt navn. 

En god tid tilbake kom også jeg i dette forum i skade for å utbasunere at vi har Nikola Tesla å takke for trefase induksjonsmotoren. Jeg ble den gang helt korrekt korrigert på den saken, da Tesla faktisk rappet induksjonsmotoren fra professor Galileo Ferraris sitt design - oppfunnet i 1885 og publisert 22 April 1888 i "Royal Academy of Sciences."

 

Bare at Tesla sin sponsor Westinghouse hadde råd til å kjøre rettsak over de amerikanske patentene (First to invent, ikke publish) og klarte i tredje instans å vinne på mildt sagt tvilsomt vis. Deretter satte den uovertrufne amerikanske PR maskinen i gang, og verden glemte Ferraris. Trefase-temaet har vi forøvrig mest Mikhail Dolivo-Dobrovsky på AEG å takke for.

 

• http://www.edisontechcenter.org/AC-PowerHistory.html

• http://www.edisontechcenter.org/GalileoFerraris.html

 

Så forsiktig med å hylle Nikola Tesla - han har flere svin på skogen. Ikke bare Edison som var drittsekk.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du sett for mye på youtube? EV1 sine produksjonskostnader hadde blitt så enorme, at det ikke var noe poeng å gå videre med den modellen.

 

Jeg kan nesten ikke forestille meg noe mere vanvittig en å ikke bare fremstille aldeles udokumterte usannheter som sakens fakta, men i tillegg undergrave seg selv og sitt eget innlegg med å dokumenterer at man ikke engang forstår at Youtube faktisk bare er en budbringer, et sted man kan laste opp dokumentarer, klipp fra TV og annet kjent som video.

 

At noe ligger på Youtube er liksom forsøkt fremstillt som noe negativt? Hvor lavt kan man senke debatten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Har du sett for mye på youtube? EV1 sine produksjonskostnader hadde blitt så enorme, at det ikke var noe poeng å gå videre med den modellen.

Dette er nok sant. Det var først med introduksjonen av li-ion at elbilen egentlig fikk livets rett.

 

Men GM hadde ikke trengt å ta tilbake alle bilene og kjøre de i en stor kvern. Det finnes ikke en eneste funksjonell EV1; GM fikk tatt knekken på de alle. I Norge er det nok ikke ekstremt mange som vet om EV1, men i California så er det fortsatt mange som er opprørt over det GM gjorde.

 

Her er en som har gjemt unna en (ca 13.30 ut i videoen)

https://www.youtube.com/watch?v=ljPSA6FBdYk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderte å bestille når de åpnet for dette, men da bablet de om sommer 2017.

Nå om jul 2017 og begynnelsen på 2018.

 

Forhåndsbetaling eller ei, jeg bestiller ikke en bil et halvt år før jeg kan få den. Skal jeg bestille bil vil jeg helst ha den neste uke, men kan vente opp til en måned.

 

Alt over det er uaktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noterer meg at "Tesla sekten" igjen går amok og påkaller sin herre Musk nærmest å være gudebegavet.

 

Dette viser bare narraktigeheten og den totale manglen på kunnskap om tema. Tesla er verken ny eller Elron Musk sin. Det er simpelt hen reintroduksjonen av GM EV1. Verken mere eller mindre. For å gi reintroduksjonen av EV1 også en massemanipulrende side og funksjon, ble det fremstillt som om Elron Musk har oppfunnet dette og "gått en tung vei alene" for å fremstille "Tesla".

 

Jeg ler godt at kunnskapsløsheten som råder rundt fenomenet "Tesla". Jeg ler derimot ikke av hvordan dette bilkonseptet sarver og rakker ned på den store oppfinneren Tesla sitt navn. Det minner meg om utestedet på Lillehammer som ble kalt "Marcello", som henvist til Marcello Haugen. Fullstendig respektløst.

 

Tesla er EV1 med Elron Musk som ny messias.

 

Dersom man ønsker å kommentere, debattere eller mene noe om det, må man først se dokumentaren "Who Killed The Electric Car?

 

Se den og tenke litt selv. Kansje sove på det til og med før man raljere og virkelig går hardt inn for å vise at man intent forsto og intet kunne om tema.

 

Uansett. Bye bye Tesla sekten... Her kommer slemme fakta.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

 

Hei Atle,

 

Jeg antar det er meg du refererer til som Tesla Sekten.

Jeg føler for å presisere at jeg ikke eier noen Tesla per i dag, men synes model 3 virker som det beste valget hvis man først skal over på utslipps fri bil. Ampera-E kommer på en klar 2. plass et lite hakk bak. Hovedsaklig pga at den ikke har mulighet for hengerfeste så vidt jeg har skjønt. Det at jeg anser Tesla som et "snillere/bedre" firma enn GM kommer mest som en bonus.

 

Synes ikke det er noe å hisse seg opp over egentlig...

 

Du forenkler også ganske kraftig ved å si at Tesla er en ren kopi av EV1 - Det blir jo som å si at en ny golf er en ren kopi av en boble. Ja de bruker begge samme konsept for fremdrift, men det har skjedd en merkbar forbedring på veien.

 

Er enig i at Musk ikke har "funnet opp noe" - han har satt sammen og forbedret eksisterende teknologi på en imponerende måte. Og så var han den første som skjønte at for at elbiler skal bli noe all vil ha kan så er det en fordel at den ikke ser ut som en elbil.

 

Jeg har sett "Who Killed the Electric Car" og synes ikke det var god GM reklame ihvertfall - EV1 må vel være den eneste bilen i historien som har blitt masse destruert på den måten der. Virket på meg som at det var skjulte motiver bak dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...