Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trump har en firårig ordinær Bsc , bachlorgrad, hvor han tok de to første årene på Fordham University og de to siste årene på Wharton School. Han har ingen MBA fra Wharton School; som er det som holdes høyt. Det er stor forskjell på en "ordinær" bsc kontra en mba når vi ser på det amerikanske universitetssystemet. Spesielt når det er snakk om finans og økonomi.

Når det gjelder en bsc er det, vil jeg tippe, et antall med skoler som har lik eller høyere prestige (og kvalitet) enn kombinasjonen med Fordham og Wharton. Litt mindre hvis en holder seg til kun økonomifaget. En må også huske at Wharton på 60 tallet ikke nødvendigvis er det samme som det er i dag, ikke at jeg skal spekulere.

Wharton er den beste undergrad (BS) business school i USA, ikke bare MBA idag. Den har vært i «ivy league» i veldig lang tid. Den er langtfra «ordinært».

The University of Pennsylvania’s Wharton School has been named the number one undergraduate business program in the nation in U.S. News & World Report’s 2018 best college rankings,

Read more: The Best Undergraduate Business Programs for 2018 | Investopedia https://www.investopedia.com/insights/best-undergraduate-business-programs-2018/#ixzz5PDdZbXos

1 av 3 er ikke nødvendigvis et stort tall for universitetsutdannelse, men hvis vi "kontrollerer" for inntekt som tilsvarer middelklasse eller øvre middelklasse (på den tiden) så er nok tallet en del høyere som igjen alminneliggjør Trumps utdanning.

Når du ekskluderer store deler av befolkningen, så kan du ikke si noe om «alminnelige» amerikanere.

Jeg vil si Trump som arvet penger etc. og vokste opp i komparativ/eksplisitt rikdom er noe hans liv reflekterer og sånn sett er han en del av de høyere sosiale strata. Det jeg burde presisert er at Trump aldri har blitt alment akseptert i New York eliten. Nå er denne kanskje en elite i eliten, så det blir kanskje en tangent.

’enig Endret av jjkoggan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er høyt utdannet. Vi har nok rimelig bra universiteter i Norge, men jeg har ikke opplevd universitetsutdannelsen som politisk objektiv, og jeg har gått på både samfunnsvitenskapelig og teknisk-naturvitenskaplig fakultet. Jeg kjenner godt til vitenskapsteori og vitenskaplige metoder. Dette synes jeg er interessante og gode emner. Det er et filosofisk spørsmål om eller i hvor stor grad det er mulig for oss mennesker å være objektive, men jeg går ikke inn på den debatten her. Jeg mener det bør være et mål for skolene i Norge å være politisk nøytrale, innenfor en gitt ramme av demokrati og menneskerettigheter. Rammen som er satt er sosialdemokrati. Men ikke engang innenfor denne rammen er skolevesenet nøytralt, slik som jeg ser det. Videre observerer jeg at folk som står til venstre, mener at utdannelsvesenet er nøytralt, mens de som står til høyre mener at det ikke er nøytralt. Det er på samme vis med media, virker det som.

Takk for et oppriktig svar. 

Det er ikke selve debatten jeg referer til. Poenget er at vitenskapen i seg selv ikke klarer være objektiv. I all hovedsak fordi det i fag utenfor naturvitenskapligen ofte ikke har et objektivt korrekt svar. Det er alltids et eller annet som påvirker, forenkler, unntak og så videre som forskere er med på å velge, tolke og så videre. Selve problemstillingen kan også i seg selv være politisk ladet eller ikke kunne være nøytral uansett hvor mye man prøver. En del, om ikke mye eller alt, av samfunnsforskningen er av en slik art. Er ikke problemstillingen nøytral kan begrensninger i metode legge føringer som ikke nødvendigvis er ønskelig, men samtidig bedre enn ingenting.

Så lenge det finnes akademisk frihet og akademia skal ta for seg forskning av både teoretisk og praktisk natur er det ikke mulig å ha absolutt objektiv forskning utenfor naturvitenskapen (de kan kanskje debaterers det også, men er ikke relevant for dette). Valg som må tas innenfor de gjeldende rammer påvirker utfallet av forskningen. Utenfor naturvitenskapen blir ting komplisert fordi det ikke er en objektiv sannhet. Innenfor mange fag er det vel kjente retninger som har forskjellige løsninger på felles forståtte problemer. Ikke at en er absolutt korrekt og den andre absolutt feil.

Universiteter og vitenskap er kompliserte greier og menneskelig natur er bare en av mange begrensninger.

Skrevet

Takk for et oppriktig svar. 

Det er ikke selve debatten jeg referer til. Poenget er at vitenskapen i seg selv ikke klarer være objektiv. I all hovedsak fordi det i fag utenfor naturvitenskapligen ofte ikke har et objektivt korrekt svar. Det er alltids et eller annet som påvirker, forenkler, unntak og så videre som forskere er med på å velge, tolke og så videre. Selve problemstillingen kan også i seg selv være politisk ladet eller ikke kunne være nøytral uansett hvor mye man prøver. En del, om ikke mye eller alt, av samfunnsforskningen er av en slik art. Er ikke problemstillingen nøytral kan begrensninger i metode legge føringer som ikke nødvendigvis er ønskelig, men samtidig bedre enn ingenting.

Så lenge det finnes akademisk frihet og akademia skal ta for seg forskning av både teoretisk og praktisk natur er det ikke mulig å ha absolutt objektiv forskning utenfor naturvitenskapen (de kan kanskje debaterers det også, men er ikke relevant for dette). Valg som må tas innenfor de gjeldende rammer påvirker utfallet av forskningen. Utenfor naturvitenskapen blir ting komplisert fordi det ikke er en objektiv sannhet. Innenfor mange fag er det vel kjente retninger som har forskjellige løsninger på felles forståtte problemer. Ikke at en er absolutt korrekt og den andre absolutt feil.

Universiteter og vitenskap er kompliserte greier og menneskelig natur er bare en av mange begrensninger.

Godt innlegg.

Jeg mener samfunnsvitenskap bør ha objektivitet som ideal og mål, på samme vis som naturvitenskap. Det er noe som bør strebes etter, selv om det ikke er fullt oppnåelig i virkeligheten. Hvordan skal man stole på lærere og forskningsresultater, hvis man mistenker politiske føringer eller bias? Samtidig tror jeg du har rett i det du skriver. Det er komplisert, ja. Men siden det er en avsporing fra Trump, lar jeg være å skrive mer om dette på denne tråden.

Skrevet

Trump har da holdt mange av sine valgløfter. Lavere skatt, færre reguleringer, høyere toll på import, omprioritering på statsbudsjett, som mer penger til militæret, kjempe mot IS osv. Han har vel holdt de aller fleste av sine valgløfter, og han har fortsatt to år igjen av sin første periode.

Lett å gjøre når du bruker executive actions og en kongress som leder deg. Hvis demokratene blir flertallet i kongressen så forsvinner valgløftene og hans manglende kompetanse som leder gjør han verre enn de fleste presidenter.
Skrevet

Leste nettopp om det selv og jeg ble overrasket over Trumps kommentar. For en gangs skyld kunne han oppføre seg.

Er ikke sikkert det er Trump, husk at det er "to" som bruker Donald Trump sin Twitter, han selv og noen på hans straff.

Er meldingen uten skrivefeil og holder seg saklig er det vanligvis ikke Trump selv som har skrevet den.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Siste:
McCains kiste vil bli presentert for den siste ære og farvel i rotundaen i Capitol-komplekset i DC ila. uken, og deretter tilsvarende i Arizona før hans begravelse. Det vil bli messe i National Cathedral i DC. Dette tilsvarer deler av arrangementet etter Reagans bortgang i juni 2004.

McCain ønsket ikke Trumps deltagelse i sin begravelse, men Pence skal visstnok være invitert.

John McCain to Lie in State at Capitols in Washington and Arizona
https://www.nytimes.com/2018/08/25/us/politics/john-mccain-funeral.html
"WASHINGTON — Senator John McCain, who died on Saturday at age 81, will lie in state in the Capitol Rotunda and receive a full dress funeral service at the Washington National Cathedral.
Mr. McCain, who served for two decades in the Navy after graduating from the Naval Academy and who represented Arizona in Congress for 35 years, will also lie in state at the Arizona Capitol before his burial in Annapolis, Md., a Republican official involved in the planning said.
The senator’s office said an official memorial schedule would be announced once funeral arrangements were finalized.
"
"Two Republicans familiar with the planning said that Presidents George W. Bush and Barack Obama have been asked to offer eulogies at his funeral."

Senator Chuck Schumer (D-NY) foreslår at Russel-bygget, det eldste av senatets kontorbygg, og som ble oppkalt etter demokraten Senator Richard Brevard Russel Jr i 1972, nå blir omdøpt til McCain-bygget.

Endret av xRun
Skrevet

Dette er et typisk protokoll slik at fokuset er mer på den som døde enn presidenten.

Det var ikke protokoll, det var et personlig ønske fra McCain.
Skrevet

Da er det jo isåfall en gest fra presidenten selv, og ikke etter personlig ønske fra avdøde.

Nei, ikke nødvendigvis. Slektninger kan ønske atsirkuset som kommer alltid med en president hindrer fokuset på de som døde, akkurat som du gjør nå.
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. Slektninger kan ønske atsirkuset som kommer alltid med en president hindrer fokuset på de som døde, akkurat som du gjør nå.

Dette var et ønske fra McCain. Det var hverken protokoll eller slektninger. Presidenten har ikke mulighet til å vise denne gesten da han er uønsket i begravelsen.
Skrevet

Dette var et ønske fra McCain. Det var hverken protokoll eller slektninger. Presidenten har ikke mulighet til å vise denne gesten da han er uønsket i begravelsen.

Denne gangen, men ikke andre ganger
Skrevet (endret)

Det er jo McCain sin begravelse vi snakker om her? Hva har den å gjøre med "andre ganger"?

Det var det du snakket om. Jeg snakket generellt å si at det var ganske typiske Endret av jjkoggan
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...