Gå til innhold

Rockstar bekrefter Red Dead Redemption 2


Anbefalte innlegg

 

 

Digitalt salg av spill er dominert av pc med et salg i 2015 på 32 milliarder dollar, der veldig mye av inntektene kommer fra Free To Play-spill og MMO'er. Mer enn halvparten av inntektene kommer fra dette ca 17 milliarder dollar og da gjenstår ca 15 milliarder i inntekter som kommer fra normalt salg over disk etc.

 

Mer relevant for denne diskusjonen er at konsollspill solgte for 25 milliarder dollar, og svært mye av dette salget ikke kommer fra MMO, så dette er 10 milliarder dollar mer enn på pc.

 

Så hva betyr dette? Konsoller er foretrukket plattform fordi de relativt sett genererer mer inntekter for utvikler/utgiver enn pc-spill med mindre du lanserer et MMOspill eller Free To Play. Alle hackerne på pc kommer som en ren bonus.

 

kilde: http://www.ign.com/articles/2016/01/27/pc-dominated-worldwide-game-revenue-in-2015

 

Artikkelen handler kun om digitalt, i tillegg til de 15 milliardene kommer salg over disk for PC. I tillegg til at "konsoller" ikke er en plattform.

 

AtW

 

Ja, det er riktig. Men fysisk salg av pc-spill er knapt tilstede som artikkelen nevner, og størsteparten av inntektene på pc kommer fortsatt fra MMO/Free To Play osv og "vanlige" spill eller hva man nå skal kalle det. Siden denne listen ikke viser de inntektene fra fysisk salg på konsoll vil jo denne sammenligningen bli enda tydeligere når man snakker pc vs konsoll og hva som lønner seg..

 

 

Knapt tilstede må jo være en overdrivelse, selv om det er mindre? (sjekket noen tall fra USA i 2015, og der var det snakk om ca 40% fysisk, selv 10% vil ha en vesentlig innvirkning på tallene) Og tallet for konsoller det sammenliknes mot er jo inkludert fysiske salg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers er de spillene som ser best ut og kjører best på konsoll kun gitt ut på konsoll så glad de fokuserer på en platform. Kan de heller porte det over etterpå som med GTA. Denne typen spill er mye bedre på konsoll uansett, så sant du ikke har satt opp pcen din til og være som en kraftig konsoll.

 

 

Takk for dagens gode latter. Det finnes ingenting som "en kraftig konsoll".

 

Synes ellers denne forklarer forskjellen på pc og konsoll ganske greit.

 

Lu7eP7QIawRIm0Pk4AJg_632eb16fc42db384f9f

Lenke til kommentar

Det interessante for Rockstar vil jo ikke være de samlede tallene for PC vs Xbone/PS4, men tallene for enkeltspillene. Det at PC-markedet er digert på f2p og sosiale spill er revnende likegyldig når det kommer til en kost/nytte-analyse for porting av RDR2 til pc. Men hvis vi ser på tallene for GTAV, ser vi at PC genererte 205 mill USD, mens konsollene (dessverre ikke individuelle tall) genererte 322. Så PC burde være et attraktivt marked for Rockstar med hensyn til port av RDR2. Og det vet de selvfølgelig. Min gjetning blir at det kommer på PC etter hvert, spørsmålet blir om du vil/gidder å vente.

 

Kilde til tallene: http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-01-26-pc-trumps-mobile-console-in-booming-usd61bn-digital-games-market

Lenke til kommentar

Det interessante for Rockstar vil jo ikke være de samlede tallene for PC vs Xbone/PS4, men tallene for enkeltspillene. Det at PC-markedet er digert på f2p og sosiale spill er revnende likegyldig når det kommer til en kost/nytte-analyse for porting av RDR2 til pc. Men hvis vi ser på tallene for GTAV, ser vi at PC genererte 205 mill USD, mens konsollene (dessverre ikke individuelle tall) genererte 322. Så PC burde være et attraktivt marked for Rockstar med hensyn til port av RDR2. Og det vet de selvfølgelig. Min gjetning blir at det kommer på PC etter hvert, spørsmålet blir om du vil/gidder å vente.

 

Kilde til tallene: http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-01-26-pc-trumps-mobile-console-in-booming-usd61bn-digital-games-market

De tallene gjelder kun salg fra 2015, om jeg leser rapporten fra SuperData riktig.

 

Grand Theft Auto V kom ut på Xbox 360 og PlayStation 3 i 2013, og Xbox One og PlayStation 4 i november 2014. PC-versjonen ble sluppet april 2015. Da er det ikke så rart at nettopp den ligger så godt an der.

 

Merk også at tallene kun gjelder digitalt salg. Jeg har ikke statistikk på om PC som plattform har en større andel av fysisk salg sammenlignet med konsoll, så jeg vil ikke si noe konkret om det. 

Endret av Arodem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det interessante for Rockstar vil jo ikke være de samlede tallene for PC vs Xbone/PS4, men tallene for enkeltspillene. Det at PC-markedet er digert på f2p og sosiale spill er revnende likegyldig når det kommer til en kost/nytte-analyse for porting av RDR2 til pc. Men hvis vi ser på tallene for GTAV, ser vi at PC genererte 205 mill USD, mens konsollene (dessverre ikke individuelle tall) genererte 322. Så PC burde være et attraktivt marked for Rockstar med hensyn til port av RDR2. Og det vet de selvfølgelig. Min gjetning blir at det kommer på PC etter hvert, spørsmålet blir om du vil/gidder å vente.

 

Kilde til tallene: http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-01-26-pc-trumps-mobile-console-in-booming-usd61bn-digital-games-market

De tallene gjelder kun salg fra 2015, om jeg leser rapporten fra SuperData riktig.

 

Grand Theft Auto V kom ut på Xbox 360 og PlayStation 3 i 2013, og Xbox One og PlayStation 4 i november 2014. PC-versjonen ble sluppet april 2015. Da er det ikke så rart at nettopp den ligger så godt an der.

 

Merk også at tallene kun gjelder digitalt salg. Jeg har ikke statistikk på om PC som plattform har en større andel av fysisk salg sammenlignet med konsoll, så jeg vil ikke si noe konkret om det. 

 

 

Jeg vet ikke helt jeg, nå selger spill vanligvis mer i starten, men selger de vanligvis mindre i 1-13 måneder etter release enn 0-8 (PC-utgaven hadde ikke vært ute hele året)

 

AtW

Lenke til kommentar

Den artikkelen viser også til den samme rapporten som utelukker salg av fysiske medium der pc har svært lave tall i motsetning til konsoll som har rundt 40% som kommer i tillegg. Pc er med andre ord helt utkonkurrert i den sammenhengen.

PWC forventer at digitalt salg av spill står for en tredjedel på konsoller først i 2020:

http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-06-08-digital-games-to-account-for-a-third-of-console-revenues-in-2020-pwc

 

Selvfølgelig synd for de som kun forholder seg til pc og ikke kjøper seg konsoll for å spille RDR2, men Rockstar merker ikke de som evt avstår fra spillet i denne omgang i påvente av en evt pc-port dersom den kommer.

Lenke til kommentar

Den artikkelen viser også til den samme rapporten som utelukker salg av fysiske medium der pc har svært lave tall i motsetning til konsoll som har rundt 40% som kommer i tillegg. Pc er med andre ord helt utkonkurrert i den sammenhengen.

PWC forventer at digitalt salg av spill står for en tredjedel på konsoller først i 2020:

http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-06-08-digital-games-to-account-for-a-third-of-console-revenues-in-2020-pwc

 

Selvfølgelig synd for de som kun forholder seg til pc og ikke kjøper seg konsoll for å spille RDR2, men Rockstar merker ikke de som evt avstår fra spillet i denne omgang i påvente av en evt pc-port dersom den kommer.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener, kan du forklare litt nærmere?

 

Min forståelse er: Artikkelen du først postet ser på kun digitale PC-salg, og sammenlikner det litt lenger ned med totale konsollsalg.

- Artikkelen påstår at retail er veldig lite for PC.

- Andre artikler indikerer at retail for PC (inkludert den du lenker til), ligger på 10-40%.

 

Er det noe av det du er uenig i, evt hva og hvorfor? (beklager alle spørsmålene, men henger ikke helt med på hva du mener)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det interessante for Rockstar vil jo ikke være de samlede tallene for PC vs Xbone/PS4, men tallene for enkeltspillene. Det at PC-markedet er digert på f2p og sosiale spill er revnende likegyldig når det kommer til en kost/nytte-analyse for porting av RDR2 til pc. Men hvis vi ser på tallene for GTAV, ser vi at PC genererte 205 mill USD, mens konsollene (dessverre ikke individuelle tall) genererte 322. Så PC burde være et attraktivt marked for Rockstar med hensyn til port av RDR2. Og det vet de selvfølgelig. Min gjetning blir at det kommer på PC etter hvert, spørsmålet blir om du vil/gidder å vente.

 

Kilde til tallene: http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-01-26-pc-trumps-mobile-console-in-booming-usd61bn-digital-games-market

De tallene gjelder kun salg fra 2015, om jeg leser rapporten fra SuperData riktig.

 

Grand Theft Auto V kom ut på Xbox 360 og PlayStation 3 i 2013, og Xbox One og PlayStation 4 i november 2014. PC-versjonen ble sluppet april 2015. Da er det ikke så rart at nettopp den ligger så godt an der.

 

Merk også at tallene kun gjelder digitalt salg. Jeg har ikke statistikk på om PC som plattform har en større andel av fysisk salg sammenlignet med konsoll, så jeg vil ikke si noe konkret om det. 

 

 

Jeg vet ikke helt jeg, nå selger spill vanligvis mer i starten, men selger de vanligvis mindre i 1-13 måneder etter release enn 0-8 (PC-utgaven hadde ikke vært ute hele året)

 

AtW

Jeg vet ikke, og jeg vil ikke anta noe om det uten å undersøke flere kilder. Hovedpoenget mitt er uansett at de tallene ikke inkluderer (det digitale, eller fysiske) konsollspillsalget i november og desember i 2014, og heller ikke Xbox 360- og PlayStation 3-versjonene i perioden oktober 2013 til desember 2014. Derfor kan de ikke brukes som bevis på at PC er en større plattform enn konsoll for GTA. Vi trenger å se mer omfattende data.

 

Men alt dette blir veldig teoretisk uansett, med flere faktorer som spiller inn. Det er naturlig å anta at mange som kjøpte konsollversjonen ikke ville kjøpt PC-versjonen igjen da den kom ut, så det kan også påvirke salget stort. Legg også merke til at SuperData-tallene snakker om «earnings», altså alt av inntjening. Det innebærer muligens også mikrotransaksjoner i GTA Online.

 

Alt koker uansett ned til én ting: Rockstar Games tror det er i deres beste interesse å slippe Red Dead Redemption 2 først på konsoll. Det er ikke unaturlig å tro at en PC-versjon kommer senere når vi ser på Rockstars typiske slippmønster. Om dette er fordi de ønsker å prøve å selge spillet flere ganger til de samme personene, eller om det er fordi de ikke tror det vil være verdt det å legge arbeid ned i en PC-versjon for slipp i tandem med konsollversjonene, er egentlig det store spørsmålet her. Dersom de trodde at de hadde tjent mer ved å slippe det samtidig, hadde de gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må jo også se på hvor mange spill det er snakk om når du ser på omsetningen i forhold til mobil og pc spill.

 

Ellers er det ikke noe "dill dall" med konsollen min hvertfall. Jeg har gaming pc koblet til tv hjemme jeg, og det er mye mere "dill dall" der enn på pcen. Witcher 1 og 2 matte jeg f.eks lese opp forum i timevis for å få til å fungere på steam (witcher 2 ga jeg opp da jeg aldri fikk det til og fungere). Mange andre spill har jeg også måtte gå innpå mapper og endre navn på filer for å få til og virke optimalt.

 

Uansett, de velger og gi det ut kun til konsoll. Rekner med de har mer innsyn i fortjenste i forhold til arbeid enn de random personer på et forum har.

Lenke til kommentar

Tallenes tale fra GTA V er krystallklare! PC er kun en bitte liten del av totalsalget. Tar man med i beregningen at RDR solgte MYE dårligere enn hva GTA spillene typisk gjør, så er det forstålig de begynner med konsoll også ser an hvordan det går. Selv om PC-only gamerne syns det er aldri så dumt...

 

Ingen blir vel overrasket over akkurat det, det kom tross alt to år for seint, og det helt bevisst.

 

Man kan ikke grine over salget når produktet du leverer er foreldet og alle andre allerede er lei og ser fremover. De skapte vel heller ikke akkurat noe good will hos PC spillerne av å først rævkjøre dem slik.

 

Det er uforståelig om man ikke allerede hadde visst om hva som foregikk i kulissene i spillbransjen, masse grådige markedsmenn med masse penger som ikke fornekter seg ett øyeblikk når det kommer til kundene sine. Og jeg blir alltid forbløffet over disse potensielle kundene (gamere) som bare drar ned buksa si og lar dem holde på som de vil uten å fronte markedsmakten som vi jo faktisk sitter på. Hadde det ikke vært for gamere så hadde heller ikke R* eksistert, det kan være greit at noen minner dem på en gang iblant, som for eks ved å ikke kjøpe spillene deres.

Endret av Thoto79
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Den artikkelen viser også til den samme rapporten som utelukker salg av fysiske medium der pc har svært lave tall i motsetning til konsoll som har rundt 40% som kommer i tillegg. Pc er med andre ord helt utkonkurrert i den sammenhengen.

PWC forventer at digitalt salg av spill står for en tredjedel på konsoller først i 2020:

http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-06-08-digital-games-to-account-for-a-third-of-console-revenues-in-2020-pwc

 

Selvfølgelig synd for de som kun forholder seg til pc og ikke kjøper seg konsoll for å spille RDR2, men Rockstar merker ikke de som evt avstår fra spillet i denne omgang i påvente av en evt pc-port dersom den kommer.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener, kan du forklare litt nærmere?

 

Min forståelse er: Artikkelen du først postet ser på kun digitale PC-salg, og sammenlikner det litt lenger ned med totale konsollsalg.

- Artikkelen påstår at retail er veldig lite for PC.

- Andre artikler indikerer at retail for PC (inkludert den du lenker til), ligger på 10-40%.

 

Er det noe av det du er uenig i, evt hva og hvorfor? (beklager alle spørsmålene, men henger ikke helt med på hva du mener)

 

AtW

 

Ja det ble litt mange forskjellige linker, men de fleste viser til den Superdatarapporten via f.eks Arstechnica som jeg så på. Poenget mitt er at den rapporten sier at pc dominerer spillsalg som mange påstår, men at hovedparten av denne omsetningen kommer fra MMO/FTP og sosiale medier-spill.

Hele rapporten bygger på digitalt salg, men leser du NewZoo-rapporten som det linkes til i artikkelen så nevner den at det hele konsollsalget lå på 25,1 milliarder dollar.

Pc-salget lå totalt på 32 milliarder dollar, men skal du måle markedet som konsollspillene ligger i må du trekke ut FTP-spill/MMO'er som knapt har noe marked på konsoll, og Social media-spill som heller ikke er på konsoll. Det blir dermed 32 milliarder dollar minus 17 milliarder og minus 8 milliarder sånn forsiktig anslått. 32 - 17 - 8 = 7 milliarder dollar mot 25 milliarder dollar på konsoll.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Så de kommer ikke til å tjene noe på PC, basert på at de tjente mye på PC med GTAV? Er det det som er logikken din, eller misforstår jeg?

AtW

 

Nei, hadde tjent godt der også. Men tydligvis ikke nok til og overstige det konsollene betaler de for å kun lansere på konsoll. Ikke det at jeg trur det stemmer. Ellers er de spillene som ser best ut og kjører best på konsoll kun gitt ut på konsoll så glad de fokuserer på en platform. Kan de heller porte det over etterpå som med GTA. Denne typen spill er mye bedre på konsoll uansett, så sant du ikke har satt opp pcen din til og være som en kraftig konsoll.

 

På hvilken måte er GTA bedre på en konsoll enn det er på en PC? Absolutt alle spill er bedre på PC, med unntak av dårlige konsoll porter.

 

Edit: Posten min så ut som en pyramide.

Endret av TheKims
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg vist til tall fra spillselskap som EA og Ubisoft som viser at de tjener mye, mye mer på konsoll enn på PC. Det er realiteten. Er på jobb må, men kan Google det frem senere om ingen andre gjør det.

 

Mvh en som primært spiller på PC.

 

Som nevnt tidligere er ikke konsoll bare en plattform. Finn gjerne tall som viser at spillselskap som EA og Ubisoft tjener mye mer på XBO enn PC.
Denne artikkelen er over et år gammel, men likevel: http://wccftech.com/pc-successful-platform-ubisoft/
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

 

 

Så de kommer ikke til å tjene noe på PC, basert på at de tjente mye på PC med GTAV? Er det det som er logikken din, eller misforstår jeg?

AtW

 

Nei, hadde tjent godt der også. Men tydligvis ikke nok til og overstige det konsollene betaler de for å kun lansere på konsoll. Ikke det at jeg trur det stemmer. Ellers er de spillene som ser best ut og kjører best på konsoll kun gitt ut på konsoll så glad de fokuserer på en platform. Kan de heller porte det over etterpå som med GTA. Denne typen spill er mye bedre på konsoll uansett, så sant du ikke har satt opp pcen din til og være som en kraftig konsoll.

 

På hvilken måte er GTA bedre på en konsoll enn det er på en PC? Absolutt alle spill er bedre på PC, med unntak av dårlige konsoll porter.

 

Edit: Posten min så ut som en pyramide.

 

Skrev jo så sant du ikke har satt opp pcen til konsoll. Spillet er mye bedre på et stort tv, i sofakroken med en god håndkontroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg vist til tall fra spillselskap som EA og Ubisoft som viser at de tjener mye, mye mer på konsoll enn på PC. Det er realiteten. Er på jobb må, men kan Google det frem senere om ingen andre gjør det.

 

Mvh en som primært spiller på PC.

 

Som nevnt tidligere er ikke konsoll bare en plattform. Finn gjerne tall som viser at spillselskap som EA og Ubisoft tjener mye mer på XBO enn PC.
Denne artikkelen er over et år gammel, men likevel: http://wccftech.com/pc-successful-platform-ubisoft/

 

 

PC er ikkje ei platform heller, men det alltid vore konsoll vs PC. Skjedd noko nytt siste veka?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Tja kommer vel ann på hva man definerer som pc markedet det. Drar man med alt så er det nok et større marked på pc, men så er det jo det at de aller fleste med pc har en laptop som muligens ikke kan kjøre spillet. På ps3 har g.eks Gta5 solgt nærmere 30 milioner kopier. Pc er neppe i nærheten og kommer nok aldri i nærheten heller med årene.

 

Pc virker også å stå for veldige lite av markedet og ser ut til å være dreid mer mot esport for tiden. Mye av det som blir solgt blir også solgt for veldig billig på steam sale eller tilsvarende. Kan ikke huske sist jeg kjøpte et fullpris spill til PCen min .

 

 

Nå snakker jeg om hvor mye penger spill sleger for på de forskjellige plattformene, PC er større, og faktisk større enn alle konsollene tilsammen.

 

AtW

Hvis du vil bruke det argumentet er vel strengt tatt det håndholdte markedet det største. Det betyr ikke at RDR2 vil være profitabelt i det markedet likevel. Men spillet kommer nok senere til PC uansett, så bare ta det lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...