Gå til innhold

Rockstar bekrefter Red Dead Redemption 2


Anbefalte innlegg

 

Tallenes tale fra GTA V er krystallklare! PC er kun en bitte liten del av totalsalget. Tar man med i beregningen at RDR solgte MYE dårligere enn hva GTA spillene typisk gjør, så er det forstålig de begynner med konsoll også ser an hvordan det går. Selv om PC-only gamerne syns det er aldri så dumt...

 

Ok, har ikke sett disse tallene, har du en lenke til de?

 

AtW

 

 

http://steamspy.com/app/271590

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_V

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Dead_Redemption

http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/gaming/gta-5-has-already-beaten-gta-4s-lifetime-sales-8863784.html

 

GTA 4 solgte over 25 mill kopier, GTA 5 solgte over 45 mill kopier. RDR solgte over 14 mill kopier. Av GTA 5 sine 45 mill er 5.5 mill av de på stream, dvs ~12%.

 

Naturligvis hadde steam salget vært bedre hvis pc-utgaven ble sluppet i 2013, men det er fortsatt relativt lavt...

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Så de kommer ikke til å tjene noe på PC, basert på at de tjente mye på PC med GTAV? Er det det som er logikken din, eller misforstår jeg?

AtW

 

Nei, hadde tjent godt der også. Men tydligvis ikke nok til og overstige det konsollene betaler de for å kun lansere på konsoll. Ikke det at jeg trur det stemmer. Ellers er de spillene som ser best ut og kjører best på konsoll kun gitt ut på konsoll så glad de fokuserer på en platform. Kan de heller porte det over etterpå som med GTA. Denne typen spill er mye bedre på konsoll uansett, så sant du ikke har satt opp pcen din til og være som en kraftig konsoll.

 

På hvilken måte er GTA bedre på en konsoll enn det er på en PC? Absolutt alle spill er bedre på PC, med unntak av dårlige konsoll porter.

 

Edit: Posten min så ut som en pyramide.

 

Skrev jo så sant du ikke har satt opp pcen til konsoll. Spillet er mye bedre på et stort tv, i sofakroken med en god håndkontroller.

 

Satt opp pcen til konsoll? Du snakker om en spill pc eller? Er ikke noe problem å spille på en tv med pc om man ønsker det. Plugg i en kontroller å du er good to go. 

Lenke til kommentar

La oss heller sammenligne andre spill:

 

Battlefield 4 14 millioner solgt totalt, PC kommer dårligst ut med 10% av salget.

 

Call of Duty PC-salget er elendig i forhold til de andre platformene. Faktisk må man nedover og forbi PSP- og Wii-versjoner før man finner en versjon av spillet på PC.

 

Fallout 4 Solgt totalt 12 millioner kopier, 10% av salget på PC.

 

Witcher 3 5,6 millioner kopier totalt, og 0,66 millioner av dem på PC.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg vist til tall fra spillselskap som EA og Ubisoft som viser at de tjener mye, mye mer på konsoll enn på PC. Det er realiteten. Er på jobb må, men kan Google det frem senere om ingen andre gjør det.

 

Mvh en som primært spiller på PC.

 

Som nevnt tidligere er ikke konsoll bare en plattform. Finn gjerne tall som viser at spillselskap som EA og Ubisoft tjener mye mer på XBO enn PC.
Denne artikkelen er over et år gammel, men likevel: http://wccftech.com/pc-successful-platform-ubisoft/

 

 

Ubisoft:

adsdasdsa.jpg

 

EA:

ea-revenue-platform-2013-2014-r471x.jpg

Lenke til kommentar

La oss heller sammenligne andre spill:

 

Battlefield 4 14 millioner solgt totalt, PC kommer dårligst ut med 10% av salget.

 

Call of Duty PC-salget er elendig i forhold til de andre platformene. Faktisk må man nedover og forbi PSP- og Wii-versjoner før man finner en versjon av spillet på PC.

 

Fallout 4 Solgt totalt 12 millioner kopier, 10% av salget på PC.

 

Witcher 3 5,6 millioner kopier totalt, og 0,66 millioner av dem på PC.

 

De datene virker ikke særlig riktig, feks har CD project selv sagt at en tredjedel av salgene av Witcher er på PC.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Tallenes tale fra GTA V er krystallklare! PC er kun en bitte liten del av totalsalget. Tar man med i beregningen at RDR solgte MYE dårligere enn hva GTA spillene typisk gjør, så er det forstålig de begynner med konsoll også ser an hvordan det går. Selv om PC-only gamerne syns det er aldri så dumt...

 

Ingen blir vel overrasket over akkurat det, det kom tross alt to år for seint, og det helt bevisst.

 

Man kan ikke grine over salget når produktet du leverer er foreldet og alle andre allerede er lei og ser fremover. De skapte vel heller ikke akkurat noe good will hos PC spillerne av å først rævkjøre dem slik.

 

Det er uforståelig om man ikke allerede hadde visst om hva som foregikk i kulissene i spillbransjen, masse grådige markedsmenn med masse penger som ikke fornekter seg ett øyeblikk når det kommer til kundene sine. Og jeg blir alltid forbløffet over disse potensielle kundene (gamere) som bare drar ned buksa si og lar dem holde på som de vil uten å fronte markedsmakten som vi jo faktisk sitter på. Hadde det ikke vært for gamere så hadde heller ikke R* eksistert, det kan være greit at noen minner dem på en gang iblant, som for eks ved å ikke kjøpe spillene deres.

 

 

Selvfølgelig var det et bevisst valg! Porte til PC er mye mer krevende enn mellom konsoller, og dette er tross alt en bedrift som skal tjene penger, ikke røde kors! Handler ikke om å være forbrukerfiendtlig, eller noen gigantisk hemmelig konspirasjon, det handler om sikkerhet ifht investering...

Lenke til kommentar

 

 

Tallenes tale fra GTA V er krystallklare! PC er kun en bitte liten del av totalsalget. Tar man med i beregningen at RDR solgte MYE dårligere enn hva GTA spillene typisk gjør, så er det forstålig de begynner med konsoll også ser an hvordan det går. Selv om PC-only gamerne syns det er aldri så dumt...

 

Ok, har ikke sett disse tallene, har du en lenke til de?

 

AtW

 

 

http://steamspy.com/app/271590

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_V

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Dead_Redemption

http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/gaming/gta-5-has-already-beaten-gta-4s-lifetime-sales-8863784.html

 

GTA 4 solgte over 25 mill kopier, GTA 5 solgte over 45 mill kopier. RDR solgte over 14 mill kopier. Av GTA 5 sine 45 mill er 5.5 mill av de på stream, dvs ~12%.

 

Naturligvis hadde steam salget vært bedre hvis pc-utgaven ble sluppet i 2013, men det er fortsatt relativt lavt...

 

 

Men steam er ikke den eneste plattformen og/eller steamspy får ikke med seg alt, sammenliknet med andre tall som har kommet fram i tråden, hvor det bare ett år er solgt mer enn disse 5,5 millionene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

La oss heller sammenligne andre spill:

 

Battlefield 4 14 millioner solgt totalt, PC kommer dårligst ut med 10% av salget.

 

Call of Duty PC-salget er elendig i forhold til de andre platformene. Faktisk må man nedover og forbi PSP- og Wii-versjoner før man finner en versjon av spillet på PC.

 

Fallout 4 Solgt totalt 12 millioner kopier, 10% av salget på PC.

 

Witcher 3 5,6 millioner kopier totalt, og 0,66 millioner av dem på PC.

 

Vgchartz tar ikke med digitale salg i statistikken sin, så dermed er ikke denne sammenligningen verdt noe, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tallenes tale fra GTA V er krystallklare! PC er kun en bitte liten del av totalsalget. Tar man med i beregningen at RDR solgte MYE dårligere enn hva GTA spillene typisk gjør, så er det forstålig de begynner med konsoll også ser an hvordan det går. Selv om PC-only gamerne syns det er aldri så dumt...

 

Ingen blir vel overrasket over akkurat det, det kom tross alt to år for seint, og det helt bevisst.

 

Man kan ikke grine over salget når produktet du leverer er foreldet og alle andre allerede er lei og ser fremover. De skapte vel heller ikke akkurat noe good will hos PC spillerne av å først rævkjøre dem slik.

 

Det er uforståelig om man ikke allerede hadde visst om hva som foregikk i kulissene i spillbransjen, masse grådige markedsmenn med masse penger som ikke fornekter seg ett øyeblikk når det kommer til kundene sine. Og jeg blir alltid forbløffet over disse potensielle kundene (gamere) som bare drar ned buksa si og lar dem holde på som de vil uten å fronte markedsmakten som vi jo faktisk sitter på. Hadde det ikke vært for gamere så hadde heller ikke R* eksistert, det kan være greit at noen minner dem på en gang iblant, som for eks ved å ikke kjøpe spillene deres.

 

 

Selvfølgelig var det et bevisst valg! Porte til PC er mye mer krevende enn mellom konsoller, og dette er tross alt en bedrift som skal tjene penger, ikke røde kors! Handler ikke om å være forbrukerfiendtlig, eller noen gigantisk hemmelig konspirasjon, det handler om sikkerhet ifht investering...

 

 

Er det? Er det mye mer krevene å porte xbox til PC enn feks xbox til PS4?

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg vist til tall fra spillselskap som EA og Ubisoft som viser at de tjener mye, mye mer på konsoll enn på PC. Det er realiteten. Er på jobb må, men kan Google det frem senere om ingen andre gjør det.

 

Mvh en som primært spiller på PC.

 

Som nevnt tidligere er ikke konsoll bare en plattform. Finn gjerne tall som viser at spillselskap som EA og Ubisoft tjener mye mer på XBO enn PC.
Denne artikkelen er over et år gammel, men likevel: http://wccftech.com/pc-successful-platform-ubisoft/

 

 

Ubisoft:

adsdasdsa.jpg

 

EA:

ea-revenue-platform-2013-2014-r471x.jpg

 

 

For ubisoft ser det jo ihvertfall ut til at de tjener med på PC enn xbox? For EA er det ikke så lett å lese ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg vist til tall fra spillselskap som EA og Ubisoft som viser at de tjener mye, mye mer på konsoll enn på PC. Det er realiteten. Er på jobb må, men kan Google det frem senere om ingen andre gjør det.

 

Mvh en som primært spiller på PC.

 

Som nevnt tidligere er ikke konsoll bare en plattform. Finn gjerne tall som viser at spillselskap som EA og Ubisoft tjener mye mer på XBO enn PC.
Denne artikkelen er over et år gammel, men likevel: http://wccftech.com/pc-successful-platform-ubisoft/

 

 

PC er ikkje ei platform heller, men det alltid vore konsoll vs PC. Skjedd noko nytt siste veka?

 

 

Jo, det er det jo? Det er en og bare en PC-utgave som lages. (på spill av denne typen ihvertfall)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

Den artikkelen viser også til den samme rapporten som utelukker salg av fysiske medium der pc har svært lave tall i motsetning til konsoll som har rundt 40% som kommer i tillegg. Pc er med andre ord helt utkonkurrert i den sammenhengen.

PWC forventer at digitalt salg av spill står for en tredjedel på konsoller først i 2020:

http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-06-08-digital-games-to-account-for-a-third-of-console-revenues-in-2020-pwc

 

Selvfølgelig synd for de som kun forholder seg til pc og ikke kjøper seg konsoll for å spille RDR2, men Rockstar merker ikke de som evt avstår fra spillet i denne omgang i påvente av en evt pc-port dersom den kommer.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener, kan du forklare litt nærmere?

 

Min forståelse er: Artikkelen du først postet ser på kun digitale PC-salg, og sammenlikner det litt lenger ned med totale konsollsalg.

- Artikkelen påstår at retail er veldig lite for PC.

- Andre artikler indikerer at retail for PC (inkludert den du lenker til), ligger på 10-40%.

 

Er det noe av det du er uenig i, evt hva og hvorfor? (beklager alle spørsmålene, men henger ikke helt med på hva du mener)

 

AtW

 

Ja det ble litt mange forskjellige linker, men de fleste viser til den Superdatarapporten via f.eks Arstechnica som jeg så på. Poenget mitt er at den rapporten sier at pc dominerer spillsalg som mange påstår, men at hovedparten av denne omsetningen kommer fra MMO/FTP og sosiale medier-spill.

Hele rapporten bygger på digitalt salg, men leser du NewZoo-rapporten som det linkes til i artikkelen så nevner den at det hele konsollsalget lå på 25,1 milliarder dollar.

Pc-salget lå totalt på 32 milliarder dollar, men skal du måle markedet som konsollspillene ligger i må du trekke ut FTP-spill/MMO'er som knapt har noe marked på konsoll, og Social media-spill som heller ikke er på konsoll. Det blir dermed 32 milliarder dollar minus 17 milliarder og minus 8 milliarder sånn forsiktig anslått. 32 - 17 - 8 = 7 milliarder dollar mot 25 milliarder dollar på konsoll.

 

 

Det stemmer som du er inne på at enkeltspill kan selge bedre på konsoll fordi utvalget er så lite, mens det er flere spill som konkurrerer om folks interesse på PC (det er jo ikke sånn at man kun er interessert i MOBA, eller FTP eller "vanlige trippel-A"-spill. Men når du trekker fra de, så må du huske at retail for PC fortsatt er kanskje en tredjedel av salget, dvs 10 milliarder ekstra, som i sin hovedsak er "Konvensjonelle spill".

 

Poenget er uansett, det er mye forskjellige tall her, men det virker som PC er en plattform som er minst på størrelse med konsollplattformene. Så kan man diskutere om det er litt over, eller litt under feks Xbone på slike spill.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

La oss heller sammenligne andre spill:

 

Battlefield 4 14 millioner solgt totalt, PC kommer dårligst ut med 10% av salget.

 

Call of Duty PC-salget er elendig i forhold til de andre platformene. Faktisk må man nedover og forbi PSP- og Wii-versjoner før man finner en versjon av spillet på PC.

 

Fallout 4 Solgt totalt 12 millioner kopier, 10% av salget på PC.

 

Witcher 3 5,6 millioner kopier totalt, og 0,66 millioner av dem på PC.

 

Vgchartz tar ikke med digitale salg i statistikken sin, så dermed er ikke denne sammenligningen verdt noe, dessverre.

 

Ok. Det visste jeg ikke. Da er jeg enig i at statistikken ikke er verdt noe.
Lenke til kommentar

Skrev jo så sant du ikke har satt opp pcen til konsoll. Spillet er mye bedre på et stort tv, i sofakroken med en god håndkontroller.

Er du over 4 år? Da vet du kanskje at folk har ulike preferanser. Jeg syns at det å bruke analog til å sikte med aimbot er direkte trasig. Nå er ikke mus noe særlig mer realistisk, men det gir iallfall reaksjonen og øye-hånd koordinasjon en prøvelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så de kommer ikke til å tjene noe på PC, basert på at de tjente mye på PC med GTAV? Er det det som er logikken din, eller misforstår jeg?

AtW

 

Nei, hadde tjent godt der også. Men tydligvis ikke nok til og overstige det konsollene betaler de for å kun lansere på konsoll. Ikke det at jeg trur det stemmer. Ellers er de spillene som ser best ut og kjører best på konsoll kun gitt ut på konsoll så glad de fokuserer på en platform. Kan de heller porte det over etterpå som med GTA. Denne typen spill er mye bedre på konsoll uansett, så sant du ikke har satt opp pcen din til og være som en kraftig konsoll.

På hvilken måte er GTA bedre på en konsoll enn det er på en PC? Absolutt alle spill er bedre på PC, med unntak av dårlige konsoll porter.

 

Edit: Posten min så ut som en pyramide.

Skrev jo så sant du ikke har satt opp pcen til konsoll. Spillet er mye bedre på et stort tv, i sofakroken med en god håndkontroller.

Satt opp pcen til konsoll? Du snakker om en spill pc eller? Er ikke noe problem å spille på en tv med pc om man ønsker det. Plugg i en kontroller å du er good to go.

Ja, det jeg mener. Men å plugge i en ps4 kontroller er ikke bare bare. Men nå kommer heldigvis steam med støtte så blir litt lettere.

Lenke til kommentar

 

Skrev jo så sant du ikke har satt opp pcen til konsoll. Spillet er mye bedre på et stort tv, i sofakroken med en god håndkontroller.

Er du over 4 år? Da vet du kanskje at folk har ulike preferanser. Jeg syns at det å bruke analog til å sikte med aimbot er direkte trasig. Nå er ikke mus noe særlig mer realistisk, men det gir iallfall reaksjonen og øye-hånd koordinasjon en prøvelse.

Stemmer, og siden mest foretrekker det på konsoll satser de på det. Det har de jo gjort om og om igjen, de gjør jo såklart det de tjener mest penger på.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå har jeg vist til tall fra spillselskap som EA og Ubisoft som viser at de tjener mye, mye mer på konsoll enn på PC. Det er realiteten. Er på jobb må, men kan Google det frem senere om ingen andre gjør det.

 

Mvh en som primært spiller på PC.

 

Som nevnt tidligere er ikke konsoll bare en plattform. Finn gjerne tall som viser at spillselskap som EA og Ubisoft tjener mye mer på XBO enn PC.
Denne artikkelen er over et år gammel, men likevel: http://wccftech.com/pc-successful-platform-ubisoft/

 

 

PC er ikkje ei platform heller, men det alltid vore konsoll vs PC. Skjedd noko nytt siste veka?

 

 

Jo, det er det jo? Det er en og bare en PC-utgave som lages. (på spill av denne typen ihvertfall)

 

AtW

 

 

Steik for noko fjas. Når man snakker om PC som platform dekker det fleire windows-versjoner, linux og mac. På samme måte snakker man om at konsoll som platform dekker Nintendo, Xbox og Playstation.

 

Ser man på GTA V salget har det blitt solgt ca 40 millioner spill til 360/PS3, ca 20 millioner spill til XO/PS4 og ca 6 millioner spill til PC. Dvs at konsoll vs PC blir på 60 millioner konsoll-spill vs 6 millioner PC-spill. Som spillutvikler er det ikkje veldig vanskelig å sjå kor det er penger å tjene på spill av denne typen. Fatter ikkje at det er noko å diskutere ein gang. Konsoller gir betre inntjening for vanlige spill.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå har jeg vist til tall fra spillselskap som EA og Ubisoft som viser at de tjener mye, mye mer på konsoll enn på PC. Det er realiteten. Er på jobb må, men kan Google det frem senere om ingen andre gjør det.

 

Mvh en som primært spiller på PC.

 

Som nevnt tidligere er ikke konsoll bare en plattform. Finn gjerne tall som viser at spillselskap som EA og Ubisoft tjener mye mer på XBO enn PC.
Denne artikkelen er over et år gammel, men likevel: http://wccftech.com/pc-successful-platform-ubisoft/

 

 

PC er ikkje ei platform heller, men det alltid vore konsoll vs PC. Skjedd noko nytt siste veka?

 

 

Jo, det er det jo? Det er en og bare en PC-utgave som lages. (på spill av denne typen ihvertfall)

 

AtW

 

 

Steik for noko fjas. Når man snakker om PC som platform dekker det fleire windows-versjoner, linux og mac. På samme måte snakker man om at konsoll som platform dekker Nintendo, Xbox og Playstation.

 

Ser man på GTA V salget har det blitt solgt ca 40 millioner spill til 360/PS3, ca 20 millioner spill til XO/PS4 og ca 6 millioner spill til PC. Dvs at konsoll vs PC blir på 60 millioner konsoll-spill vs 6 millioner PC-spill. Som spillutvikler er det ikkje veldig vanskelig å sjå kor det er penger å tjene på spill av denne typen. Fatter ikkje at det er noko å diskutere ein gang. Konsoller gir betre inntjening for vanlige spill.

 

 

Det er en, og bare en utgave av slike spill til PC, det er ingen linux eller mac-versjon, det er en plattform. Et spill å lage. 

 

Som tidligere vist har salget vært omtrent det samme på PC som de nye konsollene. Nå er jeg også litt usikker på hva du legger i "vanlige spill", men det er sant at noen typer spill tjener bedre på konsoll. (blant annet fordi det er så få spill på konsoll så det er færre konkurrenter)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare en versjon til PC? I så fall, hvorfor ser vi ikke flere spill med støtte for linux og osx?

 

 

 

http://www.gamespot.com/articles/gta-5s-online-mode-has-generated-half-a-billion-do/1100-6438765/

 

Mesteparten av denne inntekten kommer fra konsollbrukere. På PC kan man lett jukse seg til det konsollbrukerene er villige/dumme nok til å betale for. Det er ikke rart at de satser på online, og at de satser på konsoller.

Endret av Bottekott
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...